Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:21

Margee schreef:
Hoezo staat de gemeente het toe? Het is toch verboden? Dus dan is diegene die het toch doet in overtreding. Dat er vuurwerkslachtoffers zijn is toch vaak eigen schuld, dikke bult. Tenzij een ander een pijl tegen je aanknalt maar dan is die persoon aansprakelijk.
Ik vind het wel erg van gemakzucht getuigen een gemeente de schuld in de schoenen te schuiven.

Eerder werd genoemd dat er geen verbod was. Dus dan staat de gemeente het toe.
Een man die zijn huis en zaak kwijtraakt eigen schuld dikke bult? Een kind van zes aan één oog blind, ook eigen schuld? Er is vast iemand aansprakelijk, wat heeft dat kind daaraan? En al die dieren zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun angst en pijn?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:32

elenaMM77 schreef:
dacht dat er een halsaderbreuk was geconstateerd door de DA?

daar zit nogal een verschil in.

maar desalnietemin had het dier blijkbaar een hart dat zwak genoeg was dat het bij kortdurende stress (het stierf immers niet na uren geknal, maar binnen 3 minuten) te begeven.

Dan is het dier niet 'kerngezond', dan was het dier 'verder kerngezond'.

Vergeet ook niet dat we hier niet de DA van de Universiteit aan het woord horen, maar datgeen wat de eigenaar verteld.

Als het hart ook een kerngezond hart was geweest, dan was het dier wel ernstig gevoelig voor stress (kan), maar dan blijft de vraag, waarom hebben ze de dieren er dan aan blootgesteld in plaats van over te brengen naar een plek buiten het afsteekgebied? En hoe was het dit dier later dan afgegaan als het blijkbaar niet over ernstige doch kortdurende stress kan? buitenritje, extreem rammelende kar die hem inhaalt en dan? of een fanfare korps waar ze moeten wachten? Dit dier had feitelijk dan aan iedere vorm van hard plots lawaai het loodje kunnen leggen..

ja het is erg om zo je dier te verliezen.. Echter om je gemeente aansprakelijk te stellen. Dat gaat in mijn ogen alleen als er daar ter plekke een verbod was wat niet gehandhaafd werd.. Echter vuurwerk was hier toegestaan.. Ongelukken met vuurwerk zullen er altijd gebeuren, net als mensen die het loodje kunnen leggen door de schrik, kunnen dieren dat ook..

Wel of geen vuurwerk is een andere discussie.. hier is de vraag of de gemeente aan te klagen valt, en schuldig kan worden bevonden aan iets dat een groot deel van de wereld als traditie ervaart.

dat ze een verwerkverbod verlangen/vragen/wensen vind ik tot daaraantoe.. vond ze daarom ietsjes sympathieker in het eerste artikel.. toen was er ook geen sprake van 'aanklagen'.. Nu ineens wel?

gemeente zal hier zeker over na moeten denken.. maar in mijn ogen hebben de eigenaren hier ook een cruciale fout gemaakt door hun dieren, die blijkbaar al enorm op vuurwerk reageren niet te beschermen tegen onheil.. Vrij laten lopen in de wei heeft bij dreigende vluchtreactie al een zeer groot risico.. nogmaals de vraag.. wat als dit dier niet dood neergevallen was maar in blinde paniek over de omheining/door de draden was gegaan en menselijke slachtoffers had gemaakt op de openbare weg?

Hier wil ik toch even op reageren,
Jij kan niet oordelen wat de eigenaren wel of niet moeten doen,mijn pony was buiten totaal niet bang voor vuurwerk, maar op stal brak hij de boel af.
Liep dan naar achteren met zijn kont tegen de achtermuur om vervolgens zo hard mogelijk te proberen om door de voormuur heen te komen.
Buiten was er nooit wat aan de hand en ik kon ook rustig op nieuwjaars dag een buitenrit met hem maken.
Maar ook mijn pony is zich letterlijk en figuurlijk doodgeschrokken van vuurwerk.
1 harde knal, pony wil weglopen en valt dood neer.
Pats boem weg,pony was kerngezond.
Vuurwerk en dieren gaan niet samen.
Diegene die bij ons het vuurwerk gegooid heeft is aansprakelijk gesteld en heeft een taakstraf gehad.
Mijn pony was trouwens op 15 oktober(niet dit jaar),en het gebeurde voor onze ogen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:52

Colunder wat afschuwelijk voor jullie! ;(
En wat ben ik het hartgrondig met je eens. :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:56

Nikass schreef:
Margee schreef:
Hoezo staat de gemeente het toe? Het is toch verboden? Dus dan is diegene die het toch doet in overtreding. Dat er vuurwerkslachtoffers zijn is toch vaak eigen schuld, dikke bult. Tenzij een ander een pijl tegen je aanknalt maar dan is die persoon aansprakelijk.
Ik vind het wel erg van gemakzucht getuigen een gemeente de schuld in de schoenen te schuiven.

Eerder werd genoemd dat er geen verbod was. Dus dan staat de gemeente het toe.
Een man die zijn huis en zaak kwijtraakt eigen schuld dikke bult? Een kind van zes aan één oog blind, ook eigen schuld? Er is vast iemand aansprakelijk, wat heeft dat kind daaraan? En al die dieren zijn ook zelf verantwoordelijk voor hun angst en pijn?

Jij sleept er nu wel van alles bij om maar je gelijk te halen......
Het gaat hier om een paard dat overleden is als gevolg van de schrik en jij wilt de gemeente voor alle schade en mens en dier aansprakelijk stellen??? De gemeente ben je zelf ook, dus ook jij betaalt indirect dan mee. Dat iemand zijn huis en zaak kwijtraakt is erg maar niet de schuld van de gemeente. Ik heb gezocht naar een bericht waarbij een kind van zes blind raakt, ik kon echter de toedracht niet vinden. Maar het eerste wat ik mij opkomt dat dat dus buiten was tijdens het vuurwerk zonder vuurwerkbril en het heeft ook nog eens ouders die op hem moeten letten. Die van mij zaten op die leeftijd van achter het glas te kijken maar uiteindelijke is diegene die het vuurwerk gebruikt de dader.
Bij alle ongevallen met b.v. auto's is er een dader maar blijkbaar met vuurwerk is de gemeente voor jou de dader.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:09

Je moet wel goed lezen Margee, en niet mijn woorden verdraaien. De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid in haar stad. De gemeente zou vuurwerk kunnen verbieden. Als ze dat niet doen accepteren ze dus bepaalde risico's.

Jij stelt dat slachtoffer van vuurwerk zijn een kwestie is vsn eigen schuld dikke bult. Als ik dan een paar slachtoffers noem sleep ik er van alles bij om mijn gelijk te halen?
Punt 1 ben ik niet uit op gelijk, ik geef gewoon mijn mening, en
Punt 2: het zijn je eigen woorden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:35

colunder schreef:
Jij kan niet oordelen wat de eigenaren wel of niet moeten doen,mijn pony was buiten totaal niet bang voor vuurwerk, maar op stal brak hij de boel af.
Liep dan naar achteren met zijn kont tegen de achtermuur om vervolgens zo hard mogelijk te proberen om door de voormuur heen te komen.
Buiten was er nooit wat aan de hand en ik kon ook rustig op nieuwjaars dag een buitenrit met hem maken.
Maar ook mijn pony is zich letterlijk en figuurlijk doodgeschrokken van vuurwerk.
Diegene die bij ons het vuurwerk gegooid heeft is aansprakelijk gesteld en heeft een taakstraf gehad.
Mijn pony was trouwens op 15 oktober(niet dit jaar),en het gebeurde voor onze ogen.

Vind het vreselijk dat dit jullie overkomen is, maar hoe weet je zo zeker dat ie kerngezond was? Als kerngezonde paarden zich werkelijk standaard zouden doodschrikken van vuurwerk was de populatie elk jaar gereduceerd tot... 0..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:37

Onzin.... het is natuurlijk heel gemakkelijk de gemeente overal voor verantwoordelijk te stellen.
Jij noemt de veiligheid, dus dan is de gemeente er ook verantwoordelijk voor wat b.v. criminelen die in de gemeente wonen uitspoken? Lekker makkelijk..... ben jij er weer vanaf.

En ja.... de meeste vuurwerkslachtoffers zijn zelf verantwoordelijk. Zij maken de keuze het spul te kopen en af te steken en sommigen staan er gewoon met hun neus bovenop. Helaas zijn er ook anderen de dupe van.

En een kerngezond paard, schrikt zich niet dood. Ik hoop het nooit mee te maken maar dan is er toch ook iets anders aan de hand. Bovendien, dan was ik al zo vaak dood geweest, ik kan namelijk enorm schrikken!!!

colunder

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:51

Voor zover wij wisten was de pony kerngezond,de dierenarts heeft destijds verklaart dat er bij deze pony niks bekend was over hart problemen.
Natuurlijk kan niemand weten of er wel of niet iets niet goed heeft gezeten(zwakke plek).
dat weet je bij een mens ook niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:10

Margee schreef:
Onzin.... het is natuurlijk heel gemakkelijk de gemeente overal voor verantwoordelijk te stellen.
Jij noemt de veiligheid, dus dan is de gemeente er ook verantwoordelijk voor wat b.v. criminelen die in de gemeente wonen uitspoken? Lekker makkelijk..... ben jij er weer vanaf.

En ja.... de meeste vuurwerkslachtoffers zijn zelf verantwoordelijk. Zij maken de keuze het spul te kopen en af te steken en sommigen staan er gewoon met hun neus bovenop. Helaas zijn er ook anderen de dupe van.

Maar tegelijkertijd faalt de handhaving ook. Ze waren hier halverwege december al aan het knallen en er word amper wat aan gedaan. Maar 2 a 3 weken binnen blijven omdat ik anders "eigen schuld, dikke bult" gewond kan raken door een paar verwende snotapen die met vuurwerk gericht staan te gooien? Dan ga ik wel even voor eigen rechter spelen.

Mensen moeten gewoon even normaal gaan doen en zich ook aan de regels houden. Dan zouden er waarschijnlijk ook veel minder klachten zijn over vuurwerkoverlast. Maar kennelijk is vuurwerk naar dieren gooien (honden, paarden, eenden etc.) en vuilnisbakken en bushokjes vernielen helaas nog hartstikke hot en de "normaalste zaak van de wereld".
Zero tolerance beleid in voeren voor deze misbaksels van mensen, flinke straffen + boetes uitdelen. Maar zoals het de laatste paar jaren gaat is oud en nieuw totaal niet leuk meer voor een hoop mensen. Sommige gebieden lijkt het soms wel oorlog, zo veel vuurwerk. :\

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:42

O maar daar heb je ook groot gelijk in, ik ga er ook achteraan hoor!!!! En ik denk ook dat dat helpt. Helaas is het net zo als met andere gevallen van overlast en vernielingen, de meeste mensen kijken liever de andere kant op. Als nu meer mensen aan sociale controle zouden doen, zal dat heus invloed hebben.
Maar je ziet het al bij buitenspelende kinderen, er wordt direct naar de politie gebeld en die vindt het dan niet nodig. Je kunt ook de daders/kinderen aanspreken en vragen er mee te stoppen met een nette uitleg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:41

Margee schreef:

En een kerngezond paard, schrikt zich niet dood. Ik hoop het nooit mee te maken maar dan is er toch ook iets anders aan de hand. Bovendien, dan was ik al zo vaak dood geweest, ik kan namelijk enorm schrikken!!!

IK stel de Gemeente niet verantwoordelijk, de gemeente IS verantwoordelijk voor haar burgers volgens de wet. Zij moet er alles aan doen om de veiligheid zoveel mogelijk te garanderen. Jammer dat jij het elke keer zo simplistisch probeert af te doen.

Die anderen die er helaas de dupe van zijn, dat is dus volgens jou gewoon een kwestie van "jammer dan"? Of moeten deze mensen (en dieren) beschermd worden?

Heb jij wetenschappelijk onderzocht of het mogelijk is om je dood te schrikken, ook al ben je kerngezond? Zo niet, stel dan niet dat het niet kan.
Vindt jij het overigens acceptabel als mensen/dieren die niet helemaal gezond zijn zich doodschrikken door onnodig toedoen van anderen?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:25

Zoals jij het stelt, is de gemeente dus ook verantwoordelijk bij verkeersongevallen, moord, mishandeling enz. *\o/* JEEEE kunnen we claimen!!!!
Wie is er hier nou simplistisch.....

En heb jij wetenschappelijk onderzoek gedaan????
Ben jij niet een beetje eng fanatiek????

Jij doet net alsof jij de enige bent die het erg vindt dat zoiets gebeurt.
Dat vindt iedereen hier wel, alleen kan je zoiets niet altijd voorkomen.
Een paard kan ook vreselijk schrikken onderweg, tijdens bv een buitenrit. Alleen is het dan geen nieuws.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:33

Weet je Margee, ik heb geen zin om te reageren op mensen die het niet willen snappen en die van mening zijn dat hun feestje ten koste mag gaan van anderen. :evaw:

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:49

Margee schreef:

Ook op het paardje in Nijlen is een lijkschouwing uitgevoerd. Het paard was kerngezond, werd door de dierenartsen van voor zijn dood bevestigd én door de lijkschouwers van de Universiteit.

Ja, ook mensen kunnen sterven van extreme stress of angst. Waarom dieren dan niet?
Laatst bijgewerkt door TanteFlavie op 09-01-15 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:56

Ayasha schreef:
colunder schreef:

Vind het vreselijk dat dit jullie overkomen is, maar hoe weet je zo zeker dat ie kerngezond was? Als kerngezonde paarden zich werkelijk standaard zouden doodschrikken van vuurwerk was de populatie elk jaar gereduceerd tot... 0..

Inderdaad :j

ik heb een pony op stal met harde muziek aan en steek ondertussen 10 meter verder vuurwerk af.
En na dit 3 jaar gedaan te hebben leeft ze nog steeds, terwijl ze er denk ik best wel wat stress van heeft.
Maa rja, de buren steken ook vuurwerk af. Dus die paar pijlen extra maken ook niet uit.

Nyma

Re: Paard in België schrikt zich dood van vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:26

Van mij mag dat vuurwerk afgeschaft worden. Het is te zot voor woorden, ieder jaar opnieuw breekt de pleuris uit,barst de chaos los, worden er klauwen vol geld de lucht in gesodemieterd, vallen gewonden, branden, de hele mikmak, omdat dat ´leuk´ is. Nou gooi mij maar in de pudding want daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Zover ik weet zijn Nederland en België ook de enige landen die dit doen. Ik woon in een buurt met veel expats, die denken nog net niet dat de WOIII is uitgebroken.

Dit moest ik even kwijt.

Wat dat paard betreft: Zelfs al was het niet kerngezond, heeft het dan maar vette pech als het niet tegen stress kan? Ik neem aan dat die hartaandoening vooral genetisch is? (ik ben geen DA) Dan kan niemand er dus iets aan doen als het niet 'kerngezond' is. Ik vindt niet dat we dit ongeval mogen afschrijven op de dan wel niet optimale hartconditie van dit paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:15

Nyma schreef:
Van mij mag dat vuurwerk afgeschaft worden. Het is te zot voor woorden, ieder jaar opnieuw breekt de pleuris uit,barst de chaos los, worden er klauwen vol geld de lucht in gesodemieterd, vallen gewonden, branden, de hele mikmak, omdat dat ´leuk´ is. Nou gooi mij maar in de pudding want daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Zover ik weet zijn Nederland en België ook de enige landen die dit doen. Ik woon in een buurt met veel expats, die denken nog net niet dat de WOIII is uitgebroken.

Dit moest ik even kwijt.

Wat dat paard betreft: Zelfs al was het niet kerngezond, heeft het dan maar vette pech als het niet tegen stress kan? Ik neem aan dat die hartaandoening vooral genetisch is? (ik ben geen DA) Dan kan niemand er dus iets aan doen als het niet 'kerngezond' is. Ik vindt niet dat we dit ongeval mogen afschrijven op de dan wel niet optimale hartconditie van dit paard.

Bij mijn weten doen er wel meer landen dit binnen europa en China is er al helemaal druk mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:23

Ik vind het een beetje hypocriet om het hele jaar afval te scheiden en andere dingen te doen voor het milieu, en dan met oud&nieuw extreem aan vervuiling te gaan doen. Ook hele topics wijden aan het diervriendelijk paardrijden en huisvesten, maar met de jaarwisseling kunnen ze letterlijk doodvallen.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:06

Ayasha schreef:
Nyma schreef:

Dit moest ik even kwijt.

Bij mijn weten doen er wel meer landen dit binnen europa en China is er al helemaal druk mee.

Ja, daar heb je gelijk in (mijn fout :') ) Ik heb het even opgezocht: Duitsland en Denemarken kunnen er ook wat van, daar zijn dit jaar vier en drie doden gevallen. Bij het Chinese nieuwjaar in 2013 zijn 36 doden gevallen, 6500 branden uitgebroken, en heeft het 2,6 miljoen euro aan schade gekost. Hier in Nederland zeker drie doden, grofweg 63 geamputeerde vingers en 10 handen, 10 mensen met zwaar oogletsel en een stuk of vijftig auto's en twee scholen in de hens. Kijk dat hoeft van mij dus allemaal niet. -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:09

En dat betreft alleen de incidenten die gemeld zijn, en de zichtbare schade. Want de stress die mijn honden elk jaar doormaken interrsseert niemand en komt niet in de krant. En zo zijn er legio voorbeelden.