Gini schreef:safina schreef:Maar onderbouw eens concreet wat je bedoelt met "lijden"? En dan bedoel ik vanuit het paard geredeneerd. Wat gebeurt er volgens jou precies met paarden in het algemeen als er geen beschutting is?
Mijn paard heeft -toen het nog mijn verzorgpaard was- eens twee maanden in een wei zonder beschutting gestaan.
Ik kan je zeggen: ik heb nog nooit een paard zo zien rillen. Normaal zie je het rillen bij paarden voornamelijk aan de oksel. Mijn paard schudde gewoonweg over haar hele lijf. Zo erg dat ik het al kon zien vanuit de auto. Ze werd ook heel sloom. Al haar energie ging naar het tevergeefse warm houden, ze kon er niet tegenop eten. Op haar rug en billen was haar vacht nat tot op de huid.
Ik ben daar heel erg van geschrokken, want ook ik was overtuigd van de zelfredzaamheid en robuustheid van paarden (a la ze zijn niet van suiker, ze kunnen wel tegen een stootje). Daar ben ik heel erg van teruggekomen. Onze huidige warmbloeden kunnen niet tegen de stoot waar hun wilde voorouders wel tegen kunnen.
Het is ook niet dat mijn paard niets gewend was want daarvoor stond ze 24/7 buiten mét schuilstal. Ze was ook niet de enige, want de andere paarden op de wei rilden al even erg.
Het is niet omdat je je paard nooit in de schuilstal ziet staan, dat die daar niet gebruik van maakt. Je staat er geen 24/7 langs.
Ieder moet het natuurlijk voor zich weten, maar een paard zonder enige vorm van beschutting houden, nee, het is mijn keuze niet.
Ik sta er wel ongeveer 24/7 langs. Ik heb ze namelijk thuis staan.
En juist met erg heftig weer ga ik graag kijken wat ze doen. En iedere keer denk ik: nu is het zou koud/ nu regent het zo hard / nu stormt het zo heftig: nu zullen ze er wel in gaan staan. En steeds verbaast het me weer dat ze die stal niet opzoeken. Heb er ook nooit één zien rillen. Pony's op de wei hiernaast trouwens ook nooit zien rillen in al die jaren dat ik hier woon. Nu heb ik pony's, Welsh en Forest. Sober dus. Dat scheelt wellicht. En ze zijn gezond, jong en krijgen onbeperkt ruwvoer. En beiden maken een goede wintervacht aan. En ik zit niet in een open polderlandschap met van die immense gure open vlaktes.
Ik ben blij met mijn stallen hoor. Wel zo praktisch. Ik had ze bijvoorbeeld met de jaarwisseling niet op de wei willen hebben. En in de zomer zijn ze ontzettend blij dat ze de brandende zon kunnen ontvluchten, vooral mijn zwarte. En als er eens eentje ziek zou worden dan is het vast ook heel handig om een stal te hebben. Maar ik had eigenlijk juist verwacht dat ze hem in de winter zouden gebruiken en dat valt echt enorm tegen... En dan vraag ik me af of paarden zonder schuilstal in de winter per definitie lijden.
Een paard hoort niet voor meerdere dagen waterloos te zijn op warme zomerdagen.
Bij ons op stal gaat tussen 11 's avonds en ik geloof 8 's ochtends het water eraf. Paarden hebben dan een paar uur geen toegang tot water