Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:17

Gini schreef:
safina schreef:
Maar onderbouw eens concreet wat je bedoelt met "lijden"? En dan bedoel ik vanuit het paard geredeneerd. Wat gebeurt er volgens jou precies met paarden in het algemeen als er geen beschutting is?

Mijn paard heeft -toen het nog mijn verzorgpaard was- eens twee maanden in een wei zonder beschutting gestaan.
Ik kan je zeggen: ik heb nog nooit een paard zo zien rillen. Normaal zie je het rillen bij paarden voornamelijk aan de oksel. Mijn paard schudde gewoonweg over haar hele lijf. Zo erg dat ik het al kon zien vanuit de auto. Ze werd ook heel sloom. Al haar energie ging naar het tevergeefse warm houden, ze kon er niet tegenop eten. Op haar rug en billen was haar vacht nat tot op de huid.
Ik ben daar heel erg van geschrokken, want ook ik was overtuigd van de zelfredzaamheid en robuustheid van paarden (a la ze zijn niet van suiker, ze kunnen wel tegen een stootje). Daar ben ik heel erg van teruggekomen. Onze huidige warmbloeden kunnen niet tegen de stoot waar hun wilde voorouders wel tegen kunnen.

Het is ook niet dat mijn paard niets gewend was want daarvoor stond ze 24/7 buiten mét schuilstal. Ze was ook niet de enige, want de andere paarden op de wei rilden al even erg.
Het is niet omdat je je paard nooit in de schuilstal ziet staan, dat die daar niet gebruik van maakt. Je staat er geen 24/7 langs.

Ieder moet het natuurlijk voor zich weten, maar een paard zonder enige vorm van beschutting houden, nee, het is mijn keuze niet.

Ik sta er wel ongeveer 24/7 langs. Ik heb ze namelijk thuis staan. :Y) En juist met erg heftig weer ga ik graag kijken wat ze doen. En iedere keer denk ik: nu is het zou koud/ nu regent het zo hard / nu stormt het zo heftig: nu zullen ze er wel in gaan staan. En steeds verbaast het me weer dat ze die stal niet opzoeken. Heb er ook nooit één zien rillen. Pony's op de wei hiernaast trouwens ook nooit zien rillen in al die jaren dat ik hier woon.

Nu heb ik pony's, Welsh en Forest. Sober dus. Dat scheelt wellicht. En ze zijn gezond, jong en krijgen onbeperkt ruwvoer. En beiden maken een goede wintervacht aan. En ik zit niet in een open polderlandschap met van die immense gure open vlaktes.

Ik ben blij met mijn stallen hoor. Wel zo praktisch. Ik had ze bijvoorbeeld met de jaarwisseling niet op de wei willen hebben. En in de zomer zijn ze ontzettend blij dat ze de brandende zon kunnen ontvluchten, vooral mijn zwarte. En als er eens eentje ziek zou worden dan is het vast ook heel handig om een stal te hebben. Maar ik had eigenlijk juist verwacht dat ze hem in de winter zouden gebruiken en dat valt echt enorm tegen... En dan vraag ik me af of paarden zonder schuilstal in de winter per definitie lijden.

geerke

Re: Strijd om 'verwaarloosde' paarden Amersfoort loopt hoog op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:20

paarden lijden niet zonder schuilstal....mits ze goed in het vlees zitten,dus voldoende ruwvoer/voer krijgen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 21:55

Nou die van mij komt er bij een druppel regen niet uit. Hij is nu ruim twee jaar met pensioen. Kan kiezen binnen of buiten maar blijft binnen staan kijken hoe de rest zich laat nat regenen. Hij zou echt dood ongelukkig zijn zonder schuilstal.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:04

geerke schreef:
paarden lijden niet zonder schuilstal....mits ze goed in het vlees zitten,dus voldoende ruwvoer/voer krijgen.

Idd. zolang ze hun kachel kunnen laten branden,is het goed.En dat kan alleen bij ruim voldoende ruwvoer.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:38

Wat blijven mensen zeuren ik ga met rivendell mee. De 2 fjorden blijven niet achter schrikdraad staan en rennen hier dwars doorheen.

Ik ken hen ook persoonlijk en ze hebben zeker wel hart voor hen dieren. Ze hebben geen van allen mok of regenschurft oid. Schoon nee dat zijn ze niet, maar ze poetsen scrubben wattan ook terwijl ze buiten staan?? Niet heel verstandig.
EN in deze periode worden ze altijd dichter bij huis gehaald ivm het weer. EN het feit over niet elke dag kuil (geen hooi maar kuil) het zijn geen baaltjes van 25kg die in hen wei neergelegd word. Foto's ga ik niet plaatsen en ook niet via pb. Ook krijgen ze gewoon water en dat ze nog na die regenval buitenstonden was omdat ze op dat moment nog niet verplaatst mochten worden.

OVer stroomdraad, de kastjes worden telkens gejat en we zijn ook voor een oplossing hiermee bezig (en nee ik ben niet de eigenaar)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:35

testebeest Ik heb mijn stroomkastje in een blauwe afvalcontainer zitten.Ik heb 2 gaten erin gemaakt,1 in de deksel en 1 daaronder,en daar een dikke ketting doorheen gedaan en een dik hangslot eraan.
Miss. een idee voor jullie?
Want ook hier werd mijn stroomkastje gejat,gebeurd bijna overal,en niet alleen door hangjongeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:40

testebeest schreef:
Wat blijven mensen zeuren ik ga met rivendell mee. De 2 fjorden blijven niet achter schrikdraad staan en rennen hier dwars doorheen.

Ik ken hen ook persoonlijk en ze hebben zeker wel hart voor hen dieren. Ze hebben geen van allen mok of regenschurft oid. Schoon nee dat zijn ze niet, maar ze poetsen scrubben wattan ook terwijl ze buiten staan?? Niet heel verstandig.
EN in deze periode worden ze altijd dichter bij huis gehaald ivm het weer. EN het feit over niet elke dag kuil (geen hooi maar kuil) het zijn geen baaltjes van 25kg die in hen wei neergelegd word. Foto's ga ik niet plaatsen en ook niet via pb. Ook krijgen ze gewoon water en dat ze nog na die regenval buitenstonden was omdat ze op dat moment nog niet verplaatst mochten worden.

OVer stroomdraad, de kastjes worden telkens gejat en we zijn ook voor een oplossing hiermee bezig (en nee ik ben niet de eigenaar)

maar zijn die paarden nu schraal of niet?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:46

Nee de paarden zijn niet schraal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:52

nou...dan begrijp ik het probleem niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:53

Het probleem is dat er mensen zijn die werkelijk álles zielig vinden aan paarden die buiten staan.
Ik weet er alles van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:58

gohya schreef:
Het probleem is dat er mensen zijn die werkelijk álles zielig vinden aan paarden die buiten staan.
Ik weet er alles van.

dat zijn mensen die er geen verstand van hebben,die moeten zich er vooral niet mee bemoeien.

Mijn manier van paardenhouden is ook snachts binnen in een droge schone stal met dekentje op.Maar ik zie wel wanneer een paard verwaarloosd is of niet.Paarden die goed op gewicht zijn met nette hoeven zijn niet verwaarloosd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:24

Klopt geerke,zijn idd. mensen die helemaal niets over paarden weten.
Ik had hier 3 dik gezonde paarden lopen en 1 heel mager beestje,net opgevangen.
Krijg je gelijk de DB op de stoep,want de paarden zouden verwaarloosd worden! kan je zien dat ze er echt geen verstand van hebben.Als ze verwaarloosd zouden zijn,dan zouden ze alle 4 mager moeten zijn.Maar dat snapt men blijkbaar niet.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:55

Rivendell schreef:

Maar ze zijn ook beslist niet mooi rond zoals het hoort.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:42

gohya schreef:
Klopt geerke,zijn idd. mensen die helemaal niets over paarden weten.
Ik had hier 3 dik gezonde paarden lopen en 1 heel mager beestje,net opgevangen.
Krijg je gelijk de DB op de stoep,want de paarden zouden verwaarloosd worden! kan je zien dat ze er echt geen verstand van hebben.Als ze verwaarloosd zouden zijn,dan zouden ze alle 4 mager moeten zijn.Maar dat snapt men blijkbaar niet.

Elke winter geef ik de meneer van de DB een kop koffie en elke winter krijg ik dezelfde opmerking van hem. "De pony's zijn eigenlijk ietsje te dik maar verder is alles in orde."

Maar dat "ietsje te dik" hoor ik 's winters liever dan dat ze "iets te schraal" zouden zijn.
Helaas, elk jaar dezelfde mensen die denken dat pony's van suiker zijn. En een pony die in 40 cm sneeuw lekker gaat liggen slapen zal vast wel doodvriezen! Nou, als hij doodvriest is het zijn eigen schuld want er staat een schuilstal met een dikke laag stro. Maar dat heeft de melder nooit gezien natuurlijk.

Pony's kunnen heel veel aan zolang hun motor blijft draaien. En de motor draait op ruwvoer zoals hooi of kuil. Ja, zelfs een pony die er schraal uitziet kan in prima conditie zijn.
Natuurlijk is het prima dat mensen opletten, graag zelfs, maar soms ontstaat er door onwetendheid een situatie van het is welles/nietes mishandeling.
Volgens mij in 80% van de gevallen nietes, maar wie ben ik?

Alvast geen inspecteur van de dierenbescherming...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 00:50

HeartOfHorse schreef:
Rivendell schreef:

Vind je? Vind ik reuze meevallen althans..

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:24

HeartOfHorse schreef:
Rivendell schreef:

Jij wilt denk ik een moddervet paard, er staan 2 jonge dieren bij waarvan echte naarling, de 2 fjorden zijn 20+ en totaal niet schraal eerder een vetje of wat te vet. En de tuigers zijn ook zelfs voor het mooie net te dik niet veel te maar zeker niet schraal mager of net aan goed.

Ken jij hen persoonlijk? hoe kan je zien onder hen dikke wintervacht dat ze te mager zijn? Dat vraag ik me af, of ben jij 1 van die eum niet zulke snuggere mensen die gewoon andermans wei ingaat, of bijvoert

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:46

testebeest schreef:
HeartOfHorse schreef:

Jij wilt denk ik een moddervet paard, er staan 2 jonge dieren bij waarvan echte naarling, de 2 fjorden zijn 20+ en totaal niet schraal eerder een vetje of wat te vet. En de tuigers zijn ook zelfs voor het mooie net te dik niet veel te maar zeker niet schraal mager of net aan goed.

Ken jij hen persoonlijk? hoe kan je zien onder hen dikke wintervacht dat ze te mager zijn? Dat vraag ik me af, of ben jij 1 van die eum niet zulke snuggere mensen die gewoon andermans wei ingaat, of bijvoert

Nee hoor, gewoon een paard waarvan je niet kunt zien dat z'n schouderbladen door z'n wintervacht heensteken en ingevallen flanken heeft is voldoende.

Ik loop vaak met de hond door het park, vaak genoeg om te zien dat de paardjes er niet goed bij stonden.
Van het bijvoeren 's ochtends of 's avonds heb ik ook nog nooit wat gezien, terwijl ik toch echt 's ochtends en 's avonds tweemaal langsloop. Maar daar zal vast ook wel een verklaring voor zijn, niet? Ik zal de volgende keer wel even beter kijken.

Even zonder gekheid, waarschijnlijk zal iedereen die de eigenaren persoonlijk kent zeggen dat de paarden er prima bijstaan. Maar als ik puur kijk naar het plaatje van schrale paarden in een natte weide zonder beschutting en fatsoenlijk voer, tja...
Het zullen vast erg aardige mensen zijn, maar met alleen aardig zijn kom je er niet als je paarden hebt.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:51

ik ga mee met HeartofHorse. Ik woon daar zeer dichtbij in de buurt. Paarden waren wel degelijk schraal en nee, ik ben niet van de dikke paarden. Wat ik bijna nog een groter probleem vind, is dat ze willens en wetens op een locatie zijn gelaten waarvan de eigenaar wist dat er vandalen huishouden. Waarom heeft hij tot oudjaar gewacht om ze op te halen? De pomp was regelmatig stuk, dus dan hadden ze geen water....

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:06

Wdj schreef:
ik ga mee met HeartofHorse. Ik woon daar zeer dichtbij in de buurt. Paarden waren wel degelijk schraal en nee, ik ben niet van de dikke paarden. Wat ik bijna nog een groter probleem vind, is dat ze willens en wetens op een locatie zijn gelaten waarvan de eigenaar wist dat er vandalen huishouden. Waarom heeft hij tot oudjaar gewacht om ze op te halen? De pomp was regelmatig stuk, dus dan hadden ze geen water....

Precies. En mensen lopen dan inderdaad de wei in met emmers water aangezien de eigenaar te laks is om wat aan het watergebrek te doen.
Jammer dat er mensen zijn die dit gewoon goedpraten :( Een paard hoort niet voor meerdere dagen waterloos te zijn op warme zomerdagen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:07

Ook niet in de winter.
Gewoon op geen enkele dag...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:09

Shirley schreef:
Ook niet in de winter.
Gewoon op geen enkele dag...

Nou dan worden onze paarden ook verwaarloosd :') Bij ons op stal gaat tussen 11 's avonds en ik geloof 8 's ochtends het water eraf. Paarden hebben dan een paar uur geen toegang tot water :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:31

Dat is inderdaad veel te lang...dan praat je over 9 uur terwijl ze wel hooi hebben?

Ik zou het geen verwaarlozen durven noemen, maar verstandig is het allerminst :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:34

Shirley schreef:
Dat is inderdaad veel te lang...dan praat je over 9 uur terwijl ze wel hooi hebben?

Ik zou het geen verwaarlozen durven noemen, maar verstandig is het allerminst :n

Ze weten het, ze raken er aan gewend. Paard is er niet slechter van geworden. Alle paarden op stal zijn kerngezond :)

Ze krijgen 's avonds nog wat kuil, dus geen hooi. Als dat op is krijgen ze niets meer tot ze de wei op gaan waar ze weer kuil krijgen :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:41

Waarom dat water er zo lang af?
Handig als ze niet in hun stal piesen,
maar absoluut niet mijn manier.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:43

Scheelt blijkbaar enorm in de waterkosten :) Verder weet ik de reden erachter niet echt :) Zou ik niet mijn manier zijn hoor, maar een grote ramp is het niet. Gezien de gezondheid van onze paarden :P