Paarden in vrachtwagen vast door sneeuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Paarden in vrachtwagen vast door sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:07

Hehe eindelijk iemand met verstsndige praat, we waren er allemaal niet bij idd en ook met mooi weer kan er zat misgaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:14

Amandavd schreef:
Jolien87 schreef:
Het risico met een trailer of aanhanger achter de auto is wel een stuk groter. ;)

En dit betrof een vrachtwagen en geen auto met trailer of aanhanger.

Dat het om een vrachtwagen ging was mij al bekend.
Dit was een reactie op deze post:
_Zeppelin schreef:
ikke schreef:
Maar concours gaan? Sorry, maar dan spoor je in mijn ogen niet. Dat je je eigen auto en paard naar de kl*te helpt, is jouw probleem, maar er zullen anderen bij betrokken raken omdat jij zo nodig ergens moet gaan laten zien hoe geweldig je wel (niet) kunt rijden........

Dan kan iedereen maar beter thuis blijven met dit weer. Als ik met mijn auto naar het werk rijd en ik raak in de slip kunnen er ook anderen bij betrokken raken..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:15

hoogendroog schreef:
Wie zegt dat dit een vrachtwagentje type B-rijbewijs was? Aannames, aannames.... Dit type kan ook met 2 paarden beladen worden (en dient hiervoor gekeurd te worden) en dan dient men over in ieder geval E te beschikken. Zo lang niemand de papieren van deze vrachtwagen/bestuurder heeft ingezien, is het misschien beter om te stoppen met speculeren en veroordelen.... VDL rijdt niet rond met ondeugdelijk spul/personeel.

Dat zegt de foto....
Als je goed kijkt, zie je dat ie enkel-lucht achter is. Ik moet de eerste C-rijbewijs-auto nog tegen komen met enkel-lucht op de achteras.........

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:19

Dus op de foto kun je zien of de chauffeur een vrachtwagen of e rijbewijs heeft, das toch knap.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:29

Wat heeft een E-rijbewijs ermee te maken? Die kleine dingen zijn B-rijbewijs en over het algemeen niet geschikt voor 2 paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:31

piezze schreef:
Dus op de foto kun je zien of de chauffeur een vrachtwagen of e rijbewijs heeft, das toch knap.

Die bak mag maar 3500kg TMM wegen. Dat KAN goed gaan, zolang er een paard op staat. De chauffeur moet een B-rijbewijs hebben, de rest is niet relevant.

Toch jammer dat maar weer eens blijkt hoe weinig men hier weet van de regels. Verklaart wellicht ook waarom er zo lichtzinnig over deze materie wordt gedacht.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:37

piezze schreef:

Nou... ik vind dat eigenlijk inderdaad best knap. Blijkbaar heeft Ikke er kijk op. :-)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:42

Wat ben ik in dit geval blij dat ik geen paard heb om te vervoeren, dan hoef ik me er ook niet in te verdiepen. O:)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:43

Het is niet alwetend Bokt die zegt dat het dom/onverstandig was om te rijden. Dat is goed je verstand gebruiken.
En blijkbaar is het verstand van sommige Bokkers niet zo goed aan de reacties te lezen... Ik schrik er van. Hoe licht mensen denken over het vervoeren van paarden en omgaan met je mede-weggebruikers.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:54

De chauffeur had hoogstwaarschijnlijk C en E, dat hebben de meeste die daar met de paarden naar concoursen rijden, maar het wagentje valt in de B klasse.
Ik geloof ook niet dat het aan de bekwaamheid van de chauffeur ligt. Bij Duyselshof werken kundige mensen. Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje, ook op droog wegdek.
Persoonlijk ben ik niet weg van dit soort wagentjes, maar ook niet van het rijden met een paard(en) op een trailer achter een auto. Het percentage laadgewicht toz van het totaal gewicht voertuig is vrij hoog, je kan je paard ook vaak voelen bewegen en hij kan het rijgedrag van het voertuig beïnvloeden door heftig te bewegen.
Hierdoor is de kans op schuiven met dit soort paardensport op glad wegdek ook groter dan dat dat met een fatsoenlijke grote vrachtwagen is.

Ik ben met de vrachtwagen nog nooit thuis gebleven voor het weer. Net zoals de meeste transporten dat niet doen en vele mederuiters met grote vrachtwagens dat ook niet doen. Op dit geval na, komt iedereen altijd heelhuids aan en weer thuis met dit weer, zolang je je rijgedrag er maar op aanpast. Ik hoor met dit weer in ieder geval niet meer ongevallen met paardentransporten, dan met normaal weer.
Natuurlijk gebeuren er over het algemeen meer ongevallen met dit weer, maar dat is met regen, mist en harde wind ook. Vaak zie je dan toch enkele sukkels die zich moeilijk aanpassen, zoals vanmorgen enkele trucks met 85km/u op links met een metertje of 5 afstand op hun voorganger.
Iedereen moet het voor zich weten of hij de weg op gaat. Als je je er niet goed bij voelt moet je het zeker niet doen en met een trailer, waar vaak een net iets te lichte auto voor staat al helemaal niet. Maar daar zou ik met droog wegdek al niet voor kiezen. Ieder zijn ding.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:02

Schoentje schreef:
De chauffeur had hoogstwaarschijnlijk C en E, dat hebben de meeste die daar met de paarden naar concoursen rijden, maar het wagentje valt in de B klasse.
Ik geloof ook niet dat het aan de bekwaamheid van de chauffeur ligt. Bij Duyselshof werken kundige mensen. Een ongeluk zit nou eenmaal in een klein hoekje, ook op droog wegdek.
Persoonlijk ben ik niet weg van dit soort wagentjes, maar ook niet van het rijden met een paard(en) op een trailer achter een auto. Het percentage laadgewicht toz van het totaal gewicht voertuig is vrij hoog, je kan je paard ook vaak voelen bewegen en hij kan het rijgedrag van het voertuig beïnvloeden door heftig te bewegen.
Hierdoor is de kans op schuiven met dit soort paardensport op glad wegdek ook groter dan dat dat met een fatsoenlijke grote vrachtwagen is.

Ik ben met de vrachtwagen nog nooit thuis gebleven voor het weer. Net zoals de meeste transporten dat niet doen en vele mederuiters met grote vrachtwagens dat ook niet doen. Op dit geval na, komt iedereen altijd heelhuids aan en weer thuis met dit weer, zolang je je rijgedrag er maar op aanpast. Ik hoor met dit weer in ieder geval niet meer ongevallen met paardentransporten, dan met normaal weer.
Natuurlijk gebeuren er over het algemeen meer ongevallen met dit weer, maar dat is met regen, mist en harde wind ook. Vaak zie je dan toch enkele sukkels die zich moeilijk aanpassen, zoals vanmorgen enkele trucks met 85km/u op links met een metertje of 5 afstand op hun voorganger.
Iedereen moet het voor zich weten of hij de weg op gaat. Als je je er niet goed bij voelt moet je het zeker niet doen en met een trailer, waar vaak een net iets te lichte auto voor staat al helemaal niet. Maar daar zou ik met droog wegdek al niet voor kiezen. Ieder zijn ding.

Ik snap je post maar om nou te zeggen dat het met vrachtwagens zoveel veiliger is...

De grootste problemen vandaag kwamen door (geschaarde) vrachtwagens.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:07

Dat zijn ook de interessante nieuwsberichten, omdat dat meteen opstoppingen geeft. Elke uitgegleden auto komt niet in het nieuws.
Daarbij vragen sommige chauffeurs er ook om. De meeste passen zich aan en rijden in de stroom die de snelheid geminderd heeft mee. Maar een aantal heeft altijd haast en ziet nooit gevaar (zie voorbeeld dat ik al gaf).
Als ik uit mijn auto met winterbanden in mijn vrachtwagen stap, dan ligt dat mede door het gewicht wat stabieler op de weg. Maar als het gaat schuiven, dan gaan de gevolgen inderdaad groter zijn. Vandaar ook het aanpassen aan de omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:23

En als je beetje goed om je heen kijkt dan zie je dat er hoop vrachtwagens rond rijden met gladde banden :n

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:55

AnnemiekvM schreef:
Het is niet alwetend Bokt die zegt dat het dom/onverstandig was om te rijden. Dat is goed je verstand gebruiken.
En blijkbaar is het verstand van sommige Bokkers niet zo goed aan de reacties te lezen... Ik schrik er van. Hoe licht mensen denken over het vervoeren van paarden en omgaan met je mede-weggebruikers.

Kun je iets specifiker zijn in wat je met deze ( denk ik ) cynische post bedoelt?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:07

piezze schreef:
AnnemiekvM schreef:

Kun je iets specifiker zijn in wat je met deze ( denk ik ) cynische post bedoelt?

Iets met schoenen?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:42

Ok aangezien ik degene was over alwetend bokt dacht ik dat aan mijn verstand getwijfeld werd en aangezien ik met dit weer niet op pad ga vind ik het een rare reactie. Met goed materieel en verstandig rijgedrag zijn er best lui die gewoon naar hun wedstrijden kunnen (vind ik) , en dat maakt mij niet tot een domme doos in mijn ogen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 06:33

Ik ga dit topic maar eens ontstippen, beetje veel herhaling en weinig nieuws.
En richting mijn werk, het is helaas behoorlijk glad en ijzig buiten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:32

hoogendroog schreef:
Wie zegt dat dit een vrachtwagentje type B-rijbewijs was? Aannames, aannames.... Dit type kan ook met 2 paarden beladen worden (en dient hiervoor gekeurd te worden) en dan dient men over in ieder geval E te beschikken. Zo lang niemand de papieren van deze vrachtwagen/bestuurder heeft ingezien, is het misschien beter om te stoppen met speculeren en veroordelen.... VDL rijdt niet rond met ondeugdelijk spul/personeel.

Waarom zou je hiervoor E nodig hebben? (Jij bedoelt waarschijnlijk C?)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:08

Waratje schreef:
Met dit weer wil je alleen maar met een dikke 4x4 op pad met paarden, geen gewone auto's en zeker geen B-rijbewijsbakjes :n

Geloof me de veiligste auto met dit weer is een voorwiel aangedreven auto, als die slipt gaat ie de kont de neus tenminste achterna! Met een 4x4 kan je makkelijker uit de sneeuw komen als je vaststaat, maar met de ijslaag die zich vandaag heeft gevormd ben je nergens, als een 4x4 slipt weet je niet waar die heen gaat, hoe voorzichtig je ook rijdt. Heb het vandaag weer meegemaakt, mijn 4x4 heeft ook nog eens speciale banden voor meer grip geloof me heb je geen drol aan als je eenmaal gaat!

Ofwel laat je verstand spreken, dit weer is NL niet bekend en riskeer het leven van je dieren niet omdat je persee de weg op wilt gaan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:14

RhealLover schreef:
Waratje schreef:
Met dit weer wil je alleen maar met een dikke 4x4 op pad met paarden, geen gewone auto's en zeker geen B-rijbewijsbakjes :n

Geloof me de veiligste auto met dit weer is een voorwiel aangedreven auto, als die slipt gaat ie de kont de neus tenminste achterna! Met een 4x4 kan je makkelijker uit de sneeuw komen als je vaststaat, maar met de ijslaag die zich vandaag heeft gevormd ben je nergens, als een 4x4 slipt weet je niet waar die heen gaat, hoe voorzichtig je ook rijdt. Heb het vandaag weer meegemaakt, mijn 4x4 heeft ook nog eens speciale banden voor meer grip geloof me heb je geen drol aan als je eenmaal gaat!

Ofwel laat je verstand spreken, dit weer is NL niet bekend en riskeer het leven van je dieren niet omdat je persee de weg op wilt gaan!

Wat voor 4x4? Welke banden? Hand of automaat? Hoeveel vlieguren?

Ik heb met alles wat Bokt verboden heeft rond gereden in alle weersomstandigheden; het heeft een reden dat ik al 15 jaar Range Rovers rijdt..........

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:26

RhealLover: ik deel je ervaring, ik ga liever lopen dan met mijn 4x4 over ijswegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:51

4x4 is leuk. Tot dat je moet remmen.
Het zijn hier voornamelijk de 4x4 auto's die je hier in de winter tegen een boom ziet staan of in de sloot liggen.

Grootste probleem in Nederland is dat vaak rond vriespunt zit wat veel gevaarlijker situaties optreed (ijzel) dan wanneer -10°C is waar bij je dan te maken hebt met droge sneeuw.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:58

Maar ligt dat aan de 4x4 of aan de chauffeur die iets overschat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:23

Ik denk het laatste.