Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SaraViavia

Re: Melding van mishandeling op Zuidlaardermarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:14

Komt er dan ook een petitie voor behouden? :) (Met verbetering)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:51

Punt is: het feit dat er veel góed was... maakt hetgeen er niet goed was niet ongedaan. Dat heeft niets met tunnelvisie te maken. Feit is dat het goede het slechte niet ongedaan maakt. En dat wat er vermeld stond, vond ik vervelend genoeg.Verder: ik heb de foto's gezien. Hoeft voor mij allemaal niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:35

De niet zo erge foto's van de Zuidlaarder markt, op het oog niets mis mee.
Tja......Echt "leuk".... de markt:

Afbeelding

Afbeelding

De gevallen, en later overeind gejaagde pony ( als ik het goed heb)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar dit was er ook:
Afbeelding

En dit:
Afbeelding

De petitie dus maar getekend : http://petities.nl/petitie/verbied-veemarkten-in-nederland
( met dank aan A. de W. de foto's: als je hier je naam voluit wil hebben,meld maar even...)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:41

Tjaaa.............. de kenners kijken er doorheen. Dit is geen dierenleed, dit is gewoon eerlijke handel, met toekomstige kampioenen.
Ik ga niet naar zo'n markt, omdat ik zeker weet, dat ik ook met zo'n stumpertje thuis komt.
Ik ben sowieso tegen broodfok, ook met honden en katten. Er zijn gewoon teveel dieren.
Ik ben verder wel een beetje klaar met dit onderwerp. Ik geloof vast dat er goede en gezonde dieren worden aangeboden, maar helaas ook dieren zoals hierboven.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:53

:)

Kampioenen ogen sluiten in ieder geval. En ik weet ook wel dat er bij mensen thuis nét zo veel ellende is. Daar komen deze dieren ook vandaan.. Maar dat maakt dit nog niet goed.
Probleem is inderdaad dat mensen gewoon maar blijven fokken, om allerlei niet even verstandige redenen. Omdat het 'zonde' is om een merrie gust te laten, omdat de kruising zo leuk is, omdat een veulentje zo schattig is. En dan maar even vergeten te bedenken of er inderdaad wel een markt is ( in de zin van kopers) voor het fokprodukt. Dat begrijp ik ook niet hoor.. waarom zou je met een verzadigde markt uberhaupt nog fokken? Waarom fokken als je weet dat het waarschijnlijk voor de slacht is.

En tja.. .fok je per ongeluk een dier met ernstige afwijkingen, dat kán natuurlijk. Maar joh: neem dan als fokker je verantwoordelijkheid en laat het dier afspuiten, of breng het zélf naar de slager. Dat het dan dood moet, daar kun je misschien niets aan doen. Maar de de weg ernaar toe en manier waarop wel!!

En ja... Ik was ook klaar met het onderwerp. Maar als je dan foto's als bovenstaand tegenkomt, dan kan ik het toch niet laten om hier weer te reageren...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:06

Ik had de foto's ook gezien, maar met mijn telefoon vind ik het moeilijk om foto's te plaatsen of uitgebreid te reageren. Bij mij in de buurt ken ik 2 fokkers van mini's. Dieren komen niet in de hand. Regelmatig doodgeboren veulens of veulens met ernstige afwijkingen. Hengstjes worden na een aantal maanden afgevoerd. De salami in.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:10

Maar dan is het probleem toch dat die handelaren niet aangepakt worden?

Sorry, ik snap nog niet helemaal dat de markt zelf het probleem zou zijn :+ Ik kan me best voorstellen dat een paardenmarkt met gezonde fatsoenlijke paarden en normale omstandigheden leuk is om heen te gaan. Dat er handelaren zijn die het allemaal verzieken, is het probleem dan toch? Die handelaren. Niet de markt. Nouja, de markt misschien omdat de organisatie van de markt (werkt dat zo?) er niks of te weinig aan doet.

Wel trieste foto's zeg. Ik vraag me af hoe ik zou reageren als ik die betreffende handelaar er bij zag staan -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:19

wat een trieste toestand die foto's |( ik heb toch een ander idee bij een leuk dagje uit.

Zijn die liefhebbers van die markten selectief blind ofzo?Ik begrijp niet dat je dit als zogenaamde paardenliefhebber leuk vind. ;(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:22

zou het zo moeilijk zijn om passende halsters te zoeken?Die ogen zitten gewoon dicht door het halster!Hoezo strenge controle???

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:29

Ja, erg he.. Maar kennelijk is dit geen dierenleed. Pony's zijn niet mager, geen vergroeide hoeven, geen wonden.... dus dit mag gewoon denk ik.

Heb ook nog een filmpje gezien van een aan een touw staande wevende fries, komt een boertje achterlangs lopen, en die geeft het dier in het voorbij wandelen een forse mep met zijn stok....Kennelijk als waarschuwing ofzo??
Weven werd er niet beter van zullen we maar zeggen. Kan de link hier niet plaatsen, is van een fb pagina van iemand...Maar ja. Is ook geen erge mishandeling... gewoon maar een mep. Moet ik waarschijnlijk niet over zeuren. Fries zag er verder goed uit.

Maar joh... Dit is toch geen "uitje".. Dit is toch géén feestje waar je je al weken op verheugd??
Hier blijft mijn verstand steeds echt stil staan. Ik snap dit écht niet, niet, niet.

En echt: ik ben echt geen zweefteef bij mijn paarden, die krijgen echt wel eens een welverdiende tik... maar dit is zo triest... bah.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:35

nee...dit zou voor mij geen uitje zijn maar een flinke geestelijke mishandeling.Want ik zie namelijk wel al die ellende,daar heb ik een soort van antenne voor.Jammergenoeg....Ben 1x naar een veemarkt hier in frankrijk geweest.Hetzelfde beeld,en binnen een kwartier met vier boeren ruzie.Ja...dan spreek ik vloeiend/vloekend frans.Nu heb ik mijzelf een veemarkt verbod opgelegt.Of ik moet gevraagt worden door de DB om te assisteren.Maar ze vragen mij liever niet meer want ik word ietwat driftig als het om dierenleed gaat. :+

En inderdaad,mijn shet krijgt ook weleens een roei :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:41

anke_e schreef:
ook dit jaar weer geweest..
vond dat de organisatie ook grote sprongen vooruit was gegaan. Hadden ze mooie gele emmers voor water klaar staan.. zie je er diverse bezoekers ermee lopen -:(- ook zie je steeds meer paarden met dekens op staan. vond het mooi om te zien dan op het grote gras gedeelte een party tentje was opgesteld met daar onder shetjes met ieders een warm dekentje. +:)+

Ik vind een shet met 14 graden onder een deken zetten pure dierenmishandeling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:44

ik vind halsters in ogen mishandeling...maar de inspecteurs niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:50

Ohhhhhhhh Geerke: heb ik ook... Ik zíe de ellende gewoon. En heb er last van, kan mezelf er gewoon niet voor afsluiten, kan ook niet onverschillig zijn....... Kan mijn mond niet houden... Wordt boos...

En lig er nadien wakker van. Heb zo'n moeite met botheid, onverschilligheid, onnodige ellende. Ik doe het mezelf dus ook niet meer aan.

En dat mensen van hun handel afwillen, en de pony's van de ene handelaar doorschuiven naar de andere, of naar een willekeurige particuliere koper... Hoe krom ook: dat begrijp ik. Hoe boos ik verder dan ook kan worden over dieronvriendelijk handelen . Dat begríjp ik wel ( ik keur het niet goed... maar kan het cognitief navolgen...)

Maar paardenliefhebbers, of nog sterker, paardenminnende penny's die het zien als een leuk dagje uit??

Tja... daar gaat mijn verstand op uit. Dat snap ik zó niet.. Hoe kán dit voor een paardenliefhebber die WEET wat het voor een paard moet betekenen om daar zo te staan, nog lós van alle ellende, hoe kán dit léuk zijn????

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:56

Punz schreef:
Tja... daar gaat mijn verstand op uit. Dat snap ik zó niet.. Hoe kán dit voor een paardenliefhebber die WEET wat het voor een paard moet betekenen om daar zo te staan, nog lós van alle ellende, hoe kán dit léuk zijn????

En wat betekent het voor een paard volgens jou, om daar aan een touwtje of in een paddock te staan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:00

R12312 schreef:
Punz schreef:

En wat betekent het voor een paard volgens jou, om daar aan een touwtje of in een paddock te staan?

scrol even naar boven en bekijk die foto's nog een keer,hebben ze een vrolijke uitdrukking in hun ogen?Zover de ogen niet platgedrukt worden door een goedkoop handelaarhalster.En het paard niet met gesloten ogen op de grond ligt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:06

geerke schreef:
scrol even naar boven en bekijk die foto's nog een keer,hebben ze een vrolijke uitdrukking in hun ogen?Zover de ogen niet platgedrukt worden door een goedkoop handelaarhalster.En het paard niet met gesloten ogen op de grond ligt

Heet jij Punz?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:10

goh...laat ik nu denken dat je hier gewoon mocht posten zonder dat je naam genoemd werd...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:13

@R12312: laten we het op " pure vreugde" houden. |o
Als deze foto's niet duidelijk genoeg zijn, als je dit níet ziet, dan gaat taal hier ook niet meer helpen..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:16

Punz schreef:
@R12312: laten we het op " pure vreugde" houden. |o
Als deze foto's niet duidelijk genoeg zijn, als je dit níet ziet, dan gaat taal hier ook niet meer helpen..

De foto's ( op dat liggende paard na) laat een aantal verregende paarden zien. Ik zie ze veelvuldig op het land staan met dezelfde blik met een flinke plensbui. De paarden zijn niet ondervoed, zijn netjes bekapt.

De stippelpony heeft door zijn hoofdje snel een zielige blik. Al sta je daar met een appel voor zn neus, dat is gewoon zn oog.

Ik ben geen veemarkt type, maar mishandeling vind ik een te groot woord.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:18

Geerke....: foei, hoe durf je iets te zeggen voordat je toestemming had.. LOL.. Dat mag dan weer niet..... _O- _O-
( maar te triest eigenlijk)

En 123: even mijn post góed lezen aub. Ik zeg daar nadrukkelijk dat dit de zgn " niet zielige" paarden zijn.

En daar wordt ik niet blij van....

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:21

Punz schreef:
Geerke....: foei, hoe durf je iets te zeggen voordat je toestemming had.. LOL.. Dat mag dan weer niet..... _O- _O-
( maar te triest eigenlijk)

En 123: even mijn post góed lezen aub. Ik zeg daar nadrukkelijk dat dit de zgn " niet zielige" paarden zijn.

En daar wordt ik niet blij van....

Nee, maar ik word ook niet blij van paarden die altijd maar 24-7 op het land moeten staan. Van ruiters die door onkunde hun beest in de weg zitten ( en daar zijn er HEEL veel van)
Van paarden die kreupel door moeten lopen omdat hun baas het niet ziet.

Ik word in paardenland van heel veel dingen niet blij.............een dagje in de regen op een paardenmarkt staan in een paddock met een plak hooi vind ik dan nog het minst erge.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:27

Voor nu even een laatste reactie:
Het feit dat er nog meer ellende bestaat , maakt deze ellende toch niet minder??

Ohh.. Wordt ik zo moe van, van deze steeds maar weer terugkerende redenering..

En dan vergeet je voor het gemak ook maar even de andere foto's.....

OnsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 06:38

Sjonge, jonge.. Als het echt zo'n hel zou zijn geweest voor de paarden, was die markt er allang niet meer. Nogmaals er liepen zoveel mensen rond die alles controleerde. Kaalgeschoren Shetlander, vind ik wel prettig als die een dekie op krijgt met zulk Nederlands weer..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:15

OnsRoosje schreef:
Sjonge, jonge.. Als het echt zo'n hel zou zijn geweest voor de paarden, was die markt er allang niet meer. Nogmaals er liepen zoveel mensen rond die alles controleerde. Kaalgeschoren Shetlander, vind ik wel prettig als die een dekie op krijgt met zulk Nederlands weer..

als die redenering opgaat zouden ze ook geen ganzen meer stoppen,gal uit beren halen...en ik kan nog tig pagina's vullen met voorbeelden.En oh ja...dat is natuurlijk allemaal veel erger.
Als de amusument van de mens in het geding raakt zijn we snel vergeten hoe het voor een dier is.