Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Wat is 'stelling en buiging moeten volgens de galop'??
Daar zou ik op mijn protocol helemaal niks van snappen. Wat bedoel je daarmee?
Janine1990 schreef:bertie schreef:Tja. Na-ijl-effect heet dat.
En er is natuurlijk een groot verschil tussen moedige mensen (juryleden) en mensen die gevoelig zijn voor groepsgedrag (juryleden).
Met andere woorden: juryleden zijn ook maar mensen.
Er zijn dappere juryleden hun nek durven uitsteken, en er zijn juryleden die gevoelig zijn voor intimidatie en groepsgedrag.
En ik maak me geen illusies. Ik neem aan dat ook juryleden prive bijvoorbeeld veel geld verdienen aan handel, of lessen.
Net gewone mensen.
Net zoals bij het rijden waarbij een revolutionair opstaat moet er ook in het juryledencorps een revolutionair opstaan die een nieuw geluid laat horen.
Daar is moed voor nodig.
En voordat zo'n revolutionair gehoord wordt .. daar gaat veel tijd overheen.
Als zo'n revolutionair de eindstreep al haalt. Want hoeveel sneuvelen er onder het collectief geweld van de traditionele (misschien ingeslapen en in de watten gelegde) groep juryleden, die het allemaal wel plezierig vinden om luxueus onthaald te worden?
Geheel mee eens dat de juryleden ook maar mensen zijn.
Ik vind de juryleden ook niet hoofdverantwoordelijk, daar ze ook maar in dienst zijn van de FEI.
Dat de FEI niet harder optreed juist NU er iemand is opgestaan die een totaal ander beeld geeft, dat vind ik veel kwalijker!
Want er wordt al jaren door die eerste revolutionair die jij noemde gepleit voor een beter jurysysteem, met onder andere turnen als voorbeeld...
The_Stig schreef:Suzanne F. schreef:Wat is 'stelling en buiging moeten volgens de galop'??
Is dat niet Duits? In Duitsland zijn er trainers die zeggen dat je galop met stelling/buiging moet rijden ivm de drie takt.
Askja schreef:Bedoelt Bertie niet heel simpel dat je in de rechtergalop je paard in rechter stelling en buiging moet hebben in de hoeken/op de volte? Of denk ik met mijn niet dressuur achtergrond nu weer veel te simplistisch?
Askja schreef:Verder, een beetje off topic misschien maargoed: Bertie, jammer dat je niet bij de IJslanders jureert. Daar kunnen we wel wat meer 'revolutionairen' gebruiken in het jurykader want daar spelen in de jurering precies dezelfde issues als die jij beschrijft. Wel veel discussie over vernieuwing en zelfs een herziening van de internationale juryrichtlijnen maar in de praktijk zie je daar in de jurering nog weinig van terug.
listiglistje schreef:Suzanne F. schreef:Wat is 'stelling en buiging moeten volgens de galop'??
daar zou ik ook niks van snappen op mijn protocol!
Sammie schreef:Bertie wil je vooraan de editknop gebruiken? Dat leest voor iedereen een stuk prettiger.
bertie schreef:The_Stig schreef:
Wat is 'stelling en buiging moeten volgens de galop'??
Is dat niet Duits? In Duitsland zijn er trainers die zeggen dat je galop met stelling/buiging moet rijden ivm de drie takt.
The_Stig,
Ik heb geen idee waar je het over hebt.![]()
De galop moet je toch altijd al met stelling en buiging rijden?
Wat is daar Duits aan?
En die drietakt? Is dat Duits?
Iris82 schreef:Je drukt op quote op de reactie die je wilt quoten en schrijft een berichtje. Dat kopieer je in zn totaal (met ctrl+C) en je gaat naar je laatst geschreven bericht. Daar druk je op 'wijzig' en plak je dat andere berichtje erbij. Dat voorkomt je dat je allemaal berichten onder elkaar post. Zo zou je een topic vol kunnen posten met alleen je eigen reacties zeg maar.
EDIT: Of bekijk dit filmpje: https://www.youtube.com/v/RbgHaiE7BUI
EDIT2: en lach me aub niet uit.
bertie schreef:Oeps, ZZ-L startgerechtigd, en je begrijpt dat commentaar niet?![]()
Het is een issue dat in de jury-opleiding nadrukkelijk aan de orde komt.
Instructeurs zouden ook moeten weten, wat gevraagd wordt.
bertie schreef:Oeps, ZZ-L startgerechtigd, en je begrijpt dat commentaar niet?![]()
Het is een issue dat in de jury-opleiding nadrukkelijk aan de orde komt.
Instructeurs zouden ook moeten weten, wat gevraagd wordt.
Janine1990 schreef:bertie schreef:Als er een amazone is die echt correct volgens de regels rijdt, maar zonder uitstraling, zonder plezier, dan moet ik met pijn in het hart toch goede punten geven.
Duidelijk... Maar wat zou voor jou een aanvulling op het protocol zijn waardoor je dit ook kan meenemen?
Vraag me ook af wat volgens jou een ruiter zonder lol is? Want ik zie er op wedstrijd ook niet bepaald uit alsof ik er heel veel plezier in heb. Terwijl ik dat dus juist wel heb.... Maar tijdens de proef ben ik gewoon één en al concentratie.Na de proef heb ik een heel ander gezicht gelukkig
Janine1990 schreef:bertie schreef:Waarom zou je tijdens een wedstrijd anders rijden dan thuis?
Is dat voor een paard niet heel verwarrend?
Eh . waarom zou dat lachen tijdens een wedstrijd niet óók kunnen?
Ik rij op wedstrijd niet anders dan thuis?? Waar lees je dat???
bertie schreef:Je zegt: "Want ik zie er op wedstrijd ook niet bepaald uit alsof ik er heel veel plezier in heb. Terwijl ik dat dus juist wel heb.... Maar tijdens de proef ben ik gewoon één en al concentratie."
Alleen door die extra concentratie rij je op een wedstrijd al anders dan thuis.![]()
Niet dat dat 'fout' zou zijn. Ik hoop dat mensen zich ervan bewust zijn hoe een mindset van invloed kan zijn.
Janine1990 schreef:bertie schreef:Je zegt: "Want ik zie er op wedstrijd ook niet bepaald uit alsof ik er heel veel plezier in heb. Terwijl ik dat dus juist wel heb.... Maar tijdens de proef ben ik gewoon één en al concentratie."
Alleen door die extra concentratie rij je op een wedstrijd al anders dan thuis.![]()
Niet dat dat 'fout' zou zijn. Ik hoop dat mensen zich ervan bewust zijn hoe een mindset van invloed kan zijn.
En je dacht dat ik thuis niet een en al concentratie was???
Misschien wat banketstaaf uitgedrukt, maar ook thuis zie ik er niet uit alsof ik er plezier in heb. Dus what's the difference???
bertie schreef:...Dan zien we ineens Valegro!![]()
En is er in de dressuur opnieuw een grens verlegd.
In Valegro zie ik het ultiem op eigen benen lopen, met een fijne, open aanleuning. Een amazone die mooi stil in balans in het midden kan zitten. Prachtig!
.....
Janine1990 schreef:Bertie, thuis is er geen jury die eventueel mijn zure kop zou willen beoordelen.Mijn neutrale gezicht is al niet vrolijk.... Kan je nagaan wat mijn geconcentreerde uitdrukking doet.
ART_UMA schreef:bertie schreef:...Dan zien we ineens Valegro!![]()
En is er in de dressuur opnieuw een grens verlegd.
In Valegro zie ik het ultiem op eigen benen lopen, met een fijne, open aanleuning. Een amazone die mooi stil in balans in het midden kan zitten. Prachtig!
.....
Eens, en ik kan het niet los zien van de manier van trainen. Hoe meer ik op internet video's het lesgeven van Carl Hester zie, hoe meer fan ik wordt.
bertie schreef:haha, ik ken dat van m'n werk.![]()
Als ik geconcentreerd kijk denken mensen dat ik boos ben. Terwijl ik me op dat moment misschien wel te pletter lach, inwendig.![]()
Het helpt wel om je van het efect fbewust te zijn.
bertie schreef:Het topic heet "Achter de loodlijn scoort hoger".