Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:43

Jannepauli schreef:
Als je ruim voldoende doseert gaan de larven en wormen dood. Die kunnen dan geen resistent wordende eitjes/larven/wormen produceren. Het probleem ligt dus bij de eigenaren die te weinig geven, én die hun land/paddocks niet effectief schoonhouden. Zeker ná het ontwormen is het zaak dat de boel goed schoon gemaakt wordt.

Verstandiger is om te weten wat je paard weegt en daar de hoeveelheid op af te stemmen. Wormkuren zijn echt troep en belastend voor het paardenlichaam. Overdoseren is ook niet geheel zonder gevaren.

kellaxy

Re: Experts waarschuwen voor gevaar van ingekapselde bloedworm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:19

Leverbot.. wat zijn die symptomen dan? Sorry offtopic maar ik kan alleen de hele ernstige symptomen vinden. Merrie heeft een algeheel bloedonderzoek gehad en daaruit kwam dat ze bloedworm had. Is de normale equest dan ook tegen bloedworm/larven?

Waar mijn merrie vooral het meeste last van heeft is spieratrofie. Haar heupbotten steken flink uit, ruggengraat, schouders en een echte afdak als billen. Dit ondanks goede voeding, supplementen en goede training. Het verbeterd zeker maar wel heel langzaam. Zij is trouwens ondet behandeling van laarakkers.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:07

Jannepauli schreef:
Als je ruim voldoende doseert gaan de larven en wormen dood. Die kunnen dan geen resistent wordende eitjes/larven/wormen produceren. Het probleem ligt dus bij de eigenaren die te weinig geven, én die hun land/paddocks niet effectief schoonhouden. Zeker ná het ontwormen is het zaak dat de boel goed schoon gemaakt wordt.

Precies!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:13

manie schreef:
Jannepauli schreef:

Precies!!

En dit is dus niet waar zoals ik al aangaf in mijn reactie, er blijven ALTIJD wormen in het lijf achter en geen enkele wormenkuur kan een totaal schoon paard achterlaten, dat is een mythe. En daarom is het meten van de hoeveelheid aanwezige wormen een belangrijke indicatie van hoe schoon of hoe besmet een paard op het moment is.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:21

Een paard zal altijd wormen meedragen, niet meer als logisch.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:38

Ik heb het gevoel dat veel bokkers het concept van resistentie niet helemaal vatten. Ik probeer het hier nog eens in simpele woorden uit te leggen:

Resistentie tegen wormmiddelen betekent dat een worm / ingekapselde larve etc. bestand wordt tegen een bepaald werkzaam bestanddeel van het ontwormingsmiddel.
Bij het ontwormen zullen vele wormen / larves van de aanwezige populatie sterven door het ontwormmiddel, maar er blijven altijd enkele wormen/larves over. Deze overblijvende wormen / larves zijn blijkbaar beter bestand tegen het ontwormmiddel en planten zich weer voort. Doordat juist deze sterkere populatie zich voortplant zorgen zij voor de verspreiding van de erfelijke eigenschap om beter bestand te zijn tegen het wormmiddel; na enige tijd bestaat de hele populatie uit deze sterkere wormen en zijn zo goed als alle wormen / larves bestand tegen het ontwormmiddel. Dit proces wordt Darwiniaanse selectie genoemd.

Deze resistentie werkt tegenover een bepaald bestanddeel van het ontwormmiddel en eventueel chemisch eraan verwante bestanddelen. Het kan zo zijn dat de selectie voor resistentie tegen een bepaald middel ook betekent dat resistentie tegen andere middelen geselecteerd wordt in de worm populatie.

Het is dus al aangetoond dat er bij bepaalde populaties een sterk verminderd effect van bepaald ontwormmiddelen is te zien (= resistentie). Als deze specifieke wormen zich dus kunnen blijven vermeerderen en ontwikkelen hebben we over een aantal jaar dus geen gif meer om onze paarden te helpen bij een worm infectie. Het zomaar blijven ontwormen van paarden als het niet nodig is en geen andere aanvullende maatregelen nemen is dus je kop in het zand steken en niet naar de langere termijn kijken.

Voorkomen is beter dan genezen.... Of wachten jullie liever op de farmaceuten die dan misschien net op tijd weer een nieuw middel hebben uitgevonden???

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:50

Sprintje schreef:
Voorkomen is beter dan genezen.... Of wachten jullie liever op de farmaceuten die dan misschien net op tijd weer een nieuw middel hebben uitgevonden???

Eerlijk gezegd wel.
Mestonderzoek is meermaals totaal onbetrouwbaar gebleken, dus dat vertouw ik niet en voer ik dus niet uit.

Het resistentie verhaal begrijp ik heel prima, maar door ruim voldoende te ontwormen en te swichten tussen de bepaalde soorten ben ik absoluut niet bang voor resistente. Mits je je verstand gebruikt :)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:59

manie schreef:
Sprintje schreef:

Eerlijk gezegd wel.
Mestonderzoek is meermaals totaal onbetrouwbaar gebleken, dus dat vertouw ik niet en voer ik dus niet uit.

Het resistentie verhaal begrijp ik heel prima, maar door ruim voldoende te ontwormen en te swichten tussen de bepaalde soorten ben ik absoluut niet bang voor resistente. Mits je je verstand gebruikt :)

Veel mensen die er voor gestudeerd hebben (dus parasitologen) delen deze mening helaas niet en maken zich wel degelijk zorgen. Het is precies hetzelfde verhaal als de humane antibiotica. Het is niet ondenkbaar dat we over een paar jaar kunnen overlijden aan een simpele blaasontsteking, puur omdat er geen werkzaam antibiotica voor handen is....

Nogmaals mestonderzoek is maar een onderdeel van het anders gaan denken over ontwormen. Helaas worden aan het mestonderzoek teveel conclusies verbonden door veel mensen. Veel belangrijker is het totaal plaatje, waar dus leeftijd van het paard, manier van houden en vooral ook de weiland hygiëne een zeer belangrijke rol speelt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:14

manie schreef:
Sprintje schreef:

Eerlijk gezegd wel.

En dat is dus niet waar, er blijven wormen over en de kinderen en kleinkinder en achterkleinkinderen zijn dus al "gewend" aan het middel dat je gebruikt hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:29

Ik zie mestonderzoek (waarvan het onnut gewoon bewezen is) gewoon als zakken vullen voor de veearts. Het zegt niets, het voorkomt niets, het toont niets aan en je loopt altijd achter de feiten aan.
Mits je net als met antibiotica met beleid dingen doet, dan voorkom je resistentie. Je hoeft niet elke 6-8 weken zoals vroeger een wormenkuur te geven, maar je moet het af en toe wel preventief doen. Er is geen andere bewezen methode. Ik ben dit jaar van 4 keer ontwormen naar 3 keer gegaan, gewoon omdat het volgens de veearts kan. Mijn veearts ziet ook niets in mestonderzoek. Maar door zo weinig preventief te ontwormen draag je niet bij aan resistentie, in ieder geval niet meer dan de mensen die na mestonderzoek alsnog gaan ontwormen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:33

Spijtig dat iedereen, op basis van mss enkele slechte ervaringen met mestonderzoek (vaak te wijten aan foute staalname door de eigenaar: geen verse mest, te lang onderweg...) plots weer voorstander is van preventief ontwormen.

Het probleem van resistentie is/wordt idd een groot probleem. Wat ik persoonlijk doe:
- mestonderzoek
- ontwormen indien nodig
- soms es preventief ontwormen met Equest Pramox tegen ingekapselde bloedwormen (max. 1x/jaar)
- tussenin om de 3 maand een kuur met Equi Parex (kruiden ontworming). Verm-X is ook een mogelijkheid.
- zoveel mogelijk de mest wegscheppen
- als ik de weides sleep, doe ik dit zoveel mogelijk bij warm en droog weer, omdat dan de larven gaan uitdrogen en sterven. Bij fris/vochtig weer ga je die larven juist verspreiden over je weides.

Een (geringe) wormbesmetting hoeft trouwens niet altijd negatief te zijn. Heeft je paard bijv. resistente wormen, en wordt het daar bovenop besmet met niet-resistente wormen, dan kunnen zich zo weer niet-resistent wormen vormen, die weer te behandelen zijn. Blijkbaar is dit de enige mogelijkheid mochten bepaalde wormen tegen alle middelen resistent zijn.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:33

Maar oké, jullie hebben er verstand van, ik niet. Ik gebruik altijd Equimax en volgens een bokker hier zouden mijn paarden dus wormen dragen die resistent tegen 'equimax' is. Wat moet ik dan nu wel geven, en wanneer?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:47

manie schreef:
Sprintje schreef:

Eerlijk gezegd wel.

Precies :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:55

Hoelang geleden wisten dierenartsen als dat je op een moxi-kuur na, tussen november en maart niet hoeft te ontwormen?? al jaaaren!! En zeiden ze dat?? Nee hoor. In de winter kreeg je ze ooj voor om de twee maanden: kassa!!

Ontwormen kan dus veel beter ja: veel minder! In de winter een pramox. je land een beetje bijhouden en dan heb je dus gewoon aan drie stuks per jaar genoeg. Als je dan ook nog eens wisselt in stof ben je lekker bezig..beter als de dierenartsen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:12

Ik ontworm tegenwoordig in iedergeval 2x per jaar met Pramox. (voor en najaar)

Het ontworm beleid bij ons op stal is in mijn ogen dramatisch. Er word al jaren elke keer een spuit met ivermectine gegeven. Afgelopen zomer hadden ze een mest onderzoek gedaan op bepaalde weides.
Daar kwam iets positiefs uit en ging er weer dezelfde spuit ivermectine in.
Dit moest volgens de veearts en op de vraag welke wormen er gevonden waren kreeg ik geen antwoord.
Er word over het algemeen erg panisch gereageerd als het bloedwormen zijn. Is al eens een hele hetse over geweest en iedereen gaf elkaar de schuld ipv naar een goede oplossing te kijken.

Ik vraag mij ook af of in dit geval voor mij een mestonderzoek wel zin heeft. Er is ook veel verloop van paarden.
Daarom dus preventief de pramox . Ze zijn 16 en 23 en hun hele leven keurig ontwormt, ik heb ook nog nooit iets gezien of aan mijn paarden gemerkt dat er een grote besmetting zou kunnen zijn.

Wel heeft mijn fjord(16) vorig jaar een leverbot besmetting gehad. Een oud stalgenoot die dat voorjaar was verhuis had ook een paard met leverbot.
En ook hier werd het ontkend, dat kon niet. Toch raar dat beide paarden opknapten en herstelde na een paar keer ontwormen met fasinex.

Als ik het beter kan doen hoor ik dat bij deze keer graag van mede bokkers.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:21

Fasinex is tegen leverbot? Welke symptomen hadden die paarden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 23:23

Fasinex is inderdaad tegen leverbot, maar bv. in Noord-Holland zijn de leverbotten die bij schapen voorkomen al resistent tegen Fasinex. Onze stalhouder heeft daar twee jaar geleden helaas ook mee te maken gehad. Hij moest toen ontwormen met een heel speciaal middel, ik ben de naam ervan even kwijt.

De paarden bij ons hadden de volgende symptomen: sloom, lang in het haar terwijl het daar niet de tijd van het jaar voor was, dof haar, wat dunner dan de andere paarden, bleek tandvlees. Ze liepen op verschillende stukken van het land en het waren stukken waar de schapen niet op waren geweest. Maar het wordt ook verspreid door hazen bv. Het kan ook nog dat via de sloot de slakken naar hun stukken land zijn gekomen, ik heb geen idee hoever slakken via sloten "verhuizen". Die paarden hebben Endex gekregen, oraal toegediend.

Bij ons wordt er wel afgewisseld, maar toch voel ik me er niet altijd gerust op. Er lopen teveel paarden om mestonderzoek te doen, dat zou bij ons echt niet werken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:30

Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen op zich wel willen opletten met niet te vaak ontwormen, maar NIET als het hun eigen paard(en) betreft. Want ze willen geen risico lopen met hun paard(en). En laat dat nou net altijd het geval zijn.
-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:33

Het grootste probleem zit hem in onderdosering. Daar krijg je resistentie van...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:34

En ook niet weten wat je paard weegt, dus verkeerd inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:35

Ja klopt.. veel paarden wegen meer dan de eigenaar denkt.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:42

dorientjuh schreef:
En ook niet weten wat je paard weegt, dus verkeerd inschatten.

Misschien een domme vraag en wellicht ook al langs geweest.. maar waar heb jij je paard mee gewogen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:44

Naar een weegbrug rijden. trailer + paard wegen en je trailer alleen. Dan weet je precies wat die weegt.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:46

Yvank_ schreef:
Naar een weegbrug rijden. trailer + paard wegen en je trailer alleen. Dan weet je precies wat die weegt.

Aah oke, ik dacht namelijk al aan een weegschaal.. (zo'n grotere waar ze honden ook mee wegen..) wellicht was er ook zoiets alleen dan voor paarden. Maar niet dus :) Bedankt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:47