Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Koper schreef:Hierzo, die man van de Lingehoeve die obesitas als oorzaak van hoefbevangenheid noemt![]()
![]()
En zo'n soort onbenul zou ik verplicht 2 keer per jaar naar mijn paarden moeten laten kijken? Dachuteffenie.
S_en_Z schreef:Zieke mensen die opgegeven zijn door artsen doen ook de raarste dingen in de hoop op kans op genezing. Gebeurd echt niet alleen in de paardenwereld. Maar die mensen er uit pikken wordt wel eeeeeeerrug lastig.
Koper schreef:Hierzo, die man van de Lingehoeve die obesitas als oorzaak van hoefbevangenheid noemt![]()
![]()
En zo'n soort onbenul zou ik verplicht 2 keer per jaar naar mijn paarden moeten laten kijken? Dachuteffenie.
hetismij schreef:Ik vrees ook dat de eigenaren en paarden waar die halfjaarlijkse check juíst goed voor zou zijn het hardste gaan schreeuwen dat ze dat niet willen en het niet nodig denken te hebben...
Reggledoos schreef:Geen enkel voorbeeld van de vreselijke gevolgen van behandelingen door alternatieven....
R12312 schreef:Koper schreef:Hierzo, die man van de Lingehoeve die obesitas als oorzaak van hoefbevangenheid noemt![]()
![]()
Je begrijpt toch wel dat die man het voor leken moet uitleggen?
En ja, overgewicht geeft wel degelijk een verhoogd risico op hoefbevangenheid. Naast teveel fructaan, baarmoederonsteking enz enz. Maar in t kort in jip en janneke taal uitleggen wat een paard van overgewicht kan krijgen voor een programma daar krijg je dit soort antwoorden op.
Overigens............Erik Bergman is een hele goede arts, die man een onbenul noemen is echt niet normaal.
Juut schreef:Ik moet wachten op Uitzending gemist, ben benieuwd.
Zelf ben ik sportmasseur voor paarden, geef ook lymfedrainage. Geen erkend diploma, en ja; bij de laatste massagevorm vragen mensen me van welke bezem ik af ben gevallen![]()
Toch zie ik mezelf verre van een kwakzalver. Ben altijd duidelijk dat ik geen diagnose mag stellen. Lymfedrainage heb ik graag toestemming voor van de betrokken da. Paard onregelmatig? Beweging beperkter dan je bij beetje stijfheid mag verwachten? Ik kijk naar het zadel, hoe het paard op de hoeven staat, enz. En wijs vervolgens gericht door; naar da, zadelmaker of wat dan ook nodig is. Wat wilt een da tenslotte uitrichten bij een paard met rugklachten als dit komt door een slecht passend zadel? Symptoombestrijding?
Ja, er zijn een hoop prutsers, doordat sportmasseur geen erkend beroep is. Ik ben dan ook voor erkende opleiding, en ik ben heel erg voor samenwerking! Dierenartsen (en fysio's) vergeten nogal eens dat zij geen 1 1/2 uur een paard gaan staan masseren, terwijl massage vaak juist heel goed aansluit op hun behandeling. Waardoor het paard sneller weer klachtenvrij is.
Ondertussen heb ik zelf ook een paard lopen. Half jaarlijkse controle; dacht het niet! Ze horen me als er klachten zijn! Algehele controle bij de jaarlijkse enting...ik persoonlijk voel er nog steeds niks voor. Maar denk wel dat er inderdaad dieren bij geholpen kunnen zijn. Maar ik denk dat veel meer dieren er bij geholpen zijn als ze onregelmatige, duidelijk mobiliteitsbeperkte paarden direct zouden diskwalificeren tijdens wedstrijden! Ik vind het om te huilen dat zulke dieren vervolgens winstpunten krijgen...
Iemand maakte de opmerking over boeren die verplichte jaarlijkse controle hebben; misschien is dat voor kinderboerderijen anders; wij hebben alleen verplichting jaarlijks te enten tegen q-koorts. Verder bel ik wel als er klachten zijn.
Focussed; er zijn teveel dierenartsen die makkelijk zijn (geworden). Paard beoordelen zonder het paard een pas in beweging gezien te hebben? Peesblessure diagnosticeren alleen op zicht terwijl er uiterlijk niets te zien is? Het gebeurd. Vaker dan goed is voor een paard... Nog een reden waarom ik voor samenwerking tussen verschillende disciplines ben. Zelfs al verdien je niet veel, doe nog steeds je werk naar behoren. Moet ik ook, terwijl we met de kinderboerderij onder het kopje 'zorg' vallen (dagbesteding)
Cassidy schreef:Er werd niet over een globale check gesproken, maar over een klinisch onderzoek. En wat moet dat bij iedere enting dan nog extra gaan kosten?
hetismij schreef:Juut schreef:Ik moet wachten op Uitzending gemist, ben benieuwd.
Zelf ben ik sportmasseur voor paarden, geef ook lymfedrainage. Geen erkend diploma, en ja; bij de laatste massagevorm vragen mensen me van welke bezem ik af ben gevallen![]()
Toch zie ik mezelf verre van een kwakzalver. Ben altijd duidelijk dat ik geen diagnose mag stellen. Lymfedrainage heb ik graag toestemming voor van de betrokken da. Paard onregelmatig? Beweging beperkter dan je bij beetje stijfheid mag verwachten? Ik kijk naar het zadel, hoe het paard op de hoeven staat, enz. En wijs vervolgens gericht door; naar da, zadelmaker of wat dan ook nodig is. Wat wilt een da tenslotte uitrichten bij een paard met rugklachten als dit komt door een slecht passend zadel? Symptoombestrijding?
Ja, er zijn een hoop prutsers, doordat sportmasseur geen erkend beroep is. Ik ben dan ook voor erkende opleiding, en ik ben heel erg voor samenwerking! Dierenartsen (en fysio's) vergeten nogal eens dat zij geen 1 1/2 uur een paard gaan staan masseren, terwijl massage vaak juist heel goed aansluit op hun behandeling. Waardoor het paard sneller weer klachtenvrij is.
Ondertussen heb ik zelf ook een paard lopen. Half jaarlijkse controle; dacht het niet! Ze horen me als er klachten zijn! Algehele controle bij de jaarlijkse enting...ik persoonlijk voel er nog steeds niks voor. Maar denk wel dat er inderdaad dieren bij geholpen kunnen zijn. Maar ik denk dat veel meer dieren er bij geholpen zijn als ze onregelmatige, duidelijk mobiliteitsbeperkte paarden direct zouden diskwalificeren tijdens wedstrijden! Ik vind het om te huilen dat zulke dieren vervolgens winstpunten krijgen...
Iemand maakte de opmerking over boeren die verplichte jaarlijkse controle hebben; misschien is dat voor kinderboerderijen anders; wij hebben alleen verplichting jaarlijks te enten tegen q-koorts. Verder bel ik wel als er klachten zijn.
Focussed; er zijn teveel dierenartsen die makkelijk zijn (geworden). Paard beoordelen zonder het paard een pas in beweging gezien te hebben? Peesblessure diagnosticeren alleen op zicht terwijl er uiterlijk niets te zien is? Het gebeurd. Vaker dan goed is voor een paard... Nog een reden waarom ik voor samenwerking tussen verschillende disciplines ben. Zelfs al verdien je niet veel, doe nog steeds je werk naar behoren. Moet ik ook, terwijl we met de kinderboerderij onder het kopje 'zorg' vallen (dagbesteding)
AmenEn alleen al het feit dat je aangeeft dat je geen diagnose mag stellen, maakt jou per definitie geen kwakzalver!
Ik ben ook heel erg voor een samenwerking tussen de verschillende disciplines. Betrek trainers erbij (die zien de paarden vaak), nauw verband met hoefsmeden en masseurs, klinkt bijna als een ideale wereld. En die juryleden die dat soort paarden door laten lopen zouden eigenlijk gerapporteerd moeten worden. Maar als de jury er wat van zegt tegen de ruiter, heeft het jurylid het gedaan en daarom denk ik dat de meeste juryleden er maar gewoon hun mond over houden...
hetismij schreef:Juut schreef:Ik moet wachten op Uitzending gemist, ben benieuwd.
Toch zie ik mezelf verre van een kwakzalver. Ben altijd duidelijk dat ik geen diagnose mag stellen. Lymfedrainage heb ik graag toestemming voor van de betrokken da. Paard onregelmatig? Beweging beperkter dan je bij beetje stijfheid mag verwachten? Ik kijk naar het zadel, hoe het paard op de hoeven staat, enz. En wijs vervolgens gericht door; naar da, zadelmaker of wat dan ook nodig is. Wat wilt een da tenslotte uitrichten bij een paard met rugklachten als dit komt door een slecht passend zadel? Sym4ptoombestrijding?
AmenEn alleen al het feit dat je aangeeft dat je geen diagnose mag stellen, maakt jou per definitie geen kwakzalver!
Ik ben ook heel erg voor een samenwerking tussen de verschillende disciplines. Betrek trainers erbij (die zien de paarden vaak), nauw verband met hoefsmeden en masseurs, klinkt bijna als een ideale wereld. En die juryleden die dat soort paarden door laten lopen zouden eigenlijk gerapporteerd moeten worden. Maar als de jury er wat van zegt tegen de ruiter, heeft het jurylid het gedaan en daarom denk ik dat de meeste juryleden er maar gewoon hun mond over houden...
hetismij schreef:Cassidy schreef:Er werd niet over een globale check gesproken, maar over een klinisch onderzoek. En wat moet dat bij iedere enting dan nog extra gaan kosten?
Wat is het verschil tussen een globale check en een algemeen klinisch onderzoek? Het algemene klinische onderzoek waar deze dierenarts het over had bestaat uit temperaturen, even naar het hart luisteren en even naar de longen en darmen luisteren. Voeg daar nog het straatje op en neer draven bij en je hebt een globale check van je paard!
AM01 schreef:Je laat toch ook niet elke Nederlander elk half jaar keuren, omdat er in het medische circuit kwakzalvers lopen.
Voor mij riekt het een beetje naar jou geld in mijn, in dit geval de dierenarts, zijn of haar portemonnee.
Waratje schreef:Tjongejonge, wat een een waardeloos stukje "journalistiek"![]()
Laten ze eerst eens definieren wat dan een "kwakzalver" is, want de afgestudeerde DA's ben ik vooralsnog ook niet enorm van onder de indruk. Ze blijken in de praktijk vooral heel veel niet te weten.
Heel nuttig als je een hechting nodig hebt of andere voor de hand liggende dingen, maar owee als het wat vagere klachten worden......
Cassidy schreef:Voor mij is een klinisch onderzoek meer dan temperaturen, longen en hart beluisteren en straatje op en neer draven. Daar horen buigproeven bij en een bloedje trekken.
Want als ik prijzen hoor voor een klinisch onderzoek, dan hoop ik toch echt dat dit meer inhoudt dan de globale check die jij omschrijft.
hetismij schreef:Wat is het verschil tussen een globale check en een algemeen klinisch onderzoek? Het algemene klinische onderzoek waar deze dierenarts het over had bestaat uit temperaturen, even naar het hart luisteren en even naar de longen en darmen luisteren. Voeg daar nog het straatje op en neer draven bij en je hebt een globale check van je paard!
hetismij schreef:Ik denk dat hier gewoon wat namen door elkaar worden gebruikt.
Waratje schreef:Tjongejonge, wat een een waardeloos stukje "journalistiek"![]()
Laten ze eerst eens definieren wat dan een "kwakzalver" is, want de afgestudeerde DA's ben ik vooralsnog ook niet enorm van onder de indruk. Ze blijken in de praktijk vooral heel veel niet te weten.
Heel nuttig als je een hechting nodig hebt of andere voor de hand liggende dingen, maar owee als het wat vagere klachten worden......