Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:03

Onderbouw dat dan eens smurf. Onderbouw eens dat dit paard zoveel meer waard is dan dat varkentje in de bio-industrie dat vanavond in jouw hamburger zit na een naarder leven dan dat van deze hengst?
Biggetjes en kalfjes worden geboren, niet geproduceerd. En kunnen net zoveel voelen als de hengst. Dus onderbouw nu eens wat je voor jezelf goedpraat dat deze hengst koste wat het kost gered moet d.m.v donaties en al maar dat miljoenen andere dieren wel geslacht worden gewoon okee is?

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:05

het paard staat nog steeds in het weiland, gaat wel lang duren denk ik

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:06

xSogno schreef:
Onderbouw dat dan eens smurf. Onderbouw eens dat dit paard zoveel meer waard is dan dat varkentje in de bio-industrie dat vanavond in jouw hamburger zit na een naarder leven dan dat van deze hengst?
Biggetjes en kalfjes worden geboren, niet geproduceerd. En kunnen net zoveel voelen als de hengst. Dus onderbouw nu eens wat je voor jezelf goedpraat dat deze hengst koste wat het kost gered moet d.m.v donaties en al maar dat miljoenen andere dieren wel geslacht worden gewoon okee is?

Omdat deze hengst voor de mensen die er bij betrokken zijn een 'gezicht' en een verhaal heeft waar mensen zich persoonlijk meer van aantrekken dan een naamloos biggetje/kalfje wat je zelf nooit hebt gezien.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:09

Waar staat dat er om geld gevraagd wordt?
Wellicht op Facebook? Tsja, dat heb ik dus niet, dus...

Het bericht in de OP is tamelijk onjuist... het gaat hier niet om een WILDE hengst zoals bijv een "wilde" Konik of zoiets, en ook niet om een verwilderde ontsnapte, maar volgens de berichten om een hengst die in de vrije natuur geboren is. Die zal denkelijk helemaal nooit in menselijke handen geweest zijn, en op een bepaald moment uit zijn omheining geraakt zijn. Ook had hij een persoonlijke eigenaar.

Vanaf de foto's zie ik ook een gewoon doorsnee bruin paard, die simpelweg nooit geleerd heeft zich in menselijke omgeving te gedragen.
Dat is dan niet zo vreemd.

Wellicht heeft de eigenaar we eens iets geprobeerd, en lukte hem dat niet, dus besliste die dat het paard naar de slacht moest.

Dat lijkt mij een brug te ver, het paard KENT gewoon geen eenvoudige menselijke contacten, maar kan dit zeker wel leren, waarom het dan meteen als levensgevaarlijk bestempeld wordt en afgeschoten moet worden wordt is mij een raadsel.

Er staan zoveel paarden vanaf piepjong 3 jaren lang in grote groepen in opfoksituaties op enorme stukken land waar geen mens komt kijken of incidenteel eens langs komt om hooi te verstrekken, die veranderen ook niet opeens in WILDE paarden.

Dit paard zal een rugzakje bij zich hebben, maar is pas 2 jaar, dan vind ik de optie castreren en verder opvoeden een hele goede. in elk geval beter dan er dan maar ongenuanceerd een kogel in schieten.

De eigenaar wilde er voor een lage prijs en de voor hem vervelende publiciteit wel vanaf, en dat men hem nu heeft op willen nemen lijkt me alleen maar een goede zet banuit paardenliefhebbers die zo'n jong dier graag willen rehabiliteren ipv als bij voorbaat gedoodverfde levensgevaarlijke hengst te laten afschieten. Waarom zou dit dier die kans niet verdienen?

Ben wel benieuwd hoe en wanneer ze het paard gaan proberen weg te halen. Ik las iets over Emiel Voest...?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-08-14 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:10

Op FB wordt er om donaties gevraagd.
Prima dat ze hem willen redden en zelfs prima dat ze een 2jarige die nooit in handen geweest is een "wild paard" noemen, moeten zij weten. Maar als je het geld niet hebt, moet je niks redden.
Het beest is nu dus soort van, van de regen in de drup gekomen.

vuurneon

Re: Protest tegen afmaken wilde hengst bij Geeuwenbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:12

Op de website van het bedrijf staan ook de berichten van Facebook namens het bedrijf vermeld. Dus extra slimme zet; als mensen het bedrijf opzoeken, zien ze op de voorpagina al gelijk waar het geld heen kan. Onbedoeld of niet; marketingtechnisch heeeeeel slim.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:14

Iedere organisatie of stichting mag om giften vragen, ook via Facebook, dat staat hen volledig vrij: alleen hier op Bokt mag het niet, maar daar staat het dan ook niet op, dus ik zie daar ook geen halsmisdaad in.
Heel verstandig dat ze hem willen laten castreren.

Nu eerst het paard zien te transporteren.

Wat is dan trouwens de website van dat bedrijf, ik ken het ieg niet. Mag ook per Pb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:15

Er is ook niemand die zegt dat het een halsmisdaad is. Enkel dat ze het schandalig vinden. Ik vind het vooral jammer voor het paard.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:17

Waarom jammer? Hij krijgt nu nog een kans als 2-jarige hengst. had je hem liever doodgeschoten gezien dan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:17

goeroe schreef:
Zoolgangster schreef:
Ik heb nooit een donatie gevraagd voor de operatie van een onzijdig konijn dat we gered hebben, het was eerlijk gezegd niet in me opgekomen.

Sorry, maar ik vind dat je deze anekdote niet kunt gebruiken zonder op zijn minst te vertellen wat 'het' is geworden. :D

Het werd een meissie. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:18

terpentijn schreef:
Waarom jammer? Hij krijgt nu nog een kans als 2-jarige hengst. had je hem liever doodgeschoten gezien dan?

Nouja, als je om donaties vraagt voor de castratie, dan mogen mensen toch terecht hun mening geven over of het paard dan zoveel beter af is nu?

Het is geen halsmisdaad, maar om nou alle paarden over te kopen om vervolgens een inzamelingsactie op te zetten omdat je de castratie niet kan betalen.. Wat ik al zei, die ballen zag je van tevoren toch ook al hangen...

Als je om donaties moet vragen voor de castratie, waar moet je dan in de loop der jaren nog meer om vragen voor het onderhoud? Paarden denken in het 'hier en nu' wordt altijd geroepen op het moment dat het dier pijn lijdt. Maar als ie gezond is, denken ze dan ineens 10 jaar vooruit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-14 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:19

terpentijn schreef:

Nee, ik had hem liever bij mensen gezien die zijn medische kosten daadwerkelijk konden betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:20

terpentijn schreef:
Iedere organisatie of stichting mag om giften vragen, ook via Facebook, dat staat hen volledig vrij: alleen hier op Bokt mag het niet, maar daar staat het dan ook niet op, dus ik zie daar ook geen halsmisdaad in.
Heel verstandig dat ze hem willen laten castreren.

Nu eerst het paard zien te transporteren.

Wat is dan trouwens de website van dat bedrijf, ik ken het ieg niet. Mag ook per Pb.

De eigenaar van het paard heeft hier in het topic al geantwoord, dus als je even kijkt dan zul je het vinden :)

Ik vind het geen halsmisdaad, maar ik vind het schandalig dat ze hun handje ophouden nu. Ik zeg niet dat het niet mag, maar persoonlijk vind ik het absurd. Het zou iig niet in mij opkomen, want dat soort dingen bedenk ik liever voordat ik een paard koop. Dan maar een gratis bruiloft bij de gemeente ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:23

Ik vind het super dat ze het paard gered heeft en een kans geeft maar dan moet ze daar ook de consequenties van nemen. Toen ik mijn paard kocht kon ik ook niet bij andere aankloppen voor geld voor de hoefsmid o.i.d. Nu begrijp ik best dat dit heel onverwachts is gekomen maar als ze het niet kan betalen doet ze er beter aan hem door te verkopen aan iemand die dat wel kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:25

Op fb staat ook dat ze het paard gered hebben dat 'in het land doodgeschoten zou worden' hoezo sensatie?
Ik word er een beetje misselijk van.
Of je koopt hem als je het kan betalen en kan hooguit zeggen dat je een jonge hengst nog een kans gegeven hebt, of het is jammer maar helaas als je het geld niet hebt..

Als hij nou tot z'n nek in de drek had gezeten en ze hadden hem zelf bevrijd, ja dan noem ik het redden.. Maar een jonge hengst van een handelaar kopen omdat je hem wil hebben om vervolgens om donaties te vragen en jezelf een gigantische veer te geven noem ik geen redden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:27

Wie zegt dat ze dat niet KUNNEN betalen? Er staat dat donaties WELKOM zijn, en niemand hoeft te geven, als ze daar geen zin in hebben of het er niet mee eens zijn.

Ik vind het echt nogal spijkers op laag water zoeken: wees blij DAT hij ergens is waar mensen iets voor hem willen en ook kunnen doen.

Ik doneer ook al jaren aan de Stichting Dobermann Rescue Nederland, aangezien ik zelf ook al ruim 20 jaar Dobers heb, sommigen ervan van hen af. Als er dan een enorm problemengeval bij hen binnenkomt wil het ook we eens voorkomen dat men een actie start, om een stinkdure operatie o.i.d. te kunnen betalen. Dat zie ik niet als "bedelen.". Zo'n organisatie krijgt geen subsidie en drijft op donaties. Ook daar gaat het om het een nieuwe kans kunnen geven aan een dier. Waarom niet? Ik zei al je HOEFt in zo'n geval toch niets te geven?

Ik snap de woede en ophef hierover niet.

Dit in het algemene, ik heb geen facebook.
Maar als iemand een link heeft waar dat allemaal te lezen is, ik nee dan niet aan dat dat in een besloten deel van facebook staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:30

terpentijn schreef:
Wie zegt dat ze dat niet KUNNEN betalen? Er staat dat donaties WELKOM zijn, en niemand hoeft te geven, als ze daar geen zin in hebben of het er niet mee eens zijn.

Ik vind het echt nogal spijkers op laag water zoeken: wees blij DAT hij ergens is waar mensen iets voor hem willen en ook kunnen doen.

Ik doneer ook al jaren aan de Stichting Dobermann Rescue Nederland, aangezien ik zelf ook al ruim 20 jaar Dobers heb, sommigen ervan van hen af. Als er dan een enorm problemengeval bij hen binnenkomt wil het ook we eens voorkomen dat men een actie start, om een stinkdure operatie o.i.d. te kunnen betalen. Dat zie ik niet als "bedelen.". Zo'n organisatie krijgt geen subsidie en drijft op donaties. Ook daar gaat het om het een nieuwe kans kunnen geven aan een dier. Waarom niet? Ik zei al je HOEFt in zo'n geval toch niets te geven?

Dat staat er wel, het geld komt uit het trouwpotje, en dan komt de castratie 'er ook nog bij'.
Doneren aan een stichting is een heel ander verhaal dan doneren aan een bedrijf dat een paard wat in de media is opkoopt en zichzelf vervolgens als held neerzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:31

terpentijn schreef:

Maar als iemand een link heeft waar dat allemaal te lezen is, ik nee dan niet aan dat dat in een besloten deel van facebook staat?

https://www.facebook.com/pages/Ginnys-H ... 5467634526

Volgens mij is deze link openbaar.

Toch wil ik even aangeven dat ik een organisatie toch iets anders vind dan een op zichzelf staand geval, en een levensreddende, stinkdure operatie ook iets anders vind dan een castratie die je zelf ook wel had in kunnen calculeren op het moment dat je de eigenaar van het paard een bod deed voor 't paard. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:34

Dat wou ik net zeggen. Het paard is niet gekocht door een stichting maar door iemand prive. Als het een stichting zou zijn zou ik het kunnen begrijpen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:42

Stichtingen kopen hun paarden liever voor veel te veel geld op veilingen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:53

terpentijn schreef:

Waarom zou ik daar blij om moeten zijn? :? Je kan wel heel veel willen maar als het aankoopbedrag al uit het "huwelijkspotje" moet en daardoor de castratie ook gaag betaald zou worden van donaties heb ik er weinig vertrouwen in dat de financiële mogelijkheden of wil er zijn/is om dit dier zelf te onderhouden. Als je dan toch veren in je eigen kont wil steken, trouw dan minder groots om deze "wilde hengst" te redden en betaal daar de castratie van.

Kleiduiker: De koper is de verloofde van de eigenaressse van de ranch.
https://www.facebook.com/pages/Ginnys-H ... 26?fref=ts
Voor Terpentijn effe een link, maar ik heb geen idé of deze openbar is of niet.

Maar ze vragen wel vaker om geld blijkbaar ondanks de prijzen van hun stalling en kampen enz. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:56

Het lijkt wel of het bepaalde mensen hier meer om de geldkwestie gaat dan om het voor slacht behoede paard. Men moest wel heel snel handelen (qua kopen e.d.) anders was het paard alnog afgeschoten.
De rest is toch gewoon aan koper en alle anderen die zich er voor wllen inzetten?
Hoe ze het geld verder binnenhalen vind ik hun zaak, en dat raakt ook niemand hier.
Er wordt toch ook niet hier op Bokt gevraagd om donaties, waar maakt men zich dan druk om.
Wees blij dat 't paard voorlopig niet op de afknal-nominatie meer staat.

Ik wens het paard en allen die zich er voor hebben ingezet, en dat nog doen in elk geval veel goeds en succes toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:58

Again; waarom moeten we daar blij om zijn? Fijn dat ie mag leven (zij het bij mensen die hem kennelijk niet zelf kunnen onderhouden.) maar als ie was af geschoten had ie er ook niks van gemerkt hoor.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:58

men hoefde helemaal niet te handelen, dit was een vrije keus.... anders was hij nu idd afgeschoten, wat was daar erg aan? Er worden dagelijks paarden afgeschoten en geslacht, dus die moeten we nu ook allemaal gaan "redden" ....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 16:59

Misschien hebben ze het geld niet nodig maar doen ze dit puur voor de reclame? Vragen om donaties brengt weer mee dat mensen statussen gaan delen enzovoort, misschien daarom?