Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:11

Met dat verschil dat Matine wel al gewond was voor ze op weide ging door een eerder ongeluk bij vervoer. De pees is nooit meer goed hersteld en daardoor is ze op weide gezet als fokmerrie (haar eerste dracht heeft ze overigens niet voldragen). Matiné was op dat moment vrees ik nog maar bitter weinig waard. ;) Die was gewoon stuk. Is maar de vraag in hoeverre de blessure die haar dood betekent heeft niet voorkomen werd door de al kapotte pees. (dus: als paard verder gezond geweest was, dat de beslissende blessure misschien niet zo erg was geweest.).

Denk dat het risico van op weide zetten veel kleiner is dan de meeste mensen denken. :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:16

Blijkt ook maar weer dat de oude trainingsmethode van MAR niet toereikend was om Totilas hier te krijgen. En dat is de kunst van rijden. Inzien dat methode A niet werkt voor paard B. Dus ga je op zoek naar methode B. En natuurlijk enorm mazzel dat Sjef hem wil trainen...het ligt ook niet alleen maar aan een trainingsmethode, het is ook de kunst van de ruiter om daar te komen. Daarnaast moet je kunnen geloven in een andere trainingsmethode om dat doel te kunnen bereiken waar je naartoe wilt. Als je jezelf niet kunt vereenzelvigen met een trainer en zijn methode, dan moet je daar niet blijven. En sommige ruiters hebben ook niet evenveel talent als de ander om hetzelfde met een paard te bereiken. Of het paard heeft niet dezelfde capaciteiten. Daarom rijden er ook op GP niveau nog steeds ruiters die nooit boven de 70% uit zullen komen.

lotxviyatti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:19

Geweldig om Totilas weer terug te zien! Hij is en blijft het mooiste paard zeg, hallejujaa! :~ :9

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:33

Ayasha schreef:
Met dat verschil dat Matine wel al gewond was voor ze op weide ging door een eerder ongeluk bij vervoer. De pees is nooit meer goed hersteld en daardoor is ze op weide gezet als fokmerrie (haar eerste dracht heeft ze overigens niet voldragen). Matiné was op dat moment vrees ik nog maar bitter weinig waard. ;) Die was gewoon stuk. Is maar de vraag in hoeverre de blessure die haar dood betekent heeft niet voorkomen werd door de al kapotte pees. (dus: als paard verder gezond geweest was, dat de beslissende blessure misschien niet zo erg was geweest.).

Denk dat het risico van op weide zetten veel kleiner is dan de meeste mensen denken. :)

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Elk paard, GP of niet, kan een keer genadeloos hard uitglijden en iets breken. Daar zit een GP ruiter natuurlijk helemaal niet op te wachten, kan 'ie z'n miljoenenpaard weggooien. Dus nemen ze het risico niet.

En als Matine een fokmerrie was, was ze zeker echt nog wel heel wat waard. Kan me zo voorstellen dat een grand prix ruiter daar wel graag een nakomeling van op stal heeft staan.

Man_Li

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 15:54

terpentijn schreef:
Ik had 't niet meer gedacht: Totilas succesvol (!) terug 'in the picture"! In gedachten had ik de zwarte diamant al uitgezwaaid....
Dacht niet dat Rath er een match mee zou kunnen vinden, maar zie daar... hij is terug, en HOE!

Opmerkelijk is vooral met hoeveel meer (relatieve) schwung het paard nu door Rath gereden wordt, dat is duidelijk te zien op de filmpjes, met name als je dat vergelijkt met die gespannen toestanden van eerder.
Ook valt mij op dat het achterbeen er veel meer bij door komt dan in het verleden, dat is wel eens anders geweest, ook VOOr de episode Rath...
Rath zelf zit er ook gewoon veel meer ier en ontspannen op. Die heeft loeihard aan zichzelf gewerkt, en hier komt dan tot uiting wat een topsporter nodig heeft: de wil en het doorzettingsvermogen om ondanks alle negativiteit, tegenslagen, giga-verwachtingspatronen en zijn eigen ziekte, niet op te geven, maar door te zetten. Daar neem ik m'n cap graag voor af! Want die mentale kracht, DAt onderscheidt de toppers van de middenmoters.

Zeker zal hierin een rol spelen dat Rath met Totilas bij Sjef Janssen traint, waarbij hij een veel betere "inspeling" heeft gevonden om met het fenomeen Totilas om te kunnen gaan. HOE dit getrained wordt weten we niet, duidelijk is wel, dat 't paard aanzienlijk beter beweegt, met name de reactiesnelheid van paard-ruiter-paard is flink toegenomen. Rath RIJDT het paard nu, ipv Totilas neemt Rath mee. Ik zie nu tenminste een COMBINATIE.

En ik gun het ze beiden, ik gunde Totilas niet een roemloze ondergang, Rath niet een enorme afgang.

Rollkur qua discussie is hier niet aan de orde, ik ben er ook niet van overtuigd of men wat dit betreft de woorden van Sjef Janssen wel juist interpreteert: hij heeft het over "rek en strek", hetgeen niet klinkt naar Rollkur, maar naar het simpele trainen van spieren d.m.v. langer en korter instellen, zoals iedere spier doorgaans getrained wordt. Door verkorten en verlengen, spanning-ontspanning, hoger en lager in te stellen, krijgt een spier flexibiliteit en kracht. Zo train je een paard. Niet door alleen rondjes en figuren te rijden in eenzelfde houding.

De mate van onmiddellijke ontspanning van Totilas NA het "optreden" zegt ook veel... over zowel paard als ruiter... ja, Totilas is terug, en met Rath erop nu "a force to be reckoned with"!

Dit vind ik nou een mooie, genuanceerde en weloverwogen reactie. Hear, hear. Helemaal met je eens.

ilse86

Re: Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:16

Het ligt er ook aan WIE de trainingsmethode toepast en door wie diegene getraind wordt. Het gevaar van deze methode zit 'm met name in de wannabees die zich willen meten aan mensen die wel met beleid kunnen rijden.

Af en toe je paard laag en diep doorrijden, mits voor een kort moment, kan echt geen kwaad. Het gevaar zit 'm alleen in de beunhazen die dit zien tijdens het losrijden op de grote concoursen, dit ook graag willen en er vervolgens thuis voor lange tijd mee gaan lopen experimenteren zonder enige begeleiding. DAT is slecht.

Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om de methode toe te passen, domweg omdat ik niet weet hoe ik dit met beleid moet doen. Maar ik weet zeker dat Sjef weet wat 'ie doet. Dat heeft 'ie wel bewezen met de combinaties die we allemaal hebben gezien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:31

Ik heb Anky wel eens in dressuurjas in de verlichte zit gezien.
En ik herinner me dat ze het over Painted Black had, dat die altijd eerst een rondje ging bokken. (En ja -dat is een manier om de rug los te maken.)
En haar wedstrijdpaarden grazen elke dag een uur of meer aan de hand.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:08

ik geloof dat ik er eindelijk een beetje over heen ben dat Edward en Toot niet meer samen zijn :-) Ik vind het razend knap wat Rath nu heeft bereikt en Totilas is gewoon een te buitengewoon goed paard om nooit meer van te kunnen genieten en om hen het succes te misgunnen. Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar het is nu echt een combinatie geworden. En ik denk dat Rath duizend levenslessen heeft geleerd in de afgelopen 4 jaar. Petje af hoe hij zich staande heeft gehouden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:10

Ayasha schreef:
Met dat verschil dat Matine wel al gewond was voor ze op weide ging door een eerder ongeluk bij vervoer. De pees is nooit meer goed hersteld en daardoor is ze op weide gezet als fokmerrie (haar eerste dracht heeft ze overigens niet voldragen). )

Ze was niet eens gedekt, dat zou dat voorjaar gaan gebeuren.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:26

Ik ben van mening dat ook wedstrijdpaarden gewoon op de wei moeten kunnen gewoon vanwege het feit laat een paard paard zijn. Tuurlijk ben je er voorzichter mee maar je moet hem ook lekker kunnen laten grazen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:29

terpentijn schreef:
Ik had 't niet meer gedacht: Totilas succesvol (!) terug 'in the picture"! In gedachten had ik de zwarte diamant al uitgezwaaid....
Dacht niet dat Rath er een match mee zou kunnen vinden, maar zie daar... hij is terug, en HOE!

Opmerkelijk is vooral met hoeveel meer (relatieve) schwung het paard nu door Rath gereden wordt, dat is duidelijk te zien op de filmpjes, met name als je dat vergelijkt met die gespannen toestanden van eerder.
Ook valt mij op dat het achterbeen er veel meer bij door komt dan in het verleden, dat is wel eens anders geweest, ook VOOr de episode Rath...
Rath zelf zit er ook gewoon veel meer ier en ontspannen op. Die heeft loeihard aan zichzelf gewerkt, en hier komt dan tot uiting wat een topsporter nodig heeft: de wil en het doorzettingsvermogen om ondanks alle negativiteit, tegenslagen, giga-verwachtingspatronen en zijn eigen ziekte, niet op te geven, maar door te zetten. Daar neem ik m'n cap graag voor af! Want die mentale kracht, DAt onderscheidt de toppers van de middenmoters.

Zeker zal hierin een rol spelen dat Rath met Totilas bij Sjef Janssen traint, waarbij hij een veel betere "inspeling" heeft gevonden om met het fenomeen Totilas om te kunnen gaan. HOE dit getrained wordt weten we niet, duidelijk is wel, dat 't paard aanzienlijk beter beweegt, met name de reactiesnelheid van paard-ruiter-paard is flink toegenomen. Rath RIJDT het paard nu, ipv Totilas neemt Rath mee. Ik zie nu tenminste een COMBINATIE.

En ik gun het ze beiden, ik gunde Totilas niet een roemloze ondergang, Rath niet een enorme afgang.

Rollkur qua discussie is hier niet aan de orde, ik ben er ook niet van overtuigd of men wat dit betreft de woorden van Sjef Janssen wel juist interpreteert: hij heeft het over "rek en strek", hetgeen niet klinkt naar Rollkur, maar naar het simpele trainen van spieren d.m.v. langer en korter instellen, zoals iedere spier doorgaans getrained wordt. Door verkorten en verlengen, spanning-ontspanning, hoger en lager in te stellen, krijgt een spier flexibiliteit en kracht. Zo train je een paard. Niet door alleen rondjes en figuren te rijden in eenzelfde houding.

De mate van onmiddellijke ontspanning van Totilas NA het "optreden" zegt ook veel... over zowel paard als ruiter... ja, Totilas is terug, en met Rath erop nu "a force to be reckoned with"!

Mooi geformuleerd, helemaal mee eens!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:17

alice0cullen schreef:
Ik ben van mening dat ook wedstrijdpaarden gewoon op de wei moeten kunnen gewoon vanwege het feit laat een paard paard zijn. Tuurlijk ben je er voorzichter mee maar je moet hem ook lekker kunnen laten grazen.

En je hebt nou ook eenmaal van die klunzen die elke keer weer de raarste capriolen uithalen op de wei. Nee, dan zou ik mijn topper ook gewoon aan de hand laten grazen om zo het risico op blessureleed te beperken bij een paard waarmee mijn portemonnee gevuld moet worden. By the way, is ook een leuk betaalde baan. "Wat doet u voor werk?" "Ik laat Salinero elke dag uit."

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:05

terpentijn schreef:

Potverdrie... komt er toch ineens iemand met een zinnige reactie op het bericht... _/-\o_ (ik had maar besloten om mij niet te mengen in het onzinnige geouwehoer :Z )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:30

Bijna grappig dat een bericht over Totilas met MAR meer berichten geeft over Anky, persoonlijk vind ik een aantal berichten belachelijk en zelfs totale onzin.
Leuk voor Sjef dat hij bijdraagt aan het hernieuwde succes van Totilas. Dat moet hem zeker voldoening geven, na alle kritieken op de Hollandse School, met name van de Duitsers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:21

Denk dat Sjef dat allemaal niet zo boeit wat men van 'm zegt eigenlijk.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:27

Ayasha schreef:

De risico's van het niet op de wei zetten is juist groter imo

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:27

Ayasha schreef:

Dat denk ik ook. Maar hij zal best weleens denken: f.uck you :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:32

Ayasha schreef:

Uiteindelijk is dat het verschil tussen mensen die geloven in zichzelf en er echt voor gaan en ongekende hoogte bereiken, dan mensen die zich laten intimideren door anderen, en door het aapje op hun schouder zich ieder keer weer ertoe laten overhalen om niet het uiterste uit zich te halen maar op te geven uit angst voor "wat de ander zegt", of uit angst op "op te vallen" of "zich buiten de al van te voren uitgesleten paden te begeven".

Als je je niet bekommert om wat een ander van je denkt en je blijft geloven in jezelf, kun je boven het maaiveld uitstijgen....en daar blijven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 06:15

Ik vind het geweldig om totilas weer zo te zien! Echt genieten! Super om te zien dat rath nu echt alles uit de kast haalt om een team te zijn met dat paard en dat lukt hem heel goed! Sjef is een top trainer dat bewijzen ze hier dubbel en dwars! Voor de training bij hem en nu is een verschil van dag en nacht.. And i like it!!!

Gelukkig hebben we altijd nog penny's op bokt die het beter weten en kunnen *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:17

Ayasha schreef:

Denk dat dat per paard verschilt. Sommige paarden slopen zichzelf op de wei.
Ik had begrepen dat de paarden van Hester/Du Jardin wel gewoon een paar uurtjes per dag op de wei gaan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:31

Toch mooi dat ze dit paard toch weer hebben kunnen laten presteren, goed hoor!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:34

Monnie_ schreef:
Cowgirl schreef:
Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.

Ik ook niet! :D Gelukkig niet! Als je ziet wat een rotleven dat soort paarden hebben!

Wie zegt dat die paarden een rotleven hebben??

Vind het knap dat hij zo terug komt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:47

Cassidy schreef:
Ayasha schreef:

Uiteindelijk is dat het verschil tussen mensen die geloven in zichzelf en er echt voor gaan en ongekende hoogte bereiken, dan mensen die zich laten intimideren door anderen, en door het aapje op hun schouder zich ieder keer weer ertoe laten overhalen om niet het uiterste uit zich te halen maar op te geven uit angst voor "wat de ander zegt", of uit angst op "op te vallen" of "zich buiten de al van te voren uitgesleten paden te begeven".

Als je je niet bekommert om wat een ander van je denkt en je blijft geloven in jezelf, kun je boven het maaiveld uitstijgen....en daar blijven.

Klopt. Zijn methoden er buiten gelaten heb ik Sjef zijn 'je kan m'n rug op' mentaliteit altijd wel kunnen apprecieren zo in het nieuws. Irl ken in m niet dus daar kan ik niet over oordelen. :D maar in de artikels... Ja.. Leest veel fijner, zo iemand die het gewoon zegt zoals ie het denkt.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:07

Het is hoe dan ook tijd dat Rath eens goed onder handen wordt genomen. Zowel Totilas als Bretton Woods zijn ja-knikkers geworden. Geeft zo'n onrustig beeld dat ik de proeven niet eens meer uit kan kijken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 20:13

Ach.... Zo lang dit is wat we (wij!) graag willen zien (en waarvoor de dikke punten gegeven worden door de juryleden als automatisch gevolg), rollküren ze nog maar een lekker stukje door (ten koste van de paarden).