terpentijn schreef:Ik had 't niet meer gedacht: Totilas succesvol (!) terug 'in the picture"! In gedachten had ik de zwarte diamant al uitgezwaaid....
Dacht niet dat Rath er een match mee zou kunnen vinden, maar zie daar... hij is terug, en HOE!
Opmerkelijk is vooral met hoeveel meer (relatieve) schwung het paard nu door Rath gereden wordt, dat is duidelijk te zien op de filmpjes, met name als je dat vergelijkt met die gespannen toestanden van eerder.
Ook valt mij op dat het achterbeen er veel meer bij door komt dan in het verleden, dat is wel eens anders geweest, ook VOOr de episode Rath...
Rath zelf zit er ook gewoon veel meer ier en ontspannen op. Die heeft loeihard aan zichzelf gewerkt, en hier komt dan tot uiting wat een topsporter nodig heeft: de wil en het doorzettingsvermogen om ondanks alle negativiteit, tegenslagen, giga-verwachtingspatronen en zijn eigen ziekte, niet op te geven, maar door te zetten. Daar neem ik m'n cap graag voor af! Want die mentale kracht, DAt onderscheidt de toppers van de middenmoters.
Zeker zal hierin een rol spelen dat Rath met Totilas bij Sjef Janssen traint, waarbij hij een veel betere "inspeling" heeft gevonden om met het fenomeen Totilas om te kunnen gaan. HOE dit getrained wordt weten we niet, duidelijk is wel, dat 't paard aanzienlijk beter beweegt, met name de reactiesnelheid van paard-ruiter-paard is flink toegenomen. Rath RIJDT het paard nu, ipv Totilas neemt Rath mee. Ik zie nu tenminste een COMBINATIE.
En ik gun het ze beiden, ik gunde Totilas niet een roemloze ondergang, Rath niet een enorme afgang.
Rollkur qua discussie is hier niet aan de orde, ik ben er ook niet van overtuigd of men wat dit betreft de woorden van Sjef Janssen wel juist interpreteert: hij heeft het over "rek en strek", hetgeen niet klinkt naar Rollkur, maar naar het simpele trainen van spieren d.m.v. langer en korter instellen, zoals iedere spier doorgaans getrained wordt. Door verkorten en verlengen, spanning-ontspanning, hoger en lager in te stellen, krijgt een spier flexibiliteit en kracht. Zo train je een paard. Niet door alleen rondjes en figuren te rijden in eenzelfde houding.
De mate van onmiddellijke ontspanning van Totilas NA het "optreden" zegt ook veel... over zowel paard als ruiter... ja, Totilas is terug, en met Rath erop nu "a force to be reckoned with"!
Dit vind ik nou een mooie, genuanceerde en weloverwogen reactie. Hear, hear. Helemaal met je eens.