Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:53

Lezen en begrijpen is heel moeilijk, maar bijdehand zijn vanachter een scherm blijkbaar heel makkelijk.

Onze paarden doen het super en wij zijn niet degene die problemen hebben met hun paarden.

Er zit wel degelijk een heel groot verschil in engelse ruiters en western ruiters, maar dat moet je ervaren.

Wij maken dagelijks de problemen tussen mens en paard mee, die uit de hand lopen tot gevaarlijk. Paarden die te koop staan door fouten van de mens.

Als kinderen het niet leren en begeleiders veel spanning hebben bij een onverwachts gebeuren snap ik. Ze hebben niet anders geleerd. Maar het is niet de schuld van de paarden.

Verder......tja, zolang mensen zo denken en werken, hebben wij een inkomen en vele trainers met ons.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:17

Kunnen we de discussie western/ engels ergens anders gaan voeren? Dat is voor deze discussie compleet en volledig irrelevant.

Het gaat hier om pony's die aan de kletter gingen door een vliegtuig dat extreem laag overkwam. Niet over hoe ze getraind waren. Ik denk dat de paarden van de meeste bokkers die hier zeggen dat hun paard zo braaf is daar ook van verschieten. De mijne in elk geval wel en die is prima opgevoed en niet bang uitgevallen ook. Maar zij is geen robot. Zij vertrouwt mij, maar kan ook zelf denken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:19

Ben blij dat onze paarden aan groot verkeer, langsrazende motoren en vliegtuigen gewend zijn.
Toen ik mijn paardje voor het eerst op de wei zette toen ik haar net had, kwam net een grote Antonov met heel veel herrie naar beneden. Ik meende echt dat ze een hartaanval kreeg: ze sprong met 4 benen tegelijk een meter de lucht in (2 keer achter elkaar) om toen vierkant met de oren plat in de nek te blijven staan, niet wetend waar naar toe te vluchten voor de herrie.
Sindsdien nooit meer geschrokken voor de stijgende/dalende vliegtuigen.

Ben een keer met haar langs zo'n vliegveldje met van die op afstand bestuurbare vliegtuigen gereden en daar was iemand met een joekel van een helicopter aan het vliegen. Die idioot vloog vlak langs ons (i.p.v. boven het veld waar ze horen te vliegen) en mijn paardje gaf geen krimp *\o/*, die keek eens opzij....alsof het heel gewoon was dat dat ding zowat naast ons opvloog . Maar dan wel weer schrikken voor een leeg chipszakje wat een andere keer op haar af kwam gevlogen :+ .

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:21

Dan voel ik me toch wel heel stoer als de paarden bij ons niet eens opkijken als er (zoals afgelopen week) een helikopter heel laag overvliegt. :o

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:28

Er zit inderdaad verschil tussen western ruiters en Engelse ruiters net zo goed als er een enorm verschil zit tussen Engelse recreatieruiters, Engelse dressuurruiters, Engelse springruiters en Engelse SGW ruiters en dan hebben we ook nog de menners.

Zou het niet eerlijker zijn om niet iedereen over één kam te scheren? Ben stomverbaasd over wat ik hier lees. Over het ene uiterste tot het andere uiterste gesproken te hebben. Dit gaat echt nergens meer over.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:13

Mja, moet het superpony wel nageven dat western paarden inderdaad erg anders kunnen zijn. Toen ik destijds begon met western rijden heb ik me de ogen uitgekeken om hoe braaf en relaxt die paardjes waren. Niet dat ze sloom of robotisch waren, integendeel, d'r zat soms een beste kop op, maar met schrikken was het gewoon even de kop omhoog en wat snurken en daarna wat 'Djeez :roll: ' gezucht. En als ze al goed schrokken waren ze ook makkelijk terug te krijgen. Verbaas me er nog weleens over...
Maar goed, heb daarna mijn horizon nog wat verbreed en ken nu ook wel andere dan Quarter rassen en 'engels' gereden paarden die net zo makkelijk zijn omdat ze op een bepaalde manier opgevoed en behandelt worden. Ligt dus toch aan de opvoeding en training, ipv alleen de rijstijl en ras. Heb namelijk ondekt dat er ook western Quarters zijn die voor niks al het liefst onder de grond zouden willen kruipen.
Persoonlijk vind ik het ook helemaal niet erg als een paard eens schrikt. Is namelijk een heel normale reactie bij een plotselinge gebeurtenis. Het gaat mij er om wat dat paard doet als het schrikt. Kun je hem in het volgende dorp op gaan halen of gaat ie alleen maar wat staan snurken en met de oren flapperen. Dat is iets wat je inderdaad wel voor een groot deel kunt trainen. Maar er zijn grenzen. Als je paard van deze laagvliegers ( https://www.youtube.com/watch?v=7Dr2ZB36p9Y ) niet eens opkijkt zou ik toch maar even checken of ie nog wel leeft...

En om on topic te blijven, het is wel erg makkelijk om te oordelen over een situatie waar je niet bij bent geweest en waar niet eens goed beeldmateriaal of foto's van zijn. Heb zelf altijd wat moeite met hoogtes inschatten, hoe hoog is 30 meter? Is dat boomhoogte, kleine flathoogte of wolkenkrabberhoogte? Hoeveel lawaai en hectiek van die Dakota en vlammenwerpende parachutisten was er? (dat Dakotas lawaaierig zijn weet ik, die hoor je niet alleen, die voel je) En er hoeft maar een mafketel te zijn die hysterisch gaat (denk aan een bezorgde moeder die haar uk al in drie stukken over het showterrein ziet liggen, wat eigenlijk heel moederlijk en niet eens zo maf is) doen en dan is het hek van de dam.
Ik moest een beetje denken aan een topic over laagvliegende helicopters, hysterische paarden en kwade ruiters, een tijd geleden. Heel eerlijk was mijn allereerste reactie toen iets in de trant van 'Joh, misschien eens buiten zetten dat spul en een beetje schriktraining oid?!?'. Hier komen regelmatig snuffelhelicopters over en geen paard die er van opkijkt (mijn kat daarentegen krijgt er de zenuwen van, over vluchtdieren gesproken :') ) . En toen postte iemand een foto van hoe laag die krengen dan precies over kwamen waarop ik mijn mening toch wat bijstelde. Was namelijk écht laag, 'Doen wie het eerst onder het stro op stal staat' laag. No way dat mijn bomproof verzorgpaardje dan nog om de popcorn had gevraagd want 'Joh, kijk nu dan, hoe leuk!'.

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:28

Ik ben van mening dat geen enkel type paardensport rozengeur en maaneschijn is... Ook het western niet, ben enkele keren zowel op de 'gewone' en de internationale stallen en wedstrijden gaan kijken en eerlijk ik wist nietwaar ik zag. Zag het in ieder geval niet meer zitten om mijn driejaar te laten opleren aangezien ik een leek was in het western, de eerste reactie in elke 'trainingsstal' die ik kreeg was gosh die is al ver voorbij zijn opleef tijd. Maar hierover gaat het eigelijk totaal niet, hopelijk hebben ze er allemaal iets van geleerd zowel de organisatie als de ruitertjes e.d.