Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:30

Ik twijfel zelf wel eens om te bellen. Als ik naar het werk rij kom ik altijd langs een weiland met 3trekpaarden en een shet. Ik ben niet zo goed met afmetingen maar ik vind sowieso het stuk weiland veel te klein lijken. Daarbij is dus het weiland altijd kaal en als het dus een beetje regent is het een bende en er is geen stuk om te schuilen. Ik zie wel vaak een meisje, maar heb niet de moed om te stoppen en het erover te hebben.

xSlvna

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:32

Hebben de paarden hooi, hoe lang is het blubberig na regen? Staan de paarden bij regen ook gewoon buiten of komen ze dan op stal?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:33

Een heleboel lezen het verkeerd.Het gaat er puur om dat de paarden 1 redelijk groot droog stuk moet hebben in het land! Als je van een weiland ½ of 1 kwart betegeld of wat dan ook,in ieder geval dat stuk zo maakt dat het er zowat altijd droog is, is er toch geen probleem?
Sommige maken van een Mug een Olifant.
Met modder en drek bedoelen ze dat het hele weiland zo is,dus niet 1 droog stukje waar de pony droge voeten kan houden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:35

Paard moet gewoon wat kunnen scharrelen op het droge, lastiger dan dat is het niet. Kwestie van logisch nadenken, zowel wij paardenhouders als de mensen die ons controleren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:35

xSlvna schreef:
Hebben de paarden hooi, hoe lang is het blubberig na regen? Staan de paarden bij regen ook gewoon buiten of komen ze dan op stal?

Ik zie ze altijd alleen buiten staan en ook geen afscherming van bomen. Er ligt soms wel een berg hooi en ze zien er verder wel gezond uit. Hoe lang het blubberig blijft vind ik lastig om te zeggen, maar in ieder geval valt het me erg op terwijl ik Veel meer paarden in weilanden zie. Dat Kleine stuk grond wordt natuurlijk ook zo kapot gelopen met 3 van die trekpaarden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:37

Maar dan moet je kijken of ze ook savonds daar staan, of komen ze dan op stal? Dat zijn dingen waar je op moet letten. Blub is niet erg, ook een heel weiland blub niet, maar wel als ze er constant op moeten staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:48

Zwerte schreef:
Waarom gaan zoveel mensen er toch van uit dat alle inspecteurs deze wet volledig fout gaan interpreteren? Alsof die lui het leuk vinden om elke particulier dwars te gaan zitten. Als jij je paard goed huisvest, heb je echt niks te vrezen. Dus al dat gezeur hier over een dagje regen, een poeltje modder....jullie zijn degenen die nu de boel volledig uit hun verband trekken. Deze wet gaat over niet of slecht beweidbaar land, niet over een beetje modder na drie dagen regen!

Zo'n wet kan je niet eens zwartwit maken, want het IS een grijs gebied. Dat geeft iedereen hier juist aan en tegelijk wordt er dan geklaagd dat de wet te vaag is. Wat is het nou? Moet de wet nou nog specifieker, dus bijv 4 uur buiten, x kilo hooi per kg paard etc? Dan klaagt iedereen weer dat niet elk paard hetzelfde is. Laat de wet ruimte voor deze individuele verschillen, dan is de wet weer te vaag! Het is gewoon niet goed of het deugt niet...

pfff zucht....Gelukkig nog iemand die het snapt.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:02

moonsparkle schreef:
Ik twijfel zelf wel eens om te bellen. Als ik naar het werk rij kom ik altijd langs een weiland met 3trekpaarden en een shet. Ik ben niet zo goed met afmetingen maar ik vind sowieso het stuk weiland veel te klein lijken. Daarbij is dus het weiland altijd kaal en als het dus een beetje regent is het een bende en er is geen stuk om te schuilen. Ik zie wel vaak een meisje, maar heb niet de moed om te stoppen en het erover te hebben.

Bij bunnik daar?

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:06

Ik vind het een beetje overdreven. Paarden die 23 uur of soms meerdere dagen op stal door moeten brengen van 3x3 meter, dat is allemaal wel oké :( ?

Een paard is veel gelukkiger 24x7 buiten. Drassig weiland is niet prettig, maar wat mij betreft (tenzij paard Mok etc heeft) heeft dat de voorkeur boven een stal van 3x3 meter. Dan ga ik er vanuit dat ze voldoende te eten hebben (hooi ofzo) en drinken. Grappig vind ik ook dat een klein stukje land dat dan wel droog is, vaak te klein wordt geacht. Jongens, dat stukje land is vaak net zo groot als een stal :+ .

nb: Mijn paard staat in een hitactiefstalling 24x7 buiten.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:15

Ik had liever een verwoording gehad waarin stond dat er minimaal een stuk van. ....... m2 ter droge grond ter beschikking moet staan aan een paard. Onze paddock is gedeeltelijke betegeld maar ziet er in de winter niet uit. Vinden de paarden niet erg, ze banjeren er wel door als ze in de wei mogen :P
Snap de regel maar vind de omschrijving niet zo mooi.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:22

Ik voel me inderdaad wel lichtjes aangesproken (ik ben van België dus geen idee of dit bij ons ook gecontroleerd gaat worden).

Ik heb een erg laag gelegen weide op kleidegrond. De paarden staan op een paddock van 28 x 30 m die ze na een winter zoals vorig jaar binnen een week tot een modderpoel hebben opgevormd. Ze staan dan inderdaad tot aan hun kogels in de modder. Ze hebben ook toegang tot 2 stallen van 3m op 3m en een overdekt afdak van ongeveer 12m² waar een bodem in ligt van treinbilzen, dus verhard. Daar wordt ook hooi gegeven en staat het water dus ze hoeven niet in de modder als ze niet willen maar het ligt er nu eenmaal wel zo bij.

Deze stal met afdak en treinbilzen mag er officieel ook niet staan dus wil ik ook het beste voor mijn paarden.

Ik mag mijn paddock absoluut niet ophogen anders staat er binnen de 24u een boswachter aan mijn deur want ik zit in een natuurgebied. Dan kan je wel zeggen dat je dat risico wil lopen maar dan kan ik mijn stal ook wel ineens opdoeken want dan gaan ze daar ook wat van zeggen.

Paarden zijn inderdaad een dure hobby maar ik heb mijn weide ook moeten kopen en heb daar dus ook een lening op lopen en ga dan inderdaad ook niet zeggen dat ik ze 3 maanden per jaar ook nog eens op pension kan zetten.

Dan kan je het argument ook nog er bijhalen dat de weide dan niet geschikt is om paarden te houden maar dat is ze 9 maanden per jaar wel. Dat vind ik geen reden om als je de kans hebt om een eigen stuk grond te kopen, deze daar voor te laten.

Als ik ze in de winter op het gras laat, heb ik enkel nog meer modder want dan lopen ze gewoon alles kapot en heb ik tijdens de zomer ook geen gras meer.

Btw vorige winter stonden er 2 grote kwpn'ers en een haflinger. Dit jaar een kwpn'er en een mini shetlander. Dat scheelt natuurlijk ook een heel stuk.

dansae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:47

Nou wij zijn al bezocht door de dierenpolitie op stal /3 Onze paarden staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, onbeperkt hooi, 2 grasweides en een bomenpartij om lekker in en omheen te scharrelen. Wat wilt een paard nog meer zou je zeggen :9
Ja het is er modderig met nat weer maarja nu het zo droog is is het er knetterhard en lopen de paarden heel voorzichtig.
Helaas hebben we een paar overijverige achterdegeraniumkijkers in de buurt en die hebben dus geklaagd. |o Want ja het is toch zielig dat die paardjes met hun hoefjes in de modder staan.
Ik denk dus echt dat we idd door gaan slaan. Ik vind het zeer terecht dat er wordt opgetreden als paarden ( of welk dier dan ook) op een goede manier wordt gehuisvest. Maar er zullen vele meldingen komen van mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, laat staan er verstand van hebben, omdat ze het zo zielig vinden dat een paard in de regen staat en dan ook nog in de modder of misschien wel in de sneeuw. Brrr wat zullen ze koude hoedjes hebben.
Zoals ik al zei hebben wij al kennis gemaakt met deze nieuwe wet en kijk al uit naar de herfst, de winter en het natte voorjaar :n .
(gelukkig vonden de agenten dat de paarden het goed voor elkaar hadden en staat dit nu ook netjes genoteerd in de systemen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:54

Hier in Frankrijk controleren ze helemaal niets.
Ik vermoed dat paarden er minder moeite mee hebben om in de blub te staan dan in de brandende zon zonder schaduw.Waar het hier soms wel tegen de 45 graden is pal in de zon.

Die van mij staan s'nachts binnen,met schone hoefjes in een schone droge stal.Want ik vind het belangrijk dat ze lekker droog kunnen liggen.Ze zijn 20 en 28...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:57

dansae schreef:
Nou wij zijn al bezocht door de dierenpolitie op stal /3 Onze paarden staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, onbeperkt hooi, 2 grasweides en een bomenpartij om lekker in en omheen te scharrelen. Wat wilt een paard nog meer zou je zeggen :9
Ja het is er modderig met nat weer maarja nu het zo droog is is het er knetterhard en lopen de paarden heel voorzichtig.
Helaas hebben we een paar overijverige achterdegeraniumkijkers in de buurt en die hebben dus geklaagd. |o Want ja het is toch zielig dat die paardjes met hun hoefjes in de modder staan.
Ik denk dus echt dat we idd door gaan slaan. Ik vind het zeer terecht dat er wordt opgetreden als paarden ( of welk dier dan ook) op een goede manier wordt gehuisvest. Maar er zullen vele meldingen komen van mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien, laat staan er verstand van hebben, omdat ze het zo zielig vinden dat een paard in de regen staat en dan ook nog in de modder of misschien wel in de sneeuw. Brrr wat zullen ze koude hoedjes hebben.
Zoals ik al zei hebben wij al kennis gemaakt met deze nieuwe wet en kijk al uit naar de herfst, de winter en het natte voorjaar :n .
(gelukkig vonden de agenten dat de paarden het goed voor elkaar hadden en staat dit nu ook netjes genoteerd in de systemen)

Ik kreeg dat jaren geleden al,bezoek van de DB want de paarden zouden in de modder staan.
Klopt,er lag aardig wat modder,maar verderop grote droge stukken.DB zei,nix aan de hand hoor,maar we zijn nu eenmaal verplicht om langs te gaan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:35

Yontheke schreef:
Ik voel me inderdaad wel lichtjes aangesproken (ik ben van België dus geen idee of dit bij ons ook gecontroleerd gaat worden).

Ik heb een erg laag gelegen weide op kleidegrond. De paarden staan op een paddock van 28 x 30 m die ze na een winter zoals vorig jaar binnen een week tot een modderpoel hebben opgevormd. Ze staan dan inderdaad tot aan hun kogels in de modder. Ze hebben ook toegang tot 2 stallen van 3m op 3m en een overdekt afdak van ongeveer 12m² waar een bodem in ligt van treinbilzen, dus verhard. Daar wordt ook hooi gegeven en staat het water dus ze hoeven niet in de modder als ze niet willen maar het ligt er nu eenmaal wel zo bij.

Deze stal met afdak en treinbilzen mag er officieel ook niet staan dus wil ik ook het beste voor mijn paarden.

Ik mag mijn paddock absoluut niet ophogen anders staat er binnen de 24u een boswachter aan mijn deur want ik zit in een natuurgebied. Dan kan je wel zeggen dat je dat risico wil lopen maar dan kan ik mijn stal ook wel ineens opdoeken want dan gaan ze daar ook wat van zeggen.

Paarden zijn inderdaad een dure hobby maar ik heb mijn weide ook moeten kopen en heb daar dus ook een lening op lopen en ga dan inderdaad ook niet zeggen dat ik ze 3 maanden per jaar ook nog eens op pension kan zetten.

Dan kan je het argument ook nog er bijhalen dat de weide dan niet geschikt is om paarden te houden maar dat is ze 9 maanden per jaar wel. Dat vind ik geen reden om als je de kans hebt om een eigen stuk grond te kopen, deze daar voor te laten.

Als ik ze in de winter op het gras laat, heb ik enkel nog meer modder want dan lopen ze gewoon alles kapot en heb ik tijdens de zomer ook geen gras meer.

Btw vorige winter stonden er 2 grote kwpn'ers en een haflinger. Dit jaar een kwpn'er en een mini shetlander. Dat scheelt natuurlijk ook een heel stuk.

Ik ben ook van België en wat jij hier uitgebreid schrijft is hier ook zo'n beetje het geval ;)

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:40

gohya schreef:
Je kan áltijd zorgen voor een droog stukje weiland.Je betegeld gewoon een groot stuk,zodat ze áltijd op een droge plek kunnen staan.Mijn paarden staan 24/7 buiten, ik heb de mzzl dat dit weiland behoorlijk hoog en dus vrij droog ligt.Maar ook ik heb regelmatig een groot gedeelte modder,maar ook een groot stuk droog.
Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn om een stukje van je weiland droog te maken.Ook al heb je een klein weiland,het kan écht wel.

Dan moet je wel eerst een grote hoeveelheid ophoogzand op doen, anders komt het water/modder gewoon omhoog tussen de tegels.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:43

Nou gaan mijn paarden het land 24/7 op.. Ze krijgen natuurlijk niet de hele wei want anders lopen ze alles kapot. Ze krijgen ze overdag wel de bak en 's avonds dan de stal wat zeker droog is. Maar als het nog loop baar is, is het prima vind ik.. Maar bij iedereen is modder wat anders.. Wat als ze mijn weiland dan te modderig vinden?

Op de vorige wei werd er veel naar de stal gelopen door ons en de paarden dit was dan ook echt een varkenspool zo modderig maar dat was ong 6 m2 en de rest was toch best droog vond ik. Wel her en der een klein plasje wat als ze ff gek hadden lopen doen ook een mini modderbadje werd :x Maar er was genoeg droog land. Is dat dan ook verboden?

De foto is wel in de zomer maar je kan heel goed zien dat het een modderpool is geweest xD
Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:51

marymary2 schreef:
gohya schreef:
Je kan áltijd zorgen voor een droog stukje weiland.Je betegeld gewoon een groot stuk,zodat ze áltijd op een droge plek kunnen staan.Mijn paarden staan 24/7 buiten, ik heb de mzzl dat dit weiland behoorlijk hoog en dus vrij droog ligt.Maar ook ik heb regelmatig een groot gedeelte modder,maar ook een groot stuk droog.
Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn om een stukje van je weiland droog te maken.Ook al heb je een klein weiland,het kan écht wel.

Dan moet je wel eerst een grote hoeveelheid ophoogzand op doen, anders komt het water/modder gewoon omhoog tussen de tegels.

Klopt,je moet het wel iets hoger leggen natuurlijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:56

Tja, wie zal het zeggen: paard liever 22/7 op stal of 22/7 in de modder.
Ik vind het wel een vermakelijk topic eigenlijk..je wordt op dit forum doodgegooit met hoe slecht het is om je paard op stal te houden en nu blijken er heel wat bokkers te stressen bij het woord droge plek in de modder..Daar gaat het sprookje.. :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:57

gekvanfleur schreef:
Ik vind het wel een vermakelijk topic eigenlijk..je wordt op dit forum doodgegooit met hoe slecht het is om je paard op stal te houden en nu blijken er heel wat bokkers te stressen bij het woord droge plek in de modder..Daar gaat het sprookje.. :D

o droge plek niet hoor, maar of het groot genoeg is volgens meneer de kantoorzitter... straks is 10x3 + stal niet meer groot genoeg ( terwijl stal wel groot genoeg is? ) en wordt er gekeken naar de hoeveelheid blub ( waar ze met plezier door heen rennen )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:09

Lezen is voor de meesten nogsteeds niet weggelegd.

Een stal is niet een miniscuul stukje, maar zodra het een weiland betreft is het wel een miniscuul stukje wanneer er paarden op kunnen liggen.... Wanneer het in de tekst al zo staat, er wordt gebeld door overbezorgde mensen die het verschil tussen een paard en een suikerklontje niet weten, er DB langskomt die wanneer ze een hond scannen op een chip alleen de nek scannen en een konijn met grote ballen niet kunnen inschatten als ram, heb ik inderdaad weinig hoop erop dat alles normaal en eerlijk gecontroleerd wordt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:13

Zoals ik het lees gaat het om dieren die 24/7 buiten gehouden worden. Die moeten een droge plek hebben.
Lijkt me logisch ook.
Niemand wil 24/7 in de drek staan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:14

gekvanfleur schreef:

Het is idd opmerkelijk hoe sommige 24/7 buiten aanhangers nu in de stress schieten. Misschien toch niet zo goed voor elkaar als ze het op bokt willen laten overkomen ??

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:20

Prima, dan maar investeren in drainage of de aanleg van een paddock.ik schrik ervan hoeveel mensen het hier niet mee eens zijn en vraag me dan ook af hoe hun paarden erbij staan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:27

Lees nou eens wat in de OP staat voor ander bokkers te veroordelen.