Anky steunt familie Bartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ronin37

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:11

een bekende van mij heeft recent per email 3x gevraagd of het paard te koop is
maar kreeg geen reactie.
Het lijkt er op dat het paard misschien toch kan genezen of althans zonder
problemen kan worden bereden zoals ook andere paarden.

Waarom er in de media beschuldigingen worden geuit is niet duidelijk.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het medisch rapport (nu en in het verleden) van het paard.

In de "Handlexicon der Tierärtzlichen Praxis, Diagnostik und Therapie, 2 Auflage, bearbeitet von Oberregierings- und Veterinärrat Dr. Dr. Willy Schreyer, Medica Verlag Stuttgart, 1953, 941 Seiten.
Seite 403 Ladendruck." lees ik niet dat er geen genezing mogelijk is.

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:20

ronin37 schreef:
een bekende van mij heeft recent per email 3x gevraagd of het paard te koop is
maar kreeg geen reactie.
Het lijkt er op dat het paard misschien toch kan genezen of althans zonder
problemen kan worden bereden zoals ook andere paarden.

Waarom er in de media beschuldigingen worden geuit is niet duidelijk.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar het medisch rapport (nu en in het verleden) van het paard.

In de "Handlexicon der Tierärtzlichen Praxis, Diagnostik und Therapie, 2 Auflage, bearbeitet von Oberregierings- und Veterinärrat Dr. Dr. Willy Schreyer, Medica Verlag Stuttgart, 1953, 941 Seiten.
Seite 403 Ladendruck." lees ik niet dat er geen genezing mogelijk is.

Lijkt me een beetje onbeschoft om nu te vragen of hij te koop is! Zeker nu er eerst een rechtzaak komt over de schade.

Ze heeft duidelijk aangegeven dat paard niet geschikt is om met een bit te rijden, en dat hij met pensioen gaat bij haar andere oude paard (ik geloof van 22). (zie Piepvandaag.nl)

Er is verschillende keren melding gemaakt van een medisch rapport uit Gent en een taxatie rapport wat ik gelezen heb in de media.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:23

Het taxatiebedrag is genoemd door mevrouw Engel: of er een taxatierapport bestaat is niet bekend, dus een aanname.... Het bedrag lijkt in ieder geval niet in verhouding tot leeftijd en prestaties van het paard in deze tijden.

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:23

nombrado schreef:
Netje schreef:
Feit?? Beter inlezen dan graag. Paard is in januari 2014 nog uitgebracht en voordat dit gebeurde medisch gekeurd door DA en fysiotherapeut en volkomen gezond bevonden. Stond ook zo op de (inmiddels weggehaalde) U2 Facebook pagina die Lonneke zelf beheerde.

de medische keuring voor wedstrijden stelt niet zoveel voor hoor.
Dan wordt echt niet de kaak van het dier op de foto gezet.
Nu dat wel is gebeurd, en het een bewijs stuk is geworden, staat iedereen op de achterste benen, dat het niet goed is voor de "dressuursport" .
Ik vind het wel goed voor de dressuursport. Dit soort trekkerij in de dressuursport moet maar eens over zijn. Dit zal de paarden ten goede komen.

Vind ik ook! Ze moesten eens preventief bij alle andere dressuurpaarden in de mond kijken... Denk niet dat je vrolijk wordt dan. En het ergste is dat een paard gewoon de hele tijd pijn heeft als er schade is in de mond. Dat heeft U2 van Mevrouw Engel ook blijkbaar. Ik denk dat er meer regels en controle moeten komen en dat daarom heel de dressuurwereld in rep en roer is nu. En terecht.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:26

Netje schreef:
Feit?? Beter inlezen dan graag. Paard is in januari 2014 nog uitgebracht en voordat dit gebeurde medisch gekeurd door DA en fysiotherapeut en volkomen gezond bevonden. Stond ook zo op de (inmiddels weggehaalde) U2 Facebook pagina die Lonneke zelf beheerde.

de medische keuring voor wedstrijden stelt niet zoveel voor hoor.
Dan wordt echt niet de kaak van het dier op de foto gezet.
Nu dat wel is gebeurd, en het een bewijs stuk is geworden, staat iedereen op de achterste benen, dat het niet goed is voor de "dressuursport" .
Ik vind het wel goed voor de dressuursport. Dit soort trekkerij in de dressuursport moet maar eens over zijn. Dit zal de paarden ten goede komen.[/quote]

Vind ik ook! Ze moesten eens preventief bij alle andere dressuurpaarden in de mond kijken... Denk niet dat je vrolijk wordt dan. En het ergste is dat een paard gewoon de hele tijd pijn heeft als er schade is in de mond. Dat heeft U2 van Mevrouw Engel ook blijkbaar. Ik denk dat er meer regels en controle moeten komen en dat daarom heel de dressuurwereld in rep en roer is nu. En terecht.[/quote]

Als het allemaal waar is dan is het inderdaad terecht, maar die conclusie kan je nog niet trekken

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:28

Ik heb van een dierenarts en tandarts vernomen dat dit inderdaad een veel meer voorkomend probleem is bij paarden. Door te hard trekken, trekken ze simpelweg met een stang (en/of bit) een hele kaak kapot. Dus het is voor mij niet een schok als dit bij U2 het geval zou zijn.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:35

MeesG schreef:
Ik heb van een dierenarts en tandarts vernomen dat dit inderdaad een veel meer voorkomend probleem is bij paarden. Door te hard trekken, trekken ze simpelweg met een stang (en/of bit) een hele kaak kapot. Dus het is voor mij niet een schok als dit bij U2 het geval zou zijn.

Aannames, aannames: of was je erbij? Ik denk dat zelfs Gent niet kan verklaren waar de oorzaak ligt van dit probleem en hoe lang het al bestaat (als het al zo in het rapport staat).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:37

MeesG schreef:
Vind ik ook! Ze moesten eens preventief bij alle andere dressuurpaarden in de mond kijken... Denk niet dat je vrolijk wordt dan. En het ergste is dat een paard gewoon de hele tijd pijn heeft als er schade is in de mond. Dat heeft U2 van Mevrouw Engel ook blijkbaar. Ik denk dat er meer regels en controle moeten komen en dat daarom heel de dressuurwereld in rep en roer is nu. En terecht.

Ik hoop niet, dat jij zo naïef bent, dat jij echt denkt, dat alleen dressuurpaarden schade en/of pijn hebben? Hoeveel recreatiepaarden krijgen niet de juiste behandeling voor wormen/mijt/schimmels? Hoeveel paarden krijgen niet het juiste voer? Worden niet juist of op tijd bekapt? Hoeveel paarden hebben geen schade doordat ze altijd als sterrekijker lopen met een weggedrukte rug? Hoeveel hebben geen aangeboren afwijkingen zoals KS of artrose en wordt dit niet veel te laat ontdekt?

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:52

Netje schreef:
Het was geen medische keuring op wedstrijd. Hij is 'thuis' helemaal nagekeken door de DA en de fysio. In ieder geval vonden die hem zo gezond dat hij kon starten. Moet je als stal de mening van een DA ook al in twijfel gaan trekken? Want dan moeten veel mensen nu een studie diergeneeskunde gaan doen....

Hoe weet je dat er een DA en Fysio hem heeft nagekeken? Waar staat dat en wie zegt dat?

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:53

Electra63 schreef:
MeesG schreef:

Ik hoop niet, dat jij zo naïef bent, dat jij echt denkt, dat alleen dressuurpaarden schade en/of pijn hebben? Hoeveel recreatiepaarden krijgen niet de juiste behandeling voor wormen/mijt/schimmels? Hoeveel paarden krijgen niet het juiste voer? Worden niet juist of op tijd bekapt? Hoeveel paarden hebben geen schade doordat ze altijd als sterrekijker lopen met een weggedrukte rug? Hoeveel hebben geen aangeboren afwijkingen zoals KS of artrose en wordt dit niet veel te laat ontdekt?

We hebben het nu over dressuurpaarden, en in het specifiek over het dressuurpaard U2. Er is veel leed ook bij andere paarden, maar ik wil liever bij onderwerp blijven.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:00

MeesG schreef:
Netje schreef:
Het was geen medische keuring op wedstrijd. Hij is 'thuis' helemaal nagekeken door de DA en de fysio. In ieder geval vonden die hem zo gezond dat hij kon starten. Moet je als stal de mening van een DA ook al in twijfel gaan trekken? Want dan moeten veel mensen nu een studie diergeneeskunde gaan doen....

Hoe weet je dat er een DA en Fysio hem heeft nagekeken? Waar staat dat en wie zegt dat?

Dat stond op de U2 pagina op FB die inmiddels is weggehaald door Lonneke E. Daarin vertelde ze zelf trots over het (hernieuwde) debuut van U2 in het ZZ Zwaar en ook over zijn goedkeuring door arts en fysio. Daarnaast stond (of staat) het ook in de verklaring die door Bartels is weergegeven. DA maakten ze melding van (weet niet wie) en Jarko Dun (niet de eerste de beste) als fysio. E.e.a. is dus uitgevoerd in de tweede week van januari 2014.
Laatst bijgewerkt door Netje op 27-03-14 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:03

MeesG schreef:
We hebben het nu over dressuurpaarden, en in het specifiek over het dressuurpaard U2. Er is veel leed ook bij andere paarden, maar ik wil liever bij onderwerp blijven.

Ach, als je dieren en specifiek paardenleed wil voorkomen en verhelpen, moet dit lijkt mij voor alle paarden en pony's gelden, lijkt me zo.

Maar jij wilt, dat bij alle dressuurpaarden preventief in de mond wordt gekeken? Hoe stel je jezelf dat voor? Bij alle dressuurpaarden? Vanaf een bepaalde leeftijd? Vanaf een bepaald niveau? Wie gaat dit betalen? En als er een afwijking gevonden wordt, wat moet er dan gebeuren? Behandelen? Wie bepaalt wat goed is?

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:10

Electra63 schreef:
MeesG schreef:

Ach, als je dieren en specifiek paardenleed wil voorkomen en verhelpen, moet dit lijkt mij voor alle paarden en pony's gelden, lijkt me zo.

Maar jij wilt, dat bij alle dressuurpaarden preventief in de mond wordt gekeken? Hoe stel je jezelf dat voor? Bij alle dressuurpaarden? Vanaf een bepaalde leeftijd? Vanaf een bepaald niveau? Wie gaat dit betalen? En als er een afwijking gevonden wordt, wat moet er dan gebeuren? Behandelen? Wie bepaalt wat goed is?

Iedereen, ongeacht niveau zou dit moeten checken. Dit lijkt mij ook heel normaal voor welzijn paard. En als er een wond/kwetsuur zit gewoon niet rijden. Een paard heeft echt rust nodig om dat te laten genezen. Elke keer als er een bit over een wond in de mond gaat, geneest deze niet.

MeesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:12

Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken. En natuurlijk zegt Bartels dat. Maar net als dat ik bewijs van mevrouw Engel wil zien over het paard U2, moeten zij dat ook maar eens bewijzen. En Jarko Dun staat ook gewoon op de loonlijst bij Academy Bartels (zie hun website, bij instructeurs)

Electra63

Re: Anky steunt familie Bartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:18

@ Mees,
Mijn paard wordt ieder jaar door de tandarts gecontroleerd, ik neem aan dat de paarden bij Bartels ook regelmatig gecontroleerd worden in hun mond. Waaruit trek jij de conclusie dat dit daar niet gecheckt werd?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:21

MeesG schreef:
Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken. En natuurlijk zegt Bartels dat. Maar net als dat ik bewijs van mevrouw Engel wil zien over het paard U2, moeten zij dat ook maar eens bewijzen. En Jarko Dun staat ook gewoon op de loonlijst bij Academy Bartels (zie hun website, bij instructeurs)

Ik zie dat niet op hun website staan? Daarbij hoeft dit niet te betekenen dat hij in loondienst is. Hij kan ook gebruik maken van de faciliteiten van de Academy.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:25

Jarko Dun staat als gastdocent.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:32

setteke schreef:
Jarko Dun staat als gastdocent.

Bij trainingsweken soms of bij bepaalde evenementen, maar zie idd nergens staan dat hij in loondienst is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:34

Ik ook niet hoor, maar omdat Electra hem niet op de website zag staan. Hij staat er wel bij, maar als gastdocent.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:35

MeesG schreef:

Wowwwww hoeveel pagina's heb je dan wel niet gekopieerd, want er stond nogal het een en ander op (met weer berichten en kommentaar) en het stond er niet chronologisch op viel me op. Alles stond een beetje door elkaar, dus wellicht heb je er over heen gekeken? Gaat ook wel een beetje ver om 'een' FB pagina te kopiëren omdat je het interessant vindt. Wist je al dat ze hem weg ging halen dan? Want anders is het een beetje een vreemde aktie lijkt me :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:43

Netje schreef:
MeesG schreef:

Wowwwww hoeveel pagina's heb je dan wel niet gekopieerd, want er stond nogal het een en ander op (met weer berichten en kommentaar) en het stond er niet chronologisch op viel me op. Alles stond een beetje door elkaar, dus wellicht heb je er over heen gekeken? Gaat ook wel een beetje ver om 'een' FB pagina te kopiëren omdat je het interessant vindt. Wist je al dat ze hem weg ging halen dan? Want anders is het een beetje een vreemde aktie lijkt me :D

Lijkt mij ook, ik wilde hem bekijken, maar alle foto's zijn weg. Er staat er nog 1 bij Lonneke, van jaren geleden.

@Setteke : je hebt gelijk. Al betekent dit natuurlijk niet persé dat hij in dienst is van Bartels. :D

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 07:55

MeesG schreef:

Alsof Jarko Dun een evt deeltijd dienstverband prefereert boven zijn reputatie en eigen praktijk.
Levert hem niks op
ZOu jij jouw licentie en jarenlang werken om een goede naam op te bouwen, op t spel durven te zetten door moedwillig een blessure te verzwijgen??

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 07:56

MeesG schreef:
Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken.

dat kan ook weggehaald zijn voordat ze de zaak naar buiten bracht ....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:18

Horses.nl
"Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “

Netje schreef:
Op 15 januari 2014 is het nog gestart in Oirschot in het ZZ-Zwaar door Danielle Mellink. Ondanks wat storingen (was de eerste keer) toch 58,... % Jury heeft ook niets vreemds gemerkt aan het paard (wat overigens net gekeurd was door DA en fysio). Met bloedende sporenwonden hadden ze uitgesloten moeten worden minimaal.

Dat het paard in januari nog is uitgebracht in het ZZ-zwaar zegt niets Netje. Wat wel wat zegt is, dat het paard blijkbaar niet meer in staat was goed te presteren op GP niveau, het niveau waarvoor hij in training was. Zelfs op ZZ-zwaar niveau kun je 58% voor een paard dat Inter bevestigd was toch niet echt succesvol noemen.
Micha was ermee gestopt. Dat vind ik eigenlijk veel meer zeggend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:31

Babootje schreef:
Horses.nl
"Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “

Netje schreef:
Op 15 januari 2014 is het nog gestart in Oirschot in het ZZ-Zwaar door Danielle Mellink. Ondanks wat storingen (was de eerste keer) toch 58,... % Jury heeft ook niets vreemds gemerkt aan het paard (wat overigens net gekeurd was door DA en fysio). Met bloedende sporenwonden hadden ze uitgesloten moeten worden minimaal.

Dat het paard in januari nog is uitgebracht in het ZZ-zwaar zegt niets Netje. Wat wel wat zegt is, dat het paard blijkbaar niet meer in staat was goed te presteren op GP niveau, het niveau waarvoor hij in training was. Zelfs op ZZ-zwaar niveau kun je 58% voor een paard dat Inter bevestigd was toch niet echt succesvol noemen.
Micha was ermee gestopt. Dat vind ik eigenlijk veel meer zeggend.

Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik denk, dat er namelijk meerdere redenen kunnen zijn, waarom een ruiter stopt met een paard (van een ander) te rijden of uit te brengen op wedstrijd.