Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ronin37 schreef:een bekende van mij heeft recent per email 3x gevraagd of het paard te koop is
maar kreeg geen reactie.
Het lijkt er op dat het paard misschien toch kan genezen of althans zonder
problemen kan worden bereden zoals ook andere paarden.
Waarom er in de media beschuldigingen worden geuit is niet duidelijk.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar het medisch rapport (nu en in het verleden) van het paard.
In de "Handlexicon der Tierärtzlichen Praxis, Diagnostik und Therapie, 2 Auflage, bearbeitet von Oberregierings- und Veterinärrat Dr. Dr. Willy Schreyer, Medica Verlag Stuttgart, 1953, 941 Seiten.
Seite 403 Ladendruck." lees ik niet dat er geen genezing mogelijk is.
nombrado schreef:Netje schreef:Feit?? Beter inlezen dan graag. Paard is in januari 2014 nog uitgebracht en voordat dit gebeurde medisch gekeurd door DA en fysiotherapeut en volkomen gezond bevonden. Stond ook zo op de (inmiddels weggehaalde) U2 Facebook pagina die Lonneke zelf beheerde.
de medische keuring voor wedstrijden stelt niet zoveel voor hoor.
Dan wordt echt niet de kaak van het dier op de foto gezet.
Nu dat wel is gebeurd, en het een bewijs stuk is geworden, staat iedereen op de achterste benen, dat het niet goed is voor de "dressuursport" .
Ik vind het wel goed voor de dressuursport. Dit soort trekkerij in de dressuursport moet maar eens over zijn. Dit zal de paarden ten goede komen.
Netje schreef:Feit?? Beter inlezen dan graag. Paard is in januari 2014 nog uitgebracht en voordat dit gebeurde medisch gekeurd door DA en fysiotherapeut en volkomen gezond bevonden. Stond ook zo op de (inmiddels weggehaalde) U2 Facebook pagina die Lonneke zelf beheerde.
MeesG schreef:Ik heb van een dierenarts en tandarts vernomen dat dit inderdaad een veel meer voorkomend probleem is bij paarden. Door te hard trekken, trekken ze simpelweg met een stang (en/of bit) een hele kaak kapot. Dus het is voor mij niet een schok als dit bij U2 het geval zou zijn.
MeesG schreef:Vind ik ook! Ze moesten eens preventief bij alle andere dressuurpaarden in de mond kijken... Denk niet dat je vrolijk wordt dan. En het ergste is dat een paard gewoon de hele tijd pijn heeft als er schade is in de mond. Dat heeft U2 van Mevrouw Engel ook blijkbaar. Ik denk dat er meer regels en controle moeten komen en dat daarom heel de dressuurwereld in rep en roer is nu. En terecht.
Netje schreef:Het was geen medische keuring op wedstrijd. Hij is 'thuis' helemaal nagekeken door de DA en de fysio. In ieder geval vonden die hem zo gezond dat hij kon starten. Moet je als stal de mening van een DA ook al in twijfel gaan trekken? Want dan moeten veel mensen nu een studie diergeneeskunde gaan doen....
Electra63 schreef:MeesG schreef:Vind ik ook! Ze moesten eens preventief bij alle andere dressuurpaarden in de mond kijken... Denk niet dat je vrolijk wordt dan. En het ergste is dat een paard gewoon de hele tijd pijn heeft als er schade is in de mond. Dat heeft U2 van Mevrouw Engel ook blijkbaar. Ik denk dat er meer regels en controle moeten komen en dat daarom heel de dressuurwereld in rep en roer is nu. En terecht.
Ik hoop niet, dat jij zo naïef bent, dat jij echt denkt, dat alleen dressuurpaarden schade en/of pijn hebben? Hoeveel recreatiepaarden krijgen niet de juiste behandeling voor wormen/mijt/schimmels? Hoeveel paarden krijgen niet het juiste voer? Worden niet juist of op tijd bekapt? Hoeveel paarden hebben geen schade doordat ze altijd als sterrekijker lopen met een weggedrukte rug? Hoeveel hebben geen aangeboren afwijkingen zoals KS of artrose en wordt dit niet veel te laat ontdekt?
MeesG schreef:Netje schreef:Het was geen medische keuring op wedstrijd. Hij is 'thuis' helemaal nagekeken door de DA en de fysio. In ieder geval vonden die hem zo gezond dat hij kon starten. Moet je als stal de mening van een DA ook al in twijfel gaan trekken? Want dan moeten veel mensen nu een studie diergeneeskunde gaan doen....
Hoe weet je dat er een DA en Fysio hem heeft nagekeken? Waar staat dat en wie zegt dat?
MeesG schreef:We hebben het nu over dressuurpaarden, en in het specifiek over het dressuurpaard U2. Er is veel leed ook bij andere paarden, maar ik wil liever bij onderwerp blijven.
Electra63 schreef:MeesG schreef:We hebben het nu over dressuurpaarden, en in het specifiek over het dressuurpaard U2. Er is veel leed ook bij andere paarden, maar ik wil liever bij onderwerp blijven.
Ach, als je dieren en specifiek paardenleed wil voorkomen en verhelpen, moet dit lijkt mij voor alle paarden en pony's gelden, lijkt me zo.
Maar jij wilt, dat bij alle dressuurpaarden preventief in de mond wordt gekeken? Hoe stel je jezelf dat voor? Bij alle dressuurpaarden? Vanaf een bepaalde leeftijd? Vanaf een bepaald niveau? Wie gaat dit betalen? En als er een afwijking gevonden wordt, wat moet er dan gebeuren? Behandelen? Wie bepaalt wat goed is?
MeesG schreef:Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken. En natuurlijk zegt Bartels dat. Maar net als dat ik bewijs van mevrouw Engel wil zien over het paard U2, moeten zij dat ook maar eens bewijzen. En Jarko Dun staat ook gewoon op de loonlijst bij Academy Bartels (zie hun website, bij instructeurs)
MeesG schreef:Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken. En natuurlijk zegt Bartels dat. Maar net als dat ik bewijs van mevrouw Engel wil zien over het paard U2, moeten zij dat ook maar eens bewijzen. En Jarko Dun staat ook gewoon op de loonlijst bij Academy Bartels (zie hun website, bij instructeurs)
Netje schreef:MeesG schreef:Ik heb op die fB pagina (ik heb hem ook voor zekerheid gekopieerd, omdat dit interessante zaak is) niet zien staan dat er een DA of fysio is komen kijken. En natuurlijk zegt Bartels dat. Maar net als dat ik bewijs van mevrouw Engel wil zien over het paard U2, moeten zij dat ook maar eens bewijzen. En Jarko Dun staat ook gewoon op de loonlijst bij Academy Bartels (zie hun website, bij instructeurs)
Wowwwww hoeveel pagina's heb je dan wel niet gekopieerd, want er stond nogal het een en ander op (met weer berichten en kommentaar) en het stond er niet chronologisch op viel me op. Alles stond een beetje door elkaar, dus wellicht heb je er over heen gekeken? Gaat ook wel een beetje ver om 'een' FB pagina te kopiëren omdat je het interessant vindt. Wist je al dat ze hem weg ging halen dan? Want anders is het een beetje een vreemde aktie lijkt me
Netje schreef:Op 15 januari 2014 is het nog gestart in Oirschot in het ZZ-Zwaar door Danielle Mellink. Ondanks wat storingen (was de eerste keer) toch 58,... % Jury heeft ook niets vreemds gemerkt aan het paard (wat overigens net gekeurd was door DA en fysio). Met bloedende sporenwonden hadden ze uitgesloten moeten worden minimaal.
Babootje schreef:Horses.nl
"Professor Vlaming van de faculteit van Gent heeft verklaard dat het om chronische schade gaat die alleen veroorzaakt kan worden door een bit. Engel: “Op de röntgenfoto’s kun je zien dat de kaak zwaar beschadigd is. Het duurt heel lang voordat je door de lagen bent, dan moet je nog door het botvlies en dan kun je pas de kaak beschadigen. Dit is dus niet in een week of een maand gebeurd.” Vlaming zou bovendien verklaard hebben dat U2 niet in protest kwam door zijn psychische toestand van learned helplessness. “Netje schreef:Op 15 januari 2014 is het nog gestart in Oirschot in het ZZ-Zwaar door Danielle Mellink. Ondanks wat storingen (was de eerste keer) toch 58,... % Jury heeft ook niets vreemds gemerkt aan het paard (wat overigens net gekeurd was door DA en fysio). Met bloedende sporenwonden hadden ze uitgesloten moeten worden minimaal.
Dat het paard in januari nog is uitgebracht in het ZZ-zwaar zegt niets Netje. Wat wel wat zegt is, dat het paard blijkbaar niet meer in staat was goed te presteren op GP niveau, het niveau waarvoor hij in training was. Zelfs op ZZ-zwaar niveau kun je 58% voor een paard dat Inter bevestigd was toch niet echt succesvol noemen.
Micha was ermee gestopt. Dat vind ik eigenlijk veel meer zeggend.