Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:49

En ookal weten we dit al jaren, maakt dat het minder erg? Hoe vaak moeten mensen met hun neus op de feiten gedrukt worden voordat men er niet meer aan meedoet? Ik vind het alleen maar erger dat we het al jaren weten, blijkbaar doen we er dus allemaal nog steeds vrolijk aan mee...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:51

Overigens heb ik beelden gezien van koeien bij Nederlandse slachthuizen en daar ging het er zo toch écht niet aan toe. Daar werd een koe die gevallen was ter plekke eruit gehaald en die moest eerst opgeknapt worden en bezocht worden door een dierenarts eer hij het slachthuis weer in ging.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:52

En ik maar denken dat we bij ons in het restaurant bewust europees vlees inkopen.. slaan we met de snacks alsnog de plank mis..
Ik ga morgen meteen eens kijken of de snacks van de Hanos dit ook bevatten..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:54

Maar... Nu roepen we hier ah zielig, geen paardenvlees meer eten.... Misschien logisch op een paarden forum, maar wat maakt een paard anders ten opzichte van een kip, koe, varken, schaap?

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:55

Yvank_ schreef:
Dees schreef:
Ik heb vanavond geen beelden gezien die ik niet eerder zag maar dan met koeien en varkens.
Zo gaan mensen om met alle dieren die voor slacht bestemd zijn. Zeker in dat soort 'harde' landen.

Dit kan toch niemand verrast hebben? Dit weten we toch al jaren?

Zo dacht ik dus net zo...

Iets weten of iets zien maakt wel een verschil voor veel mensen denk ik :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:56

Als ik deze beelden zou zien van een koe zou ík iig precies hetzelfde reageren. Maar 't rundvlees dat hier in de vriezer ligt is Made in Holland.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:58

LadyMadonna schreef:
Maar... Nu roepen we hier ah zielig, geen paardenvlees meer eten.... Misschien logisch op een paarden forum, maar wat maakt een paard anders ten opzichte van een kip, koe, varken, schaap?

Ik sta juist altijd verbaast op een paardenforum hoeveel mensen er gewoon met smaak paard eten.
Nee,een paard is niets anders dan een ander dier.Alleen ik ben dagelijks erg betrokken bij mijn paarden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:59

Naja, voor mij is dit wel nieuw, al moet ik zeggen dat ik me inderdaad in sommige dingen niet verdiept heb.
Wij hebben altijd melkvee gehad, en nu jongvee, gedeeltelijk ook voor de slacht.
De regels daaraan zijn, vind ik erg netjes, ondanks dat ik er alsnog voor kies om "ons" eigen vlees te eten ipv andermans koeien.
Er zijn veel regels, en voor zover ik kan beoordelen wordt dat redelijk nageleefd.
Ik sta niet zozeer achter de varkens en kippen industrie, maar dat gaat er alsnog netjes aan toe in vergelijking met dit.

Ergens heb ik dus de illusie opgevat dat het met de paarden niet heel veel anders zou zijn dan met de andere dieren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:01

Het word gewoon weer tijd voor de ouderwetse buurtslager.
Net zoals we nu al zien dat er steeds meer mensen terug naar de boer gaan voor hun groente. Ik ook vorige week nog.

Ik heb het niet gezien. Voorheen riep ik ook altijd dat je beter paard kon eten want die hadden tenslotte een goed leven gehad. Maar sinds de vlees schandalen stelde ik mij al de vraag ' maar waar komt dat paarden vlees vandaan?' Import dus.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:01

LadyMadonna schreef:

Niets, ik eet al 20 jaar geen vlees maar dat terzijde. Geen enkel dier hoeft mishandeld te worden voordat het geslacht wordt.

Trouwens, ik vind dat er op bokt al heel snel "slacht" geroepen wordt. In mijn beleving werden 30 jr geleden paarden niet zo snel afgeschreven als nu, als hij/zij niet aan jouw eisen voldoet. Maar dat is een andere discussie

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:02

Amvbeek schreef:
En ik maar denken dat we bij ons in het restaurant bewust europees vlees inkopen.. slaan we met de snacks alsnog de plank mis..
Ik ga morgen meteen eens kijken of de snacks van de Hanos dit ook bevatten..

Productie van Europees vlees is ook bijzonder dieronvriendelijk, daarover had de oa Keuringsdienst van Waarde laatst een aantal 'fraaie' reportages.. Biologische kippen worden zo in bakken gepropt dat ze poten en vleugels breken. Koeien worden in vrachtwagens naar andere landen gebracht om daar geslacht te worden omdat het daar goedkoper is. Vleesindustrie gaat hand in hand met dierenleed, helaas.
En om het nog gemakkelijker te maken malen fabrieken dieronvriendelijk vlees door het 'Bio' gehakt. Bedrijven doen er alles aan om met zo laag mogelijke inspanning/kosten een keurmerk te scoren.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:03

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik sta juist altijd verbaast op een paardenforum hoeveel mensen er gewoon met smaak paard eten.
Nee,een paard is niets anders dan een ander dier.Alleen ik ben dagelijks erg betrokken bij mijn paarden.

Maar omdat ik dagelijks met paarden bezig ben, kun je toch wel gewoon paard eten? Ik hoor hier gewon een super hoog gehalte aaibaarheidsfactor. een paard is in dat opzicht echt precies als een koe of een kip of een varken. het zijn en blijven dieren die we eten..

Ik eet trouwens heel graag vlees hoor! :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:04

LadyMadonna schreef:

Mij maakt het persoonlijk niet uit wélk dier ik eet. Ik wil zeker weten dat het dier dat ik eet niet in zulke barbaarse omstandigheden is geslacht ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:04

Ik ook, ik eet alleen zelden paard omdat ik dat dan weer niet zo vind qua smaak

XxhannahLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:13

ik word echt gewoon geraakt door die beelden.. ben er misselijk van!
ik eet geen paardenvlees omdat ik een emotionele band heb met deze dieren.
zeker nu ik dit gezien heb zou ik mezelf heel erg egoistisch vinden om het toch te doen.
vind dit bij alle dieren trouwens hoor!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:13

Aria_zz schreef:
Maar, veggie is dus ook niet de oplossing, want daar kappen ze wouden voor.

Dat is dus grote onzin.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:17

Mist schreef:
Niets, ik eet al 20 jaar geen vlees maar dat terzijde. Geen enkel dier hoeft mishandeld te worden voordat het geslacht wordt.

Trouwens, ik vind dat er op bokt al heel snel "slacht" geroepen wordt. In mijn beleving werden 30 jr geleden paarden niet zo snel afgeschreven als nu, als hij/zij niet aan jouw eisen voldoet. Maar dat is een andere discussie

Nou nee hoor. Vroeger was ongeneeslijk kreupel direct naar de slager. Nu doktert men langer door en paarden gaan vaker met pensioen.

Over deze rapportage.... Ja je kan beter vlees(van welk beest dan ook) uit Zuid- en Midden Amerika niet kopen. Ze nemen het er niet zo nou met het dier welzijn.

Maar weet wel....we hebben het over Tros radar he.... Halve waarheden en onwaarheden doen ze niet zo moeilijk over.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:21

Al is de helft maar waar, dan nog is het walgelijk en onacceptabel.
Maar helaas is het allemaal wel waar, onbegrijpelijk dat mensen dit dan toch nog blijven eten. Ik snap dat dus echt niet.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:25

Ik heb terug gekeken...wat verschrikkelijk.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:25

Bedankt voor de link (alhoewel; dit was wel heel confronterend!)

Walgelijk, ik heb er geen andere woorden voor. Ik dacht, met mijn brave gedrag, dat paardenvlees in nl uit nederland kwam. Gezien wij hier behoorlijk tolerant t.o.v. pardenvlees staan. Ik heb dan ook nooit een probleem gehad met paardenvlees. Ik hoef het zelf niet maar als een ander het eet; prima! Maar ik had nooit gedacht dat ons paardenvlees uit een ander land kwam. Helemaal niet onder dergelijke omstandigheden. Juist omdat paardenvlees een taboe is in andere landen en omdat paard ook in nederland achterlijk goedkoop scharrelvlees is (nederlandse 'hobby en sport' paarden hebben het over het algemeen een stuk beter dan een vlees kip/ varken) snap ik hier helemaal niets van!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:31

Op facebook gaat hieover een petitie rond.
Misschien willen jullie ook tekenen?

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:32

Als ik al deze reacties lees ben ik blij dat ik niet heb gekeken....helaas is weten hoe mensen met dieren omgaan al erg genoeg...
blij dat ik geen vlees eet..heb overigens niks tegen slacht en vlees eten hoor maar respect voor de dieren is ver te zoeken en dat maakt het erg..:(

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 23:35

Buiten LN is het eigenlijk niet de bedoeling petities te plaatsen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:35

Ik heb het niet gezien maar ik kan hier uit op maken dat de beelden erg heftig zullen zijn?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:37

O sorry, dat wist ik niet dat dat niet mocht.