Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:08

als een western paard struikelt (waarom word dat zo vaak aangehaald ? zo vaak gebeurd dat niet), heb je veel meer grip, en de knop om je aan vast te houden.als western ruiter hang je ook niet zo voorover.
het aantal ernstige ongelukken met een westernpaard en struikelen zal op 1 vinger te tellen zijn.
ze hebben niet voor niets die super ontwikkelde billen ;) die dragen meer.

Anoniem

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:10

En dressuuruiters vallen ook niet met z'n allen tegelijk van het paard af en niet ieder 'dressuurpaard' is 'gek' en 'niks gewend'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:11

chelle_dora schreef:
En dressuuruiters vallen ook niet met z'n allen tegelijk van het paard af en niet ieder 'dressuurpaard' is 'gek' en 'niks gewend'.

Precies. En toch dragen we een cap, waarom omdat het voor 'ons' járen geleden al verplicht gesteld is en we inmiddels eraan gewend zijn :D

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:13

LindyH, ik vind je onderschrift wel heel toepasselijk in dit topic :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:14

Yvank_ schreef:
chelle_dora schreef:

Precies. En toch dragen we een cap, waarom omdat het voor 'ons' járen geleden al verplicht gesteld is en we inmiddels eraan gewend zijn :D

Precies, en het is wel zo fijn dat áls je superdeluxe mega brave bomproof paardje ineens besluit om neer te vallen (voor wat voor reden dan ook, nee, dat zie je niet altijd aankomen) dat je in ieder geval wat om je hoofd hebt zitten wat nog bescherming biedt, je megabrave paardje en je wedstrijdessenties bieden namelijk geen rubbermat om je hoofd :+
Ik vertrouw m'n merrie voor de volle 100%, ik ken iedere beweging die ze doet en ik heb ook een cap op. En ik rijd geen dressuur, niet western, ik rijd 'niks' om het dan maar zo te noemen maar ik ga wel voor m'n veiligheid. Hoe braaf ze ook zijn, je kan niet vooruit kijken en er hoeft weinig te gebeuren om er lelijk vanaf te vallen..
En tja, die cap. Ach, ik heb een spuuglelijke cap, zelfs als ik dressuur zou starten zou ik het geen gezicht vinden, maar het is veiligheid, geen modeshow, daar heb je je paard voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:17

spicegirl schreef:
als een western paard struikelt (waarom word dat zo vaak aangehaald ? zo vaak gebeurd dat niet), heb je veel meer grip, en de knop om je aan vast te houden.als western ruiter hang je ook niet zo voorover.
het aantal ernstige ongelukken met een westernpaard en struikelen zal op 1 vinger te tellen zijn.
ze hebben niet voor niets die super ontwikkelde billen ;) die dragen meer.

Laten we even wel eerlijk blijven...die billen zijn erfelijk bepaald, kan het beest ook niets aan doen.
Verder hebben die ontwikkelde billen niks te maken met het al dan niet struikelen want 75% van de pleasure-gangers loopt op de voorhand niet in een gedragen jog maar in een sjok :)
Maar ik verbaas me er idd over dat niet veel meer paarden struikelen :D iets wat over het algemeen iets zegt over de manier waarop het dier op de hoeven staat en loopt (toonlanders).

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:19

chelle_dora schreef:
Lindy, waarom ga je er in godsnaam vanuit dat iemand de sport niet serieus neemt als ze ervoor kiezen om hun lichaam extra te beschermen?
Citaat:
al vind ik het een behoorlijke belediging voor de andere deelnemers die de klasse wel serieus nemen

Bijzonder hoor, maar ik ben blij dat jij vooral jezelf heel serieus neemt, want een ieder die niet hetzelfde doet als jij is klaarblijkelijk niet serieus bezig met de sport.. gelukkig wel serieus bezig met zichzelf beschermen dan.

Ik zou zeggen: Google 'western pleasure' en bekijk een wedstrijd op Youtube. Dan heb je misschien een idee waarom het een belediging is om daar aan te komen met een bodyprotector en een paard dat zich dus blijkbaar niet kan gedragen. Je rijdt met z'n allen tegelijk de wedstrijd. Als daar een paard bij is dat de boel verstoort dan heb ik daar last van ja. Ik wordt dus vrij zenuwachtig als ik iemand met een bodyprotector bij mij de klasse zie binnenkomen.

Iemand met een bodyprotector zorgt voor extra wedstrijdstress bij de andere ruiters, terwijl diegene zelf niet eens serieus meedoet, maar alleen zijn paard een paar rondjes door de wedstrijdring wil sturen zodat hij straks braaf is bij zijn serieuze onderdeel. Dat vind ik een belediging voor de mensen die de pleasure wel als serieus wedstrijdonderdeel zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:21

Ik was natuurlijk niet bij de wedstrijd maar ik heb zelf een poos een bodyprotector gedragen voor steun aan mijn rug tijdens rijden. Dat had niks te maken met bang om te vallen oid maar dat ik niet afstapte met een vreselijk zere rug.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:22

Wow... Ik weet gewoon niet eens wat ik daarop moet zeggen. Je zou maar een rug blessure hebben inderdaad en daardoor de risico's nog meer moet beperken of die extra ondersteuning echt nodig hebt. Knap l*llig als iemand je protector als belediging ziet voor de sport.
Als dat al voor extra wedstrijdstress zorgt bij de mede ruiters, dan kunnen die ruiters een voorbeeld nemen aan de o zo coole paarden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-02-14 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:23

LindyH schreef:
Ik zou zeggen: Google 'western pleasure' en bekijk een wedstrijd op Youtube. Dan heb je misschien een idee waarom het een belediging is om daar aan te komen met een bodyprotector en een paard dat zich dus blijkbaar niet kan gedragen. Je rijdt met z'n allen tegelijk de wedstrijd. Als daar een paard bij is dat de boel verstoort dan heb ik daar last van ja. Ik wordt dus vrij zenuwachtig als ik iemand met een bodyprotector bij mij de klasse zie binnenkomen.

Iemand met een bodyprotector zorgt voor extra wedstrijdstress bij de andere ruiters, terwijl diegene zelf niet eens serieus meedoet, maar alleen zijn paard een paar rondjes door de wedstrijdring wil sturen zodat hij straks braaf is bij zijn serieuze onderdeel. Dat vind ik een belediging voor de mensen die de pleasure wel als serieus wedstrijdonderdeel zien.

Waarom staan bp gelijk een paard dat zich niet kan gedragen en iemand die de wedstrijd niet serieus neemt? Misschien heeft ze weleens zwaar ruggeletsel opgelopen en heeft ze daarom wellicht een bp om? Wat weet jij werkelijk van dat meisje dat jou het recht geeft om zo te kunnen oordelen?

Als je paard zo cool kan ie van een bpje toch niet over de zeik raken?

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:23

LindyH schreef:

Als die paarden toch allemaal zo braaf zijn, maakt het toch ook niet uit als er eentje raar doet? Jullie paarden zijn namelijk zóó braaf dat ze nergens van opkijken dus het zou geen probleem moeten zijn.

Verder vind ik het een goede ontwikkeling voor de kids dat de cap verplicht wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:25

@LindyH dat is toch echt helemaal jouw probleem dat je zenuwachtig word van een ander.
Dat zou toch geen enkel probleem moeten zijn voor geen enkel ruiter in de klasse. Al zou het paard stuiterend de bak doorgaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:26

En western-pleasure rijders zijn helemaal nooit zenuwachtig hoor.... :+
Ik ken er eentje die werd zo gestressed van alle paarden die haar inhaalden dat ze het liefst met een rood lintje in de staart reed...dan bleef iedereen uit de buurt nl.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:27

Alles wordt weer lekker overtrokken zeg!

Onderhand zijn de westernruiters hier zich volop aan het verdedigen omdat de engelse ruiters hier even aan het bombarderen zijn.

Belachelijk!!!!

Live and let live please!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:27

LindyH schreef:

Dus als ik het goed begrijp: iemand die voor zijn EIGEN gemoedsrust een BP of Cap draagt is niet serieus, heeft niks op de wedstrijd te zoeken, kan niet goed rijden en moet maar wat anders gaan doen, maar iemand die in z'n broek scheit als een ANDER een BP aan heeft, nee die is wel capabel genoeg om een wedstrijd te starten? Volgens mij moet je je eigen onkunde niet afschrijven aan de bodyprotector van een ander. Het is een ieders goed recht om zichzelf te beschermen, dat jij daar niet tegen kan heeft meer met je eigen gestel te maken dan dat van een ander.
Ik vind jou een belediging voor de westernsport, ik kan me nou niet bepaald welkom voelen als ik zou moeten starten en ik zou een cap op doen of een BP omdoen. Ik heb m'n rug gebroken en zou dat geen 2e keer willen doen, maar ik ben blij om te zien dat de westernsport zo ontzettend open is, dat je met een BP wordt uitgelachen en uitgejoeld door jou.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:28

Mijn bijdrage die de "strijd" tussen engels en western begon was geen oproep tegen het dragen van de cap of om western als grote voorbeeld te stellen maar een oproep om naar de kern van de problemen te gaan : pak de oorzaken aan en tracht niet alleen de gevolgen te beperken, mij is altijd geleerd : beter voorkomen dan genezen.

En dit voorkomen kunnen we bereiken door mensen de nodige kennis en kunde aan te reiken zodat ze tot een betere communicatie en relatie met hun paarden komen.

Wat ik vertel in mijn eerste bijlage over het verschil tussen de engelse wereld en de western wereld zijn geen vooroordelen maar mijn eigen vaststellingen na duizenden uren aan vele pistes te hebben doorgebracht, tijdens trainingen en wedstrijden op allerlei niveau's.

En dit verschil heeft niets te maken met de rijstijl maar wel met de manier waarop algemeen over paarden wordt gedacht en met paarden wordt om gegaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:28

LindyH schreef:
Als daar een paard bij is dat de boel verstoort dan heb ik daar last van ja. Ik wordt dus vrij zenuwachtig als ik iemand met een bodyprotector bij mij de klasse zie binnenkomen.

Iemand met een bodyprotector zorgt voor extra wedstrijdstress bij de andere ruiters, ...

Dit meen je toch niet serieus he?! :roll:

Je wordt zenuwachtig als je een mede-ruiter met een bodyprotector ziet? Terwijl je zoveel vertrouwen in je eigen paard hebt dat je zonder cap 'durft' te rijden?!

Voor mij zegt zo'n protector nog niet eens wat over het paard waar die ruiter op zit, maar meer over haarzelf. Ze heeft waarschijnlijk een behoorlijke smak gemaakt van een paard, is wel zo stoer om er weer op te stappen, maar neemt wel de mogelijke voorzorgsmaatregelen!
Ik zou denken: verstandige ruiter, die zich niks aantrekt van wat anderen denken!
Daar heb ik dan respect voor! :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:29

PowerReiner schreef:

Onderhand zijn de westernruiters hier zich volop aan het verdedigen omdat de engelse ruiters hier even aan het bombarderen zijn.

Belachelijk!!!!

Ik heb prima respect voor westernruiters en Engelse ruiters (heb allebei gereden) het ligt niet aan de discipline, maar aan de mens.
Maar zeggen dat iemand beter thuis had kunnen blijven omdat ze een bp heeft is ook niet bepaald let live toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:29

PowerReiner schreef:

Belachelijk!!!!

Helemaal mee eens, laat iemand dus gewoon een bodyprotector dragen zonder dat er iemand zich daardoor beledigd kan voelen :j

Ik ben overigens gewoon een recreatie ruiter die niet aan een bepaalde discipline doet :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:32

Volgens mij mag je op een westernwedstrijd niet eens een BP dragen , iig niet OVER je kleding. Want je hoort in een western outfit te starten.
En die knop om je aan vast te houden is op wedstrijd ook al een no-no, want je mag nl je zadel niet aanraken :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:34

chelle_dora schreef:
Ik heb m'n rug gebroken en zou dat geen 2e keer willen doen, maar ik ben blij om te zien dat de westernsport zo ontzettend open is, dat je met een BP wordt uitgelachen en uitgejoeld door jou.

Dit geldt wellicht voor de westernsport, maar niet voor alle western ruiters, he! Da's een wereld van verschil! :j ;)

Er zijn zat 'gewone' westernruiters, en ook genoeg die wel wedstrijd rijden, die een cap 'durven' dragen en dat toejuichen! Net als een bodyprotector.

Ik vind het ook van de zotte dat iemand beoordeeld wordt op wat hij draagt op zijn paard.
Als er iets niks zegt over rijvaardigheid en inzicht in paarden dan is het wel de outfit die de ruiter draagt!

Van een mooie showoutfit en hoed ga je echt niet beter rijden, hoor! (Als dat zo was ... := )

Beetje jammer ook dat western rijden op deze manier nu naar voren komt door de reacties van sommige western ruiters als een of ander elitair gebeuren voor mensen met superpaarden en superrijvaardigheid ... >;)
Laatst bijgewerkt door simodi op 27-02-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:36

DubbelDun schreef:
Volgens mij mag je op een westernwedstrijd niet eens een BP dragen , iig niet OVER je kleding. Want je hoort in een western outfit te starten.

Fout. Mag wel ;) Het starten met veiligheidshelm/cap ipv westernhoed mag immers ook!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:37

Esmeej333 schreef:
PowerReiner schreef:

Belachelijk!!!!

Ik heb prima respect voor westernruiters en Engelse ruiters (heb allebei gereden) het ligt niet aan de discipline, maar aan de mens.
Maar zeggen dat iemand beter thuis had kunnen blijven omdat ze een bp heeft is ook niet bepaald let live toch?

Heb je helemaal gelijk in, maar on some level begrijp ik wat ze bedoeld. Het gaat niet om zenuwen of je paard vertrouwen in deze, het gaat erom dat pleasure om de beheersing van het paard gaat en dat een BP niet laat zien dat ze het paard beheerst.

Maar ik vind ook dat iedereen zelf moet weten wat ie aantrekt, welke discipline dan ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:38

@simodi: tipje van de ijsberg...alleen hebben de westernrassen hierin NL nog vaak het stempel dat je er alleen maar westernwedstrijden mee 'mag' rijden ;)
Dat velen daar niet geschikt voor zijn (en nooit een showring gezien hebben) wordt verzwegen door de die-hard starters en recrea-wwestern ruiters zijn toch al een verguisde soort binnen het wereldje want 'niet serieus' ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:40

simodi schreef:
chelle_dora schreef:
Ik heb m'n rug gebroken en zou dat geen 2e keer willen doen, maar ik ben blij om te zien dat de westernsport zo ontzettend open is, dat je met een BP wordt uitgelachen en uitgejoeld door jou.

Dit geldt wellicht voor de westernsport, maar niet voor alle western ruiters, he! Da's een wereld van verschil! :j ;)

Er zijn zat 'gewone' westernruiters, en ook genoeg die wel wedstrijd rijden, die een cap 'durven' dragen en dat toejuichen! Net als een bodyprotector.

Ik vind het ook van de zotte dat iemand beoordeeld wordt op wat hij draagt op zijn paard.
Als er iets niks zegt over rijvaardigheid en inzicht in paarden dan is het wel de outfit die de ruiter draagt!

Van een mooie showoutfit en hoed ga je echt niet beter rijden, hoor! (Als dat zo was ... := )

Beetje jammer ook dat western rijden op deze manier nu naar voren komt door de reacties van sommige western ruiters als een of ander elitair gebeuren voor mensen met superpaarden en superrijvaardigheid ... >;)

Dat weet ik ook wel :) Alleen het komt ontettend jammer over. Ik word op die manier namelijk niet echt openlijk uitgenodigd door LindyH om ook eens western te gaan rijden; hoe veel ik mijn merrie ook vertrouw, als ik aan wedstrijden ga beginnen (ongeacht welke discipline dat nog ga worden) doe ik dat ook met BP. Simpelweg omdat ik niet van plan ben m'n rug een 2e keer te breken, en een ongeluk zit in een klein hoekje :+ Dan maar wat minder mooi, en als anderen dan roepen dat ik er niks te zoeken heb of m'n paard niet onder controle heb, is dat gewoon erg jammer, want op die manier laat je de tweede wedstrijd wel uit je hoofd. Ik hoor juist van alle kanten op bokt dat wedstrijden in de verschillende takken van western zo leuk en open zijn, maar dat gevoel krijg ik op dit moment absoluut niet..