Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xSlvna schreef:Marinke, ik ken toch een paar sukkels die dat NIET weten, waar ze hun benen laten. Hopeloos af en toe, hoe die liepen voordat ze dit soort training kregen. Ben het wel deels met je eens, maar die fout moet je er toch uit krijgen, desnoods vanaf de grond.
Janine1990 schreef:arie53 schreef:Omdat er teveel mensen zoals jou zijn.
Ik zou nu echt Bizzybijtje moeten quoten...
Maar dan moet ik die quote weer opzoeken.![]()
In ieder geval iets met als de goede argumenten ophouden, komen de dooddoeners ofzo
Citaat:*schraapt keel*
"Als de goede argumenten ophouden komen de standaardargumenten".
*Flies away*
VisibreTeam schreef:Heb even ruim door de discussie heen gelezen
Oefeningen uit de vrijheidsdressuur (of klassieke hogeschool/tricktraining) kunnen bijdragen aan de coördinatie van een paard: zeker met deze oefening, het bewustworden van de benen ga je een paard trainen in spierkracht en nadenken waar hij zijn benen zet, geeft enorm veel plussen in de dressuur/spring training van een paard.
De spaanse pas (of in iedergeval het benen op deze manier hoog optrekken) zorgt voor veel schoudervrijheid en kracht vanuit de schouder (en rug). Dus kan een ideale manier zijn om een paard soepel en flexibel te krijgen
Zeker voor bijvoorbeeld jonge paarden of paarden met een minder handige coördinatie kunnen deze oefeningen gewoon geweldig bijdragen
Ik vind het zelf een tof filmpje, en erg leuk om eens te zien dat deze oefeningen weer eens als 'gym' naar voren worden gebracht ipv 'domme circuskunstjes'
Janine1990 schreef:xSlvna schreef:Marinke, ik ken toch een paar sukkels die dat NIET weten, waar ze hun benen laten. Hopeloos af en toe, hoe die liepen voordat ze dit soort training kregen. Ben het wel deels met je eens, maar die fout moet je er toch uit krijgen, desnoods vanaf de grond.
Hé, die sukkels ken ik ook![]()
Struikelen doen paarden echt wel zomaar... Hetzij een hogere, ongeziene, hoop zand of juist kuil in de bak. Maar in andere gevallen is het simpelweg een paard met onvoldoende kracht en die nog niet snel genoeg is in de benen om het struikelen op te vangen.
_Marinke_ schreef:Ik ben overigens wel van mening dat dit soort dingen, imo gewoon vrijheidsdressuur, maar ook een sprongetje, of galoptraining in het bos of strand hele goede aanvullingen zijn op "Dressuur". Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent.....
arie53 schreef:Ik houd het bij de argumenten en maak dat visueel.
https://www.facebook.com/photo.php?v=74 ... =2&theater
Citaat:Ik houd het bij de argumenten en maak dat visueel.
https://www.facebook.com/photo.php?v=74 ... =2&theater
_Marinke_ schreef:Janine1990 schreef:Hé, die sukkels ken ik ook![]()
Struikelen doen paarden echt wel zomaar... Hetzij een hogere, ongeziene, hoop zand of juist kuil in de bak. Maar in andere gevallen is het simpelweg een paard met onvoldoende kracht en die nog niet snel genoeg is in de benen om het struikelen op te vangen.
Tja ik heb er ook 1 waarvan ik blij ben dat die pees en kogel beschermers om heeft (als je ziet hoe die beschermers er uit zien..).
Ja ze struikelen omdat wij er op gaan zitten en op zo'n moment een paard ook uit balans halen. Die moet eerst weer even leren hoe die zijn balans moet bewaren wanneer er een oneffenheid in de bodem zit. Maar toch blijf ik erbij dat ik paarden niet 'dom' vind, ze gaan echt niet bewust zichzelf pootje haken ofzo. Zo ben ik met die van mij een keer in het bos op een stuk terecht gekomen met een ontiegelijk ongelijke bodem, heb de teugels los gegooid en het hem zelf uit laten zoeken waar die het beste kon lopen. Werkte perfect! Even als het nemen van de diepe zandkuil (groot stijl stuk naar beneden om vervolgens weer naar boven te crossen..) En geen 1 keer is die gestruikeld ofzo, al denk ik dat het hem wel meer moeite had gekost als ik ging bepalen hoe die die kuil moest nemen.
De momenten dat hij zichzelf wel aantikt is wanneer IK hem aan het werk zet en IK ga bepalen hoe die moet lopen. Wanneer IK hem vraag of die achter actiever wil worden maar nog teveel op de voorhand loopt ja dan tikt ie zichzelf aan. Dat is dan toch echt een fout die IK als ruiter maak op zo'n moment...
Het was overigens gewoon een stomme vraag hoor, over mijn gedachtenkronkels..
Quote mezelf ook nog maar eens even:_Marinke_ schreef:Ik ben overigens wel van mening dat dit soort dingen, imo gewoon vrijheidsdressuur, maar ook een sprongetje, of galoptraining in het bos of strand hele goede aanvullingen zijn op "Dressuur". Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent.....
_Marinke_ schreef:Het aantikken gebeurt wanneer ik een stapje te ver ga, staat ook wel beschreven..
Hij heeft van zichzelf een enorme ruime gang, maar wel erg stuwend en op de voorhand. Als ik hem dan 'actiever' vraag maar daarbij nog teveel op de voorhand laat lopen ja dan wil het wel eens gebeuren.
_Marinke_ schreef:Even een hele stomme vraag hoor...
Maar als een paard tijdens het aanleren van verzameling (het actiever vragen van het achterbeen) dat achterbeen verder onder gaat zetten, maar nog niet voldoende daadwerkelijk gaat dragen en nog teveel op de voorhand blijft lopen waardoor het voorbeen niet sneller of moet ik zeggen verder weg kan, dan is dat toch een 'africhtings'fout? Ofwel, het paard is nog niet klaar voor het gevraagde, ofwel de trainer heeft het paard het verkeerd uitgelegd? Immers blijft het paard teveel op de voorhand.....
Ik ben overigens wel van mening dat dit soort dingen, imo gewoon vrijheidsdressuur, maar ook een sprongetje, of galoptraining in het bos of strand hele goede aanvullingen zijn op "Dressuur". Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent.....
Daarnaast, een paard laat zichzelf echt niet zomaar struikelen hoor, die weet vaak donders goed waar ie zijn benen laat.
Hayley schreef:Arie, volgens jou beweegt de achterknie dus alleen in het verticale vlak en niet horizontaal? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Hayley schreef:Dank voor het antwoord en de uitleg. Echter zal bij flexie en deflexie (of retroflexie) in het heupgewricht het kniegewricht ten opzichte van het heupgewricht zowel naar voren-achteren als opwaarts-neerwaarts bewegen lijkt me. Als ik flexie maak in mijn heup verplaatst mijn knie ook naar ventraal/craniaal toch?
arie53 schreef:Hayley schreef:Dank voor het antwoord en de uitleg. Echter zal bij flexie en deflexie (of retroflexie) in het heupgewricht het kniegewricht ten opzichte van het heupgewricht zowel naar voren-achteren als opwaarts-neerwaarts bewegen lijkt me. Als ik flexie maak in mijn heup verplaatst mijn knie ook naar ventraal/craniaal toch?
In de beweging blijft het darmbeen, van waaruit het heupgewricht functioneert, onveranderlijk op dezelfde plaats. De aanhechting bekken/wervelkolom is geen scharnierend proces.
arie53 schreef:Hayley schreef:Dank voor het antwoord en de uitleg. Echter zal bij flexie en deflexie (of retroflexie) in het heupgewricht het kniegewricht ten opzichte van het heupgewricht zowel naar voren-achteren als opwaarts-neerwaarts bewegen lijkt me. Als ik flexie maak in mijn heup verplaatst mijn knie ook naar ventraal/craniaal toch?Citaat:In de beweging blijft het darmbeen, van waaruit het heupgewricht functioneert, onveranderlijk op dezelfde plaats. De aanhechting bekken/wervelkolom is geen scharnierend proces.
Ken je anatomie Arie. En lees mijn post anders nog een keer door. Je vergeet namelijk dat het femur, onderdeel van het heupgewricht, wel degelijk een bewegingsuitslag maakt. Hierdoor zal de knie ook naar voren-achteren, opwaarts-neerwaarts bewegen.
Maar goed, wellicht is dit alweer teveel off-topic en meer stof voor een andere discussie.