Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:19

gohya schreef:
Ik heb zelf ook een opvang voor verwaarloosde paarden.Voorheen nam ik ook alles aan,dus paarden die niet verwaarloosd waren,maar die gered moesten worden van de slacht.Ook paarden die men kwijt moest omdat de paarden geen wedstrijden meer konden lopen.Ik kreeg er steeds meer en meer aangeboden,en toen dacht ik: ik stop hiermee,ik ben geen opvang voor 'gezonde' paarden die men kwijt moet.Het begon meer op een dumpplek te worden.Ook ben ik drastisch gaan minderen in het opvangen van een paard,alleen als een paard echt verwaarloosd is,neem ik die aan.Ik heb er nu maar 2 staan,maar deze 2 kan ik geven wat ze nodig hebben.Ik ga geen vele paarden opnemen omdat ze anders naar de slacht gaan.Dit is financieel niet op te brengen,doe je dit wel,dan kom je in de problemen.
Ik zeg soms zelf tegen iemand: laat dit paard inslapen,dan is die beter af.Een v.b. iemand bood me een hengst aan die blind was aan beide ogen.Beestje stond alleen maar op stal,sorry maar zo'n dier heeft toch geen waardig bestaan meer?
Hier is nu alleen nog een verwaarloosd paard welkom.Hoe erg ik het ook vind dat een paard naar de slacht moet als die niet bij mij kan komen,maar hier worden geen paarden meer 'gedumpt'.
Ik bemiddel wel als mensen een pony kwijt moeten vanwege de financiën,scheiding of ander probleem.

Net als iemand hier al zegt in dit topic,je kán gewoon niet elk paard redden.

Een buitengewoon gezonde kijk op zowel economisch als operationeel vlak met een goede dosis gevoel!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:30

Ik vind wel dat jullie erg lullig bezig zijn met het vernederen en zwart maken van een vrouw met een groot hart die gewoon het beste voor heeft met alle paarden die ze ziet.

Dat ze daar geld voor bedelt, wat maakt jullie dat nou uit, het is vrijwillig, je HOEFT niets te geven.

Ik vind jullie reacties eigenlijk erger dan dat

Bedoel, ik ben het ook niet eens met hoe ze het doet, ze red allerlei dieren die ik allang had laten inslapen (geen toekomst op herplaatsing hebben en enorme medische rekeningen geven), voert meerdere malen zware koliek operaties uit voor weet ik veel hoeveel geld die ik meteen had laten inslapen, etc, ik doneer dus ook niet, omdat ik niet vind dat mijn geld terecht komt zoals ik dat zou willen.
Maar dat is nog geen reden om die vrouw helemaal zwart te gaan maken.

Ze heeft gewoon een te groot hart om een paarden opvang te hebben, ze wil te graag alles redden, maar maakt dat die vrouw slecht? Als dat de slechte mensen op deze aardkloot zijn (zoals jullie hier weerspiegelen).........

upendo

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:31

Zwart maken? Bizar.
Dat heb ik nergens gelezen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:33

Toydoll...ben het met je eens hoor...die mensen proberen tenminste iets te doen!
Maar ik denk dat ze soms hun emoties moeten uitschakelen en goed moeten nadenken...wat gaat het kosten om dit paard weer goed te krijgen,en wat is het toekomst perspectief.
En dan inderdaad de beslissing maken tot inslapen.Erg moeilijk.Zeker omdat je geen paarden redt met de intentie ze in te laten slapen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:41

@Toydoll,

De intentie zal zeer zeker goed zijn, de aanpak roept een heleboel vragen op die niet beantwoord worden, en misschien zal er toch even gekeken moeten worden of het in de toekomst niet anders moet gaan. Dat het zo niet langer kan is geloof ik al duidelijk, maar een andere aanpak dan wat ze op dit moment aan het doen zijn zie ik voorlopig niet gebeuren. Voor het voortbestaan van deze stichting echter wel essentieel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:46

Ik ben ook niet zo geneigd om aan een stichting als deze te doneren.
Ik vind namelijk niet dat ze iets 'constructiefs' bijdragen.
Het is eerder het vullen van een bodemloze put...

Wél constructief is inderdaad een initiatief zoals dat van Brooke, waarbij de dieren in eigendom blijven van de eigenaren en er gestreefd wordt naar een verbetering van de omstandigheden.
Help de mensen daar ipv het probleem te gaan verplaatsen!
Paarden overal gaan weghalen om nadien om een reeds overvolle markt te gaan 'dumpen' is mijn inziens net het tegenovergestelde. Net als de negatieve berichtgeving die ze hanteren om geld los te krijgen in Ndl en B.
Mensen krijgen daarbij het beeld dat ze voor een peulschil de beste Iberische paarden uit Spanje kunnen gaan halen. Ik denk niet dat zo'n berichtgeving de markt en de fokkers in Spanje veel deugd doet.
Als je de situatie in Zuid-Europa wil verbeteren kan je beter die markt net wel beschermen en ervoor proberen te zorgen dat er nog steeds eerlijke prijzen betaald worden voor goed gefokte, goed gereden en goed verzorgde paarden van de fokkers daar. Zodat die tenminste dat betaalde geld kunnen herinvesteren om het welzijn van hun andere paarden te behouden.

En daarmee wil ik niet zeggen dat een individueel paard in nood er niet toe doet.
Iedereen is vrij om ervoor te kiezen om een 'kneusje' op te vangen. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf ook al jaren een oude kreupele pony die ik heb opgevangen van een paardenmelkerij waar ze niet nuttig meer was. (Op vraag van de eigenaren die haar liever niet naar het slachthuis zagen vertrekken)
En die mocht dan gerust bij mij komen wonen. En ik steek er al 5 jaar met veel plezier mijn eigen centjes in. Maar ik ga ook niet bedelen voor geld om die "arme pony" te onderhouden.
Het was namelijk mijn beslissing om haar over te nemen. En dan moet ik zelf maar 'op de blaren' zitten. :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:48

Ik vind het een zeer mooie stichting en een erg mooi initiatief ! Maar helaas zijn de zonnestralen in Spanje geen gelddonaties...
Soms moet je inderdaad gewoon van je hart een steen maken, selecteren uit het 'aanbod' van paarden en die dan verkopen. Hoe goed je bedoelingen ook zijn, je kan niet ELK levend wezen redden... En in dat geval is het inderdaad misschien beter om de paarden waar erg veel opknapwerk aan is (ik denk hierbij aan die schimmelmerrie zonder huid) meteen te laten inslapen, zodat er geld wordt overgehouden voor paarden die wél zo goed als gezond zijn en dus ook meteen weer kunnen worden verkocht.
Die schimmelmerrie is door hun goede zorg natuurlijk wel erg mooi opgeknapt ! Maar wat nu ? Gaan ze dat paard verkopen of aanhouden als 'mascotte' ?? Want dit laatste zorgt ook weer voor een extra volle plaats...
Af en toe kan je een zielepootje redden en opknappen natuurlijk, maar denk dat ze zich beter zouden toespitsen op de gezondere paarden. Deze kunnen ze snel opknappen en weer verkopen en zo hebben ze steeds plek voor nieuwe paarden.

Natuurlijk is het allemaal zo makkelijk gezegd van mij...
Paard in Nood Spanje is en blijft een erg mooi initiatief en die vrouw heeft een erg groot hart voor de dieren daar !! Daar is geen twijfel over. Maar ze moeten natuurlijk zelf wel het hoofd boven water kunnen houden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:49

Heb zelf jarenlang greyhounds uit spanje opgevangen niks mis mee, ook pups.
Ik moet wel eerlijk zijn: de paarden die nu in spanje creperen zouden uit hun lijden verlost moeten worden, is er geen groepje dierenartsen te vinden die, hoe rottig ook, grote opruiming houden? niet naar de slachthuizen dus, want die zitten overvol, maar domweg in laten slapen, in korte tijd enorm veel het liefst. Dat is de enige manier om deze ellende tegen te gaan. Er zijn daar teveel paarden, en teveel eigenaren die er niet (meer) voor kunnen zorgen. De meest schrijnende gevallen opknappen en daar foto's van plaatsen, hoeveel gezonde dieren kun je redden van het geld van 1 zo'n nog vreselijker geval?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:53

Zoals ik al eerder zei, als het zo ontzettend bar en boos druk is op de slachthuizen in Spanje dan zou eigenlijk deze stichting een eigen slachthuis moeten beginnen. Het geld wat hiermee verdient wordt kan terugvloeien in het opknappen van paarden die nog een paardwaardig leven tegemoet kunnen zien. En de rest kan je dus in je eigen slachthuis, onder diervriendelijke omstandigheden uit hun lijden verlossen en het vlees verwerken tot verkoopbare producten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:03

In hun nieuwe locatie wilden ze ook een kraamkliniek beginnen. Ook misschien een bron van inkomsten, als er eigenaren met dure fokmerries de garantie van medische begeleiding willen bij de bevalling van deze dieren. Maar dan zou ik persoonlijk dit niet allemaal op een locatie willen zien. Als er paarden worden opgevangen weet je niet wat ze onder de leden hebben, een drachtige merrie van andere eigenaren op dezelfde locatie loopt risico's dat ze ook wat oploopt.

Als ik hoor wat ze allemaal willen, dan gaat ze veel te snel van stapel, en zijn ze in te korte tijd veel te groot gegroeid. Even goed zitten, kijken en rekenen. En kijken wat er dan nog kan.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:29

Misschien een rare vraag, maar wat gebeurt er met de paarden die worden afgemaakt? Ik bedoel dan de afwerking van het paardenlichaam. Bestaat er daar ook zoiets al een rendac?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:41

Toydoll schreef:
Ik vind wel dat jullie erg banketstaaf bezig zijn met het vernederen en zwart maken van een vrouw met een groot hart die gewoon het beste voor heeft met alle paarden die ze ziet.

Dat ze daar geld voor bedelt, wat maakt jullie dat nou uit, het is vrijwillig, je HOEFT niets te geven.

Ik vind jullie reacties eigenlijk erger dan dat

Bedoel, ik ben het ook niet eens met hoe ze het doet, ze red allerlei dieren die ik allang had laten inslapen (geen toekomst op herplaatsing hebben en enorme medische rekeningen geven), voert meerdere malen zware koliek operaties uit voor weet ik veel hoeveel geld die ik meteen had laten inslapen, etc, ik doneer dus ook niet, omdat ik niet vind dat mijn geld terecht komt zoals ik dat zou willen.
Maar dat is nog geen reden om die vrouw helemaal zwart te gaan maken.

Ze heeft gewoon een te groot hart om een paarden opvang te hebben, ze wil te graag alles redden, maar maakt dat die vrouw slecht? Als dat de slechte mensen op deze aardkloot zijn (zoals jullie hier weerspiegelen).........

Je haalt me de woorden uit de mond.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:43

am_vanes schreef:
Misschien een rare vraag, maar wat gebeurt er met de paarden die worden afgemaakt? Ik bedoel dan de afwerking van het paardenlichaam. Bestaat er daar ook zoiets al een rendac?

Ik heb begrepen dat de gierenpopulatie in Spanje gestaag aan het groeien is

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:43

niemand maakt haar zwart,

De meeste mensen (oa ik) zeggen alleen dat ze het misschien anders moet gaan aanpakken. En dat ze niet honderden gedoneerde euro's in een paard moet stoppen wat het toch niet zal overleven. Zelf vind ik dat niet eerlijk naar de donateurs toe. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:44

Spanje is lid van de EU, en de Europese regelgeving verplicht tot het opruimen van kadavers van gedomesticeerd vee.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 74:EN:HTML

Er zou ook in Spanje een organisatie moeten zijn die de kadavers van vee op komt halen. Hoe die heet en of dat een centrale organisatie is die door heel Spanje deze dienst aanbiedt weet ik niet. En of daar gebruik van wordt gemaakt ook niet. En anders hebben de aaseters een feestmaal. Ik zou als opvang echter niet blij zijn met al die dode dieren in mijn achtertuin, alleen de stankoverlast al, laat staan het ongedierte.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:52

Je kan je afvragen, 'waar kies ik voor? De kans op leven, of voor afmaken? Waar kan ik zelf het beste mee leven, wat verlangt mijn eigen geweten,? Wat is zorg, wat is mishandeling, onnodig lijden? Waar ligt de scheidslijn? Wie bepaalt dat? Bepaalt geld het einde van een leven? Of gaat het er alleen maar om dat een paard in zijn laatste levenfase empathie mag ontvangen (op welke wijze dan ook...)?'

Dat soort afwegingen zijn immens zwaar, vooral als je je inzet voor 'het leven', en niet voor 'doden'. Om in zulke moeilijke materie te kiezen voor de inzet en poging om vele, vele paarden proberen te redden, is zeer nobel en bewonderenswaardig, ....echter ondoenlijk! Zelfoverschatting loert werkelijk om de hoek.....

Nogmaals, nobel, vredelievend, bewonderenswaardig, maar ondoenlijk, ...in mijn ogen!

Staat tegenover, ...iemand doet op zijn minst een poging om iets te betekenen in deze ellende! Dat is een feit. :o

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:29

Citaat:
Er zou ook in Spanje een organisatie moeten zijn die de kadavers van vee op komt halen. Hoe die heet en of dat een centrale organisatie is die door heel Spanje deze dienst aanbiedt weet ik niet. En of daar gebruik van wordt gemaakt ook niet. En anders hebben de aaseters een feestmaal. Ik zou als opvang echter niet blij zijn met al die dode dieren in mijn achtertuin, alleen de stankoverlast al, laat staan het ongedierte.

Als paardeneigenaar in Spanje ben je verplicht om een verzekering te hebben om de kadavers op te halen , kost niet zo heel veel per jaar.

Horrormelding was een paardenhandelaar die in slachtpaarden handelt dus aan die magere paarden heeft die meer verdient dan ze aan de slacht aan te bieden en zo zijn er meer handelaren die dit doen en ipv dit aan te geven bij de instanties wat af en toe best moeilijk is (weet er alles van) ben je als stichting denk ik toch wel verplicht om dit te doen.

Ben dus niet tegen het werk van verwaarloosde paarden opvangen maar wel op de manier hoe het gaat daar (paarden kopen van mishandelaars)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 13:04

Hoe goed het werk is wat deze stichting doet, het gaat de mentaliteit van de mensen daar niet veranderen. En dat begint al van jongs af aan, kinderen die op straat schoppen naar zwerfhonden en katten, ze krijgen het daar gewoon voorgeleefd. De honden en katten daar hebben heel goed door wie ze voor zich hebben, ze maken een grote boog om de Spanjaarden heen, maar trekken naar de toeristen toe.

Door het opkopen van paarden van handelaren hou je een cirkel in stand, je steunt ze in hun manier van werken. Dus vang alleen de paarden op die je gratis kunt krijgen van particulieren, koop niets op, maak je hart hard voor de hopeloze gevallen en beperk het aantal tot wat je aankunt. En ga dan met hulp van donaties kijken hoe ver je komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:14

Cassidy schreef:
Door het opkopen van paarden van handelaren hou je een cirkel in stand, je steunt ze in hun manier van werken. Dus vang alleen de paarden op die je gratis kunt krijgen van particulieren, koop niets op, maak je hart hard voor de hopeloze gevallen en beperk het aantal tot wat je aankunt. En ga dan met hulp van donaties kijken hoe ver je komt.

Dat ben ik wel met je eens! ik wist niet dat ze die paarden op kochten? ik dacht dat het allemaal opvang was.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:21

Heel veel respect voor de goede intentie, die gene doet iets in plaats van zeuren, groot hart :j

Ben het wel eens met dat dit een gebed zonder end is.. Die hele mindset van de mensen zou moeten veranderen..

Maar goed, helemaal niks doen en 'accepteren' is nog erger natuurlijk..

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 01:05

Ben er in Januari geweest met een flinke donatie. Ongelooflijke lieve mensen en ik geloof oprecht dat er geen geld gaat naar iets anders dan de paarden. Wat me wel is opgevallen is dat er paarden staan die in een verschrikkelijke slechte conditie zijn, en die, mijns inziens niet terecht, in leven worden gehouden. Een hengst die 20 jaar in een stal opgesloten heeft gestaan met volledig vergroeide achterbenen staat er te staan. Je kunt mij niet vertellen dat dat dier niet lijdt, maar de liefde voor de paarden maakt dat ze hem toch laten staan, want "je ziet hem genieten van het zonnetje". De vermenselijking is er heel groot. Ik weet dat mijn donatie heel erg goed terecht is gekomen, maar ik zou het zelf heel anders besteed hebben. Al moet ik zeggen dat het ook niet erg transparant is en ik nooit heb mee gekregen wat er met het geld is gebeurd dat ik er persoonlijk heb afgeleverd. Een bodemloze put? Ja. Transparant? Nee. Lieve mensen? Zonder twijfel.

Ik heb trouwens geen kadavers zien liggen en ik heb het hele terrein bekeken.

Laura is een machtig mooi mens, een beetje te mooi naar mijn idee, waardoor het ongelooflijk lastig is om alle paarden op te vangen die wél een kans zouden kunnen hebben.
Het idee van een paardenslachterij gebonden aan de stichting zou ongelooflijk veel bijdragen. Maar je moet het maar kunnen. Hoe pro-slachten ik ook ben, ik zou het zelf niet kunnen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:15

Mooie reactie van je. Kijk daar kan ik nou wat mee.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 07:55

Dat is nou het probleem ook juist TamaradB. Laura is, naar alle waarschijnlijkheid, echt een engel. Iemand met het hart zo op de goede plek dat ze alles wil redden. En dat is alleen maar prijzenswaardig

Omdat ze gewoonweg niet de zakelijke capaciteiten bezit, kan ze niet meer de juiste beslissingen maken om haar opvang rendabel te houden. Dat is niet erg, dat hebben zoveel mensen niet. Maar dat maakt het wel een bodemloze put waar mensen op een gegeven moment geen geld meer in blijven gooien. En dan wordt het tricky/lastig hoe je het ook wilt noemen.

Wat zij zou kunnen doen is kijken of er een zakelijk persoon (op afstand, dus niet betrokken bij de paarden, handel en wandel) bereid is om puur op de veterinaire rapporten van het binnen gebrachte spul te besluiten of het leven of dood wordt voor dat paard. Die op basis van rapportage van inspecties bepaald of er wel of niet ingegrepen moet worden enz, enz. Dit om de emotie in een beslissing uit te sluiten en zo een gezonder bedrijf te creëren. Alles redden kan je nou eenmaal niet, zeker niet met beperkte fondsen.

En ik blijf erbij, een eigen slachthuis oprichten. Als het zo druk is met wachtlijsten en al voor de Spaanse slachthuizen is dat blijkbaar de enige manier in Spanje om nog wat geld te verdienen. heb je het slachten in eigen beheer, weet je zeker dat het netjes gebeurd en de opbrengsten kunnen terugvloeien in de stichting.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 08:17

Mensen die hier mee beginnen hebben het hard op de goede plaats en zijn daardoor heel betrokken daar is niets op aan te merken.
Ik ken ze niet en kan daarom alleen maar een reactie geven hoe ik het zie.
Als je geen onderscheid meer kunt maken over het dierwaardige dan moet je hier mee stoppen hoe goed je het ook bedoeld.

Want dan ben je voor dit werk niet geschikt en de dood hoort ook bij het leven.
Na alle verhalen die ik hier heb gelezen dan denk ik dat het gevaar hierin is dat je er zelf een goed gevoel bij hebt en emotioneel heel erg bij betrokken bent maar daarin kun je ook doorslaan.

In dit werk moet je nu eenmaal beslissingen nemen en dat betekend dat je ook een soort van afstand moet kunnen houden zodat het gezonde verstand het uiteindelijk wint van je gevoel.
Kun je dit niet dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

Kijk een dierenarts is ook begaan met dieren en wil alles beter maken maar als het moet kan hij ook goed het dier uit zijn leiden verlossen.
Niet omdat hij dit wil maar omdat het op een gegeven moment moet.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:46

Natuurlijk kan één particulier zo'n groot probleem als in Spanje niet alleen oplossen. Het is een soort uit de hand gelopen goed bedoelde daad en in Spanje is het natuurlijk dweilen met de kraan open. De overheid is de enige die hier echt iets aan kan doen maar die houden zich bezig met belangrijker zaken als het verbieden van abortus. Kan met voorstellen dat als je daar woont en het lijden ziet van die dieren het heel moeilijk is om je ogen ervoor dicht te doen maar ze zouden zich natuurlijk moeten stroomlijnen en de ergste gevallen humaan laten afmaken. Er is een eind aan wat een organisatie kan doen. Kan me wel enorm boos maken over de onwil van overheden om dit soort problemen centraal aan te pakken.

Ik vond wel iemand die deze paarden "wrakvee" noemt erg cru. Elk paard is toch een individu en als je ze persoonlijk leert kennen is het erg moeilijk om een zogenaamd waardeloos dier zonder papieren af te schieten....Zie het de meeste bokkers nog niet doen eigenlijk...
Pfff soort van duivels dilemma...zou het zelf ook niet weten eigenlijk...