KWPN: Vier generaties in de baan [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: KWPN: Vier generaties in de baan [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:25

als je moet kiezen tussen 'm met de kin op de borst trekken met slof, of verongelukken, dan hang je er van mijn part nog twee extra teugels aan bovenop de slof als die zouden helpen. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:28

Ayasha schreef:
als je moet kiezen tussen 'm met de kin op de borst trekken met slof, of verongelukken, dan hang je er van mijn part nog twee extra teugels aan bovenop de slof als die zouden helpen. :+

Dan is er eerder wat misgegaan, symptoombestrijding noemt men dat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:30

Ayasha schreef:

Psiessss... geen gelul, in de krul :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:30

MarlindeRooz schreef:
Ayasha schreef:

Dan is er eerder wat misgegaan, symptoombestrijding noemt men dat.

Ik bestrijd liever een symptoom, dan dat ik dood kom. Ik weet niet hoe dat met jou zit, maar dat heet prioriteiten stellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:31

Suzanne F. schreef:
Wat ik begrepen heb hadden ze geen andere keuze dan hem zo te tonen. Hij was achter niet goed dus draven zat er niet in. Lange lijnen dus ook niet. Dus of hij werd niet getoond, of op deze manier.

Dan liever zonder hem.
Daarbij heeft hij de hele show rondjes gedraafd om zijn voorganger heen, alsof dat zo bevorderlijk is voor die blessure, had hij net zo goed een rondje kunnen draven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 11:32

Juistem. En dat er eerder wat mis gegaan is, is niet perse de fout van de ruiter die het moet op lossen. :+ En hoe dan ook, als het symptoom "dood" is dan moedig ik met veel enthousiasme symptoombestrijding aan. Dat heet zelfbehoud. :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:23

Wat een slecht opgevoede paarden zijn dat, wauw. Is het zo lastig om even te blijven staan zonder iemand op de rug? :+

Hoe Krack in het begin liep (neus op de borst) vind ik prima, ik weet hoe die 'van mij' is (toevallig kleindochter van Krack) aan de hand en dubbele longe als ze door wilt lopen en toch écht rustig moet doen, dan is het bij geringe druk de neus op de borst zodat en maar naar voren huppen... Hebben gewoon flexibele nekkies die paarden.

Wel hadden ze Krack ook best kunnen laten lopen, maar hey, wie zijn wij om dat te zetten, misschien is Krack wel een geschifte als die eenmaal gaat draven, hij reageert in stap al nauwelijks, laat staan in draf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:12

xSlvna schreef:
Wat een slecht opgevoede paarden zijn dat, wauw. Is het zo lastig om even te blijven staan zonder iemand op de rug? :+

Hoe Krack in het begin liep (neus op de borst) vind ik prima, ik weet hoe die 'van mij' is (toevallig kleindochter van Krack) aan de hand en dubbele longe als ze door wilt lopen en toch écht rustig moet doen, dan is het bij geringe druk de neus op de borst zodat en maar naar voren huppen... Hebben gewoon flexibele nekkies die paarden.

Wel hadden ze Krack ook best kunnen laten lopen, maar hey, wie zijn wij om dat te zetten, misschien is Krack wel een geschifte als die eenmaal gaat draven, hij reageert in stap al nauwelijks, laat staan in draf.

Misschien kan jij daar helpen de paarden op te voeden? :D
Er is natuurlijk wel een verschil waarschijnlijk in temperament, hormonen en entourage :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:19

Electra, ik begrijp best dat het lastig is, maar die zijn wel heel erg overdreven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:34

xSlvna schreef:
Electra, ik begrijp best dat het lastig is, maar die zijn wel heel erg overdreven.

Want jij hebt het wel vaker van dichtbij gezien allemaal, bedoel je te zeggen?

Anders lijkt het me nogal lastig oordelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:45

Dat niet opgevoed zijn valt wel mee, de meeste voorbrengers gaan er ook heel knap mee om.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:46

Nee joh, ik heb nog nooit KWPNers, Hengsten, KWPN hengsten etc. van dichtbij gezien. :+ Ik heb het ook niet over de voorbrengers, die hebben niks met de opvoeding te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:50

xSlvna schreef:
Nee joh, ik heb nog nooit KWPNers, Hengsten, KWPN hengsten etc. van dichtbij gezien. :+ Ik heb het ook niet over de voorbrengers, die hebben niks met de opvoeding te maken.

Ik denk dat jij weinig of nooit te maken hebt gehad met KWPN-dekhengsten :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:52

Nee zeker niet, maar wat heeft dat te maken met zulk gedrag. Een paard hoort je gewoon niet de baan uit te willen drukken etc. Zulk respectloos gedrag kun je niet op een ras en/of geslacht schuiven, vind ik. Ken zat dekhengsten die gewoon nog respect hebben voor de mens ervoor, ernaast en erop.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 16:53

anneliesdj schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat ik begrepen heb hadden ze geen andere keuze dan hem zo te tonen. Hij was achter niet goed dus draven zat er niet in. Lange lijnen dus ook niet. Dus of hij werd niet getoond, of op deze manier.

Dan liever zonder hem.
Daarbij heeft hij de hele show rondjes gedraafd om zijn voorganger heen, alsof dat zo bevorderlijk is voor die blessure, had hij net zo goed een rondje kunnen draven.

Mijn mening :j. Rechtuit draven is minder belastend dan zo rondjes rennen op een klein cirkeltje. En de beste man deed ook bedroevend weinig moeite om hem tegen te houden.
En hoe heet hij dan ook maar zijn, zet er dan iemand ( extra) bij om hem in toom te houden.
Dit was echt heel erg jammer.
Overigens kwam Bordeaux idd erg goed naar voren, zowel aan de hand als onder het zadel :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:01

Ik vind het jammer, dat de presentatie geen recht deed aan Krack C.
Ik denk dat Joop U. er ook (achteraf) niet blij mee was, maar soms gebeuren dingen, die je niet kan voorkomen of kan veranderen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:02

Ik ben alleen nog maar bij Friese hengstenkeuringen geweest en na het kijken van dit filmpje weet ik weer waarom ik Friezen zo fantastisch vind _O-

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 17:58

Janine1990 schreef:
dems75 schreef:
Mijn hemel wat een gepruts! Krack die dubbelgevouwen wordt, daarna wordt er heerlijk om en om in zijn mond gerukt en ondertussen praat iedereen het goed want ja, het is nou eenmaal een hete hengst…..?
Slofgebruik e.d. wordt ongenadig afgestraft, maar dit kan wel, want deze man "weet wat 'ie doet"? Gevalletje van heel erg beetje jammer mijns inziens…Maar ik ben "maar" een ijslanderruiter dus ja, ik heb er verder geen verstand van. Jammer alleen dat brute kracht voor "kunde" wordt aangezien. Dat dat paard heet is, hadden ze vantevoren ook wel kunnen bedenken. Stel hem dan onder het zadel of idd, aan de lange lijnen voor.

Das wel een hele algemenisering van Bokt he...
En heeft natuurlijk niets met dit onderwerp van doen :')

Daarnaast denk ik dat menigeen die hier in jouw ogen deze manier van voorstellen goedpraat, niets tegen het gebruik van een slof heeft.

ehhh….waar lees jij dat ik het over "bokt" heb? Ik blijf erbij, ik vind dit echt geen gezicht en een totale wanprestatie. Doe het dan niet, als het paard het niet kan.(wat ik nog steeds raar vind…hengst of niet, hoog in het bloed of niet,)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:01

xSlvna schreef:
Nee zeker niet, maar wat heeft dat te maken met zulk gedrag. Een paard hoort je gewoon niet de baan uit te willen drukken etc. Zulk respectloos gedrag kun je niet op een ras en/of geslacht schuiven, vind ik. Ken zat dekhengsten die gewoon nog respect hebben voor de mens ervoor, ernaast en erop.

Oooh volgens mij genoeg...
Je hebt kennelijk geen idee waar dat gedrag uit voort komt en kan dat niet opmaken uit zo'n filmpje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:02

Martine_R schreef:
Ik ben alleen nog maar bij Friese hengstenkeuringen geweest en na het kijken van dit filmpje weet ik weer waarom ik Friezen zo fantastisch vind _O-

Ja, ik vind NF-pony's fantastisch, maar net als Friezen niet te vergelijken met KWPN-ers :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:05

Martine_R schreef:

Die zou ik totaaaal niet willen voorbrengen. Ja, ze blijven gaan. Maar ook als je er achteraan blijft wapperen met een goede 80 kilo. :P

Paar jaar geleden zelf een friese merrie voor de keuring gehad. Deze was doodbraaf. Maar een van de grooms van de man die haar klaar had gemaakt vertelde ons dat friezen in de vier (!!!) jaar tijd dat zij daar werkte gigantisch waren veranderd qua karakter. Veel heter geworden. Steeds meer paarden die niet mee wilden werken. En zo hebben ze zelf een paard met een shovel op de vrachtwagen moeten zetten.
Ik was er niet bij, dus wat er precies van waar was... Geen idee. Maar die merrie is destijds niet op de eerste keuring verschenen, vanwege het gebrek aan meewerken.
Was een echte friezenman, dus ik ga er vanuit dat die gemiddeld meer friezen door handen krijgen (hij brengt ze overigens ook voor op de friese HK, heeft er misschien zelf ook wel wat op stal staan) in een week dan ik in een heel jaar :D

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:09

Ik vind Bordeaux en Ferdeaux echt geweldig. Het is jammer dat ik op het moment geen geschikte merrie heb want anders had ik het wel geweten (indien de hengsten erbij passen natuurlijk)

Even over het voorbrengen, ik heb zelf (tijdens mijn opleiding) KWPN- hengsten moeten voorbrengen. Buiten de ring vrij weinig aan de hand (behalve hengstengedrag) maar sommige worden gek zodra ze moeten. En het feit dat de meeste aanjagers hun werk goed doen (al zijn ze in het filmpje hier nu niet echt aanwezig) soms is het echt voor je leven vasthouden en rennen met die handel, want anders gebeuren er ongelukken. Wel vind ik met voorbrengen die lage hekjes 3 keer niks. Je kan zien dat zowel paard als voorbrenger zich daar in vergissen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:22

Dat van dat niet mogen draven wist ik natuurlijk niet. Dat was toen met Jazz ook zo, en t was toen wel mooi dat die er bij was.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:18

Janine1990 schreef:
Martine_R schreef:

Die zou ik totaaaal niet willen voorbrengen. Ja, ze blijven gaan. Maar ook als je er achteraan blijft wapperen met een goede 80 kilo. :P

Paar jaar geleden zelf een friese merrie voor de keuring gehad. Deze was doodbraaf. Maar een van de grooms van de man die haar klaar had gemaakt vertelde ons dat friezen in de vier (!!!) jaar tijd dat zij daar werkte gigantisch waren veranderd qua karakter. Veel heter geworden. Steeds meer paarden die niet mee wilden werken. En zo hebben ze zelf een paard met een shovel op de vrachtwagen moeten zetten.
Ik was er niet bij, dus wat er precies van waar was... Geen idee. Maar die merrie is destijds niet op de eerste keuring verschenen, vanwege het gebrek aan meewerken.
Was een echte friezenman, dus ik ga er vanuit dat die gemiddeld meer friezen door handen krijgen (hij brengt ze overigens ook voor op de friese HK, heeft er misschien zelf ook wel wat op stal staan) in een week dan ik in een heel jaar :D

Ja de Friezen zijn heter geworden, dat is ook zo. Toch zijn de bloedlijnen waarbij je echt "vervelende" paarden kunt verwachten op 1 hand te tellen. Maar op de Friese HK komen weet-ik-het hoeveel Friezen voorbij.. maar gedragen zich toch niet zoals deze paar.. :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:26

Martine_R schreef:
Ja de Friezen zijn heter geworden, dat is ook zo. Toch zijn de bloedlijnen waarbij je echt "vervelende" paarden kunt verwachten op 1 hand te tellen. Maar op de Friese HK komen weet-ik-het hoeveel Friezen voorbij.. maar gedragen zich toch niet zoals deze paar.. :P

Heb destijds een instructrice gehad die wel veel Friezen reed. Zij gaf mij één naam, weet niet meer welke, begon met een D volgens mij. Maar die zou rotkarakters geven.

Als ik naar de Friese HK kijk, denk ik altijd dat je bij een gewone warmbloed nog wel wat te zeggen hebt, maar bij een Fries het een kwestie is van heeeeeeeeeeeeeeul hard lopen en vooral niet nadenken.
Maar goed, wat doet een Fries die niet dravend voorgesteld mag worden? Hoewel dat natuurlijk het gedrag van United niet goedpraat ;)