Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:02

Manic, ik snap gewoon met de beste wil van de wereld niet waarom MB'ers en wandelaars perse op de ruiterpaden moeten lopen bij ons :o. Naast bijna ieder ruiterpad loopt een breder vlakker pad of fietspad. Daarnaast zijn er tal van superleuke smalle kronkelweggetjes speciaal voor wandelaars e.d. waar wij niet mogen komen. Waaróm dan perse op die ruiterpaden? Wij mogen ook niet van de paden afwijken terwijl ruiterpaden hier volledig aan gort worden gereden door trekkers. Wandelaars betalen niks, wij betalen als ruiter wel maar onze paden worden door Jan en alleman gebruikt én zijn onbegaanbaar als de gemeente of Staatsbosbeheer weer in de weer is.

Ik heb mijn paard niet in 3 meter naar stilstand vanuit een goeie galop. Jij ook niet lijkt me ;). Sommige paden zijn kronkelig en heuvelachtig, dan zie je MB'ers en wandelaars niet altijd aankomen. Ik denk dat het voor eenieders veiligheid is als er aparte paden komen...
Laatst bijgewerkt door Sees op 06-02-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:03

Sees schreef:
LK, zoals ik al zei, ik ben niet thuis in de crossmotorenwereld hoor :o maar ik was in de veronderstelling dat deze alleen op de daarvoor bestemde terreinen mogen komen indien ze een vergunning hebben (kan best zijn dat deze gebieden in het bos zijn). Dat is mij iig altijd verteld door familieleden die wedstrijden rijden.

Quads mogen niet van de openbare weg af en hebben altijd een kenteken anders mogen ze de openbare weg niet eens op ;).

http://www.toinevandijk.nl/img/suzukihuren.jpg
een voorbeeld van een offroad moror (zijn er meerdere hoor)
Heeft spiegels, verlichting en kenteken en mag dus op de openbare weg.
Uiteraard blijven mensen met zulke motor dan niet alleen op het asfalt. Anders koopje wel een wegmotor.
Op een zandpad mogen ze dus ook gerust komen, dat is openbare weg. Het bos dan meestal weer niet.

Een crossmotor die je op de crossbanen ziet is gelijk,op de spiegels e.d. na.

Sees

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:06

LK, een zandpad is toch geen openbare weg? Of iig, bij mijn weten is een zandpad dat leidt naar een huizenblok niet hetzelfde als een zandpad door het bos zonder bestemming als je begrijpt wat ik bedoel.

Oké, nou ja de familieleden die wedstrijden rijden met de crossmotor hebben mij verteld dat zij alleen op besloten terrein mogen rijden?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:09

Voor een hoop mensen is het niet altijd duidelijk wat nou precies een voetpad is en wat niet. Het is voor mij ook niet altijd duidelijk wat een ruiterpad is en niet.

Als paarden zo kronkelijk zijn dat je de situatie niet kan overzien is het waarschijnlijk niet het meest geschikte pad om een goeie galop in te zetten. En soms gebeuren die situaties gewoon, net zo goed als dat je in de auto ook wel eens hartverzakking krijgt omdat er ineens een fietser in een dode hoek zit of een brommer ergens tussendoor schiet die je niet had gezien... Maar leven en laten leven is ook een ding.

Ik snap ook wel wat je bedoelt hoor, maar helaas zijn er ook een hoop ruiters die vinden dat zij meer rechten hebben dan de rest van de wereld en dat iedereen maar rekening met ze moeten houden en ik vind dat niet altijd even terecht. We zijn in Nederland al best wel heel erg verwend met de ruiterpaden die we hebben.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:10

Omdat deze familieleden een crossmotor zullen hebben en geen offroadmotor :)

Zandpad kan zeker openbare weg zijn.
Ik woon hier landelijk met smalle landweggetjes. Soms zijn er landweggetjes verbonden met elkaar met zandpaden. Meestal in gebruik door boeren om met de trekker naar hun land te komen.
De paden liggen tussen de velden. Zijn niet van iemand prive, leiden ook niet naar een bos.
Daar mag iedereen dus komen. Met de auto, met een motor (met kenteken) te paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:16

Sees schreef:
Manic, ik snap gewoon met de beste wil van de wereld niet waarom MB'ers en wandelaars perse op de ruiterpaden moeten lopen bij ons :o. Naast bijna ieder ruiterpad loopt een breder vlakker pad of fietspad. Daarnaast zijn er tal van superleuke smalle kronkelweggetjes speciaal voor wandelaars e.d. waar wij niet mogen komen. Waaróm dan perse op die ruiterpaden? Wij mogen ook niet van de paden afwijken terwijl ruiterpaden hier volledig aan gort worden gereden door trekkers. Wandelaars betalen niks, wij betalen als ruiter wel maar onze paden worden door Jan en alleman gebruikt én zijn onbegaanbaar als de gemeente of Staatsbosbeheer weer in de weer is.

Ik heb mijn paard niet in 3 meter naar stilstand vanuit een goeie galop. Jij ook niet lijkt me ;). Sommige paden zijn kronkelig en heuvelachtig, dan zie je MB'ers en wandelaars niet altijd aankomen. Ik denk dat het voor eenieders veiligheid is als er aparte paden komen...

In de eerste plaats ben ik het er mee eens dat ze gewoon van de ruiterpaden af moeten blijven, maar norgmaals, dit moet voorkomen door voorlichting, plaatselijke bordjes en flink bekeuringen uitdelen.

Maar verder moet een ruiter ook verantwoordelijk rijden en galopperen op een kronkelend pad hoort daar dus niet bij. Dat doe je op paden waar je honderden meters vooruit kunt kijken.

De natuur is natuurlijk ook niet bedoeld om maar "los te gaan" met je paard. Er kan ook iets anders voor je neus opdoemen dan een wandelaar...

Als je racen belangrijk vindt, ga je naar het strand of een plek waar dat veilig mogelijk is. In een natuurgebeid pas je gewoon je gang aan naar de ondergrond en omstandigheden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:19

manic schreef:
Voor een hoop mensen is het niet altijd duidelijk wat nou precies een voetpad is en wat niet. Het is voor mij ook niet altijd duidelijk wat een ruiterpad is en niet.

Als paarden zo kronkelijk zijn dat je de situatie niet kan overzien is het waarschijnlijk niet het meest geschikte pad om een goeie galop in te zetten. En soms gebeuren die situaties gewoon, net zo goed als dat je in de auto ook wel eens hartverzakking krijgt omdat er ineens een fietser in een dode hoek zit of een brommer ergens tussendoor schiet die je niet had gezien... Maar leven en laten leven is ook een ding.

Ik snap ook wel wat je bedoelt hoor, maar helaas zijn er ook een hoop ruiters die vinden dat zij meer rechten hebben dan de rest van de wereld en dat iedereen maar rekening met ze moeten houden en ik vind dat niet altijd even terecht. We zijn in Nederland al best wel heel erg verwend met de ruiterpaden die we hebben.

Bij ons zijn de ruiterpaden érg duidelijk aangegeven, daar kunnen geen misverstanden over bestaan. Alle paden hier zijn kronkelig en heuvelachtig, comes with het gebied waar ik woon ;). Dus dan zou ik binnen een afstand van ± 15km nooit meer een galopje kunnen trekken. Het woord ruiterpad zegt het al; men wil ons niet op de gewone paden, prima maar er zijn hier in de omgeving meer wandelpaden e.d. dan ruiterpaden dus gebruik die als niet ruiter dan ook gewoon ;).

little_king schreef:
Omdat deze familieleden een crossmotor zullen hebben en geen offroadmotor :)

Zandpad kan zeker openbare weg zijn.
Ik woon hier landelijk met smalle landweggetjes. Soms zijn er landweggetjes verbonden met elkaar met zandpaden. Meestal in gebruik door boeren om met de trekker naar hun land te komen.
De paden liggen tussen de velden. Zijn niet van iemand prive, leiden ook niet naar een bos.
Daar mag iedereen dus komen. Met de auto, met een motor (met kenteken) te paard.

Oh dat zou kunnen. Zoals ik al zei, ik heb er niet echt verstand van. Alleen van quads ;). Dat landweggetjes, zandweggetjes zijn snap ik, en dat daar motoren mogen komen snap ik ook. Ik dacht alleen dat men het had over zandweggetjes in het bos, vandaar mijn verwarring. Ik zie hier namelijk nooit (cross)motoren in het bos.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:21

Lusitana schreef:
Sees schreef:

In de eerste plaats ben ik het er mee eens dat ze gewoon van de ruiterpaden af moeten blijven, maar norgmaals, dit moet voorkomen door voorlichting, plaatselijke bordjes en flink bekeuringen uitdelen.

Maar verder moet een ruiter ook verantwoordelijk rijden en galopperen op een kronkelend pad hoort daar dus niet bij. Dat doe je op paden waar je honderden meters vooruit kunt kijken.

De natuur is natuurlijk ook niet bedoeld om maar "los te gaan" met je paard. Er kan ook iets anders voor je neus opdoemen dan een wandelaar...

Als je racen belangrijk vindt, ga je naar het strand of een plek waar dat veilig mogelijk is. In een natuurgebeid pas je gewoon je gang aan naar de ondergrond en omstandigheden.

Zie eerdere post. Alles binnen een straal van 15km is hier kronkelig en heuvelachtig ;). Ruiterpaden zijn niet voor niets RUITERpaden en geen wandelpaden ;).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:25

little_king schreef:
Op een zandpad mogen ze dus ook gerust komen, dat is openbare weg. Het bos dan meestal weer niet.

Precies, van de verharde weg af is niet "overal".
Zandpaden zijn gewoon "wegen" en daar heeft niemand alleenrecht op, en daar gelden ook verkeersregels.

Natuurgebieden en bossen zijn feitelijk particulier terrein (dat schijnt men vaak te vergeten) en de gastheer kan bepalen wie er in komt en wie niet en onder welke voorwaarden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:28

@sees
In het bos waar ik nu bij woon komen ook nooit motoren, maar daar mag je alleen als wandelaar in, niet eens met een fiets.
Het bos waar ik eerst veel kwam waren erg vaak motoren. Omdat het daar een bos was van SBB met zo'n groen bordje in wat er wel en niet verboden is in het bos,was het daar verboden om met een motor te komen.
Maar dat werd massaal aan de laars gelapt.
Zo erg zelfs dat politie met heli is gaan controleren.
Dan konden ze zien welke kant de motoren het bos uitkwamen om ze daar dan op te wachten op de weg.
Maar alle crossbanen die er eerst bestonden zijn daar allemaal gesloten in de buurt en ja het mag niet, maar je kunt er dan wel op wachten dat het gebeurt.

Verder waren er in dat bos fietpaden met van dat hele harde grind. Mountainbike routes en ruiter-menroutes.
Heel fijn bos.
Niemand betaalde daar. Zouden daar ruiters in de toekomst moeten gaan betalen zou ik dat niet correct vinden. Dan de fietsers en mountainbikers ook,die hadden ook hun aangelegde paden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:34

Lusitana schreef:
little_king schreef:

Precies, van de verharde weg af is niet "overal".
Zandpaden zijn gewoon "wegen" en daar heeft niemand alleenrecht op, en daar gelden ook verkeersregels.

Natuurgebieden en bossen zijn feitelijk particulier terrein (dat schijnt men vaak te vergeten) en de gastheer kan bepalen wie er in komt en wie niet en onder welke voorwaarden.

Precies.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:39

Sees schreef:
Zie eerdere post. Alles binnen een straal van 15km is hier kronkelig en heuvelachtig ;). Ruiterpaden zijn niet voor niets RUITERpaden en geen wandelpaden ;).

DUS galoppeer je niet of in en zwaar aangepast slakketempo waaruit je accuut halt kunt houden in de sprong.

En nee, ruiterpaden zijn geen wandelpaden, maar andersom ook niet en heel veel ruiters maken zich toch schuldig aan het betreden daarvan, en dan moet het allemaal maar kunnen wegens k-tsmoesjes.

Er zijn gewoon ruiters die zich niet correct gedragen en daar moeten de goeden dan onder lijden. Men heeft dit proberen in te perken met invoering van het ruiterbewijs, maar dat is niet gelukt.

Het grootste probleem is eigenlijk dat elke aso maar een paard kan kopen om er meer door het bos te gaan jakkeren. En het zijn juist deze mensen die regels en etiquette aan hun laars lappen. Zij krijgen ze vaak niet eens mee omdat ze nooit onder begeleiding hebben gereden.
Er is nog weinig ruiterlijk aan de ruitersport door hen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:45

Imo kan niemand zich een stuk natuur toe-eigenen want in den beginne was dit niemandsland dus van wie is een stuk natuur? Is dat automatisch van degene die het onderhoudt? Is het van degene die er voor betaald heeft? Maar aan wie heeft met dit dan in 1e instantie betaald? Als iemand op privé terrein een bos plant en dat openstelt voor publiek lijkt me dat inderdaad een eigenaar maar anders...?

Anyway, crossmotoren op ruiterpaden lijkt me helemaal levensgevaarlijk maar ook mb'ers en ruiters op dezelfde paden is niet echt veilig. Bij ons zijn er veel speciale mb-routes overigens. Ik vraag me alleen wel af waarom mb'ers wel van deze routes af mogen wijken maar ruiters niet van de ruiterpaden bijvoorbeeld?

Begrijp me niet verkeerd hoor, nogmaals ik wil best een (klein) bedrag betalen voor het gebruik van het bos maar ben wel voor gelijke monniken, gelijke kappen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:46

Lusitana schreef:
Sees schreef:

DUS galoppeer je niet of in en zwaar aangepast slakketempo waaruit je accuut halt kunt houden in de sprong.

En nee, ruiterpaden zijn geen wandelpaden, maar andersom ook niet en heel veel ruiters maken zich toch schuldig aan het betreden daarvan, en dan moet het allemaal maar kunnen wegens k-tsmoesjes.

Er zijn gewoon ruiters die zich niet correct gedragen en daar moeten de goeden dan onder lijden. Men heeft dit proberen in te perken met invoering van het ruiterbewijs, maar dat is niet gelukt.

Het grootste probleem is eigenlijk dat elke aso maar een paard kan kopen om er meer door het bos te gaan jakkeren. En het zijn juist deze mensen die regels en etiquette aan hun laars lappen. Zij krijgen ze vaak niet eens mee omdat ze nooit onder begeleiding hebben gereden.
Er is nog weinig ruiterlijk aan de ruitersport door hen.

Ik ga er van uit dat je dit dan ook vindt gelden voor hardlopers, mb'ers, reguliere fietsers e.d.? Dan moet iedereen in staptempo. Ook een MB'er staat niet binnen 1m stil als hij van een mulle heuvel afkomt, voortaan moet deze dus ook afstappen volgens jou ;).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:58

Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag en veiligheid.
Een mountainbiker hoeft echt niet af te stappen om langzaam of veilig te gaan en ik heb het ook niet over staptempo gehad. Ik heb het gehad over aangepast tempo. Dat kan voor elk stuk anders zijn. Als je overzicht hebt, kun je harder.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:12

Vriendin van mij is wel eens met een jogje tegen een mountainbiker aangebotst die de heuvel afkwam: gevolg een zware hersenschudding, dikke bloedneus en een verbogen fiets. Dan heb je het over een aangepast tempo en toch een akkefietje met flinke gevolgen ;). Safe to say dat het dus veiliger is als eea gescheiden zou zijn. Dat is misschien niet altijd te realiseren maar zou imo wel beter zijn.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:14

Ik kan ook alleen maar uit eigen ervaring spreken dat de mb'ers en wielrenners in deze regio niet altijd rekening houden met de andere weggebruikers. Ik kan uiteraard niet voor alle ruiters spreken maar ik wijk eigenlijk nooit van de paden af en passeer altijd iederen in stap.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:18

Ik ben wel eens van een pony gevlogen toen ik een heuvel afkwam en hij op eigen gelegenheid met het hoofd tussen de benen plots stopte voor voetgangers die wilden oversteken voordat ik ze had gezien.
Zegt de moeder:"Kijk dat is nu een zandruiter". :+
Sh*t happens.

En ja, het beste blijft een en ander gescheiden, en dat is het vaak ook, maar kruispunten zijn niet te vermijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:21

Dat is dan heel goed van die pony want dat had dus heel anders af kunnen lopen. Kruispunten benader ik dus ook bijna altijd in stap tenzij ik wel een keer goed overzicht heb beide kanten op.

Nogmaals, ik vind een (klein) bedrag niet erg maar zie niet in waarom alleen ruiters zouden moeten betalen TENZIJ het binnengehaalde bedrag uitsluitend ten goede komt aan het onderhoud en de aanleg van ruiterpaden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:27

Toch vind ik dat als ik (wij de ruiters) er voor betalen, het niet zo moet zijn dat er dan wandelaars/fietsers enzo op het ruiterpad komen.

De gebruiker betaald, dat snap ik best. Maar dan moet het niet zo zijn dat er een grote groep gebruikers is die niet betaald.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:29

Samblabla schreef:
Ik vindt; of iedereen betaald of niemand betaald.

Mee eens.

Honden doen overal hun behoeften.
Fiets en motorcrossers maken het gras en de ruiterpadden kapot en de wandelaars laten er hun rotzooi overal slingeren.
Dus niet alleen de ruiters met de kosten op te zadelen, dat vind ik gewoon niet eerlijk.

Om het netjes te houden en voor het onderhoud en of herstel is er gewoon geld nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:35

Sees schreef:
Dat is dan heel goed van die pony want dat had dus heel anders af kunnen lopen. Kruispunten benader ik dus ook bijna altijd in stap tenzij ik wel een keer goed overzicht heb beide kanten op.

Nogmaals, ik vind een (klein) bedrag niet erg maar zie niet in waarom alleen ruiters zouden moeten betalen TENZIJ het binnengehaalde bedrag uitsluitend ten goede komt aan het onderhoud en de aanleg van ruiterpaden.

Het gaat echt om 30 meter afstand ofzo... en er was prima overzicht. Ze hadden zelfs veilig over kunnen steken voordat ik dichtbij dat kruispunt was. Het was niet zo dat ze plots voor mijn neus stonden. Hij stopte gewoon heel ruim van te voren. Er was dus verder ook niks gebeurd als hij niet daar was gestopt.

Maar door die ervaring (ik was toen 16 en voor het rest in de duinen met een pony) ben ik wel bewuster veilliger gaan rijden op ruiterpaden. Oa omdat je paard dus attenter is op de omgeving en kán reageren op dingen die jezelf normaal vindt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:50

2Morrow schreef:
Meerdere zeggen hier : Ik ga niet betalen want ik rijd nooit in het bos of wij hebben geen ruiterpaden.

In meerder delen van het land is het al verplicht te betalen als je gebruik maakt van het bos. rijd je nooit in het bos dan ben je ook niet verplicht te betalen. Dus bij de Staatsbosbeheer zal het waarschijnlijk net zo zijn. Ze gaan echt niet elk ruiter om geld vragen als grotendeels de bak nog geen eens uit komt.

De plaatsen waar je moet betalen zijn miniem, ook kun je vaak een dagpas kopen.
Ik ben heel benieuwd hoe Sbb dit gaat regelen, of je ook een dagpas kan krijgen.

Daarnaast wordt "hier" (10 km verderop) in het bos de paden onderhouden door de plaatselijke ruiter/menvereniging en niet door Sbb.
Ben heel benieuwd of straks Sbb dan ook het onderhoud weer overneemt.
Maar ik ben bang dat ik het antwoord al weet....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:51

Veulen84 schreef:
Toch vind ik dat als ik (wij de ruiters) er voor betalen, het niet zo moet zijn dat er dan wandelaars/fietsers enzo op het ruiterpad komen.

De gebruiker betaald, dat snap ik best. Maar dan moet het niet zo zijn dat er een grote groep gebruikers is die niet betaald.

Goh, ik als automobilist die wegenbelasting betaald, wil ook geen fietsers meer op de weg... de gebruiker betaald.
Zo werkt het niet in Nederland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:17

Brainless schreef:
2Morrow schreef:
Meerdere zeggen hier : Ik ga niet betalen want ik rijd nooit in het bos of wij hebben geen ruiterpaden.

In meerder delen van het land is het al verplicht te betalen als je gebruik maakt van het bos. rijd je nooit in het bos dan ben je ook niet verplicht te betalen. Dus bij de Staatsbosbeheer zal het waarschijnlijk net zo zijn. Ze gaan echt niet elk ruiter om geld vragen als grotendeels de bak nog geen eens uit komt.

De plaatsen waar je moet betalen zijn miniem, ook kun je vaak een dagpas kopen.
Ik ben heel benieuwd hoe Sbb dit gaat regelen, of je ook een dagpas kan krijgen.

Daarnaast wordt "hier" (10 km verderop) in het bos de paden onderhouden door de plaatselijke ruiter/menvereniging en niet door Sbb.
Ben heel benieuwd of straks Sbb dan ook het onderhoud weer overneemt.
Maar ik ben bang dat ik het antwoord al weet....

Miniem? Hier in de omgeving niet hoor :n . €100,- per jaar en een dagkaart kost€10,-