"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:01

LadyMadonna schreef:
Els: probleem is dat de ingreep in nl verboden is, maar het hebben van een gecoupeerd dier niet...

Dat weet ik, maar een paard heeft zelden een gecoupeerde staart zonder te zijn gecoupeerd. Waardoor je dus moet kunnen aantonen dat het paard rechtmatig gecoupeerd is en anders heb je een overtreding begaan. Als ik te hard rijdt en daar een bekeuring voor krijg, terwijl ik me nu wel aan de snelheidslimiet houdt, wil dat niet zeggen dat ik geen overtreding heb begaan. Volgens mij is het probleem vooral dat zulke paarden toegelaten worden op de keuringen en dat ze ook nog goed scoren.

juval

Re: "Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:18

Er zou eigenlijk gewoon veel meer (media)aandacht aan Dit probleem gegeven moeten worden. Waar is wakker dier??:-) die zijn te druk met boertje pesten...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:20

@ Els84

Nee, degene die jou een boete geeft, moet kunnen bewijzen dat jij je schuldig hebt gemaakt aan een overtreding, in dit geval het illegaal couperen van een dierenstaart. Jij hoeft niet te bewijzen dat je het niet hebt gedaan. Dan zou mooi worden.
En daar zit een groot probleem, dat is achteraf zo goed als onmogelijk.
Echt, het ligt niet zo makkelijk. De staatssecretaris zegt in dit geval niet voor niets dat de sector zelf een verandering teweeg moet brengen. Opleggen van bovenaf gaat nu niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:22

Els: nee. De grens over om daar de ingreep te laten doen mag nl gewoon. Dat is nou net t probleem

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:29

Op het moment dat ze eindelijk niet aan keuringen zouden mogen deelnemen is het zo afgelopen.

Maar ja...

Wanneer zou dat nou eens gaan gebeuren?

Daar hoef je geen boetes voor uit te schrijven, dat lost zichzelf wel op.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:35

De staatssecretaris kan nu wel zo teleurgesteld reageren maar ja zolang er maar halve regelgeving is werkt het niet. Bij het maken van de nieuwe wet is maar half werk geleverd. Als zij toen gelijk hadden gezegd dat voor alle paarden geboren na die datum, ongeacht herkomst, verboden is om gecoupeerd te zijn. Dan was het probleem nu opgelost.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:37

LadyMadonna schreef:
Els: nee. De grens over om daar de ingreep te laten doen mag nl gewoon. Dat is nou net t probleem

Precies.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:38

JJane schreef:
De staatssecretaris kan nu wel zo teleurgesteld reageren maar ja zolang er maar halve regelgeving is werkt het niet. Bij het maken van de nieuwe wet is maar half werk geleverd. Als zij toen gelijk hadden gezegd dat voor alle paarden geboren na die datum, ongeacht herkomst, verboden is om gecoupeerd te zijn. Dan was het probleem nu opgelost.

Pffff. Ik geef het op :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:44

?? Sorry hoor maar wat is er zo moeilijk dan? Als ze nu zeggen alles wat van af vandaag geboren is mag niet meer gecoupeerd zijn en mag je niet in je bezit hebben. Dan lost het probleem zich vanzelf op.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:47

JJane schreef:
?? Sorry hoor maar wat is er zo moeilijk dan? Als ze nu zeggen alles wat van af vandaag geboren is mag niet meer gecoupeerd zijn en mag je niet in je bezit hebben. Dan lost het probleem zich vanzelf op.

Lees het hele topic eens door zou ik zeggen....

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:50

Heb ik gedaan hoor.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:39

"als" is inderdaad het toverwoord.

Als ze niet meer worden toegestaan op keuringen, zal het aantal zeker afnemen, al zullen de echte die-hard coupeerders waarschijnlijk eerst moeten uitsterven voor er echt geen paarden meer gecoupeerd worden.
Als je geen paard met een gecoupeerde staart mag bezitten, dan kun je inderdaad straffen/boetes uitdelen.

Maar daar zit dus het probleem, het blijft bij "als". Zolang de wetgeving niet veranderd en zolang het bestuur het slechte voorbeeld blijft geven, blijft het gewoon gebeuren.

Het bestuur veranderd niet zomaar, dat is inmiddels na ruim 12 jaar wel duidelijk en is ook wel af te leiden uit de trieste antwoorden in het communicatieplan.
Dus de wetgeving zal moeten veranderen. En dat is schijnbaar niet zomaar gepiept of het staat niet hoog genoeg op de prioriteitenlijst. En dat is jammer.
Ik hoop dat er door nog meer kenbaarheid aan te geven, dit nog wel gaat gebeuren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:51

JJane schreef:
Heb ik gedaan hoor.

Niet goed genoeg.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:15

Boras schreef:
JJane schreef:
Heb ik gedaan hoor.

Niet goed genoeg.

Pffff

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:58

Lekker vijandige reacties weer. Sorry hoor, maar volgens mij staan we allemaal aan de zelfde kant. Een beetje respect voor elkaar graag.