Sanned schreef:Ik kan me nog wel voorstellen dat hij bij volwassen beginners een uitkomst kan zijn. Deze hebben toch aanzienlijk meer tijd nodig om hun balans goed te vinden dan kinderen, en de gevolgen als ze vallen zijn vaak ook groter. Ik ken bijvoorbeeld een volwassene die er bij haar eerste galopje aan de longe vanaf stortte, simpelweg omdat ze in de nieuwe bewegingen van de galop haar balans eventjes kwijt raakte, ook al had ze inmiddels in draf wel een goed evenwicht. Ze heeft twee wervels beschadigd. Als je zo'n tuigje om hebt val je er niet meer af door stomweg je eigen evenwicht te verliezen, en met bokken, steigeren en wegrennen zal het bij een doorgewinterd braaf manegepaard in een bak ook wel loslopen. Het zelfde kan ik me voorstellen bij gehandicapte ruiters.
Een ruiter die wel zijn eigen evenwicht en balans goed kan bewaren zou ik het tuigje ook minder snel omhangen, inderdaad vanwege de gevolgen op de rug en nek bij een flinke bokpartij, of het aan de zijkant meegesleurd worden. Juist omdat er meer nodig is om je uit balans te halen, zijn de klappen die je krijgt als het tuigje echt nodig wordt ook groter.
Maar als je dat soort mensen niet beter gewoon een BP of een air vest aantrekken, immers beschermen die ook bij een val van het paard, dit systeem schiet dan als het goed is wel op tijd los dat je er niet onder komt maar dan ben je dus niet meer beschermd tegen de klap.
Ik vraag me ook een beetje af hoe het systeem dat moet weten of je paard valt nu werkt? Hoe herkend dat systeem nu optijd het verschil tussen een venijnige bok partij en een val, het zijn toch beide best heftige bewegingen van boven naar beneden?