Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:03

zimbabwe schreef:
Is er bij dit systeem ook rekening mee gehouden dat je nek en rug ook kan breken zonder dat je valt, maar door heftige ongecontroleerde harde klappen? Of wordt er een nekkraag en corset bijgeleverd? Het is niet voor niets dat er een 3 puntsgordel in je auto is geplaatst ipv de ouderwetse heupgordel..
Zoals zo vaak al gezegd: ik lig liever (bij voorkeur gecontroleerd en zachtjes) op de grond dan dat ik aan een paard dat aan de kletter slaat vastzit..(of voor een auto springt, of door de omheining rent of in de sloot belandt, of achterover klapt, over over de kop slaat, been there done all of that :j ...)

Precies wat ik bedoelde inderdaad!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:04

paardje1983 schreef:
heb de filmpjes gezien en wil hem wel uittesten met de rodeo paarden, maar dan heb ik wel een sponsor nodig die het voor mij wil aanschaffen

Succes. :')

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:08

Lijkt me nog vrij gevaarlijk. Stel je verliest je beugels, bungelt ernaast en ja paard rent langs een hek. No thanks. Liever ernaast dan dat ik m'n kop kwijt ben.. Dan kan ik écht niks meer :') En dan nog niet eens gesproken over de andere gevaarlijke situaties waarin dit systeem onveilig is! Paardrijden is nu eenmaal een sport die velen risico's met zich mee brengt. Hier ga je mee akkoord vanaf het moment dat je op het dier stapt.
Voor een onzekere ruiter misschien een optie.. Maar alsnog lijkt het me niet comfortabel & ongevaarlijk.
+ dat het filmpje waarin de schimmel wat hupjes maakt, niet echt een situatie is waar een stabiele ruiter er af zou kletteren.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:18

Sientje schreef:
En waar kun je heen, als het paard zelf valt..?

Mijn gedachte...

Ik ben blij toen ik onder mijn paard weg kon komen toen we over de kop gingen. Stel dat je er onder blijft liggen!!! :wow:

Sammyoo

Re: Nieuw systeem voorkomt vallen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:20

Ik denk niet dat wij aan de hand van een paar filmpjes moeten speculeren of het wel of niet veilig is. Laat dat TNO maar doen.

nienke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:22

Lijkt me levensgevaarlijk

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:23

Ben ik nou zo blond dat ik het niet snap ? lol is bedoeld om ervoor te zorgen dat je niet van je paard afvalt ? Maar zover ik kan zien klikt het systeem automatish los onder een bepaalde druk ? dus als je bv aan de zeikant hangt ? wat heeft dat ding dan voor zin ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:30

Sanned schreef:
Ik kan me nog wel voorstellen dat hij bij volwassen beginners een uitkomst kan zijn. Deze hebben toch aanzienlijk meer tijd nodig om hun balans goed te vinden dan kinderen, en de gevolgen als ze vallen zijn vaak ook groter. Ik ken bijvoorbeeld een volwassene die er bij haar eerste galopje aan de longe vanaf stortte, simpelweg omdat ze in de nieuwe bewegingen van de galop haar balans eventjes kwijt raakte, ook al had ze inmiddels in draf wel een goed evenwicht. Ze heeft twee wervels beschadigd. Als je zo'n tuigje om hebt val je er niet meer af door stomweg je eigen evenwicht te verliezen, en met bokken, steigeren en wegrennen zal het bij een doorgewinterd braaf manegepaard in een bak ook wel loslopen. Het zelfde kan ik me voorstellen bij gehandicapte ruiters.
Een ruiter die wel zijn eigen evenwicht en balans goed kan bewaren zou ik het tuigje ook minder snel omhangen, inderdaad vanwege de gevolgen op de rug en nek bij een flinke bokpartij, of het aan de zijkant meegesleurd worden. Juist omdat er meer nodig is om je uit balans te halen, zijn de klappen die je krijgt als het tuigje echt nodig wordt ook groter.

Maar als je dat soort mensen niet beter gewoon een BP of een air vest aantrekken, immers beschermen die ook bij een val van het paard, dit systeem schiet dan als het goed is wel op tijd los dat je er niet onder komt maar dan ben je dus niet meer beschermd tegen de klap.

Ik vraag me ook een beetje af hoe het systeem dat moet weten of je paard valt nu werkt? Hoe herkend dat systeem nu optijd het verschil tussen een venijnige bok partij en een val, het zijn toch beide best heftige bewegingen van boven naar beneden?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:32

Idd liedje, mischien dat je gewicht in moet stellen ofzo ? lol geen idee en as je volle gwicht er dan op hangt dat je valt.. al denk ik dat dat met een flinke bok aanval ook wel gebeurt x-x

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:33

Shabacca schreef:
Eerste wat in me opkomt, levensgevaarlijk.

+1

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:44

Dat derde filmpje ziet er echt fijn uit voor dat paard #)

Levensgevaarlijk...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:56

Ik vind t 3e filmpje er niet bepaalt paardvriendelijk uitzien (2e filmpje lijkt t alsof ze haar balans aan de teugels zoekt maar dat kan ik ook fout hebben) maar dat terzijde
Bij t 2e filmpje zie je een stop die de meeste ruiters wel kunnen uitzitten denk ik
Ik vraag me ook af hoe is t met een rodeopaard? Ik denk dat ze er dan achterkomen dat t levensgevaarlijk is
En wat ik ook niet echt snap.. ze testen t tuigje uit maar hebben zelf niet eens een cap op en in t 3e filmpje niet eens fatsoenlijke rijkleding..
Dan neem ik t al niet meer serieus.. of zijn ze er zo positief over dat ze dachten we laten alles maar in de kast liggen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:05

Ik vind dit echt niks. Kan me ook niet voorstellen dat veel ruiters het gaan gebruiken.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:13

Lijkt mij inderdaad ook niet zo een handig ding.
Als je paard plots stopt, dan krijg je een enorme klap in je buik. En ook op je heupen neem ik aan.
Ook als je ernaast valt/hangt moet dat toch enorm pijnlijk zijn? Je valt volledig in die gordel.

Bovendien is het soms handiger en veiliger om je te laten vallen. Dat lijkt mij in dit geval niet zo simpel, vermits je eerst op een knop moet duwen.

IrisLoveYa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:17

Ik ben een keer met een paard over de kop gevlogen, en geloof me, dan bedenk je echt niet dat je nog even op een knopje moet drukken :') levensgevaarlijk...

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:21

Ben benieuwd of we hier in de toekomst nog wat van horen, ik heb een sterk vermoeden van niet...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:38

Lijkt me levensgevaarlijk. Zijn al zat voorbeelden gegeven inmiddels. Maar toch nog eentje; als je buiten rijdt en na een onverwachtse beweging aan een kant in die gordel hangt dan geeft een boom niet mee.

Er is een ding wat goed werkt als je er niet vanaf wil vallen namelijk niet opstappen :+

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:22

Wat is er gebeurd met zitlessen (de meeste ongelukken met paarden gebeuren in het eerste half jaar dat je rijdt) een band opbouwen met je paard en voor de rest accepteren dat in alle dingen van het leven risico zit? En inderdaad, wat met afstijgen tijdens een buitenrit, boom 'tegenkomen' enz enz....

Paardrijden is risico nemen. Leven is risico nemen.

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 04:21

eerste wat ook in mijn hoofd opkomt is levensgevaarlijk,, soms heb je inderdaad van die momenten dat je er liever naast ligt dan er als een vlaggetje naast bungelt,,

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:14

Als je bang bent om van je paard te vallen of je bent bang voor het dier zoek dan gewoon een andere sport.
om al een rijbewijs te moetten hebben om met je paard te rijden en ook gordels kun je even goed in de auto gaan.

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:22

Als je er niet meer kúnt afvallen, dan rijdt je toch niet meer echt paard zeker? :+

Nee, ik zie mezelf er ook niet mee rijden... :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:33

Het lijkt mij ook drie keer niets. Als een paard in paniek raakt met de ruiter erop, is het vaak beter dat je er als ruiter naast ligt, dan dat je het "moet" uitzitten. Bij een beetje een rare draai hangt het zadel bij veel paarden zo aan de zijkant, en daar hang je dan... lekker als dat gebeurd tussen hekjes, of in het bos.

Denk dat de schijnveiligheid meer onveiligheid veroorzaakt dan echte veiligheid.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:49

Joaltijd schreef:
czarina schreef:
In eerste instantie dacht ik top.mag ik ook weer rijden van manlief nu paarden worden uitgerust met gordels :Y)

Maar na het zien van het filmpje geloof ik er niet zo in.

Nu maar wachten op de volgende uitvinding met magneten bij de knieeen voor een vaste zit.

Of rails aan't plafond/dak, mocht je vallen blijf je hangen :')

_O- ook een goede, maar wel lastig met buitenrijden

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:25

Ik vind het wel bijzonder hoe simpel iedereen hier denkt over dat je eraf kan vallen.. Ik wil niet zeggen dat dit de oplossing is, maar ik verklein wel graag het risico dat ik eraf val. Dat betekent niet dat ik het eng vind of niet kan paardrijden, maar het gewoon realistisch bekijk. Ik denk dat het sowieso geen optie is voor het buitenrijden. Je blijft zo hangen aan een tak met je gordel, zonder dat je paard iets fouts doet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:36

corientjuhh schreef:
Bij t 2e filmpje zie je een stop die de meeste ruiters wel kunnen uitzitten denk ik

Ook mijn gedachte! De laatste keer dat ik eraf viel was omdat mevrouw schrok van een stuk plastic en zich ineens omdraaide. Dat ging zo snel dat ik al gelanceerd werd voor ik na kon denken :+ Als je dan met zo'n ding rijdt dan bengel je er half naast en als ze dan nog is aan de loop gaan, nou daar hang je dan lekker....