Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ninia schreef:Ok, dus blijkbaar is het normaal en toegestaan om het paard 2 of 3 keer hard te slaan, is het nodig om juryleden, filmpjes en sancties op te leggen om het in de hand te houden. De schimmel krijgt inderdaad een paar rake klappen, dus daarmee zou het niet erg zijn. Dat is een drogreden. Omdat het is toegestaan, mag een paard geslagen worden? Dan staat de sanctie dus voorop, en niet het welzijn van het paard.
Ik lees veel drogredenaties. Bij een drogreden praat je recht wat krom is. "springpaarden worden ook afgerost" "Kijk maar eens rond op een dressuurwedstrijd " Dus omdat dat gebeurt, mag je ook renpaarden slaan?? Je kunt hiermee echt het slaan van een renpaard niet goedpraten. Evenals dat de redenering andersom ook niet werkt: omdat je een renpaard mag slaan, mag een springpaard ook geslagen worden. Een non argument.
En nog één: paarden in het wild slaan elkaar ook. In het wild is er soms sprake van een gevecht waarbij paarden geweld gebruiken om te overleven. Paarden hebben daar in het gevecht een keuze: doorvechten of vluchten. De sterkste zal winnen. Op de renbaan is het gevecht oneerlijk, omdat het paard geen keuze heeft. Hij zal de klap niet als aanmoediging ervaren (dat is de emotionele waarde die de voorstander er aan geeft, 'het is nodig') Het paard denkt niet op die manier maar voelt alleen de pijn.
Dan weer even naar mijn persoonlijke mening: Ik verfoei het slaan van dieren, en zeker vanwege geldelijk gewin. Naar mijn mening is er in een race geen vorm van een eerlijk gevecht wat het gebruik van geweld rechtvaardigt. Het paard kan zich niet verweren en heeft geen keuze. In mijn training en omgaan met mijn paarden staat hun welzijn voorop. Mijn trainingen zijn pijnloos en plezierig voor mijn paard en ik. Ik heb geen juryleden of geldboetes nodig om mij ervan te weerhouden mijn paard te slaan. En omdat ik in de discussie hier alleen maar drogredenen terugvindt die het slaan rechtvaardigen, blijf ik bij mijn eerste mening: een verschrikkelijke sport, en zeer ongenaam om naar te kijken.
Dat dáár verder nog niemand over gevallen is
Ninia schreef:Ik besef me dat het off topic is, maar als je alle pagina's leest, gaat het gesprek toch vooral hierover. En wanneer is het dan off of ontopic. Blijkbaar is het iets wat mensen meer bezighoudt dan de prestatie van de jockey. Maar goed, voor mij is de discussie afgerond, omdat ik niet overtuigd ben door de genoemde argumenten. Nou, eentje dan nog: als een paard het slaan toch niet voelt door de adrenaline, wat ik mij goed kan voorstellen; sla hem dan niet.

_Lisaa_ schreef:Ninia schreef:Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.
je haalt de woorden uit me mond!
Maar dat even ter zijde.