Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninia

Re: Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:32

Ok, dus blijkbaar is het normaal en toegestaan om het paard 2 of 3 keer hard te slaan, is het nodig om juryleden, filmpjes en sancties op te leggen om het in de hand te houden. De schimmel krijgt inderdaad een paar rake klappen, dus daarmee zou het niet erg zijn. Dat is een drogreden. Omdat het is toegestaan, mag een paard geslagen worden? Dan staat de sanctie dus voorop, en niet het welzijn van het paard.

Ik lees veel drogredenaties. Bij een drogreden praat je recht wat krom is. "springpaarden worden ook afgerost" "Kijk maar eens rond op een dressuurwedstrijd " Dus omdat dat gebeurt, mag je ook renpaarden slaan?? Je kunt hiermee echt het slaan van een renpaard niet goedpraten. Evenals dat de redenering andersom ook niet werkt: omdat je een renpaard mag slaan, mag een springpaard ook geslagen worden. Een non argument.
En nog één: paarden in het wild slaan elkaar ook. In het wild is er soms sprake van een gevecht waarbij paarden geweld gebruiken om te overleven. Paarden hebben daar in het gevecht een keuze: doorvechten of vluchten. De sterkste zal winnen. Op de renbaan is het gevecht oneerlijk, omdat het paard geen keuze heeft. Hij zal de klap niet als aanmoediging ervaren (dat is de emotionele waarde die de voorstander er aan geeft, 'het is nodig') Het paard denkt niet op die manier maar voelt alleen de pijn.

Dan weer even naar mijn persoonlijke mening: Ik verfoei het slaan van dieren, en zeker vanwege geldelijk gewin. Naar mijn mening is er in een race geen vorm van een eerlijk gevecht wat het gebruik van geweld rechtvaardigt. Het paard kan zich niet verweren en heeft geen keuze. In mijn training en omgaan met mijn paarden staat hun welzijn voorop. Mijn trainingen zijn pijnloos en plezierig voor mijn paard en ik. Ik heb geen juryleden of geldboetes nodig om mij ervan te weerhouden mijn paard te slaan. En omdat ik in de discussie hier alleen maar drogredenen terugvindt die het slaan rechtvaardigen, blijf ik bij mijn eerste mening: een verschrikkelijke sport, en zeer ongenaam om naar te kijken.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:50

Ook nog even voor de duidelijkheid: renpaarden staan onder zo veel adrenaline dat ze het amper voelen. Als ze net gekoerst hebben zijn ze ook vaak drukker dan er voor.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:56

Ninia schreef:
Ok, dus blijkbaar is het normaal en toegestaan om het paard 2 of 3 keer hard te slaan, is het nodig om juryleden, filmpjes en sancties op te leggen om het in de hand te houden. De schimmel krijgt inderdaad een paar rake klappen, dus daarmee zou het niet erg zijn. Dat is een drogreden. Omdat het is toegestaan, mag een paard geslagen worden? Dan staat de sanctie dus voorop, en niet het welzijn van het paard.

Ik lees veel drogredenaties. Bij een drogreden praat je recht wat krom is. "springpaarden worden ook afgerost" "Kijk maar eens rond op een dressuurwedstrijd " Dus omdat dat gebeurt, mag je ook renpaarden slaan?? Je kunt hiermee echt het slaan van een renpaard niet goedpraten. Evenals dat de redenering andersom ook niet werkt: omdat je een renpaard mag slaan, mag een springpaard ook geslagen worden. Een non argument.
En nog één: paarden in het wild slaan elkaar ook. In het wild is er soms sprake van een gevecht waarbij paarden geweld gebruiken om te overleven. Paarden hebben daar in het gevecht een keuze: doorvechten of vluchten. De sterkste zal winnen. Op de renbaan is het gevecht oneerlijk, omdat het paard geen keuze heeft. Hij zal de klap niet als aanmoediging ervaren (dat is de emotionele waarde die de voorstander er aan geeft, 'het is nodig') Het paard denkt niet op die manier maar voelt alleen de pijn.

Dan weer even naar mijn persoonlijke mening: Ik verfoei het slaan van dieren, en zeker vanwege geldelijk gewin. Naar mijn mening is er in een race geen vorm van een eerlijk gevecht wat het gebruik van geweld rechtvaardigt. Het paard kan zich niet verweren en heeft geen keuze. In mijn training en omgaan met mijn paarden staat hun welzijn voorop. Mijn trainingen zijn pijnloos en plezierig voor mijn paard en ik. Ik heb geen juryleden of geldboetes nodig om mij ervan te weerhouden mijn paard te slaan. En omdat ik in de discussie hier alleen maar drogredenen terugvindt die het slaan rechtvaardigen, blijf ik bij mijn eerste mening: een verschrikkelijke sport, en zeer ongenaam om naar te kijken.

Heel mooi geformuleerd en het is duidelijk dat je hier een hele eigen mening over hebt. Mijn advies: open een topic waar je dit in kan doen en blijf hier niet een topic offtopic mee vervuilen. Ik heb hier al eerder over getemd omdat ik het jammer vind van de prestatie die hier is geleverd. Helaas houden de mods zich met andere dingen bezig.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:04

Ik besef me dat het off topic is, maar als je alle pagina's leest, gaat het gesprek toch vooral hierover. En wanneer is het dan off of ontopic. Blijkbaar is het iets wat mensen meer bezighoudt dan de prestatie van de jockey. Maar goed, voor mij is de discussie afgerond, omdat ik niet overtuigd ben door de genoemde argumenten. Nou, eentje dan nog: als een paard het slaan toch niet voelt door de adrenaline, wat ik mij goed kan voorstellen; sla hem dan niet.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:11

Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

En wie begon er op pag 1 al mee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:23

Het is toch vrij simpel: die zweep vervangt het been van de jockey. Net als bij aangespannen rijden de menzweep het been van de menner vervangt. Die zweep wordt niet gehanteerd om pijn te doen, het is 'gewoon' de enige manier om het paard aan te sporen. Jockeys weten heel precies wanneer ze die moeten inzetten, en ook bij elk paard op welk moment in de race. Niets meer en niets minder. Net zoals trouwens druk op de teugels voor een renpaard harder gaan betekent. Dat werkt nou eenmaal anders bij renpaarden dan bij rijpaarden.

Sielugh wel trouwens, van voren trekken en van achteren slaan :+ Dat dáár verder nog niemand over gevallen is :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-01-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:27

Ja, dat was ik JJane, dat weet ik hoor!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:44

Overigens worden er helemaal geen drogredenen gegeven die het zweepgebruik in de rensport rechtvaardigen.

Er is uitleg gegeven door meerdere mensen nu waar die zweep voor dient, want knappe jockey die zn kuiten nog kan gebruiken om paard voorwaarts te drijven in die houding. Maar blijkbaar zijn de tegenstanders zo geweldig dat zij dat wel kunnen dat er iedere keer maar weer daarover begonnen wordt.

Verder zijn er voorbeelden gegeven uit andere takken van paardensport om subtiel te hinten dat sommige van die tegenstanders toch wel lichtelijk hypocriet zijn.
En voordat iedereen op zn achterste poten springt, zal ik die opmerking even toelichten; Hoeveel van de tegenstanders van rensport zijn bv bijna idolaat van Edward Gall; HET toonbeeld van rijkunst volgens velen hier.......nou sorry; heb eens heel goed op zn rijstijl gelet tijdens de OS en begreep gelijk waar de term dressuurprikker vandaan komt; zag voornamelijk zagende handen en prikkende sporen gedurende de hele proef/kur. Nee das prettig voor het paard, maar daar hoor je diezelfde mensen dan niet over.

En zal de volgende argument die gaat komen ook gelijk de grond inboren: Nee ik kan idd niet op zijn niveau rijden en zal dat waarschijnlijk ook nooit kunnen ook. Maar daarom zie ik nog wel dat hoe hij het uit zn paard krijgt, NIET de bedoeling is in dressuur. En mag ik daar zeker ook op wijzen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:44

Waarom als je temt op topics als deze dat er keihard offtopic wordt gedaan...is er geen mod die ingrijpt? waarom word het gewoonweg genegeerd?
Rensport is zoveel meer dan 'slaan' en vind het altijd maar weer de zinloze reacties van mensen. Ik ga toch ook niet in elk dressuur topic zeuren over het gebruik van sporen en stang en trens, nee want dan wordt er na een tem wel gereageerd dat ik offtopic doe...hoofden uit anussen als dat niet teveel gevraagd is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:42

Als je niet van rensport houdt, wat kom je dan in een topic er over doen, vraag ik me dan af.
Dan kun je je toch alleen maar ergeren, ongeacht waar het over gaat of wat er getoond wordt?

Ja paarden worden gebruikt om geld te verdienen, net als hazewindhonden en postduiven, hanen, stieren en noem maar op.
Dat is misschien een van de niet zo fijne eigenschappen van de mens, maar voor het paard geld alleen dat hij lekker hard mag in een groepje en dat is zo natuurlijk als wat.
Als hij in zijn kont gebeten wordt door en ander paard voelt dat ook niet zo fijn, maar het hoort er gewoon bij.

De paarden worden niet in een hoekje gezet en afgeranselt, ze krijgen een aansporing op een moment dat ze toch al fanatiek zijn en vol adrenaline zitten. Dat voelt voor hen niet als "gemenigheid" ofzo.

Als je iemand aardig vind kun je die ook een beste pets op zijn schouder geven als waardering...Een pets met dezelfde kracht op een andere plek bij een vreemde wordt als aanval ervaren. Alles is relatief.

Een pets is niet altijd meteen gelijk aan geweld.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:26

Ninia schreef:
Ik besef me dat het off topic is, maar als je alle pagina's leest, gaat het gesprek toch vooral hierover. En wanneer is het dan off of ontopic. Blijkbaar is het iets wat mensen meer bezighoudt dan de prestatie van de jockey. Maar goed, voor mij is de discussie afgerond, omdat ik niet overtuigd ben door de genoemde argumenten. Nou, eentje dan nog: als een paard het slaan toch niet voelt door de adrenaline, wat ik mij goed kan voorstellen; sla hem dan niet.

En hoe gaat ie dan vooruit?
de zweep voelen ze harder dan de beentjes van de jockey

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:35

@Ninia, je begrijpt het niet. Ze voelen het wel, maar ervaren het niet als pijn of straf, slechts als aansporing.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:38

Waarom al zes pagina's lang tegen muren typen?! Ik snap niet waarom iedereen maar in blijft gaan op deze walgelijke zinloze discussies. Stop er geen tijd in en TEM gewoon elke reactie die nergens op slaat, wellicht dat er dan eens een belletje gaat rinkelen bij mods...wellicht...ooit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:45

Laat los, laat gaan. Als iemand niet bereid is om over de rand van zijn bord heen te kijken om te kijken of dat wat hij of zij in zijn hoofd heeft zitten ook op waarheid berust, kunnen degene die echt weten hoe het zit hier pagina's lang proberen om ze te overtuigen, doordringen doe je toch niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:59

exact dat, helaas staan er nu wel zes pagina's over een waanzinnige prestatie vol met dit soort waanideëen heel jammer :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:01

Degenen die weten wat het inhoudt weten de prestatie naar waarde in te schatten.
Degenen die dat niet weten moet je eigenlijk niet wijzer willen maken. Niet in een topic op Bokt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:03

Woogy schreef:
exact dat, helaas staan er nu wel zes pagina's over een waanzinnige prestatie vol met dit soort waanideëen heel jammer :(

Ben het helemaal met je eens; heel erg jammer, want idd ik vind het ook een waanzinnige prestatie die die jockey neer heeft gezet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:04

Wat mooi zou zijn...is als mods dit oppikken, alle offtopics eruit gooien, dan houden we anderhalve pagina met reacties vol bewondering over :)

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:06

brrr... doodeng lijkt me dit, zonder beugels :')
*en ik zal m'n mening thuis laten, anders krijgen we nog 6 pagina's met gescheld erbij ;)

Jiska_bully

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:38

Super knap doe het hem niet na

maarjoleinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:48

Knap gedaan, ik doe het hem niet na! _/-\o_

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:55

Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

+1, vreselijk dit, hetzelfde geld voor harddraverij

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:57

_Lisaa_ schreef:
Ninia schreef:

_/-\o_ je haalt de woorden uit me mond!

Als jullie je eerste een beetje verdiepen in de sport, is het myb niet zo zielig.

Ben het mee eens dat ze op jonge leeftijd al veel moeten doen.

Maar vd andere kant, in een wedstrijd mogen ze het paard maar een paar keer echt tikken.
De rest is net de zweep langs zwiepen, maar niet echt slaan.
Tenminste zo heb ik het ervaren en vernomen van jockeyers.

Ontopic!
Zo gaaf hoe hij die overwinning haalt!!!!

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:59

Ik snap de hele commotie rond het slaan opzich wel.
Ben het daar ook wel mee-eens, maar bijna elke tact van de paardensport heeft zijn negatieve kanten. Een paard is namelijk ook helemaal niet gemaakt om op te rijden ;) Maar dat even ter zijde.

Nu weer even On topic:

Het is natuurlijk niet normaal wat die jockey gepresteerd heeft. Hij zit zijn paard toch meer 'in de weg' dan de anderen, en om dan toch te winnen vind ik erg knap, zou het hem niet na doen haha

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:02

En nou vraag ik me ten zeerste af...waarom ik ieder anti-rensport bericht in dit topic heb getemd en GEEN! reactie heb gehad. Waarom word hier zo laks mee omgegaan, maar ben ik al talloze keren op m'n vingers getikt in andere topics als ik eventueel een keertje offtopic ging of iets zei wat iemand blijkbaar tegen het hoofd stootte. Waarom wordt hier dan niet op gereageerd....niet belangrijk genoeg? Of delen mods deze nare reacties van mensen? of hebben jullie zoiets van 'ze zeggen toch de waarheid? waar maken wij ons druk om'...