KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:57

Hier moet je ook voor het ene natuurgebied wel betalen en het andere niet.

Maar gaat Staatsbosbeheer dan ook niet meer ontbossen in de herfst? Zodat het niet maandenlang zo'n puinzooi is in het bos, dat je niet eens bij een ruiterpad kan komen en de gewone paden ook niet meer begaanbaar zijn? De wandelroutes daar en tegen liggen er altijd prima bij en geasfalteerd fietspad in goede staat is ook te vinden, maar met de ruiters wordt geen rekening gehouden en die zouden dan wel moeten betalen?

Beetje vreemd...

En daarnaast heb ik nog nooit een boswachter gezien (en ik kom vaaaak in het bos, meestal zonder paard), dus hoe gaan ze de controle regelen? Meer boswachters aannemen van het geld dat de ruiters betalen, zodat er controle is en dan niet de ruiterpaden onderhouden zeker, want daar is dan niet genoeg geld meer voor...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:02

InekeN schreef:
Dat pasje betalen vinden de meesten dus geen probleem.

Maar hoe zit het met de voetbalvelden? Worden die niet volledig door de gemeente (lees: ons) gesubsidieerd? En de sporthallen, zwembaden?!

Heb nog geen gemeentelijke binnenbak gezien betaald uit belastinggeld. Paardenmensen zijn vaak beleefd, makkelijke groep om een heffinkje te introduceren.
Prima: maar dan ook heffing voor straatvoetballers die op door ons betaalde stadspleintjes en panna parken aan het sporten zijn.

Volgens mij zijn er toch ook verenigingen die met subsidie een hal gebouwd hebben of bouwen. Daarnaast huurt onze vereniging een hectare van de gemeente als clubterrein. Daar betalen ze ook niet de hoofdprijs voor. Daarnaast zijn er vele malen meer voetballers en dus meer mensen die profiteren van de geld. Als jij als vereniging met een plan komt en daar dezelfde aantallen belanghebbenden achter kunt zetten kun jij ook meedingen naar datzelfde geld.

En zijn paardenhouders echt zo vriendelijk en beleefd? Ik lees hier anders een aantal opmerkingen waar ik van denk >;)
Ik doe mijn best om altijd vriendelijk te zijn maar geloof onmiddelijk dat er toch altijd mensen zijn die mijn paard wel als hinderlijk ervaren. Of dat nou terecht is of niet.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:07

Dat zou ik echt balen vinden als ik moet betalen om buiten te rijden. Ik verzorg 2 oude paarden en ga vaak met ze stappen in het bos. Vaak neem ik ook iemand mee, de ene keer mijn zoon dan weer eens mijn dochter of mijn moeder of een vriendin. Dat zou dan niet meer kunnen want dan moet iedereen een pas aanschaffen. Misschien zou het handiger zijn om per paard een penning af te geven. Maar liever betaal ik niet.

Refagreni

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:15

De passen van SBB staan niet op naam. Die kun je gewoon aan iemand anders uitlenen of met iemand samen aanschaffen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:17

Ik denk dat dit meer gaat kosten dan dat het zal opleveren.
De controle alleen al gaat extra personeel kosten wat ook betaald moet worden.

Ik denk niet dat dit haalbaar is.
Al moet ik wel eerlijk zijn dat als ze de paden eens uitvlakken waar ik nu rij sou ik dat wel fijn vinden.
Ik ben niet bang voor een plas oid maar geulen van 40 cm diep vind ik toch echt wat teveel van het goede ...

Ik ben wel benieuwd wat het dan uiteindelijk zou moeten gaan kosten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:23

Ik rij dus over een zandpad naast een bos waar we niet in mogen, die zandpad mag nog wel.
En ik zie regelmatig een boswachter. Dus controleren kan dan ook best.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:32

Betalen voor gebruik vind ik logisch, is overal zo. Maar niet een landelijk systeem invoeren voor alle ruiters want hier in de buurt zitten geen openbare bossen, alleen stukken bos wat voor paarden verboden is. Ik rij dus al illegaal in die bossen en zou er dan ook nog voor moeten betalen ....

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:39

Dit is toch niet te realiseren ?
En dan op alle heide's /bossen/duinen/etc. controleurs in gaan zetten, of ruiters hun pas wel bij hebben?
geldt, deze pas alleen voor gebieden waar de ruiterpaden ook daadwerkelijk onderhouden worden?

Alleen eerlijke ruiters zullen zo een pas aanvragen, de rest (bekend of onbekend met de pas) hobbelt gewoon lekker gratis over de paden rond.

Het zijn bossen.. Tot nu toe met zeer weinig/geen onderhoud.. Daar kun je toch gene geld voor gaan vragen?!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:50

:roll: nog nooit gehoord van steekproef controles? Doet de AH ook bij de zelfscan kassa.

Gelukkig zijn 'wij' paardenhouders allemaal vriendelijke en constructieve mensen.
'wij' zien gelukkig nooit alleen het negatieve in van iets.....
SBB heeft blijkbaar een probleem en ze willen ons vragen naar onze mening en misschien mogen 'wij' zelfs meedenken. Zou ik persoonlijk al minder zin in hebben na het lezen van dit topic.
In theorie mogen ze er volgens mij ook voor kiezen de boel af te sluiten.....Is ook een oplossing. is per slot van rekening grond in eigendom van SBB.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-01-14 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:50

Ach, hier heb je wel paden waar je zou kunnen rijden..
Maar 90% is onbruikbaar omdat of een boer het heeft ingepikt of het is overwoekerd met bomen en struiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:52

Ibonn schreef:
Betalen voor gebruik vind ik logisch, is overal zo. ....

Is niet overal zo, en ook niet voor iedereen. Wandelaars en fietsers hoeven niet te betalen namelijk. Op de Utrechtse Heuvelrug (omgeving Veenendaal-Amerongen) en op de Ginkelse hei waar ik regelmatig rij zijn prima paden en hoef ik nu nog niets te betalen om buiten te mogen rijden. Wat ik mis is een stukje uitleg. Waarom is het onderhoud van een ruiterpad duurder als dat van een wandelpad? Valt daar bijvoorbeeld vaker een boom overheen?

Ben benieuwd naar de enquete. Mijn man is lid van de KNHS, we zullen hem binnenkort wel zien verschijnen dus.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:06

Hier wordt door SBB regelmatig een loonwerker ingehuurd om de paden te slepen. Ook wanneer ze aan het zagen zijn geweest wordt alles weer netjes weggehaald een glad getrokken. Dat was in het verleden wel anders.

mvrdehaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:10

Dat gebeurd hier meestal niet, erg jammer vind ik dat! Heb echt wel eens rechtsomkeert moeten maken met de oude dame waar ik op reed, want ik ga dat natuurlijk niet riskeren...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:13

Het idee op zich is niet slecht maar ik zou het dan heel fijn vinden als de heren op crossmotoren, die illegaal hier in het bos rondracen en al velen ( paarden, ruiters en wandelaars) de stuipen op het lijf hebben gejaagd. Overigens zijn hier in het bos geen ruiterpaden, gewoon zandwegen, en sommige stukken bos mogen we al niet in.
Het idee is aardig, maar qua uitvoering zal het niet gaan werken. Controle, uitgifte passen, etc. etc. lijkt me een heidens en peperduur karwei.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:14

Refagreni schreef:
Hier wordt door SBB regelmatig een loonwerker ingehuurd om de paden te slepen. Ook wanneer ze aan het zagen zijn geweest wordt alles weer netjes weggehaald een glad getrokken. Dat was in het verleden wel anders.

Maar die loonwerker moet toch ook de andere paden slepen? Ik snap niet zo goed waarom een ruiter hier wel voor zou moeten betalen, en een wandelaar niet. Die uitleg mis ik in het hele verhaal. Of maakt SBB alleen gebruik van de ruiterpaden om voor en na het zagen het bos in en uit te gaan?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:15

In de Noord Hollandse duinen betaalt iedereen al jaren, wandelaars, fietsers en ruiters voor het onderhoud van het gebied.
Met mijn ruiterjaarkaart mag ik dan wel ook wandelen en fietsen.
Ik vind het een prima regeling! Zo blijft het voor iedereen bruikbaar en betaalbaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:16

Dat is eerlijk :j

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:26

Lusitano schreef:
In de Noord Hollandse duinen betaalt iedereen al jaren, wandelaars, fietsers en ruiters voor het onderhoud van het gebied.
Ik vind het een prima regeling! Zo blijft het voor iedereen bruikbaar en betaalbaar.

Als dit nou gewoon door het hele land komt, dit vind ik een prima regeling!

troytroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:37

Ik vind het wel oké, maar dan moeten de wielrenners ook betalen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:37

Lusitano schreef:

Dat zou ik ook geen verkeerde regeling vinden. Gewoon iedereen gelijk. Dan worden alle paden bij gehouden. En draagt iedere gebruiker van het bos z'n steentje bij.
Ik denk dat het meest verstandige is om het landelijk te maken en niet alleen voor Staatsbosbeheer.
Hier vallen de bossen onder natuurmonumenten. Als ze het landelijk maken dan kunnen hun het onderling regelen wie wat krijgt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:00

renee16 schreef:
Dit is toch niet te realiseren ?
En dan op alle heide's /bossen/duinen/etc. controleurs in gaan zetten, of ruiters hun pas wel bij hebben?
geldt, deze pas alleen voor gebieden waar de ruiterpaden ook daadwerkelijk onderhouden worden?

Alleen eerlijke ruiters zullen zo een pas aanvragen, de rest (bekend of onbekend met de pas) hobbelt gewoon lekker gratis over de paden rond.

Het zijn bossen.. Tot nu toe met zeer weinig/geen onderhoud.. Daar kun je toch gene geld voor gaan vragen?!

Dat klopt inderdaad... Ik rij regelmatig op de Veluwezoom en heb daarom een pas (a 10,-) aangeschaft. Mijn stalgenoten rijden daar ook regelmatig, maar hebben hem niet. Ik wil het risico op een bekeuring niet lopen en koop dan liever voor weinig een pas, zodat ik onbezorgd kan rijden. Ben overigens 1 keer gecontroleerd in twee jaar. De paden zijn daar verder overigens prima, en dus ben ik best bereid om dat tientje jaarlijks te betalen...

Maar ik vind het wel een beetje zuur dat weer alleen ruiters moeten gaan betalen voor het gebruik van de bossen. Niet alleen zijn er al niet zo heel veel paden waar je mag komen als ruiter, bovendien loopt en fiets half nederland daar ook, zodat we er alsnog niet lekker vrij kunnen rijden. Moet dan ook bekennen dat ik op ruiterpaden niet aan de kant ga en ook niet in stap passeer...

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:16

SusanH schreef:
Refagreni schreef:

Maar die loonwerker moet toch ook de andere paden slepen? Ik snap niet zo goed waarom een ruiter hier wel voor zou moeten betalen, en een wandelaar niet. Die uitleg mis ik in het hele verhaal. Of maakt SBB alleen gebruik van de ruiterpaden om voor en na het zagen het bos in en uit te gaan?

Dat zagen gebeurd maar 1 á 2 keer per jaar. Slepen gebeurt hier veel vaker. De andere paden hoeven dan niet tot nauwelijks gesleept, want lopen veroorzaakt geen "schade" aan de paden. Die zachte paardenvoetjes daarentegen lopen de boel behoorlijk aan barrel.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:16

Voor dat de aangekondigde enquete in de mailbox belandt, is het niet handig om een soort van standpunt van de hier reagerende recreatieruiters in te nemen? Dat de voorwaarden waarop "we" de zin van zo'n pas in zouden zien een beetje overeen komen?
Wat veel terugkomt is:
-de fietsers en wandelaars dan ook laten betalen, gelijke monnikken, gelijke kappen
-onderhoud van de paden
-parkeerruimte
-geldend voor alle gebieden in NL en niet per beheerder verschillend (daar ligt een mooie taak voor de KNHS!)
-een jaarkaart en een kortere voor b.v. buitenlandse gasten
-meer controle op crossmotoren
-
-
-vul maar aan!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:21

Hier ib 't gooi betaal ik al jaren voor het rijden in het bos.. helaas vind ik dat de paden er heel slecht van worden onderhouden.. dus wat ze er nou mee doen is voor mij een vraag..
Rijden zonder kaart wordt hier gestrafd met een boete van 60 euro.. geen leuk grapje dus..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:22

Wij betalen €100,- per jaar... Liever dat ze komen met een landelijke penning ipv regionaal...