Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:42

Ik wil heel graag een dolfijn, gelukkig heb ik een zwembadje in de achtertuin, daar past hij wel in!

Bovenstaande is waar ik altijd aan moet denken als ik paardeneigenaren uit de randstad hoor die hun dieren 24/7 op stal hebben staan.
Dat jij iets wil, betekent niet dat je het dier er een plezier mee doet. Schaf pas iets aan als je het in ieder geval in zijn basisbehoeften kan voorzien. Dat lijkt me toch wel het minste wat je als eigenaar kan doen (en nee, rijden valt niet onder de basisbehoeftes van een paard, een sociaal leven en buiten kunnen zijn wel)

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:43

Piera schreef:
Ik wil heel graag een dolfijn, gelukkig heb ik een zwembadje in de achtertuin, daar past hij wel in!

Bovenstaande is waar ik altijd aan moet denken als ik paardeneigenaren uit de randstad hoor die hun dieren 24/7 op stal hebben staan.
Dat jij iets wil, betekent niet dat je het dier er een plezier mee doet. Schaf pas iets aan als je het in ieder geval in zijn basisbehoeften kan voorzien. Dat lijkt me toch wel het minste wat je als eigenaar kan doen (en nee, rijden valt niet onder de basisbehoeftes van een paard, een sociaal leven en buiten kunnen zijn wel)

haha ik lach me rot om je opmerking

' Ik wil heel graag een dolfijn, gelukkig heb ik een zwembadje in de achtertuin, daar past hij wel in! ' :D :D :D :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:44

joelleollie schreef:
Giolli schreef:
Dat zeg ik helemaal niet.
Tuurlijk vind ie het prima, zolang ie maar zijn vreten krijgt.

Zet jij de staldeur maar eens open en kijk maar eens wat hij zelf kiest.

Jou sluiten ze toch ook niet 22 uur per dag op in de wc omdat het anders te duur wordt of omdat het buiten anders zo vies word?

Je kunt me aanbieden wat je wilt, maar ik vind dat het niet goed te praten is. Mij maak je niet wijs dat een paard gelukkig kan zijn zo lang op stal. :x

Sorry, maar als ik jou reactie's terug kijk, moest ik geen paard nemen omdat ik er niet goed voor zorg omdat hij niet veel naar buiten komt nou sorry maar daarmee zeg je toch echt dat mijn paard ongelukkig is omdat hij niet veel naar buiten komt en een rotleven heeft :')
dus dan zijn er in mijn omgeving honderden paarden die harstikke zielig zijn. :j

Juist. Dat heb je goed gelezen ja. :j
Er zijn ook honderden paarden die harstikke zielig zijn.
Dus ik omdat een ander het doet, praat dat jou handelswijze goed?
Ik vind inderdaad dat als je een paard zijn basis behoefte niet kan aanbieden, je geen paard moet nemen ja. ;)
En dat is misschien heel rot om te horen voor jou, maar ook jij denkt nu alleen aan je eigen belang. Jij wilt een paard, paard kan niet veel naar buiten maar dat geeft niet want is gezond en als jij maar een paard hebt. Dat het dier niet naar buiten komt, dat doet er niet toe, want alle mensen in jouw omgeving doen het ook zo, dus het zal wel goed zijn.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:44

Piera schreef:

:')
ga jij dat de 1000000 paarden eigenaren dat vertellen.
Sorry maar je overdrijft wel een beetje, nu sta ik zeker bekend om de paardenbeul hier? nou mijn paard heeft gewoon zijn basisbehoefte hoor komt er meer dan 2 x per dag uit en speelt dan met vriendjes.
het is onterecht dat jullie hier mensen neerzetten als paardenbeulen als hun paarden niet 24/7 buitenkomen.
Laatst bijgewerkt door AngieJ op 30-12-13 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:45

Piera schreef:

Ik probeerde die lap tekst van mij hier boven te verwoorden, maar jij kunt dat schijnbaar veel beter. Haha!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:49

joelleollie schreef:
Piera schreef:

Sorry maar je overdrijft wel een beetje, nu sta ik zeker bekend om de paardenbeul hier? nou mijn paard heeft gewoon zijn basisbehoefte hoor komt er meer dan 2 x per dag uit en speelt dan met vriendjes.

En jouw reacties typeren nu helemaal waarom -O- er geen verandering gaat komen, helemaal overtuigd dat je het goed doet en dat het ok is. Van mij mag per 1 januari de welzijnswet ingevoerd worden waarin staat dat het alleen houden van paarden en pony's niet meer mag, een minimale tijdsduur voor het buitenkomen van een paard/pony samen met soortgenoten en met het verplichte minimale behoefte aan ruwvoer geven... Ik kan me zo storen aan de houding van sommigen

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:50

joelleollie schreef:
Piera schreef:

het is onterecht dat jullie hier mensen neerzetten als paardenbeulen als hun paarden niet 24/7 buitenkomen.

Oh nou dat is fijn zeg... heeft ie net genoeg tijd om aan zijn kont te krabben voor ie weer in z'n hok word gestopt. :D
En wat doet ie de andere 22 uur van de dag? Heb jij enig idee wat een paard nodig heeft om normaal te kunnen functioneren?

Dat is ongeveer 15 uur pure verveling, 5 uur vreten en 2 uur kijken naar andere paarden.

Ik las hier ook een reactie, mijn paard hinnikt altijd als ik er aan kom. Dus is hij vrolijk... yeah right, m'n neus. Als dat zo is vreet ik mijn schoen op hoor...
Paard ziet een mens niet als vriend, maar als iemand di hem te eten geeft of naar buiten doet. En laat je hem nou juist in die laatste behoefte beperken.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 30-12-13 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:51

joelleollie schreef:
Piera schreef:

Ik maak niks persoonlijk, jij betrekt het op jezelf. Als je je aangesproken voelt, kan je daar eventueel wat mee doen.
En ja, ik denk dat er nog heel veel te verbeteren valt op het gebied van paardenwelzijn. Dus ik ben blij dat er onderzoek naar gedaan wordt :) Hopelijk zijn er mensen die zich beseffen dat het ook anders kan en zal het langzaamaan veranderen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:55

Piera schreef:

_/-\o_ _/-\o_ leuk uitgelegd ook.
Ik droomde al jaren van een eigen paard en woonde in de randstad. Ik heb dus toen geen paard aangeschaft omdat er niets betaalbaars te vinden was wat goed was voor een paard. Ik heb dus gewacht tot ik ze een plek kon bieden waarbij ze lekker paard kunnen zijn. Zelfs mijn oude verzorgpony die nu ook bij mij aan huis staat heeft het prima naar zijn zin. En hij is toch echt al bijna 22 en heeft bijna zijn hele leven igg in de winter binnen gestaan of buiten met een dikke deken. Hij staat nu heerljk met zijn berenvachtje buiten. In het begin stond hij wel het meest in de inloopstal, maar nu net meer hoor!

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:57

Nee, ik ga even 2 uur rijden naar een stal waar me paard 24/7 naar buiten kan +:)+
sorry mijn paard is gewoon gelukkig hoor en krijgt de basis behoeftes die hij nodig heeft.
daar heb ik echt jullie tips niet bij nodig om dat te zien hoor :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:00

joelleollie schreef:
Nee, ik ga even 2 uur rijden naar een stal waar me paard 24/7 naar buiten kan +:)+
sorry mijn paard is gewoon gelukkig hoor en krijgt de basis behoeftes die hij nodig heeft.

Aan je reacties te lezen heb je inderdaad aan tips niet genoeg. Meer een hele PowerPoint presentatie. :roll:

Lees je reactie nou nog eens terug.. het sijpelt gewoon van egoïsme.
"Nee ik ga even 2 uur rijden naar mijn paard"

JIJ wilt een paard, aan jou de keus.
Schijnbaar weet je helemaal niet wat de basisbehoeftes zijn, anders was het wel anders geweest.
Jij wilt niet 2 uur rijden, maar jouw paard wilt misschien niet 22 uur op stal staan. Maar dat moet ie ook.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:03

Giolli schreef:
joelleollie schreef:

Aan je reacties te lezen heb je inderdaad aan tips niet genoeg. Meer een hele PowerPoint presentatie. :roll:

Schijnbaar weet je helemaal niet wat de basisbehoeftes zijn, anders was het wel anders geweest.
Jij wilt niet 2 uur rijden, maar jouw paard wilt misschien niet 22 uur op stal staan. Maar dat moet ie ook.

Ho ho dit gaat toch even te ver. Bokker in kwestie is nog jong, zij kan niet alle touwtjes in handen hebben en zeggen dat dit en dit moet gaan gebeuren. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat jullie nu zo erg op haar aan het hameren zijn dat dit niet goed is voor haar paard.
Laat het er bij zitten, Joelle (en haar moeder... ) weet echt wel waar ze mee bezig zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:05

joelleollie schreef:
Tigra_ schreef:
Dat moet je zelf weten maar waarom trek je dan gelijk die vergelijking. Er zijn geen stallen die 24/7 weidegang aanbieden of ze zitten vol zeg je. Net of daar niets tussen in zit.
Dat is waar ik me het meest aan erger dat mensen altijd maar denken dat er niets anders is dan 2 uur buiten of 24 uur buiten.

wij hebben hier echt wel gekeken of er stallen zijn waar meer weidegang is, ik wil ook het beste voor me paard.
dus erger jij je er dan maar aan.
en inderdaad wat Sette zegt, ik ben BLIJ dat ik dat in de randstad heb kunnen vinden.
want hier is het niet net zoals in Groningen/friesland. (ruimte/plek)

Je voelt je wel erg aangevallen voor iemand die tevreden is met de situatie. Je leest helemaal niet wat ik schrijf.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:05

Er loopt een topic over paarden die atijd op stal staan en ik moet zeggen dat verloopt een stuk fijner dan hier.
Hier zie ik toch echt wdl wat overtrokke reacties.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:07

Ik kijk niet naar de leeftijd van een bokker. Dit doet er ook niet toe, ik lees de reactie die zij plaatst en daar reageer ik op.
Geef me een goede reden waarom ik in mijn post niet gelijk zou hebben en ik neem het terug.

Schijnbaar weten zij en haar moeder niet waar ze mee bezig zijn. En als dat wel zo is, kom ik weer terug op egoïsme.

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:09

Giolli schreef:
joelleollie schreef:

Nee, nee, als ik een eigen auto had , had ik het er zeker voor over .

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:10

Maar die heb je schijnbaar niet, maar waarom kies je dan toch voor 22 uur op stal?
Is er iemand die jou verplicht een paard te hebben?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:10

wat een overdreven reactie.. ik vind het heel wat dat je deze bokker en haar moeder egoïstisch noemt. wat maakt jou zo dat je er tegen bent?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:13

Annabel schreef:
wat een overdreven reactie.. ik vind het heel wat dat je deze bokker en haar moeder egoïstisch noemt. wat maakt jou zo dat je er tegen bent?

Ik noem de handelswijze egoïstisch.
Omdat je zelf graag een paard wilt maar niet beschikt over genoeg basis behoeftes, dan toch een paard nemen. Ik vind dat je dan geen paard mag houden en alleen aan je zelf denkt. Zoals hier boven ook ergens werd geschreven, ik zou het heel fijn vinden als hier een officiële wet voor kwam.
Hopen dat mensen dan minder snel een paard nemen als ze hem niet kunnen bieden wat het nodig heeft.

"Ik wil heel graag een kind, maar kan hem eigenlijk niet naar school doen want dat is te duur. Dus dan maar alleen de peuterspeelzaal. "

Hoe klinkt dat dan voor je?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 31-12-13 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

AngieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:14

Giolli schreef:
Maar die heb je schijnbaar niet, maar waarom kies je dan toch voor 22 uur op stal?
Is er iemand die jou verplicht een paard te hebben?

Sorry maar nu ga je echt te ver .
Je zegt toch niet dat ik geen paard moest hebben en dat ik er niet goed voor zorg ?
Ik zou nu als ik jullie was naar de regering gaan en die wet laten aanmaken +:)+

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:15

Ik ga helemaal niet te ver, ik raak een gevoelige snaar bij je omdat ergens diep van binnen je heel goed weet dat ik gelijk heb. :D

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:16

Ehh, Ik vind wel dat een paard meer dan 2uur perdag buiten of met vriendjes moet kunnen zijn :-) . Ik vind overdag buiten en snachts op stal een hele goede zeker nu met al dat vuurwerk.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:17

en dan ben ik toch maar weer trots dat ik kan zeggen dat mijn paard 24/7 buiten staat met een maatje en contact met meerdere buren met een uitloopstal en onbeperkt hooi :+

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:17

Als je een jong dier uit de kudde haald omdat deze belleerd gaat worden ben ik het er mee eens dat ze liever buiten bivakeren dan in een stal!
Máár na een paar dagen zijn ze gewend om ook op stal te staanen dan maakt het zo'n paard écht niet meer uit...
Mijn welsh A vind het fijn om naar buiten te gaan maar is nog blijer als hij weer naar binnen mag...en zeker in de winter dagen of in de snik hete zon..(ongeacht hij de gehele dag met de kop aan de grond kan)
Ook een weidemaatje is voor hem niet van belang,dat doet hem niks....

En door lukraak paarden bij elkaar te gooien krijg je alleen maar ongelukken van,er is er altijd 1 of zijn er altijd 2 de pineut. (erg jammer als je ermee in de sport zit....)
Laatst bijgewerkt door vivana op 31-12-13 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:19

savieralover schreef:
en dan ben ik toch maar weer trots dat ik kan zeggen dat mijn paard 24/7 buiten staat met een maatje en contact met meerdere buren met een uitloopstal en onbeperkt hooi :+

:D +:)+