Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:06

Cassidy schreef:
dees_daan schreef:
ORN is niet altijd dé oplossing, was het maar waar, dan had je geen ongelukken meer met paarden onder het zadel.

ORS, mits goed aangeleerd en toegepast, en daar ontbreekt het maar al te vaak aan, is de oplossing voor alle problemen. Ook als een paard voor de tweede, of derde of tiende keer schrikt.

Paard terug naar stap is niet hetzelfde als rustig. De motor zit achter. Neusje naar stijfbeugel toe, achterhand wegzetten. Achterhand is de motor, als de achterhand wegzet kan het paard geen vaart maken, dus al helemaal niet aan de kletter.

Omtrekken is helemaal niet aan de orde. Je hebt duidelijk NIET begrepen wat de ORS doet.

Stipje nog niet gevonden zie ik?
Ik ga er niet meer op in, ik heb het over mijn opties, opties voor mij dus. Ik heb nergens zegt dat omtrekken de ORS is.
Dat rustig tussen de ' ' staat was je ook niet opgevallen?
Je vult mijn Posts op je eigen manier in en verdraait mijn woorden, prima maar discussiëren heeft dan weinig zin.
Stipje zit links boven in het blaadje :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:10

NesxNas schreef:
Wat is ORS? :o

One Rein Stop. Dus met druk op 1 teugel je paard stoppen en tegelijkertijd zijn achterhand omzetten om af te remmen. (Heel kort uitgelegd ;) )

simodi

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:11

Ik heb er vreselijk om gelachen, zo hilarisch ....

Maar pas nu bedenk ik me hoe gevaarlijk het eigenlijk was dat hij zijn zwaard niet weggooide, maar daarmee de bosjes indook! :oo Dat had echt heel verkeerd kunnen aflopen met die val ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:15

simodi schreef:
NesxNas schreef:

One Rein Stop. Dus met druk op 1 teugel je paard stoppen en tegelijkertijd zijn achterhand omzetten om af te remmen. (Heel kort uitgelegd ;) )

Oké, duidelijk. Bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:15

simodi schreef:
NesxNas schreef:

Druk op de teugel is niet nodig. Het moet een reflex worden.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:18

Cassidy schreef:
simodi schreef:

Bedankt voor je filmpje! :)

kimjollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:18

Hahaha! Deze heeft mn dag echt goed gemaakt. :')

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:28

Cassidy schreef:
simodi schreef:

Ik probeer het even simpel uit te leggen aan een leek, niet bedoeld als een instructie. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:30

Ooit meegemaakt dat de eerste uitleg bleef hangen, ook al kwam je daarna met de wat uitvoerigere en correcte uitleg?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:36

Als het goed is afgelopen dan ben ik wel blij voor diegene, maar het beeld is wel heel erg lachwekkend. _O-

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 07:21

Wel grappig dat mensen eerst zeggen dit is mijn laatste reactie en vervolgens toch vrolijk door blijven lullen.

Cassidy, ik had misschien open gestaan voor je hele ORS uitleg, als ik niet het gevoel had dat je het bij mensen door de strot wilt duwen en het gebruikt alsof DAT het redmiddel. Relax eens.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 07:45

Ik heb nu geloof ik 5 keer gelezen dat Cassidy schrijft dat hij of zij niet meer mee doet aan dit topic, alleen nog maar via PB wil reageren en even vrolijk wordt er elke keer weer gereageerd op een opmerking of reactie, dat alleen is al net zo hilarisch als het filmpje. En ja het was eerlijk gezegd best grappig, vooral nu iedereen weet dat paard en ruiter er geen blijvend letsel aan over gehouden hebben. Overigens ben ik het ook niet eens met de opmerkingen van andere dat ruiter niet bekwaam is, doe het maar even na in vol ornaat en zware uitrusting met 1 hand een tikje eigenwijs paard besturen, petje af voor hem !

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:33

Ach dat zegt meer over een gebrek aan ervaring... Cassidy heeft gelijk en degene die zeggen dat een paard niet meer te houden/sturen is als ie gaat...echt wel.Als je maar weet hoe!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:44

NesxNas schreef:

:') :')

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker of zetmeel in water. Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree.

Wat een afkorting maken jullie ervan

Serieus dames, dit is toch gewoon grappig :') zo'n moment reageer je echt wel anders dan dat je een normaal buitenritje doet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 08:51

Erpel schreef:
NesxNas schreef:

:') :')

ORS is een oplossing van zouten en (druiven)suiker of zetmeel in water. Het wordt gebruikt bij waterdunne diarree.

Wat een afkorting maken jullie ervan

Serieus dames, dit is toch gewoon grappig :') zo'n moment reageer je echt wel anders dan dat je een normaal buitenritje doet. :D

Ik snap je reactie niet helemaal. Ik vraag me oprecht af wat het is en dan kom jij met zo'n antwoord. Flauw hoor.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 10:50

Ayasha schreef:
Vervang je computer door een bom en je mening typen is ook al gevaarlijk. Als we zo gaan beginnen..

Hihi

Ik snap best dat dit inderdaad gevaarlijker had kunnen aflopen, maar kom op. Je bent wel erg serieus als je van dat filmpje niet even moest grinniken :')

Het is goed afgelopen, klaar. Dit is 'gewoon' een manegepaard waar ze een ruiter op gesodemieterd hebben en dat paard dacht gewoon 'toedeloe', ja dan ga je. Dit was een ongeluk en ik denk dat niemand van de betweters dit anders of beter aan had kunnen pakken op zo'n moment. :) Hij probeerde het paard nog om te trekken, maar het paard was vastbesloten. Hou 500 kilo maar tegen :evaw:

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 11:04

Het enige wat ik zie op het flimpje is een heel ongehoorzaam paard. Zijn bokken en steiger vind ik gecontroleerd vanuit het dier zelf om er een label "paniek" etc. aan te plakken. Paard had er kennelijk geen zin in, en ruiter zie ik pas wat doen op het moment dat hij er in een rustige galop richting bosjes vertrekt.
Gelukkig zijn ze er beide zonder al te veel kleerscheuren vanaf gekomen :)

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:21

Paardje had een redelijk beschuimt bekkie toen ie al aankwam..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:31

Ik vind eigenlijk ook dat de ruiter erg weinig doet om het paard weer in het gareel te krijgen .... ;)

Natuurlijk is het handig als je de techniek beheerst om in noodgevallen een One Rein Stop te kunnen doen, maar dat is echt geen garantie dat je paard bij blinde paniek altijd luistert. Het blijft een vluchtdier van 600 kilo en zeker bij gevaar dat hem achtervolgt zal zijn reflex 'rennen' blijven en niet stoppen, dat is echt een illusie.

Als een paard niet op hol slaat, maar er 'gewoon' vandoor gaat of zoals in het filmpje flink ongehoorzaam is, kun je zo'n ORS of simpelweg hem omtrekken (als goed alternatief ;) ) wel proberen.
In dit geval had de ruiter natuurlijk ook al direct bij de eerste bokken zijn zwaard kunnen laten vallen en het paard direct met twee handen aan de teugels corrigeren. Hij wachtte echter teveel af. Wat wel een hilarisch filmpje opleverde.

Zijn grootste 'fout' hier was wel dat hij zijn zwaard niet liet vallen vind ik, wat met zwaard en al de struiken induiken had echt heel slecht af kunnen lopen ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:47

Dit was een zeer onervaren vent die op dat dier zat. Zat zich vast te houden met z'n sporen.
Paard deed precies wat hem gevraagd werd,...lopen.

En als een ruiter er al niet aan denkt om zijn sporen uit het paard te halen en z'n sabel te laten valen dan zal de enkelzijdige noodstop echt wel 3 stations te ver zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:50

dees_daan schreef:
Ach kom op, wie rijd er nou naast een vangrail van de snelweg? Als je dat doet ben je sowieso niet goed bij je hoofd.
Daarnaast speelt er dan een sterker stukje instinct mee omdat je je er van bewust bent dat je je met je paard in een gevaarlijke omgeving begeeft, manier van reageren kan dan heel anders zijn.
Dus dat kan je niet met een paar bosjes vergelijken.

Ik bijvoorbeeld? En ik ben niet de engiste.
(en het aansluit stukje N net naast de A is niet voorzien van vangrail en het ruiter en fietspad lopen daar precies langs, je kan daar zo de A op, met beetje pech.
In de randstad kom je helaas zo her en der een A weg tegen (zeg maar overal)
Sta tegenwoordig stuk verderop met mijn paard, maar bij groot rondje buitenrit, ga ik over de snelweg heen en er langs. (gelukkig wel met nu iets meer dan alleen een vangrail, namelijk slootje en iets meer afstand)

Mijn paarden hebben trouwens ook geen ORS geïnstalleerd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:51

@ Cassidy, jij hebt nog nooit een paard meegemaakt die met de neus op de teen nog af kon gaan zeker?

Ik ben bekend met de meerwaarde van de ORS en is een techniek die ik altijd wel toepas, maar ik heb ook paarden gekend die daar net zo makkelijk doorheen knalde, gewoon omdat ze zo gruwelijk lenig en sterk zijn.

OF echt aan de kletter gingen, want dan helpt alleen heel hard roepen "kijk uit, paard op hol" en bidden dat het goed afloopt.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 14:18

Ik heb het filmpje wel eens gezien. Het blijft grappig :')
Gelukkig zijn zowel paard als ruiter er (redelijk) goed vanaf gekomen

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 15:49

Tja, wel makkelijk om achteraf te zeggen wat de ruiter had moeten doen, maar waarschijnlijk dacht hij dat de bosjes het paard wel zouden stoppen. Zou ik ook denken, je verwacht toch niet dat het paard er midden in springt... ;)

Als ik mijn valpartijen na afloop terug zie kan ik ook precies uitleggen wat ik anders had moeten doen. :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 19:04

ja daar heb je gelijk in, op het moment dat zo iets gebeurt reageer je meestal anders dan dat je zou doen als je even de tijd had om er over na te denken.
Feit blijft dat het een leuk filmpje is, ze zijn er beiden goed vanaf gekomen, dus we mogen er gewoon om lachen :)
Ik ken de ruiter niet, dus ik weet echt niet hoe hij rijdt, maar mijn 1e indruk hoe hij al doorzittend aan komt draven, niet op zijn kont zitten maar erg voorop het zadel (lijkt me niet makkelijk voor een man..), het paard probeert te vluchten en het enige wat hij doet is trekken aan de mond, nee, mijn 1e indruk is en blijft, dit is geen talentvol ruiter.
Oke, die sabel zit je in de weg, maar toch...