Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:32

X__Trees schreef:
Waarom ik zo van deze combi hou:
http://www.youtube.com/watch?v=U9gDOmyy0Jo

Zo down to earth, de voetjes op de grond, heerlijk :)

En waarom Valegro wat dikker is: "he's getting grumpy when he's hungry; just like me ;)"

ja geweldig! was al dol op ze vanaf het ek in rotterdam <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:44

horseyfries schreef:
Lusitana, kijk nog eens naar het filmpje, kijk naar de plek waar ze de piaffe begint en waar ze eindigt. Dat is niet meer "bijna op de plaats", en ik weet uit ervaring als ik het zo zou doen dat ik daar niet meer dan een zeven voor krijg en dat er "te voorwaarts" bij staat.
Als je de piaffe doet zoals zij hier toont, geen moment écht op de plek, dan worden de overgangen een héél stuk gemakkelijker en kun je daar dus ook geen tien voor geven.

Vooral die eerste piaffe lijkt erg voorwaarts maar ik vraag mij ook wel af of het camerawerk daar ook niet wat mee te maken heeft. Alle juryleden punten erg hoog op dat onderdeel.

Overigens vind ik de muziekkeuze enzo juist enorm leuk :D Maar ze komt met een nieuwe kur volgens mij. Overigens is het nog afwachten of ze hem kan blijven rijden want mogelijk gaat hij verkocht worden, heb ik ergens gelezen.

LoveUggs

Re: Wereldrecordscore voor Dujardin en Valegro in WB [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:46

Nog een keer, het zou leuker zijn als er positieve en negatieve dingen werden opgenoemd. Tuurlijk hoef je niet op dat niveau te jureren of te rijden, maar als men het toch zo goed weet om te zeggen wat fout is, ben ik toch ook in mijn recht dat te zeggen? (Nog een keer, niet specifiek op iemand bedoeld!)

Voorbeeld; een jongen, binnen een jaar van B naar Z gereden, heeft in het bit gestaan, allemaal leuk en aardig, ziet er goed uit, maar paard heeft artrose in de hals, bepaalde plekken zijn goed versleten, en als je kijkt naar verzameling is het vrij ver te zoeken. Heb dit ook tegen mensen gezegd en die waren dit met mij eens. Verbaasde mij gewoon dat hij op dat niveau reed, met een paard dat artrose heeft en op deze manier. Maar wie ben ik om dan te zeggen; ik vind het niet goed genoeg. Al zou ik wel op dat niveau jureren, heb ik daar niks over te zeggen. Zijn paard, zijn keus, maar misschien had ik dan ook de GOEDE dingen aan deze combinatie kunnen zien. Nogmaals ziet er op het eerste gezicht erg gaaf en spectaculair uit, maar het überhaupt onderkomen van de achterhand zag ik niet.. En dat ben ik dan met mijn 13 jaar ervaring, 2 bijrijdpaarden, + manege lessen (dus 5 dagen pw rijden), en ik ben echt intensief met dressuur bezig. :)

Ik val er niemand mee aan (althans, niet mijn bedoeling), en hoop dat dit genoeg onderbouwing is.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:18

Absoluut een sympathieke combinatie en een zeer mooie en prettige manier van rijden. Persoonlijk zie ik liever wat meer impuls...het eerste gedeelte vind ik erg traag..al wordt het gaandeweg de proef zeker beter. En zo heeft ieder zijn/haar eigen smaak....

Het valt me op dat de galop pirouettes op het luiden van klokken gaat...beetje van Edward gepikt?

Edward en Undercover gaan nog steeds vooruit, prachtige galoppirouettes....maar bij Edward hou ik altijd het gevoel dat hij net even een paar centimetertjes meer teugel zou moeten geven.....al valt het korte bij Undercover extra op door zijn korte hals/nek denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:52

Bizzybijtje schreef:
Dan nogmaals. Hoe kom je op die 86 á 87%.

Hier komt t'ie dan.
Ik ga niet elk onderdeel uit de proef eruit halen maar een paar dingen wel.
Zo loopt na het eerste halthouden Valegro weg en is niet aan de hulp. De eerste piaffe is onvoldoende op de plaats gereden. In de drafapyementen duikt Valegro in de hand. De pirouettes zijn schokkerig, te groot en met veel te weinig impuls. Er is bij de C nog een lelijke overgang naar de passage.
Dan over het gehele rijkunstig gebeuren.
Amazone zit strak in de rug en lendenen en met een hele stugge strakke niet meegaande hand. De stang mag dan wel aardig los hangen, geloof me dat er genoeg druk in de handen van Charlotte is.
Valegro mist in de gehele proef impuls. De pasage is opwaarts maar te weinig vanuit de achterhand naar de hand gereden. Ook daar mis ik de door de ruiter opgewekte energie(impuls) die aan de voorkant wordt geabsorbeerd. De passage is te vrijblijvend en zonder enig voorwaartse kracht.
Valegro blijft de gehele proef gelijk in zijn frame, Hij verkort en verlengt niet in het lichaam. In de passage zie je hem bijv. helemaal nergens gaan dragen/zitten. Wat mij stoort is dat Valegro de gehele proef met een valse knik in de hals loopt. Bijna de gehele proef loopt hij achter de loodlijn en heeft op bijna geen enkel moment de nek als hoogste punt.

Ik heb bewondering voor Charlotte haar rijden maar ik vind dat zij eigenlijk altijd overgewaardeerd wordt. Omdat zij netjes stil zit en er geen groffe hulpen zichtbaar zijn is men geneigd om haar rijden als voorbeeld te stellen maar ik vind dat alles te braaf wordt gereden. Valegro loopt zoals een pre en mist wat mij betreft de elastisiteit en de lichtheid.
De passage stoort mij enorm. Hij is tactmatig en dat is het enige positieve wat ik aan de passage zie. Het is voor mij meer een beer die op een gloeiende plaat danst (bij wijze van spreke) want ik zie in die pasage geen enkele expressie.

Ik hoop dat mijn verhaaltje duidelijk is waarom ik hier geen wereldrecord zie maar meer een proef voor een goede 80%

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:08

Waarom moeten we geloven dat ze veel druk in haar handen heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:14

Ayasha schreef:
Waarom moeten we geloven dat ze veel druk in haar handen heeft?

Je hoeft het niet te geloven. Je kunt het nml. goed zien. Ze zit niet voor niets zo naar voor en zo strak in haar armen en lichaam. Het is nog beter te zien in de filmpjes die geplaatst zijn waar ze met trens rijdt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:42

Sorry, maar dat vind ik gewoon bullshit. Ik vind Charlotte een hele fijne ruiter. Een strakke hand zie ik niet. Ook zie ik haar niet naar voor zitten? Ze zit gewoon recht, wat ook hoort.
Ik vind ook niet dat hij in een valse knik loopt en dat hij achter de teugel loopt. Maar goed, wij delen dus duidelijk niet dezelfde mening ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:48

Anoniem schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hier komt t'ie dan.
Zo loopt na het eerste halthouden Valegro weg en is niet aan de hulp. De eerste piaffe is onvoldoende op de plaats gereden. In de drafapyementen duikt Valegro in de hand. De pirouettes zijn schokkerig, te groot en met veel te weinig impuls. Er is bij de C nog een lelijke overgang naar de passage.
Amazone zit strak in de rug en lendenen en met een hele stugge strakke niet meegaande hand. De stang mag dan wel aardig los hangen, geloof me dat er genoeg druk in de handen van Charlotte is.
Valegro mist in de gehele proef impuls. De pasage is opwaarts maar te weinig vanuit de achterhand naar de hand gereden. Ook daar mis ik de door de ruiter opgewekte energie(impuls) die aan de voorkant wordt geabsorbeerd. De passage is te vrijblijvend en zonder enig voorwaartse kracht.
Valegro blijft de gehele proef gelijk in zijn frame, Hij verkort en verlengt niet in het lichaam. In de passage zie je hem bijv. helemaal nergens gaan dragen/zitten. Wat mij stoort is dat Valegro de gehele proef met een valse knik in de hals loopt. Bijna de gehele proef loopt hij achter de loodlijn en heeft op bijna geen enkel moment de nek als hoogste punt.

Ik heb bewondering voor Charlotte haar rijden maar ik vind dat zij eigenlijk altijd overgewaardeerd wordt. Omdat zij netjes stil zit en er geen groffe hulpen zichtbaar zijn is men geneigd om haar rijden als voorbeeld te stellen maar ik vind dat alles te braaf wordt gereden. Valegro loopt zoals een pre en mist wat mij betreft de elastisiteit en de lichtheid.
De passage stoort mij enorm. Hij is tactmatig en dat is het enige positieve wat ik aan de passage zie. Het is voor mij meer een beer die op een gloeiende plaat danst (bij wijze van spreke) want ik zie in die pasage geen enkele expressie.

Ik hoop dat mijn verhaaltje duidelijk is waarom ik hier geen wereldrecord zie maar meer een proef voor een goede 80%

Weinig expressie en te braaf..? Ben ik niet met je eens; dit is een paard wat correct in balans gereden wordt, zijn passen op een juiste manier af kan maken zodat de tact zonder enige discussie gehandhaafd blijft. De amazone heeft het paard extreem goed aan de hulpen, die ze bijna onzichtbaar kan geven.

Dit alles in tegenstelling tot anderen die met zoveel 'expressie' rijden dat de voorbenen tot aan de oren opgetrokken worden terwijl het achterbeen natuurlijk nooit in tact mee kan komen en dan heb ik het nog niet eens over het geven van duidelijk zichtbare hulpen, stanggebruik, ruggebruik en de ontspanning die een paard nodig heeft om eruit te zien als een ' happy athlete'.

Maar smaken verschillen, dat zie je hier en dat zie je ook bij bepaalde juryleden.
Ik merk wel dat er (gelukkig) weer wat een tendens opkomt die terug gaat naar een correcte basis, dat mensen met correct opgeleide paarden weer meer en meer gewaardeerd worden en dat vind ik in het kader van paardenwelzijn een goeie zaak. Dressuur moet wel dressuur blijven, bedoeld om het paard gehoorzaam (durchlassig) te maken, te verbeteren en gezond te houden, opdat het paard de ruiter kan dragen op een manier dat hij er zo weinig mogelijk hinder van heeft en de ruiter fijn kan zitten en het paard kan rijden met minimale hulpen.
De laatste jaren leek dressuur soms meer op een circusact met een hoog show gehalte waarin alles geoorloofd was voor die gouden plak.

Dit zie je ook terug in de fokkerij; grote, hoogbenige, groot bewegende paarden met een spectaculair voorbeen gebruik zijn ontzettend populair en onbetaalbaar. Op veilingen worden er ongekende prijzen voor geboden. Echter; dergelijke paarden zie je zelden terug in het hogere werk. Dan heb je veel meer aan die iets gewonere met een goed bewerkbaar achterbeen die zich makkelijk laat sluiten en in staat is klein te draven in balans en met een goeie tact. Maar die krijg je bij het KWPN bijna niet meer ster tegenwoordig. :D

Je moet je dus serieus afvragen; wat willen we met dressuur? Willen we een spectaculaire show-act zien incl. soms zelfs zilveren glitterslipjassen of kiezen we voor de iets minder spectaculaire, maar zoveel paardvriendelijker en van oudsher correcter klassieke dressuur?

Mijn mening. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:52

Ik ben bang dat je niet weet wat er thuis in de training gebeurd Lante. Valegro wordt nml. zeer regelmatig met een slof getraind en dat zie je terug aan de valse knik in de hals van Valegro. Dus zo vriendelijk en correct als wat jij zegt wordt er niet gereden.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:53

Anoniem schreef:
Bizzybijtje schreef:

Hier komt t'ie dan.

Woohoo, you absolutely made my day *\%/*

Wat heb jij er ongelofelijk veel verstand van.. Wauw. Ik ben het zó met je eens.

Ik bedoel van, moet je nou zien.. Hoe strak en stug Charlotte met haar hand is, hoe traag Valegro in het achterbeen is, z'n nek verre van op het hoogste punt.. Dat ze überhaupt Grand Prix met mag starten..

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:58

Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:00

Zo lopen die paarden van Edward toch altijd..? En als hij het doet is het wel goed?
Nee, inderdaad niet Charlottes mooiste moment. :D Grappig dat jij dat dus wel herkent, maar ondertussen toch meer gecharmeerd bent van bijvoorbeeld een Edward zijn rijderij, terwijl die paarden zelfs verzameld nog zo lopen...
Laatst bijgewerkt door Lante op 18-12-13 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:01

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:03

Kijk eens hoe goed het achterbeen daar in tact is met het voorbeen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:04

Afbeelding
Hoe mooi ook uitgevoerd. Valegro loopt ook hier weer met die valse knik. En dat stoort mij aan deze combinatie.
Dat Edward dat ook wel eens heeft geloof ik direct maar we hebben het in deze discussie over Charlotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:06

AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-13 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:06

Ik denk dat je meer slechte momenten van Edward Gal zal vinden hoor. Ik vind het nu echt kinderachtig aan het worden :n

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:07

Iedereen heeft zijn mindere momenten en jij pikt er allemaal uit, maar tenzij jij met bewijs af kan komen dat hij 'dagelijks' getraind word, ga ik het woordt van een anoniem bokker niet echt geloven.

Ookal wordt hij met slof getraind, ik denk dat Charlotte ondertussen gevorderd genoeg is om te weten hoe je zoiets gebruikt, en dus niet om Valegro in de krul te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:07

xAnthea schreef:
Ik denk dat je meer slechte momenten van Edward Gal zal vinden hoor. Ik vind het nu echt kinderachtig aan het worden :n

Ik probeer enkel mijn betoog kracht bij te zetten en hoop dat je ziet wat ik bedoel.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:08

Foto's zijn en blijven moment opnames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:09

En nog eentje en nu hoop ik dat ik duidelijk genoeg ben geweest waarom ik vind dat Valegro met Charlotte niet meer dan een goede 80% waard zijn. En dat is ook super goed hoor. Heel netjes zelfs.

Afbeelding
Kijk eens naar de trens :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:12

Crazy_boon schreef:
Foto's zijn en blijven moment opnames.

Klopt. Maar google maar eens op foto's van Charlotte en je komt bijna altijd dit soort foto's tegen. En dat is toch opmerkelijk voor iemand die tussen de 90 en 100% scoort.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:13

Anoniem schreef:
xAnthea schreef:

Ik probeer enkel mijn betoog kracht bij te zetten en hoop dat je ziet wat ik bedoel.

Nope, ik zie het niet, jammer.

Zo kan je echt over iedereen beginnen. Ik snap ook niet dat Edward Gal zo'n hoge scores reed met Totilas, want dat paard slaat zichzelf KO met zijn voorbenen 8)7

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:13

Jij vind het blijkbaar heel belangerijk om NOGMAALS dujardin zwart te maken, eender welke topic over Charlotte sins de OS kom ik jou tegen, om heel eerlijk te zijn vind ik het heel irritant.