Bizzybijtje schreef:Dan nogmaals. Hoe kom je op die 86 á 87%.
Hier komt t'ie dan.
Ik ga niet elk onderdeel uit de proef eruit halen maar een paar dingen wel.
Zo loopt na het eerste halthouden Valegro weg en is niet aan de hulp. De eerste piaffe is onvoldoende op de plaats gereden. In de drafapyementen duikt Valegro in de hand. De pirouettes zijn schokkerig, te groot en met veel te weinig impuls. Er is bij de C nog een lelijke overgang naar de passage.
Dan over het gehele rijkunstig gebeuren.
Amazone zit strak in de rug en lendenen en met een hele stugge strakke niet meegaande hand. De stang mag dan wel aardig los hangen, geloof me dat er genoeg druk in de handen van Charlotte is.
Valegro mist in de gehele proef impuls. De pasage is opwaarts maar te weinig vanuit de achterhand naar de hand gereden. Ook daar mis ik de door de ruiter opgewekte energie(impuls) die aan de voorkant wordt geabsorbeerd. De passage is te vrijblijvend en zonder enig voorwaartse kracht.
Valegro blijft de gehele proef gelijk in zijn frame, Hij verkort en verlengt niet in het lichaam. In de passage zie je hem bijv. helemaal nergens gaan dragen/zitten. Wat mij stoort is dat Valegro de gehele proef met een valse knik in de hals loopt. Bijna de gehele proef loopt hij achter de loodlijn en heeft op bijna geen enkel moment de nek als hoogste punt.
Ik heb bewondering voor Charlotte haar rijden maar ik vind dat zij eigenlijk altijd overgewaardeerd wordt. Omdat zij netjes stil zit en er geen groffe hulpen zichtbaar zijn is men geneigd om haar rijden als voorbeeld te stellen maar ik vind dat alles te braaf wordt gereden. Valegro loopt zoals een pre en mist wat mij betreft de elastisiteit en de lichtheid.
De passage stoort mij enorm. Hij is tactmatig en dat is het enige positieve wat ik aan de passage zie. Het is voor mij meer een beer die op een gloeiende plaat danst (bij wijze van spreke) want ik zie in die pasage geen enkele expressie.
Ik hoop dat mijn verhaaltje duidelijk is waarom ik hier geen wereldrecord zie maar meer een proef voor een goede 80%