Belg Nick Motmans in coma na val van paard *update VI*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:39

Tieneke verwar jij niet met de bodyprotectors ?
Kan me moeilijk inbeelden dat een cap nefaste gevolgen kan hebben. Het enige wat ik ooit eens las was over een casco cap waarvan het vizier tijdens een val van afbrak en in het gezicht terechtkwam, maar om te zeggen dat een cap nefast kan zijn... Doet me denken aan de bestuurders die geen gordel dragen en als uitleg geven dat ze met gordel waarschijnlijk dood zouden zijn in een of ander voorval.
In sommige gevallen is het zo dat je beter uit je wagen wordt geslingert dan dat je samen met je wagen geplet wordt, maar dit is misschien <1% van het totaal aantal ongevallen waar de schade erger zou zijn met als zonder gordel. Meeste mensen die uit hun wagen werden geslingert leven nu niet meer.

TienekeJarig

Re: Belg Nick Motmans in coma na val van paard *update IV*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:43

Nee ik verwar het niet. Enfin, dit doet niet echt ter zake op dit moment.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:58

Waarom doet dit niet terzake ? Jij beweert hier dat een cap nefast kan zijn bij een val ? is dat om goed te praten dat je zelf geen cap draagt of om andere bokkers aan te zetten er geen te dragen omdat het nefast zou zijn ? Vind dat als je zoiets beweert je toch je mening wat kan onderbouwen, want in dat geval wil ik ook zonder cap rijden. Rijd al 18 jaar met cap ook al lijkt dit amateuristisch bij een gevorderde ruiter, maar nu heb ik die dus zo lang voor niets gedragen...

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:00

Ik rij wel met cap, altijd, je hoeft niet zo aanvallend te doen. Het doet op dit moment niet terzake omdat Nick net gestorven is en het niet bepaald empathisch is om het dan over het al dan niet dragen van een cap te hebben. Dat is pas speculeren.

Edit: Ik zeg trouwens niet dat rijden met cap meer risico neemt, ik ben het er zeker mee eens dat het risico afneemt hierdoor, maar dat wilt niet zeggen dat een cap in een paar gevallen op de zoveel wel meer schade kan toebrengen dan voorkomen. Dat het niet vaak gebeurt, eens, dat het nooit gebeurt, oneens. En of het in deze situatie geholpen zou hebben, weten we simpelweg niet.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 04-12-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:03

Als iets zeker is valt het niet onder speculeren en ja, ook facebook kan dan een bron zijn wanneer mensen die hem persoonlijk kennen het melden. Was trouwens niet de enige bron. Dit ging natuurlijk als een lopend vuurtje door de paardenwereld hier in Vlaanderen en die is toch een "ons kent ons". Meer nog dan in Nederland omdat Vlaanderen kleiner is.

Er zijn niet veel ruiters hier in België die een helm dragen tijdens trainingen. Wat dat aangaat is er best een groot verschil met Nederland. Ik vraag me echter af of dat ding echt geholpen had als een paardenhoef tegen je hoofd stampt. Een helm beschermt bij een val maar een paardenhoef kan heel hard aankomen.

Het maakt nu toch niets meer uit. Arme jongen maar vooral arme familie.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:03

god o god, gaan we nu lekker allemaal lopen discussiëren over cap gebruik? dit doen jullie onder het artikel van een verongelukt iemand, besef je dat? die ouders hebben daar hun kind niet mee terug.
Open er lekker een topic voor..

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:05

betadine schreef:
Waarom doet dit niet terzake ? Jij beweert hier dat een cap nefast kan zijn bij een val ? is dat om goed te praten dat je zelf geen cap draagt of om andere bokkers aan te zetten er geen te dragen omdat het nefast zou zijn ? Vind dat als je zoiets beweert je toch je mening wat kan onderbouwen, want in dat geval wil ik ook zonder cap rijden. Rijd al 18 jaar met cap ook al lijkt dit amateuristisch bij een gevorderde ruiter, maar nu heb ik die dus zo lang voor niets gedragen...

Nee ik heb er ooit ook wel eens over gehoord dat als je de pech hebt dat je net onder een bepaalde hoek valt en met de juiste snelheid etc, de cap ervoor kan zorgen dat het letsel groter is/ontstaat door de cap die je ophebt. Denk aan soort geval dat je net in een hoek valt die de achterkant van je cap keihard tegen de achterkant van je hoofd duwt waardoor je atlas gebroken is. Terwijl als je zonder cap gevallen zou zijn, die er niet tegen zou gevallen/geduwd zijn. Wat niet wil zeggen dat er geen ander letsel zou zijn door het niet ophebben van je cap he... Je kan dan alsnog een schedelbreuk oplopen oid. Maar het kan dus dat een cap schade aanricht tijdens een val die er anders niet zou zijn. Maar die gevallen zijn heel zeldzaam.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:12

Het was niet mijn bedoeling om een discussie uit te lokken, ik vroeg het me gewoon af aangezien ik ergens had gelezen dat hij een schedelbreuk had opgelopen. Het leek me gewoon sterk dat je met cap een schedelbreuk kan oplopen.. Iets in vraag stellen mag toch wel?

Ik blijf het natuurlijk ontzettend erg vinden voor zijn vrienden en familie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:15

__Astrid schreef:
betadine schreef:

Nee ik heb er ooit ook wel eens over gehoord dat als je de pech hebt dat je net onder een bepaalde hoek valt en met de juiste snelheid etc, de cap ervoor kan zorgen dat het letsel groter is/ontstaat door de cap die je ophebt. Denk aan soort geval dat je net in een hoek valt die de achterkant van je cap keihard tegen de achterkant van je hoofd duwt waardoor je atlas gebroken is. Terwijl als je zonder cap gevallen zou zijn, die er niet tegen zou gevallen/geduwd zijn. Wat niet wil zeggen dat er geen ander letsel zou zijn door het niet ophebben van je cap he... Je kan dan alsnog een schedelbreuk oplopen oid. Maar het kan dus dat een cap schade aanricht tijdens een val die er anders niet zou zijn. Maar die gevallen zijn heel zeldzaam.

als je zo hard valt dat dit gebeurt in die hoek vrees ik dat je er zonder cap niet veel beter aan toe zou zijn maar goed.

Kim90 schreef:
god o god, gaan we nu lekker allemaal lopen discussiëren over cap gebruik? dit doen jullie onder het artikel van een verongelukt iemand, besef je dat? die ouders hebben daar hun kind niet mee terug.
Open er lekker een topic voor..

Door de discussie niet te voeren ook niet. Maar het voorkomt misschien wel dat andere ouders hun kind verliezen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:23

ik vond dit anders heel goed geschreven van FB vriendin

think we all should really start to think… horses is what we do, its what we love and its our life style. But to handle horses and especially to ride, can be dangerous. But there is something called helmet that protects our head, it protects more then we think. I really think we all should from today on, start riding with helmet ALWAYS. Not only when we’re jumping, not only on the shows but ALWAYS. Even if we are riding the most bravest horse. I know, its to hot to wear it in the summer and yes your hair gets a bit ugly and some of us event hink its cool to ride without. I have heard this comment: Oh, why do you put your helmet on?? Haha.. are you scared to fall off? My answer is NO, Im not scared, but Im SMART and I want to protect my head and my life. I hope by writing this that at least someone that is reading this starts wearing a helmet and maybe one day that will save your life. Think about that; maybe one day it will save your life. WEAR A HELMET, ALWAYS.

en ja ondanks dat het misschien niet past op zo'n momenten is het wel gepast om er eens bij stil te staan :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:06

Ik denk dat die discussie hier in Vlaanderen best wel eens gevoerd zou mogen worden en ja, dat gebeurt meestal pas na een verschrikkelijk ongeval.

In mijn jonge jaren was het, net als nu in Vlaanderen, eerder ongebruikelijk dan gebruikelijk om een helm op te zetten en we hadden ook geen social media dus mij is nooit een dodelijk ongeval ter ore gekomen.

In ben pas met helm beginnen te rijden toen mijn kinderen begonnen te klagen dat zij hem wel op moesten en ik niet. Nu rijdt in Nederland bijna iedereen met, mede door de vele discussie's op internet.

Er rijden hier zo weinig nog met helm, net als vroeger in Nederland. Zelfs met zadelmak maken en jonge paarden rijden. Misschien, heel misschien kan dit noodlottige ongeval één ander noodlottig ongeval voorkomen omdat er iemand wakker geschud wordt? Dat zou toch mooi zijn?

Het is ieders eigen keuze, net zoals ik meer dan 30 jaar zonder heb gereden maar soms is het goed om er eens serieus over na te denken. En nu zou zo'n moment kunnen zijn met een afschuwelijke aanleiding.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:02

Discussie voeren prima, maar open er dan een apart topic voor!!

Edit: het hele nieuws bericht wordt anders vol gestopt met allemaal '' wat als'' '' ik vind''.
En daar is dit topic toch niet voor bedoeld?
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-12-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:03

een cap beschermt je niet altijd , als je heel naar terecht komt.. (zoals Bietjuhh )

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:36

Ik denk dat een cap niet veel heeft uitgemaakt als zijn paard tegen zijn hoofd aan heeft geschopt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:41

nou dat weet ik toch heel zeker van wel hoor ...de caps van tegenwoordig bieden toch heel veel bescherming
de schedelbreuken die ik weet daar had echt geen enkele een cap op
het zou een gewoonte moeten worden : hoofdstel , zadel en cap
lesgevers etc zouden ruiters die ze niet dragen huiswaarts moeten sturen
( spreek voor Belgie waar het inderdaad nog niet zo vanzelfsprekend is als in NL

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:56

Het moet me even van het hart dat ik vind dat er echt respectloos gereageerd wordt hier.

De man is pas overleden voor de buitenwereld als de familie dit bekend heeft gemaakt met een familiebericht. Tot die tijd is hij voor hun nog in leven of dat nou medisch wel of niet kloppend is.

En zolang de beste man voor hun nog in leven is, moet hij dat zeker ook voor ons zijn.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:02

Ceriadwen schreef:
Het moet me even van het hart dat ik vind dat er echt respectloos gereageerd wordt hier.

De man is pas overleden voor de buitenwereld als de familie dit bekend heeft gemaakt met een familiebericht. Tot die tijd is hij voor hun nog in leven of dat nou medisch wel of niet kloppend is.

En zolang de beste man voor hun nog in leven is, moet hij dat zeker ook voor ons zijn.

Wat is er respectloos aan dan? Hij is klinisch dood verklaard en is enkel nog in leven omdat hij aan een beademingstoestel hangt, maar er is echt geen hoop meer dat het nog gaat goed komen.
Ik denk niet dat iemand eraan twijfelt dat dit heel zwaar valt voor de familie en vrienden, maar respectloos vind ik het niet nee, het is gewoon de -helaas- harde realiteit.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:07

Ik heb een paar jaar terug ook een klap tegen mn hoofd gehad na een val, precies boven mn oog (wenkbrouw) .. Dus dan kun je wel een cap op hebben (dat had ik nl gewoon) maar dat helpt daar toch vrij weinig tegen..
Zolang er geen details bekend zijn kun je er toch niks over zeggen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:17

Ceriadwen schreef:

Het is bekend gemaakt door de familie dus ik snap deze opmerking niet zo goed.

En wat betreft de cap discussie? Ik ben daar zelf ook nooit zo voor in dit soort berichten maar omdat er hier in België zo weinig gebruik gemaakt wordt van een helm vind ik het wel de moeite om er de aandacht op te vestigen waarbij ik zeker niet wil zeggen dat hij met helm wel had overleefd want dat weten we gewoon niet.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:48

ik zag staan, tongerse parket, maar wat is dat eigenlijk?

en de discussie of hij met of zonder cap reed doet hier eigenlijk gewoon niet terzake.

het is al triest genoeg voor nabestaanden

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:57

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:58

@Fusa: Zag ik ook net!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:03

Tragisch, maar hersendood, daar is geen enkele hoop meer. De machines doen het werk. Als de artsen dat zo stellig naar buiten brengen. Maar het zal je kind maar zijn, dan klamp je je aan alles vast.
Heel veel sterkte voor de familie.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:04

wat is tongerse parket?

soort van politie ofzo??

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:07

parket van Tongeren :j