Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:! Bij Friezen zie je dit ook steeds meer.
DeMolenhoek schreef:Nicole: Dat bedoel ik net. Waarom eindelijk? Als je een dressuurpaard wilt neem dan een kwpn of kruis hem desnoods met een deftige PRE als je een rustiger karakter wilt. Maar fok toch geen PRE naar de dressuurnormen want dan help je toch een ras naar de z*k?
Iedereen wou altijd hete KWPN'ers. Nu zijn ze te heet en willen ze een rustige PRE. Maar die gangen zijn dan weer niet goed genoeg, dus hop, dan fokken we er wat dressuurgangen in en halen we het barokke eruit. Tot dit weer niet voldoet en dan vinden we wel weer een ander ras om ons op te botvieren.
NatasjavE schreef:Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd.
xAnthea schreef:@spekenham: Nope, ik droom er niet van om zoals Emmelie te kunnen rijden hoor
Ik wist trouwens niet dat deze PRE 4 jaar is... Dan vind ik het filmpje eerlijk gezegd nog ergerZo laat je een 4-jarig paard niet lopen imo.
Dat de PRE verKWPN't wordt, vind ik eigenlijk ook wel jammer...
DeMolenhoek schreef:NatasjavE schreef:Halsvorm, croupevorm, schouder en het markante hoofd.
Dan is het volgens mij lang geleden dat je nog eens naast een PRE hebt gestaan. De hals is verre van zo stevig en barok als hij hoort te zijn. Moest de schouder hetzelfde zijn, zouden de gangen niet beïnvloed zijn. Het hoofd is ook verfijnd. Buiten wat meer spier vind ik het niet echt meer PRE waardig. Ik heb deze dieren al vaker mogen bewonderen en dit gebeurd nog regelmatig. Deze verbleekt qua uiterlijk gewoon.
DeMolenhoek schreef:Je zei daarnet dat fokkers perfect de PRE kunnen fokken naar de markt. Nou dan kan ik mijn fokdoel voor de komende jaren ook maar beter veranderen naar tinkers met giga gangen van 1.70 in het zwart zonder sok.
Yvank_ schreef:Tja de fokkerij past zich aan aan de vraag. Zonde? Dat is een relatief begrip. Een ras wil je nog alijd verbeteren. Dát is fokkerij, en een pre die fijner kan bewegen ten opzichte van korte krabbelende bewegingen. Is dat dan goed selecteren met merries en hengsten en dus een verbetering of is dit vernielen van de fokkerij? In mijn ogen het eerste.
Als we in de fokkerij verbeteren kunnen we net zo goed allemaal op een oerpaardje gaan rondhobbelen.