Cassidy schreef:ddewaard schreef:Echt helemaal mee eens! Ik heb sinds vijf maanden een ex-manege paard om die na 12 jaren afgebeuld te worden een hopelijk leuker leven te geven. Het enigste rijden dat ik ooit nog met hem ga doen is buitenritten. En zelfs dan ben ik me ervan bewust dat dit zo zacht mogelijk moet gebeuren. Sporen, zwepen en allerlei heftige bitten e.d. zouden verboden moeten worden. Een paard hoort in de wei en als het dan moet vanwege het weer in een zeer ruime stal. En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.
Niet ieder manegepaard wordt afgebeuld, en hulde aan de paarden die het in zich hebben om de mensen die op de manege willen rijden de kneepjes van het vak bij te brengen. Dat zit echt niet in ieder paard. En vertel mij dan eens waarom er manegepaarden zijn die tot in hoge jaren braaf hun rondjes lopen, terwijl menig paard waar alleen maar mee wordt gekeuteld en waar verkeerd mee wordt omgegaan door hem niet continu aan het werk te houden en daardoor blessures in de hand te werken (jaja, die eens in de tijd die buitenrit kan funester uitpakken dan dagelijkse beweging met een manegeruiter op de rug) die leeftijd echt niet gaat halen.
En een paard beleren en onderwerpen door angst en intimidatie. Dat hoeft echt niet zo. Nooit gehoord van Natural Horsemanship? Nooit gehoord van Join Up? Nee? Dan kijk even naar onderstaand filmpje. Eerste keer ruiter op de rug. Komt geen pijn bij kijken. Beetje spanning, maar angst?
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo
Dan nog is er geen enkel paard dat daar vrijwillig voor kiest.
De man heeft gewoon gelijk. Maar wij zijn hypocriet.

oud nieuws zo'n column. Verzin eens wat nieuws luuk..