Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:38

Cassidy schreef:
ddewaard schreef:
Echt helemaal mee eens! Ik heb sinds vijf maanden een ex-manege paard om die na 12 jaren afgebeuld te worden een hopelijk leuker leven te geven. Het enigste rijden dat ik ooit nog met hem ga doen is buitenritten. En zelfs dan ben ik me ervan bewust dat dit zo zacht mogelijk moet gebeuren. Sporen, zwepen en allerlei heftige bitten e.d. zouden verboden moeten worden. Een paard hoort in de wei en als het dan moet vanwege het weer in een zeer ruime stal. En als je echt wilt weten hoe diep de band met je paard is ga eens met hem wandelen in een weiland maak het halster los en kijk eens of ie je dan nog vrijwillig blijft volgen omdat ie zo graag bij je is.......Ik denk het niet......Paarden laten alleen iemand op hun rug toe omdat ze dat met veel pijn en angst is aangeleerd. Nooit om een andere reden.

Niet ieder manegepaard wordt afgebeuld, en hulde aan de paarden die het in zich hebben om de mensen die op de manege willen rijden de kneepjes van het vak bij te brengen. Dat zit echt niet in ieder paard. En vertel mij dan eens waarom er manegepaarden zijn die tot in hoge jaren braaf hun rondjes lopen, terwijl menig paard waar alleen maar mee wordt gekeuteld en waar verkeerd mee wordt omgegaan door hem niet continu aan het werk te houden en daardoor blessures in de hand te werken (jaja, die eens in de tijd die buitenrit kan funester uitpakken dan dagelijkse beweging met een manegeruiter op de rug) die leeftijd echt niet gaat halen.

En een paard beleren en onderwerpen door angst en intimidatie. Dat hoeft echt niet zo. Nooit gehoord van Natural Horsemanship? Nooit gehoord van Join Up? Nee? Dan kijk even naar onderstaand filmpje. Eerste keer ruiter op de rug. Komt geen pijn bij kijken. Beetje spanning, maar angst?

http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Dan nog is er geen enkel paard dat daar vrijwillig voor kiest.
De man heeft gewoon gelijk. Maar wij zijn hypocriet.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:39

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:39

meneer heeft gelijk, een paard gaat veel liever in zijn kudde het leven door. Begeleid door de alfa merrie die hem of haar verteld wat er te doen staan en vervolgens lekker zelf bepalen waar je je natje en droogje zoekt. Zo nu en dan lekker spelen en af en toe een flinke lading beweging doordat een of ander roofdier achter je aan zit. waarvan je je, dankzij de evolutie, supersnel van uit de voeten kan maken door het zeer complexe maar supergoed ontwikkelde mechanischme wat zich in je benen bevind.
Echter heeft diezelfde evolutie ervoor gezorgd dat er nog een levend wezen bestaat wat gewoon uitermate slim is en met de middelen die hij beheerst de hele wereld heeft over genomen en met de handeling van 1 vinder in staat zou kunnen zijn de hele wereld te vernietigen.
Dit wezen heeft grote delen van deze aardbol overgenomen wat maar weinig ruimte over laat voor alle mooie andere dieren die op deze aarde leven. En ook paarden moeten ergens leven..
Ja nu gebruiken wij paarden voor ons plezier, en gelukkig wordt het extreme gebruik steeds minder. Maar we hebben ook een manier bedacht waardoor dit geweldige dier midden ons grote leefgebied samen met ons kan leven, waarbij het risico op uitsterven nul is.
En binnen dit leefgebied is het niet mogelijk de paarden simpelweg los te laten lopen. dus plaatsen we ze idd binnen gesloten weides.
Geeft een paard een dagpatroon en een rotine en hij is blij en rustig, haal hem van zijn plek en de onrust slaat toe. En ja wellicht vind een paard het rijden niet altijd leuk omdat hij gecorrireegd wordt, maar er vanuit gegaan dat de mensen hier om hun paarden geven zal dat rechtvaardig zijn. een alfa merrie laat zich ook niet op zijn kop zitten. en een roofdier blijft ook niet weg omdat het paard er even geen zin in heeft.

Dit is nou eenmaal de evolutie, ik denk dat vele paarden het goed getroffen hebben met een goede ruiter die aan zichzelf wil werken en het beste voor zijn paard wil om hem niet te belasten. Daatbij veel geld betaald voor een stalling waatbij hij binnen onze wereld een zo goed mogelijke omgeving heeft, met weides, water ect. en voor ed paarden waar dat niet zo voor is, is dat uitermate sneu.. Maar ik weet niet hoe ik de hele wereld kan redden..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:48

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in dat een paard van nature niet ontstaan is om op te rijden, maar een mens is van nature ook niet ontstaan om te werken.
Maar hij heeft er geen gelijk in dat een paard niet gebouwd is om een mens te dragen. Een koe, schaap of hond is niet gebouwd om een mens te dragen, die zijn er qua gestel gewoon niet geschikt voor, wat een paard wel is.

Met daarnaast de vergelijking tussen wilde dieren zoals apen of tijgers en gedomesticeerde dieren zoals paarden, geeft hij in mijn ogen duidelijk te kennen eigenlijk geen idee te hebben waarover hij spreekt.
En doordat hij daarnaast ook nog aangeeft dat paardrijden een machtsspelletje is, heb ik meteen het idee dat deze meneer vaste klant is geweest van de filmpjes van Napoleon Ridingcult en dus vaak met een stukje van zijn onderlichaam in zijn hand, naar de ponypletfilmpjes heeft zitten kijken.

Dat alles maakt het voor mij dat ik deze man en zijn column niet zo heel erg serieus ga nemen ;)

Eske_B

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:50

Een paard is niet gebouwd om een mens te dragen. In ieder geval dacht de evolutie niet; laten we het paard deze vorm krijgen voor het geval er iemand op gaat zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:51

bigone schreef:
Mindim schreef:
Maar goed, ik denk dat het zoals vaker in colums van Luuk Koelman, puur sensatiezoekerij is. Er gebeurt iets wat meerdere mensen aanspreekt en hij gaat dan een column schrijven die hem wat aandacht geeft. Zo ias hij al eerder op de vingers getikt over zijn columns over Beatrix en Tim Ribberink. Al met al heeft de man weinig fatsoen en probeert hij over de rug en vooral over de rug van andermans ellende in the picture te komen.

Inderdaad maar ergens triggert hij toch veel mensen en ergens een mening over vormen en nog eens goed nadenken over het waarom van bepaalde dingen is niet verkeerd voor veel mensen. Of dat nu ruiters, pesters of andere groeperingen zijn.

Heb je gelijk in hoor, maar de manier waarop vind ik vaak stuitender dan wat hij daadwerkelijk zegt. En ik denk dat dat meer mensen zo vergaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:52

schoentje schreef:
Dat alles maakt het voor mij dat ik deze man en zijn column niet zo heel erg serieus ga nemen ;)

Ik had hem al niet zo hoog zitten na die column over Tim Ribberink. Van sommige dingen moet je afblijven.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:52

schoentje schreef:
En doordat hij daarnaast ook nog aangeeft dat paardrijden een machtsspelletje is, heb ik meteen het idee dat deze meneer vaste klant is geweest van de filmpjes van Napoleon Ridingcult en dus vaak met een stukje van zijn onderlichaam in zijn hand, naar de ponypletfilmpjes heeft zitten kijken.

Foei! Dat is nou echt op de man spelen. Met zulke "argumenten" weerleg je een stelling niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:54

musiqolog schreef:
schoentje schreef:

Foei! Dat is nou echt op de man spelen. Met zulke "argumenten" weerleg je een stelling niet.

Nee, misschien, maar goed, hij lokt dergelijke reacties ook uit. Ik denk dathij prima kan incasseren, verwacht hij ook van anderen, die iets minder gezegend zijn dan hij of zich in een stuk vervelender positie bevinden. Hij is juist een kei in het misbruiken van mensen in een klotensituatie.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:55

EskeGirl schreef:
Een paard is niet gebouwd om een mens te dragen. In ieder geval dacht de evolutie niet; laten we het paard deze vorm krijgen voor het geval er iemand op gaat zitten.

Nee, maar zijn bouw leent zich er wel voor, in tegenstelling tot veel andere dieren, dus in die zin is het paard er wel op gebouwd.

Een lange, sterke, atletische man is van nature niet geboren om basketbal te gaan spelen, maar zijn bouw is er wel zeer geschikt voor. In die zin is hij er dus wel voor gebouwd, maar van nature niet geboren :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:00

musiqolog schreef:
schoentje schreef:

Paardrijden komt bij mij totaal niet over als machtsspelletje, maar ik heb tot juli dit jaar ook nooit gedacht dat er mannen zijn die het geil vinden dat vrouwen macht hebben over pony's en paarden.
nu hij weer bij dat machtsspel uitkomt, heb ik meteen dat beeld voor me. Mijn excuses :D

Ik weet niet of je zijn column over homoseksualiteit nog kunt herinneren? Maar een heel leuk mannetje is dit volgens mij niet...
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 31-10-13 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:00

Mindim schreef:
Nee, misschien, maar goed, hij lokt dergelijke reacties ook uit. Ik denk dathij prima kan incasseren, verwacht hij ook van anderen, die iets minder gezegend zijn dan hij of zich in een stuk vervelender positie bevinden. Hij is juist een kei in het misbruiken van mensen in een klotensituatie.

Kan wel zijn, maar zijn column deugt in logische zin. Hij heeft een stelling ("Als je van dieren houdt, ga je er niet op zitten"), die hij met argumenten onderbouwt ("een dier wil het zelf niet, alleen wij willen het"; "een paard is hier niet op gebouwd"; "je moet een paard geweld aandoen om het zover te krijgen"). Als je het met de stelling oneens bent (en dat ben ik; mijn mening erover heb ik al gegeven), dan moet je zijn argumenten weerleggen, niet proberen de schrijver in diskrediet te brengen. Wie in een voetbalwedstrijd op de man speelt (en hem raakt), gaat met rood van het veld. Wie in een discussie op de man speelt, diskwalificeert zichzelf op intellectueel gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:03

musiqolog schreef:
Mindim schreef:

Kan wel zijn, maar zijn column deugt in logische zin. Hij heeft een stelling ("Als je van dieren houdt, ga je er niet op zitten"), die hij met argumenten onderbouwt ("een dier wil het zelf niet, alleen wij willen het"; "een paard is hier niet op gebouwd"; "je moet een paard geweld aandoen om het zover te krijgen"). Als je het met de stelling oneens bent (en dat ben ik; mijn mening erover heb ik al gegeven), dan moet je zijn argumenten weerleggen, niet proberen de schrijver in diskrediet te brengen. Wie in een voetbalwedstrijd op de man speelt (en hem raakt), gaat met rood van het veld. Wie in een discussie op de man speelt, diskwalificeert zichzelf op intellectueel gebied.

Ik denk dat meneer niet zo een idee van paarden heeft. Dat het niet natuurlijk is om op een paard te gaan zitten is voor mijn een schot voor open doel. Daar zit weinig denkwerk aan. Zijn stukjes bevatten meestal weinig denkwerk en zijn over het algemeen zeer provocerend bedoeld. VAndaar dat ik ook niet meer de moeite neem om hem inhoudelijk te beoordelen, omdat het hem vaak zelf ook niet om de inhoud gaat, maar om provocerend te zijn.
Verder breng ik hem niet in diskrediet, dat doet hij zelf.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:04

Die opmerking was ook meer als grap bedoeld hè. Hij is hard in zijn columns, dan mag ik ook best een hard grapje terug maken.
Verder verklaar ik gewoon waarom ik het niet eens ben met zijn stellingen, of heb je daar overheen gelezen?

kellaxy

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:26

Die man heeft ergens een punt maar ik vind het totaal zinloos om er een column over te schrijven. Dat is hetzelfde als dat je een column schrijft over dat het zwaar egoïstisch is, dat wij mensen, het nog in ons hoofd durven te halen om kinderen op deze wereld te zetten. Daar in ben ik het ook ergens wel mee eens maar ja, op die manier kunnen we overal wel een column over gaan schrijven..

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:28

schoentje schreef:
Die opmerking was ook meer als grap bedoeld hè. Hij is hard in zijn columns, dan mag ik ook best een hard grapje terug maken.
Verder verklaar ik gewoon waarom ik het niet eens ben met zijn stellingen, of heb je daar overheen gelezen?

Ja, maar hij voegt er geen persoonlijke aanval aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:29

:z oud nieuws zo'n column. Verzin eens wat nieuws luuk..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:30

VivaLaVida schreef:

+1

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:32

musiqolog schreef:
schoentje schreef:

Bij deze column misschien niet nee...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:34

Zeker niet mee eens. Ik heb meerdere ponys beleerd en zonder straffen oid, en ze zijn heel leergierig en doen graag hun best, als ze niet willen dat je er op gaat zitten dan zouden ze dat niet zo makkelijk laten gebeuren..

Daarnaast heeft mijn vriendin een oude merrie die voorheen z heeft gelopen, als je haar nu even aan het werk zet in de bak merk je aan haar dat ze het erg leuk vindt om weer eens wat te doen. Oortjes er op, denkt erg mee en reageert op de kleinste hulpen.

Wat mij betreft iemand die er geen verstand van heeft en alles lekker zwart wit bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:34

musiqolog schreef:
schoentje schreef:

Ahum, zie zijn column een brief zogenaamd aan mevrouw Ribberink, door ene mevrouw van het katholiek nieuwsblad. Hij is niet vies van het persoonlijke. En indirect is de colums uit de OP ook een indirect verwijt aan van Grunsven.
Citaat:
Mijn naam is Mariska Orbán-de Haas, hoofdredactrice van het Katholiek Nieuwsblad. U kent mij vast wel. Ik schuif regelmatig aan bij Pauw & Witteman omdat ik zo mijn eigen ideeën heb over abortus en homo’s. Zoals die keer toen ik een open brief had geschreven aan VVD-politica Jeanine Hennis, nu onze minister van Defensie. Zij is vóór abortus terwijl ze zelf meerdere miskramen heeft gehad. Ik vind dat raar. Dan moet je toch weten hoe erg het is een kind te verliezen?

Enfin, mevrouw de minister is dus nooit echt moeder geworden. Maar ik wel. En als zodanig schrijf ik u deze open brief, mevrouw Ribberink: als moeder van drie kinderen – en ook een beetje namens God. U heeft Tim verloren, uw enig kind. Hij werd door zijn plaaggeesten afgeschilderd als “een homo en een loser.” Natuurlijk was Tim geen loser. Wel had hij blijkbaar een tekortkoming. Daarover wil ik het graag met u hebben. Mijn zoontje is pas vier, maar ik kan nu al heel duidelijk aan hem zien dat hij géén homo is. Zo voed ik hem ook op, met voldoende autootjes en een speelgoedgarage. Mocht hij ooit tóch homo worden, dan zou ik mijzelf dat als ouder heel erg verwijten. Ook zou ik dodelijk ongerust zijn, want homo’s hebben altijd schokkend veel sekspartners. Maakte u zich nooit zorgen over ziektes bij uw zoon, mevrouw Ribberink? Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant.

Ach, leefden wij nog maar in het Nederland van de jaren vijftig, toen abortus nog een vies woord was en homo’s veilig in de kast zaten. Toen minderjarige rooms-katholieke jongens nog werden gecastreerd om ze van hun homoseksuele gedrag af te helpen. Was Tim in zijn jonge jaren netjes van zijn balletjes ontdaan, dan had menig kerkkoor hem graag als castraat opgenomen. Wellicht was dat zijn redding geweest. Maar daarvoor is het nu te laat. Aan de andere kant: nóg erger was het geweest wanneer Tim over enkele jaren met een andere homo was getrouwd. En wie weet wel een kind had gewild. Dat had enkel geleid tot Sodom en Gomorra-achtige praktijken als polygamie, incest en pedofilie. Dan was uw zoon, wat God en mij betreft, nog verder van huis geweest, mevrouw Ribberink. Al die ellende blijft hem nu gelukkig bespaard. Laat dat een troost voor u zijn. Nou, lieve groetjes dan maar, en natuurlijk zal ik voor uw zoon bidden, want zelfmoord is en blijft natuurlijk een doodzonde.

Alle liefs van Mariska Orbán-de Haas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:38

kellaxy schreef:
VivaLaVida schreef:

+1

Die kerel schrijft zo slecht :') en zo weinig vernieuwend. Vraag me af hoelang hij vpor zon column zit.
Typisch gevalletje van met zn allen negeren :Y)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:39

Mindim:
* Ten eerste: als iemand een persoonlijke aanval doet, is dat geen vrijbrief om er zelf ook mee te komen. Het is altijd een drogreden.
* Ten tweede: wat hij in een andere column zegt, doet hier niet ter zake. Dat is geen deel van dít betoog.
* Ten derde: ja, hij maakt een verwijt aan Anky van Grunsven, maar dat verwijt onderbouwt hij wel. Hij valt niet haar persoon aan, maar hetgeen ze doet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:40

@Mindim, daar doelde ik inderdaad op.
Die vent schrijft ooit walgelijke columns, waarbij hij zeker mensen persoonlijk kwetst. Een flauw grapje over het beeld dat hij bij mij op heeft gewekt, moet dan ook wel kunnen als ik verder ook inhoudelijk op de discussie in ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:43

Waar doe ik een persoonlijke aanval, mijn mening geven over wat hij schrijft, is een persoonlijke aanval? Ik bekritiseer wat hij doet, niet hem zelf. Hetzelfde als jij zegt dat hij bij Anky doet. Hij pakt een feitje van iemand die een rot moment mee maakt en over de rug daarvan schrijft hij zijn artikel.
Een column is een terugkerend feit, dus je kunt niet om de columnist heen. Dus wanneer je een column leest, houd je vaak al rekening met degene die het schrijft. Zo weet je van Luuk Koelman dat hij regelmatig provocerend schrijft om zijn punt te maken. Zo ook hier.
Hij onderbouwt wat Anky doet? Zo'n schot voor open doel als 'dieren dresseren is niet natuurlijk' kun je toch niet onderbouwend noemen?