anneliesdj schreef:En daarbij moet het tegenwoordig zo perfekt mogelijk zijn, een paard moet bergje op zo erg dat hij in stand voor al 10cm hoger is, een 3 jarige moet een M proef lopen en hier wordt een 2,5 jarige hengst ook vergeleken met zijn GP vader.
Dusja, ik denk dat er ook wel een probleem gemaakt wordt van een overbouwde 2,5 jarige. Daarbij is het hele paard moeilijker te beoordelen als hij overbouwd staat (want is die rug dan ook hol, of te lang en die bespiering?) dus het is gewoon geen goede reclame.
Maar niet alleen overbouwde 3 jarigen hoor, ook bij oudere hengsten en paarden in het algemeen (handelsstallen) wordt er heel wat afgetruucd om foutjes te verbergen, soms zelfs grove fouten.
Ben het verder eens met Terpentijn.
Het is toch ook wel heel zonde dat er zo getruct wordt... Zo kun je toch nooit een realistisch beeld van een hengst vormen vanaf foto's. Nu ben ik sowieso van mening dat je een hengst ook in het echt moet bekijken, maar ik kan genoeg mensen bedenken die dat niet hebben gedaan (of gaan doen) en zo dus best de boot in kunnen gaan omdat er verdoezeld wordt.
Misschien ben ik te nuchter, maar ik maak zelf geen probleem van een overbouwde 2,5 jarige. Nu fok ik niet, maar als ik zou fokken zou ik sowieso niet gaan fokken met een hengst van die leeftijd. Eerst maar eens kijken hoe het dier eruit ziet wanneer het uitgegroeid en uitgezwaard is
. Maar, dat is weer een andere discussie en mijn persoonlijke visie.
maar een wijze les, leer en trek niet meteen je eigen hoogleraar conclusies..
).