Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:04

jammer dat dresuur toch wordt vergeleken met dat bit wat erin moet hangen... dat staat voor mij totaal los van elkaar. zodra dat bit in het hele nagefelijk zit zet ik er al vraagtekens bij.. blijkbaar is dan die druk op het bit nodig, om het te (dwingen ) te laten zakken. dit kan trouwens net zo goed bij bitloos...
snap ook niet waarom het niet naar de hand toe rijden is.
en het ideaalbeeld? is dat dan een dubbelgeflapt paard met een horizontale stang? bit of bitloos, ik vind het allemaal niks verschillen in het rijden. ja, we komen dichter in de buurt van nagevelijk door ontspanning. met bit liep ze wel in de krul ja, als je er genoeg druk op zette...

en dan het grootste deel van de bitlozen onderons hebben een op de voorhand vallende paard , moet je eens kijken wat er met bit allemaal door de ringsjeesd... ow ja, die krijgen ook nog hoge punten omdat die dat hoofd omhoogen dubbelgeflapt hebben ;)
jury maar laten bijscholen, en dat ideaalbeeld wat bijschaven dacht ik zo.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:06

Sok schreef:
Volgens de KNHS gebruiken ze het scala de basis, maar als ik ontelbare keren een ruiter die z'n paard lekker in de krul vastzet zie weglopen met een eerste prijs en winstpunten en een ruiter die een zachte, meegaande hand heeft maar misschien een iets minder spectaculaire proef wegzet met bijna verliespunten, dan krab ik me nog wel eens achter de oren. Het idee van de KNHS is goed, de uitwerking alleen een stuk minder..

Ben ik helemaal met je eens, dat vind ik ook erg zonde. Maar staat in mijn ogen los van bitloos dressuur rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:07

Sok schreef:
Dan houden we het op een misverstandje :D

Dressuur is dressuur.. Dat valt te betwisten :D Ik zie persoonlijk gewoon TE veel misgaan in de gemiddelde KNHS dressuurring, dat maakt dat ik de KNHS dressuur, die in mijn mening teveel gefocust is op hoe het paard loopt, in plaats van op het geheel, geen waardige bondgenoot vind van het bitloos dressuren. Te vaak zie ik mensen veel te veel op de voorkant focussen (als in: harde en niet meegaande hand) en weglopen met een eerste prijs en tig winstpunten. Wat op zich los staat van het bitloos rijden, daar niet van, meer dat ik het gewoon jammer vind dat het bitloos dressuur rijden nu ook die kant op lijkt te gaan, terwijl het juist zoiets gaafs zou kunnen worden!

Wat betreft verkoop en predikaten kan ik je alleen maar gelijk geven, voor die mensen is het inderdaad een aanwinst om bij de KNHS te mogen rijden!

Over het losse teugeltje.. Ook daar valt over te twisten, maar dat lijkt me wellicht een andere discussie :D

Maar dat is niet een fout van de KNHS, maar van de ruiter en instructie.
Hoogstens een fout dat het jurysysteem er niet genoeg op kan ingrijpen. Ga voor de aardigheid maar eens schrijven bij een jury, het zal je opvallen hoeveel ze niet kunnen beoordelen. Dat vind een jury ook niet leuk natuurlijk.

Ik herken het beeld dat jij schetst niet echt, maar misschien is dat omdat ik zelf altijd veel mee ging om te schrijven en bij iemand de volledige jurycursus uitgelegd kreeg. Echt heel interessant, maar je ziet ook de haken en ogen die er aan zitten. Dus is het soms ook begrijpelijk dat die ene keer die ruiter met minder mooie rijstijl won. Maar in de afgelopen jaren zijn er wel veel dingen verbeterd. Zo wordt je tegenwoordig dubbel beoordeeld op je rijstijl (rijvaardigheid en het effect van de hulpen), wat mij betreft mogen er meerdere dingen dubbel worden beoordeeld, zoals het rechtgerichte en in aanleuning gaande paard en houding en zit van de ruiter/amazone. Maar wellicht in de toekomst :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:11

Sok schreef:
In de B rijdt men met een net opgeleid paard. In theorie zou dat betekenen dat verzameling nog niet eens zo'n big issue is, maar toch wordt men erop afgerekend als het paard in de B niet verzameld genoeg loopt, wat pas het laatste punt in het scala is.

Nee, zo werkt het niet bij de jury in de auto hoor.
Als je een goed paard hebt met een sterk achterbeen en mooie bewegingen die gewoon constant in de aanleuning is en netjes aan de hulpen staat, is het logisch dat je hogere punten krijgt voor een oefening. Zo krijgt die combinatie een 8 voor de grote volte in galop en die andere combinatie met een wat minder spetterend paard met de gewone correcte gangen die een 6 krijgt voor diezelfde volte.

Het eerste paard heeft vermoedelijk gewoon veel aanleg voor de verzameling en biedt dit aan aan de ruiter.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:12

Snadrem schreef:
Maar dat is dus meer een kwestie van "wat zegt de jury" dan "wat zegt het reglement hierover".

Klopt! Maar de jury is wel een afgevaardigde van de KNHS en hiermee geven ze wel de boodschap af dat een paard met z'n koppie in de krul beter is dan een correct gereden proef, netjes op de letters, maar wellicht minder spectaculair..

Daan_Ordeal schreef:
Sok schreef:
Volgens de KNHS gebruiken ze het scala de basis, maar als ik ontelbare keren een ruiter die z'n paard lekker in de krul vastzet zie weglopen met een eerste prijs en winstpunten en een ruiter die een zachte, meegaande hand heeft maar misschien een iets minder spectaculaire proef wegzet met bijna verliespunten, dan krab ik me nog wel eens achter de oren. Het idee van de KNHS is goed, de uitwerking alleen een stuk minder..

Ben ik helemaal met je eens, dat vind ik ook erg zonde. Maar staat in mijn ogen los van bitloos dressuur rijden.

Klopt, het staat er in zekere zin los van.
Net zoals dat klassieke dressuur vroegah los stond van andere manier van dressuur en dat men uiteindelijk toch de klassieke dressuur als basis heeft genomen, al zie ik op het moment niks meer terug van de klassieke basis als ik op een gemiddelde dressuurwedstrijd ga kijken. DAT vind ik jammer! Bitloos rijden vind ik zoiets gaafs en goeds, maar als dat nou ook gaat mee veranderen naar de standaarden van de KNHS nou niet echt..

Daarnaast vind ik dat de KNHS zich maar eens moet focussen op de disciplines die ze al hebben, in plaats van steeds nieuwe projecten als horseball en bitloos rijden. Als ze al vergeten om mensen voor een EK in te schrijven, ben ik benieuwd wat ze met de nieuwere disciplines gaan doen.. -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:15

unihorses schreef:
jammer dat dresuur toch wordt vergeleken met dat bit wat erin moet hangen... dat staat voor mij totaal los van elkaar. zodra dat bit in het hele nagefelijk zit zet ik er al vraagtekens bij.. blijkbaar is dan die druk op het bit nodig, om het te (dwingen ) te laten zakken. dit kan trouwens net zo goed bij bitloos...
snap ook niet waarom het niet naar de hand toe rijden is.
en het ideaalbeeld? is dat dan een dubbelgeflapt paard met een horizontale stang? bit of bitloos, ik vind het allemaal niks verschillen in het rijden. ja, we komen dichter in de buurt van nagevelijk door ontspanning. met bit liep ze wel in de krul ja, als je er genoeg druk op zette...

en dan het grootste deel van de bitlozen onderons hebben een op de voorhand vallende paard , moet je eens kijken wat er met bit allemaal door de ringsjeesd... ow ja, die krijgen ook nog hoge punten omdat die dat hoofd omhoogen dubbelgeflapt hebben ;)
jury maar laten bijscholen, en dat ideaalbeeld wat bijschaven dacht ik zo.

Horizontale stang kan alleen als de kinketting niet strak genoeg staat en werkt dan dus veel minder in dan wanneer diezelfde stang de kinketting vrij strak heeft staan. Dus wat is dan 'zieliger'?

Wanneer je een paard dwingt te laten zakken door druk in de mond, heb je geen aanleuning. Dus paard gaat over de kop/op de voorhand lopen, plaatst de achterhand niet onder en verder dan de L2 redt je het dan niet. Je aanleuning is niet constant, omdat het paard niet tegen de hand aan kan lopen maar constant onder de druk uit wil.

Vind het overigens best schattig dat er zo eenvoudig over dressuur wordt gedacht, zeker over die horizontale stang.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:17

Eigenlijk vindt ik het niet zo raar dat de KNHS besloten heeft om het eerst maar tot het L2 te laten lopen. Zo kunnen ze mooi bekijken wat de invloed is en wat voor veranderingen er nodig zijn van het bitloos en met bit rijden samen te laten rijden. Als dat eenmaal duidelijk is voor de KNHS denk ik ook dat het bitloos rijden heel snel wordt doorgevoerd in de hele basissport. Is wel jammer voor de mensen die al hoger rijden bitloos, misschien zouden die mensen dispensatie aankunnen vragen voor de L2 deze doorrijden en dan snel de weg vrij maken voor de andere nieuwe bitlozen in de hogere klassen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:18

Janine1990 schreef:
Sok schreef:
Dan houden we het op een misverstandje :D

Dressuur is dressuur.. Dat valt te betwisten :D Ik zie persoonlijk gewoon TE veel misgaan in de gemiddelde KNHS dressuurring, dat maakt dat ik de KNHS dressuur, die in mijn mening teveel gefocust is op hoe het paard loopt, in plaats van op het geheel, geen waardige bondgenoot vind van het bitloos dressuren. Te vaak zie ik mensen veel te veel op de voorkant focussen (als in: harde en niet meegaande hand) en weglopen met een eerste prijs en tig winstpunten. Wat op zich los staat van het bitloos rijden, daar niet van, meer dat ik het gewoon jammer vind dat het bitloos dressuur rijden nu ook die kant op lijkt te gaan, terwijl het juist zoiets gaafs zou kunnen worden!

Wat betreft verkoop en predikaten kan ik je alleen maar gelijk geven, voor die mensen is het inderdaad een aanwinst om bij de KNHS te mogen rijden!

Over het losse teugeltje.. Ook daar valt over te twisten, maar dat lijkt me wellicht een andere discussie :D

Maar dat is niet een fout van de KNHS, maar van de ruiter en instructie.
Hoogstens een fout dat het jurysysteem er niet genoeg op kan ingrijpen. Ga voor de aardigheid maar eens schrijven bij een jury, het zal je opvallen hoeveel ze niet kunnen beoordelen. Dat vind een jury ook niet leuk natuurlijk.

Ik herken het beeld dat jij schetst niet echt, maar misschien is dat omdat ik zelf altijd veel mee ging om te schrijven en bij iemand de volledige jurycursus uitgelegd kreeg. Echt heel interessant, maar je ziet ook de haken en ogen die er aan zitten. Dus is het soms ook begrijpelijk dat die ene keer die ruiter met minder mooie rijstijl won. Maar in de afgelopen jaren zijn er wel veel dingen verbeterd. Zo wordt je tegenwoordig dubbel beoordeeld op je rijstijl (rijvaardigheid en het effect van de hulpen), wat mij betreft mogen er meerdere dingen dubbel worden beoordeeld, zoals het rechtgerichte en in aanleuning gaande paard en houding en zit van de ruiter/amazone. Maar wellicht in de toekomst :)

Ik heb heel veel geschreven op wedstrijden in mijn dressuurverleden, daarom doe ik dit soort uitspraken ook :D
Het blijft natuurlijk jurysport en een kwestie van persoonlijke smaak, dat is absoluut begrijpelijk. Wat ik persoonlijk niet begrijp is dat er heel veel juryleden zijn die niet objectief kunnen kijken.

Janine1990 schreef:
Sok schreef:
In de B rijdt men met een net opgeleid paard. In theorie zou dat betekenen dat verzameling nog niet eens zo'n big issue is, maar toch wordt men erop afgerekend als het paard in de B niet verzameld genoeg loopt, wat pas het laatste punt in het scala is.

Nee, zo werkt het niet bij de jury in de auto hoor.
Als je een goed paard hebt met een sterk achterbeen en mooie bewegingen die gewoon constant in de aanleuning is en netjes aan de hulpen staat, is het logisch dat je hogere punten krijgt voor een oefening. Zo krijgt die combinatie een 8 voor de grote volte in galop en die andere combinatie met een wat minder spetterend paard met de gewone correcte gangen die een 6 krijgt voor diezelfde volte.

Het eerste paard heeft vermoedelijk gewoon veel aanleg voor de verzameling en biedt dit aan aan de ruiter.

Als dat zo was geweest, had je mij er ook niet over gehoord :D
Het enige verschil was dat paard 1 met z'n koppie in de krul getrokken werd door een ruiter met een onwijs harde hand. Paard 2 had iets minder spectaculaire gangen inderdaad. Die gangen worden volgens de KNHS aan het einde van je protocol beoordeeld, niet tijdens je proef, de cijfers die je daar krijgt, zijn op basis van hoe je de oefening uitvoert, hoe je op je paard zit, hoe ver je paard in de africhting is, netjes op de letter rijden, goede been lichtrijden etc etc.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:20

Sok schreef:
Klopt! Maar de jury is wel een afgevaardigde van de KNHS en hiermee geven ze wel de boodschap af dat een paard met z'n koppie in de krul beter is dan een correct gereden proef, netjes op de letters, maar wellicht minder spectaculair..

Sok schreef:
Net zoals dat klassieke dressuur vroegah los stond van andere manier van dressuur en dat men uiteindelijk toch de klassieke dressuur als basis heeft genomen, al zie ik op het moment niks meer terug van de klassieke basis als ik op een gemiddelde dressuurwedstrijd ga kijken. DAT vind ik jammer! Bitloos rijden vind ik zoiets gaafs en goeds, maar als dat nou ook gaat mee veranderen naar de standaarden van de KNHS nou niet echt..

Maar een paard dat niet in de spreekwoordelijke krul loopt en niet naar de hand toe wordt gereden, is niet trainbaar omdat er geen verbinding is.

Dat er tegenwoordig geen invloed meer te zien is van klassieke dressuur is omdat iedereen kan paardrijden (laagdrempelig geworden). Dat is niet eens erg... Het is erg dat iedereen zichzelf een instructeur kan noemen (en beweert toegevoegde waarde te hebben op iemand) en de onwetenden/naïevelingen hiervan de dupe worden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:23

Sok schreef:
KarinvdM schreef:
De toegestane hoofdstellen staan vermeld in het dressuurreglement.
Het touwhalster en de hackamore zijn niet toegestaan

Mooizo! Dat maakt het (voor mij tenminste) een stuk verantwoorder.
Mag je dan in de M/Z met een hackamore rijden? Als ik het me goed herinner mag je in het Z springen ook met een hackamore rijden?
Nee, in de dressuur mag een hackamore niet. In het M/Z is het bitloos rijden voorlopig ook nog niet toegestaan, zie OP.
Bij het springen mag het wel, zal wel vanaf een bepaalde klasse zijn. Geen idee, ik ken de springreglementen niet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:25

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Maar een paard dat niet in de spreekwoordelijke krul loopt en niet naar de hand toe wordt gereden, is niet trainbaar omdat er geen verbinding is.

Dat er tegenwoordig geen invloed meer te zien is van klassieke dressuur is omdat iedereen kan paardrijden (laagdrempelig geworden). Dat is niet eens erg... Het is erg dat iedereen zichzelf een instructeur kan noemen (en beweert toegevoegde waarde te hebben op iemand) en de onwetenden/naïevelingen hiervan de dupe worden.

Klopt. Dat ben ik met je eens.

En alweer ben ik het met je eens. Wel jammer vind ik dat de KNHS het voor laat komen alsof ze zoveel met het scala doen en vervolgens net zulke onwetende juryleden hebben als dat er instructeurs en ruiters rondlopen.. JUIST op een wedstrijd op nationaal niveau zou je erop afgerekend moeten worden als je je paard in z'n mond loopt te scheuren zodat ie maar met z'n kop naar beneden loopt in plaats van winstpunten krijgen! Dan maar niet met z'n hoofd naar beneden, maar correct gereden, DAAR zouden ze op moeten punten!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:26

KarinvdM schreef:
Sok schreef:
Mooizo! Dat maakt het (voor mij tenminste) een stuk verantwoorder.
Mag je dan in de M/Z met een hackamore rijden? Als ik het me goed herinner mag je in het Z springen ook met een hackamore rijden?
Nee, in de dressuur mag een hackamore niet. In het M/Z is het bitloos rijden voorlopig ook nog niet toegestaan, zie OP.
Bij het springen mag het wel, zal wel vanaf een bepaalde klasse zijn. Geen idee, ik ken de springreglementen niet.

Ik bedoelde te zijner tijd in de M/Z bitloos!
Vanaf de Z1 mag je met bit over op stang en trens, dan ben ik wel benieuwd wat de bitloze variant van zoiets zou zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:27

Sok schreef:
Als dat zo was geweest, had je mij er ook niet over gehoord :D
Het enige verschil was dat paard 1 met z'n koppie in de krul getrokken werd door een ruiter met een onwijs harde hand. Paard 2 had iets minder spectaculaire gangen inderdaad. Die gangen worden volgens de KNHS aan het einde van je protocol beoordeeld, niet tijdens je proef, de cijfers die je daar krijgt, zijn op basis van hoe je de oefening uitvoert, hoe je op je paard zit, hoe ver je paard in de africhting is, netjes op de letter rijden, goede been lichtrijden etc etc.

Maar om er echt uitspraken over te kunnen doen, moet je toch op dat moment ook bij de jury in de auto hebben gezeten.
Ik heb het zelf soms ook wel hoor: "Huh? Hoe kan die zulke punten hebben?" En bij sommige ruiters is het verloop ook heel erg goed te voorspellen.

Juryleden die niet objectief kunnen kijken, ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad gelukkig. Kom al zeker 13 jaar op wedstrijden.
Wel eens meegemaakt dat er verschillen van 50 punten tussen twee proeven zaten terwijl de proeven nagenoeg gelijk waren. :') Dat was toen wel een juryfout (de lage punten).

Ik vind overigens niet dat er moet worden beoordeeld naar de africhtingsgraad van het dier, maar naar de gevraagde oefeningen, aan de hand van de klasse waarin wordt gereden wordt en het beeld dat op dat moment getoond wordt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:29

Sok schreef:
Vanaf de Z1 mag je met bit over op stang en trens, dan ben ik wel benieuwd wat de bitloze variant van zoiets zou zijn.

Sidepull met hackamore of zo? Of kaptoom met hack, ook al eens voorbij zien komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:33

Sok schreef:

En alweer ben ik het met je eens. Wel jammer vind ik dat de KNHS het voor laat komen alsof ze zoveel met het scala doen en vervolgens net zulke onwetende juryleden hebben als dat er instructeurs en ruiters rondlopen.. JUIST op een wedstrijd op nationaal niveau zou je erop afgerekend moeten worden als je je paard in z'n mond loopt te scheuren zodat ie maar met z'n kop naar beneden loopt in plaats van winstpunten krijgen! Dan maar niet met z'n hoofd naar beneden, maar correct gereden, DAAR zouden ze op moeten punten!

Wat is nationaal niveau? Als je subtop bedoeld? Ik heb wel eens gehoord en het vermoeden dat daar makkelijker wordt gepunt. Er schijnt een GP-jury te zijn die zegt: "Als je een 5 geeft weten ze het ook wel."
Dat viel ook op op de Olympische Spelen, vanaf de tribunes kon je de gemiddelde score per onderdeel namelijk volgen. Anky komt de baan binnen en Salinero staat niet stil. Ik meen me te herinneren dat haar eerste percentage 54% was. Dat is in mijn ogen BIJNA een voldoende...
Wat mij betreft is het helemaal op dat niveau: Niet getoond, een 1.
Geldt overigens voor alle combinaties, ik ben nog altijd Anky fan :o Maar dit is het voorbeeld dat ik nog helder voor de geest heb staan.
Gaan ze op dat niveau wat strenger punten, zie je voorlopig ook niet meer zulke wereldrecords. Want als ik de punten moet geloven, zitten we met een jaar of 20 op 100%. Gaan we dan 11en en 12en toevoegen? :P

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:34

Klopt.. Dat is precies de reden waarom ik niet meer aan het hele circus mee doe :D Plus dat je in zo'n pakje moet.. :))
Ik vind (vooral in de B) een zachte verbinding met de mond en een ruiter die mee gaat met de bewegingen van z'n paard 10 keer belangrijker dan dat dat hoofd maar koste wat kost naar beneden is. In mijn ogen mag daar veel strenger op afgerekend worden, dat geruk en gepluk aan dat hoofd en ondertussen de achterhand aan de andere kant van de ring!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:37

Janine1990 schreef:
Sok schreef:

Wat is nationaal niveau? Als je subtop bedoeld? Ik heb wel eens gehoord en het vermoeden dat daar makkelijker wordt gepunt. Er schijnt een GP-jury te zijn die zegt: "Als je een 5 geeft weten ze het ook wel."
Dat viel ook op op de Olympische Spelen, vanaf de tribunes kon je de gemiddelde score per onderdeel namelijk volgen. Anky komt de baan binnen en Salinero staat niet stil. Ik meen me te herinneren dat haar eerste percentage 54% was. Dat is in mijn ogen BIJNA een voldoende...
Wat mij betreft is het helemaal op dat niveau: Niet getoond, een 1.
Geldt overigens voor alle combinaties, ik ben nog altijd Anky fan :o Maar dit is het voorbeeld dat ik nog helder voor de geest heb staan.
Gaan ze op dat niveau wat strenger punten, zie je voorlopig ook niet meer zulke wereldrecords. Want als ik de punten moet geloven, zitten we met een jaar of 20 op 100%. Gaan we dan 11en en 12en toevoegen? :P

Ik zit er niet meer zo in :') Ik bedoel gewoon basissport, B tm Z2, aangezien je dat in heel Nederland kan starten, maar misschien is dat wat naief gedacht :))

Eleanne16

Re: Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:48

waar kan je vinden met welke hoofdstellen je mag rijden?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:56

Superleuk!
Had hier 3 jaar geleden op gehoopt, nu geen ambities meer.
Maar wie weet in de toekomst. In ieder geval heel leuk voor de mensen die nu bitloos starten!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:01

Eleanne16 schreef:
waar kan je vinden met welke hoofdstellen je mag rijden?

De reglementen staan op de website van de KNHS.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:11

Sok schreef:
Ik zit er niet meer zo in :') Ik bedoel gewoon basissport, B tm Z2, aangezien je dat in heel Nederland kan starten, maar misschien is dat wat naief gedacht :))

Basissport is sinds maart 2011 B t/m ZZ-licht. Niveau wil nog wel eens verschillen per regio hoor. Zelfs per wedstrijd. Ik weet van wedstrijden in mijn omgeving dat als ik wat wil winnen, ik daar naartoe moet gaan }:0 Heeeel bijzonder.

Sok schreef:
Klopt.. Dat is precies de reden waarom ik niet meer aan het hele circus mee doe :D Plus dat je in zo'n pakje moet.. :))
Ik vind (vooral in de B) een zachte verbinding met de mond en een ruiter die mee gaat met de bewegingen van z'n paard 10 keer belangrijker dan dat dat hoofd maar koste wat kost naar beneden is. In mijn ogen mag daar veel strenger op afgerekend worden, dat geruk en gepluk aan dat hoofd en ondertussen de achterhand aan de andere kant van de ring!

Koste wat het kost naar beneden zie je hier niet zo heel veel (vind ik persoonlijk althans, het is natuurlijk een relatief begrip ;) ), eerder paarden die achter de loodlijn lopen (niet ernstig of veel hoor). Dat zie ik dan liever dan wanneer het paard met het hoofd in de hemel loopt. Een paard dat achter de loodlijn komt is namelijk makkelijker er op te krijgen, door het paard sterker te maken van achteren. Logisch gevolg van de juiste training en opleiding. Paard met het hoofd in de hemel ben ik minder fan van, die lopen op dat moment praktisch niet over en door de rug, dus dat is veel moeilijker trainbaar.

Wat jij benoemt zie ik overigens wel bij de pony's gebeuren. Maar niet veelvuldig gelukkig.

Ben het wel met je eens dat er meer nadruk moet liggen op de juiste verbinding. En wat jij beschrijft is dan uiteraard de onjuiste verbinding.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:13

Sok schreef:
Ik bedoelde te zijner tijd in de M/Z bitloos!

Geen idee, waarom zou er wat bij moeten komen? De keuze van wat nu toegestaan is die is bewust gemaakt. Een hackamore zal daar niet bijkomen want die is niet geschikt voor een contante aanleuning.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:07

Janine1990 schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niets tegen het bitloos starten. Sterker nog, ik zie ook niet in waarom het niet meteen wordt doorgetrokken tot het ZZ-licht (dus gewoon toestaan in de volledige basissport).

Maar ik vraag me af hoe vaak je gaat horen en lezen dat de jury de combinatie niet kon waarderen omdat ze bitloos reden :Z :Z

Ja, bitloos past goed in het rijtje 'ik heb lage punten/ben benadeeld door de jury omdat: ik een tinker/fjord/tuiger/fries/zebra/stokpaard rijd of de jury vind de kleur van mijn paard/tuig/laarzen/cap niet mooi."

Opzich vind ik het bitloos bij de normale wedstrijden een mooie vooruitgang voor de bitloosruiters onder ons. Die hoeven nu niet meer stad en land af te reizen voor die enkele bitlozenwedstrijden +:)+ .
Ik ben wel benieuwd naar de uitvoerbaarheid(en vooral het willen uitvoeren) bij de knhs, verenigingen en jury's. Krijgt nu namelijk elke jury een cursus bitloosjuryeren? En word het protecol hetzelfde(of was die al het zelfde)?

Janine1990

Re: Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:03

Miss_Lizje: Ik denk dat het gewoon bijscholing wordt in februari/maart 2014

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:09

Jaaa heel goed!