Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:52

De fotos van louis laten geen dier met afgeschoren of grknipte manen zien. Zien er allemaal grlukkig en gezapig uit. Ik denk dat het allemaal wel losloopt en inderdaad uit zijn verband getrokken is. 1 dag per jaar? Denk dat mijn verwende pony zo wil ruilen met deze dieren, ondanks 1 mindere dag per jaar :Y)

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:49

Ik weet het niet hoor, bij foto 7 staat toch echt:

Het eeuwenoude festival is bedoeld voor jonge mannen (en vrouwen) om hun bedrevenheid met het temmen van paarden te laten zien.

Dat vind ik toch echt niet diervriendelijk op deze manier en lijkt me ook onnodig al is het maar 1 dag per jaar. Getemd voor een dag.....en alle brokken die er waarschijnlijk bij komen......nuttig......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 23:52

Maikemaik schreef:
Dat vind ik toch echt niet diervriendelijk op deze manier en lijkt me ook onnodig al is het maar 1 dag per jaar. Getemd voor een dag.....en alle brokken die er waarschijnlijk bij komen......nuttig......

Je bent nu aannames aan het doen: "waarschijnlijk" komen en brokken bij ? Waar baseer je dit oordeel op?

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:07

Misschien een slechte vertaling uit het spaans..Bedwingen zou toepasselijker zijn..MAAR een wild paard tem je vast niet ff voor een dag en ja natuurlijk zal er een hoop machogedrag bij komen kijken.MAAR ik zie mezelf nog niet haasje over doen in een kudde van tientallen paarden à 600 kg..En dat is het mooie aAn voor de stieren uitrennen in Pamplona..Daar gaan er zat op de hoorns.jammer Joh ..
Doe dan maar de spaanse traditie dat een hele stad elkaar de hele middag met tomaten bekogeld.Trailers vol tomaten worden op een plein leeggekiept en honderden mensen begooien elkaar...klinkt stuk vriendelijker :-)

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:43

Cassidy schreef:
Maikemaik schreef:

Je bent nu aannames aan het doen: "waarschijnlijk" komen en brokken bij ? Waar baseer je dit oordeel op?

Ik denk een redelijk veilige aanname, je kan mij niet wijs maken dat alle paarden hier weer ongeschonden uit komen.

Ik denk dat het medische zorg verlenen erg overschat wordt, denk echt niet dat er op het eind van de lijn een tandarts staat die een wild paard gaat behandelen aangezien die niet makkelijk in de mond te kijken zal zijn zonder sedatie. Ik neem aan dat er ook medische zorg verleend kan worden door een individueel paard van de groep te scheiden of te verdoven met een verdovingsgeweer als de groep in de gaten gehouden wordt en er blijkt iets mis te zijn met een paard.

Dit is denk ik puur traditie en de paarden zijn deze dag het lijdend voorwerp en dat vind ik een beetje middeleeuws. Ik ben ook voor het tomaten gooien :+

Dat waren een hoop aannames :')

Cassidy

Re: Wilde paarden scheren tijdens Rapa Das Bestas [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 19:39

Weet je, laat ook maar. Ik kan je er duidelijk niet toe brengen om je wat meer in de materie te verdiepen en van je standpunt af te stappen dat je aan een half woord of een aantal foto's genoeg hebt om een compleet beeld van het hele verhaal erachter te krijgen.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:53

Ik heb inmiddels aardig wat YouTube filmpjes gezien en er wat op los geGoogled. Ik vind idd dat de foto's een vertekend beeld geven, dat ziet er toch uit alsof er geen paard meer heel vandaan kan komen.

Er wordt heel wat in staarten en manen geknipt en bij velen ook duidelijk niet overbodig, toch (en het ene filmpje geeft een wat rustiger beeld van de gebeurtenissen als het andere) ziet het er uit en klinkt het met alle gejoel meer als een volksfeest voor de mens als als het helpen van de paarden als ze uiteindelijk in de paddock staan. Totdat ze daar staan vind ik het er allemaal nog niet eens zo vervelend uit zien.

De manier waarop het gaat blijf ik er onnodig bruut en stressvol uit vinden zien en dan vooral de mannier van het bespringen en tegen de grond werken van de paarden, dat ik vervolgens ook zie dat kinderen mee mogen doen en veulens lopen te vangen tussen de paarden met tribunes vol joelende mensen maakt ook niet bepaald dat het er uit ziet als het verantwoord helpen van de paarden.

In de basis is het misschien bedoeld om iets goeds te doen maar als het echt voor het welzijn van de paarden bedoeld was dan denk ik toch dat het heel anders zou gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:11

Maikemaik schreef:
In de basis is het misschien bedoeld om iets goeds te doen maar als het echt voor het welzijn van de paarden bedoeld was dan denk ik toch dat het heel anders zou gaan.

En weer een aanname. Wat is de reden dat jij denkt dat het zorgen voor dieren niet met mensenvermaak te combineren valt? Dat het niet gaat zoals jij dat graag zou zien is een tweede. Filmpjes op Youtube kunnen ook een vertekend beeld geven en zijn een denkbaar slechte basis voor een mening.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:32

Cassidy schreef:
Maikemaik schreef:

En weer een aanname. Wat is de reden dat jij denkt dat het zorgen voor dieren niet met mensenvermaak te combineren valt? Dat het niet gaat zoals jij dat graag zou zien is een tweede, maar oordelen en veroordelen is makkelijk. Filmpjes op Youtube kunnen ook een vertekend beeld geven en zijn een denkbaar slechte basis voor een mening.

Als je vindt dat ik denk dat het zorgen voor dieren niet met mensenvermaak te combineren valt is dat een aanname van jouw kant. De mannier waarop maakt voor mij wel uit.

Oordelen en veroordelen? Net als vele anderen plaats ik mijn mening hier over......kan zijn dat we niet dezelfde mening delen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:51

Maikemaik schreef:
Als je vindt dat ik denk dat het zorgen voor dieren niet met mensenvermaak te combineren valt is dat een aanname van jouw kant. De mannier waarop maakt voor mij wel uit.

Lees je bericht en daarna mijn antwoord nog eens goed door? Ik stelde een vraag, waar ik nog geen antwoord op heb gehad.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:59

Ik denk dat het zeer verschilt per regio.Dat zou aanpak nog moeilijker maken.nog steeds denk ik niet dat wat Topics op bokt de neuzen dezelfde richting op krijgen.meningen en aannames.De een vind het schokkend hoe ze met vijf man een paard neerkrijgen en de ander vind het knap dat ze er maar vijf nodig hadden.
Dit moet je puur zwart wit benaderen en beeldmateriaal is perfect als bewijs.Welke schade is aangericht.Waar is dat gebeurd en vooral WIE was verantwoordelijk.Iemand of een organisatie heeft de leiding...En daar moet je zijn...En als er handtekeningen geregeld moeten worden om het tij te keren,dan zal ik ook zeker tekenen,want elke verbetering is er 1 .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:04

Iedere keer als er filmpjes komen hoe je met een aantal man een paard wild paard aan kunt pakken, zijn er mensen die denken dat het lukt als je lief doet. En zo werkt het echt niet, niet met een wild paard.

En dan kom ik met filmpjes van het wegvangen van de jaarlingshengsten in Duitsland bij de Mehrfelder Bruch. Let wel, dit zijn jaarlingen.

http://www.youtube.com/watch?v=JBNDZGSR5dA

Dit is een jaarlijks spektakel, volksvermaak, brengt geld op, en is noodzakelijk voor het verkleinen van het paardenbestand.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:07

Beste Cassidy,

Ik heb even gekeken naar je reacties in de andere topics over dit onderwerp en ik begrijp nu dat een discussie voeren geen zin heeft.

Je bent graag belerend en dringt graag je mening op.

Ik heb mijn eigen mening hierover gepost net als vele anderen zoals ik al zei en begrijp niet goed wat je probeert te verdedigen maar laat jouw mening verder de jouwe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:11

Ik begrijp dat je niet snapt waar ik heen wil. Ik wil je echt mijn mening niet opdringen, maar wil je laten nadenken. Laat verder idd dan ook maar.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:14

Je bevestigt zojuist mijn punt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:26

Dat is dan wederzijds.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:32

Jammer dat het zo moet gaan bij een verschil van mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:42

Idd heel jammer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:43

Ja.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:50

Wie van jullie heeft nu t laatste woord?

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:05

Geen van beiden denk ik, ieder een eigen mening.

Ik heb me helaas uit mijn tent laten lokken.

Weer on topic maar?

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:17

Jaaaa ,wist niet eens dat ze dat in duitsland ook deden,ik vond het zeker niets schokkend,niks vreemds te zien,af en Toe een domme Duitser,dus ja ,niks bijzonders te zien op dat filmpje..dat ze daar wilde kuddes hebben zeg. Ok in fFrankrijk de Camarque,dat wist ik..weer wat geleerd!

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:01

Ik vind dat toch niet echt vergelijkbaar, ik vond in een ander topic een stukje over waarom dit in Duitsland gedaan wordt:

------------
Gisterenavond, toen ik bij mijn eigen paardjes op de wei was, kwam een van onze buurmannen bij ons aan de deur (hij heeft een weiland direct grenzend aan ons perceel). Hij kwam trots vertellen dat hij sinds kort 2 paarden/pony's had gekocht. Hij was namelijk naar het jaarlijkse paardenvangen in Dülmen (Dld) geweest. Daar had hij per opbod 2 1-jarige hengsten gekocht die hij later voor de kar wil gaan beleren.
In het natuurgebied/moeras bij Dülmen schijnen dus al zo'n 150 jaar lang wilde paarden rond te lopen (maar er wordt al schriftelijk melding van de wilde paarden gemaakt in het jaar 1316!!). Volgens de folders en de duitse site www.wildpferde.de nog de enige echte wilde paarden op het vasteland van Europa.
Deze paarden leven het hele jaar door in een natuurgebied van ca. 350 ha groot en moeten zich helemaal zelf zien te redden. In de strenge wintermaanden worden ze wat bijgevoerd maar verder grijpt de mens niet in bij ziekte, geboorte, etc.
Ieder jaar op de laatste zaterdag van mei worden alle kuddes bij elkaar gedreven en worden de 1 jarige hengsten met de hand (!) gevangen om vervolgens per opbod verkocht te worden.
Het schijnen erg geliefde vrijetijdspaardjes te zijn met een intelligent en goed karakter.

-----------

Dat er een voor de paarden stressvol evenement van gemaakt wordt vind ik persoonlijk jammer. Ik vind het wel een groot verschil dat hier niet in oren geknipt wordt en niet onnodig op de paarden gesprongen wordt om ze vervolgens tegen de grond te werken. Deze paarden worden met een duidelijk doel gevangen.

Ik heb ook een voorbeeld waarom ik dit vind:

Mijn kat heeft een hekel aan nagels (manen) knippen, ik kan haar niet alleen bedwingen en dan ook nog de nagels knippen maar het moet wel gebeuren want zelf houd ze het niet goed meer bij en anders krijgt ze problemen met nageltjes die in kussentjes groeien.
Ik neem haar dus mee naar de dierenarts (jaag haar van de berg af) en vervolgens kan de dierenarts het ook niet alleen af dus moet ze in de houdgreep genomen worden en moet de ander de nagels knippen.
Dit is een noodzakelijk kwaad voor mijn kat maar proberen we zo snel mogelijk en met zo min mogelijk stres af te handelen en laat ik doen door iemand die verstand van zaken heeft.

Ik had mijn kat ook door de tent kunnen jagen bij de dierenarts, kunnen gaan joelen en de dierenarts op jutten om haar te vangen, tegen de tafel te werken en zijn ding te laten doen met een hele ruimte vol aanmoedigende mensen.......maar dat vind ik zielig en traumatiserend voor mijn kat....daarnaast denk ik dat de meeste mensen dit raar zouden vinden.

Ik begrijp dat een kat iets anders is als een wild paard maar ik vind dat als het noodzakelijk blijkt dat de wilde paarden hun manen en staart geknipt moeten worden (of dit daadwerkelijk noodzakelijk is kan en wil ik niet beoordelen maar als het nodig is valt dit bij mij weer onder noodzakelijk kwaad) dan zou ik persoonlijk graag zien dat dit op een zo gecontroleerd mogelijke manier gedaan wordt, met zo min mogelijk stres en door professionele mensen.

Dus niet door feestende dorpelingen die de paarden bespringen en bedwingen notabene ook nog met kinderen er tussen die mee mogen doen.

Gezien de manier waarop het gaat vind ik dat het feest voor de mensen de overhand heeft genomen en vind ik dit niet fair tegenover de dieren omdat het in mijn ogen anders kan en ik het niet nodig vind om dieren onnodig te traumatiseren voor het plezier.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:27

Het verschil zit hem in jullie meningen en dat is mooi te zien in het duitse filmpje...die ene man wil Stoer doen om eigenhandig dat hengstje naar de grond te werken..logisch dat het hem niet lukt,het paard sleept hem de kudde in..met vijf man zag je dat ze het in no time lukte,stuk rustiger..volksvermaak is op zich niet zo erg vind ik..beetje branie moet kunnen. Over het kalfjes vangen en binden in de rodeo hoor je niemand,wAnt dat is geen edel dier,al hebben die daar ook stress en of trauma van ..

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:47

Nee hoor, daar denk ik hetzelfde over alleen gaat dit topic niet over kalfjes.

Ik vind volksvermaak ten koste van dieren zo en zo niet prettig....maar dat is mijn persoonlijke mening en ik vind niet dat iedereen daar hetzelfde over moet denken als ik, mensen hebben zo hun persoonlijke grenzen over wat wel en niet kan en als er veel mensen zijn met dezelfde mening gaat er uiteindelijk geprotesteerd worden en wordt het al dan niet afgeschaft. Gelukkig worden de regels niet door de mening van 1 individu bepaald.

Ik vind het paarden vangen er spectaculair uit zien maar zou daar uit principe niet heen gaan omdat de manier waarop me toch tegen de borst stuit.