Paard overleden na ‘bitting up’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:39

Beide filmpjes gezien, maar nee, die waren het niet, wel bedankt voor het zoeken. :)
Je ziet bij die filmpjes ook normale vrolijke paarden, niet wat ik dus bedoelde. :D
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 26-09-13 14:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:40

Ohja kan ook nog.
Als ik mijn quarter los in de bak rond laat galloperen neemt ze ook een lage houding aan.
Zoals border collies het in hun natuur hebben om te sluipen. ...

capopjekop

Re: Paard overleden na ‘bitting up’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 14:49

Jij bedoelt een Amerikaan volgens mij die normaal met bit rijd? Heb dat filmpje ook gezien en snap wel wat jij bedoelt. Alleen geen idee wie het was.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:01

capopjekop schreef:
Jij bedoelt een Amerikaan volgens mij die normaal met bit rijd? Heb dat filmpje ook gezien en snap wel wat jij bedoelt. Alleen geen idee wie het was.

Ik vermoed dat we inderdaad dezelfde Amerikaan bedoelen... en ik weet het dus ook niet meer.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 26-09-13 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:14

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

ik heb heel wat paarden beleert en die leven allemaal nog...tenminste ze zijn niet dood door mijn manier van doen :+
Wat ik begrijp uit de OP is de methode die ze daar doen toch iets anders dan normaliter. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:18

@geerke ik ga er zondermeer vanuit dat je geen paard aan shanks vastzet... :) notabene, die dingen hebben dubbel zo lange scharen als een normale stang zoals we die in de dressuur kennen.
Geen normaal denkende Nederlander piekert erover een paard aan zoiets vast te zetten. Überhaupt zetten mensen hier geen paard bij aan een stang... altijd aan een gewoon bit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 15:29

iana schreef:
Zolang er topsport is zal er mishandeling zijn, het kan allemaal niet snel genoeg gebeuren. Kassakassa is de enige boosdoener, heb ook al meerdere trainers bezig gezien met paarden van mensen die hun geld en geloof eraan hechtten.
Meerdere keren met afgunst terug naar huis gekeerd na het zien van brutale omgang omdat de paarden niet begrepen wat ervan hen verwacht werd...nooit of nooit zet ik nog een paard in training, ik geef er nog liever veel meer aan uit om het zelf te fiksen en er maanden langer over te doen.

Idd.

En hele gezeik over de discipline western slaat weer helemaal nergens op; ja er zijn western trainers die zo trainen (voor topsport) maar er een net zo groot aandeel van de engelse ruiters in topsport trainen net zo bruut. Zolang er prestaties verwacht worden van die dieren zullen er brute trainers zijn. Dat betekend dus, niet alle trainers zijn bruut, maar er zullen altijd trainers zijn in alle prestatie rubrieken die het op een brute manier doen.

haffielover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:04

misselijkmakend!

Wat dacht men van gewoon....trainen?
Regelmaat, afwisseling en rustmomenten inbouwen in je schema,
kom je al een heel eind denk ik zo.

Maar ja helaas gaat het altijd om geld! |(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:25

@Toydoll, ik hoop niet dat je mijn reactie bedoelt, ik bedoelde 1 bepaalde Amerikaan die ik wel eens heb zien rijden, en wil daarmee niet alle western trainers/rijders op 1 hoop gooien.
Overigens staat "western" voor veel mensen die verder niet zo betrokken zijn bij westernrijden, model voor rijden met een lekker los teugeltje, relaxter dan Engels rijden, en ik denk dat daarom de openingspost de schok voor die mensen extra groot maakt en vragen tav trainingsmethodes oproept.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:33

Dit is ook niet fraai: [VN] Ex-racepaarden zwaar verwaarloosd in Zuid-Afrika
desalniettemin heeft dat topic op dit moment nog maar 6 reacties....
De westernsport moet wel een heel slechte naam hebben dat iedereen er meteen zo bovenop zit, of zie ik dat verkeerd en is dit geval erger dan paarden bewust laten doodhongeren?

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 16:41

Focussed schreef:
Selka: Grappig, die in de tekst aangehaalde "gewelddadige marteltechniek" is toch niets anders dan hoe wij onze paarden longeren? Het bit met "touwtjes", "elastieken", een "dubbele longe" of Pessoa-teugel zo vastzetten aan de buik van het paard dat hij uiteindelijk wel wijkt voor druk? Misschien een goed idee om ook een kritisch naar onze eigen trainingsmethodes te kijken. :j

_/-\o_ _/-\o_

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:19

storrum schreef:
De westernsport moet wel een heel slechte naam hebben dat iedereen er meteen zo bovenop zit, of zie ik dat verkeerd en is dit geval erger dan paarden bewust laten doodhongeren?

Dit heeft niks met de westernsport te maken.. Omdat het verhaal western gerelateerd is betekent dat niet automatisch dat de westernwereld niet deugd.
Natuurlijk is dat topic ook erg maar in dit topic zijn nou eenmaal wat meer discussies of meningen gedeeld
Laatst bijgewerkt door simo0ne op 26-09-13 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:21

storrum schreef:

Vind ik nog erger eigenlijk.

En ik wil toch mijn excuses aan de westernruiters aanbieden, want ik heb mijzelf nogal onhandig uitgedrukt in dit topic , maar het was niet mijn bedoeling om de westernruiters aan te vallen, vind deze methode gewoon schokkend, want precies wat iemand anders hier al zei; het eerste wat je vroeger op de manege leert is; NOOIT je paard aan het bit vastzetten...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:27

Maar hoe zien jullie voor je dan hoe het paard vastgezet wordt? Vastzetten aan een paal oid aan het bit mag niet idd. Maar met longeren zet je je paard ook vast aan het bit, of althans er zijn mensen die dat doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:43

Vreselijk. En dan weet ik nog niet eens wat een shank is...

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:46

Suzanne f een shank is een scharenbit wat in de western gebruikt wordt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:50

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:58

Nou kies je er wel een met een inwerkend tonggedeelte, lijkt een shank nog onvriendelijker :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:00

capopjekop schreef:
Nou kies je er wel een met een inwerkend tonggedeelte, lijkt een shank nog onvriendelijker :)

:Y) bedoelde er niet 1 specifiek, gewoon de resultaten :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:00

Oh ja bij mij in beeld wordt er eentje uitgelicht zeg maar :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:03

Het 'vast zetten' opzicht vind ik geen ramp, vind het af en toe fijn om 'te stretchen'. Paard via het bit vast aan de singel (aan de zijkanten of onderkant) en dan lekker laten lopen ('vrij'), paard gaat op zijn eigen tempo lekker lopen (of lekker om laag en alles lang maken, of omhoog en de achterhand er onder gooien, even doorpezen en alle spieren aan het werk zetten), paard krijgt dan ook niet de ruimte om sterren te kijken, net genoeg voor een opgerichte en lage houding.

Paard leert dan en lekker te lopen (of het nu verplicht is of niet, zijn lichaam werkt fijn) en gaat ook veel rustiger lopen dan ze ohz doet (gaat ohz constant een stapje sneller, terug vragen is vaak een paard finaal in de krul of tegen de hand, nee bedankt). Verschil is dan wel dat het niet met shanks gebeurt, zal het ook nooit en te nimmer met mijn hackamore doen, no thanks, dat is gewoon bruut, paard kán zo niet eens iets verkeerds doen zonder zich flink pijn te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:35

xSlvna schreef:
Het 'vast zetten' opzicht vind ik geen ramp, vind het af en toe fijn om 'te stretchen'. Paard via het bit vast aan de singel (aan de zijkanten of onderkant) en dan lekker laten lopen ('vrij'), paard gaat op zijn eigen tempo lekker lopen (of lekker om laag en alles lang maken, of omhoog en de achterhand er onder gooien, even doorpezen en alle spieren aan het werk zetten), paard krijgt dan ook niet de ruimte om sterren te kijken, net genoeg voor een opgerichte en lage houding.

n.

Ik vind vastzetten van een prooidier omwille ontspanning/nageven/wijken voor druk af te dwingen (paard heeft immers geen enkele keuze) per definitie discutabel.
Maar ik begrijp wel meer niet in de paardensport. -O-

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:35

ohjajoh6 schreef:
En ik wil toch mijn excuses aan de westernruiters aanbieden, want ik heb mijzelf nogal onhandig uitgedrukt in dit topic , maar het was niet mijn bedoeling om de westernruiters aan te vallen,

Wat aardig ! Dank je wel, excuses aanvaard. :)

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:37

Dit is geen trainen meer maar martelen.....tot de dood erop volgt......wat hebben deze dieren misdaan?

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:39

Focussed schreef:

Mijn gedachte! Ik heb me verder niet ingelezen, maar onze hele 'bijzetcultuur' is toch gebaseerd op het paard z'n hoofd laten wijken voor druk? Neemt niet weg dat er weinig paarden aan sterven hier en dat de man dus wel degelijk erg fout zat.