Paarden mogen niet op het fietspad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:21

MiraLooks schreef:
Lieve mensen. Ik kan er soms best inkomen dat medeweggebruikers zich ergeren aan alle paardenpoep op de weg. Dus als we nou eens beginnen om daar wat meer rekening mee te houden dan hoeven fietspadgebruikers zich minder te ergeren.

Voor fietspadgebruik. Officieel hoor je gebruik te maken van de rijbaan. Dus op de weg. Met uitzondering van wegen waar 80 km mag worden gereden of uit of opritten. Daar mag je als langzaam verkeer niet komen. Dan wordt het gedoogd om gebruik te maken van de berm.

Als wij ruiters er dan toch voor kiezen uit veiligheidsoverwegingen om op een fietspad te rijden dan is het welnetjes om rekening te houden met andere fietspad gebruikers. .

Exact wat ik dacht.

Wij zijn officieël verplicht op de weg te rijden. Is het onveilig dan is een fietspad gedoogd maar niet standaard voor een ruiter. De berm er tussen is een betere oplossing.

Gebruik je wel het fietspad dan ruim je ook de mest op. Simpel toch?
En je zorgt dat fietsers geen overlast hebben van jou als ruiter. Je bent 'te gast' op het fietspad, zo hoor je je ook te gedragen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:22

little_king schreef:
wendyenbram schreef:
Dus omdat wij in een landelijk gebied wonen, waar we een heel mooi fietspad langs een weg hebben met aan beide kanten van de fietspad een berm(pje) moeten we maar door de hopen paardenstront fietsen? terwijl als ik met de tractor rijd land op en land af, waar ik netjes een bordje slipgevaar neerzet, en NA mijn werkzaamheden direct het fietspad en weg afschraap.
Nee hoor onzin. een fietspad langs een 60 of 80 km weg is daar neergelegd voor de veiligheid van de FIETSER. en dat daarbij de ruiter er ook een "veilige" overgang heeft is meegenomen. Maar als zo`n ruiter het dan nodig vind om dat fietspad onveilig te maken voor de fietser dan wordt IK daar pissig van. en dan nog de mentaliteit van de mensen met paarden (of paardenmensen) BAH nee als er ook maar iets gebeurd wat hun paardje eventueel kan schaden, dan roepen ze om het hardst dat dat verboden MOET worden. (ballonnen?) Maar de schade die ze zelf veroorzaken, daar doen ze honend over.

Je hebt het tegen mij?
Ik schrijf dus dat het op een fietspad overal opgeruimd moet worden. Ook buiten de bebouwde kom.
Maar op de gewone wegen buiten de bebouwde kom vind ik het onnodig, daar is het landelijk gebied voor.

Overigens heb ik zelf een paard dat niet durft te poepen buiten, dus van mijn paard vind je geen hoop.
Maar van mijn mederuiters wel en daar heb ik bij ons op de landweggetjes geen moeite mee.

Ik las dat op wegen buiten de bebouwde kom mest opruimen niet nodig was. Aangezien ik aan de weg woon buiten de bebouwde kom. deze weg is een 60 km weg, waar een fietspad langs loopt. Aan dit fietspad grenzen allemaal paarden weides. dit fietspad ligt dus altijd onder de paardenmest. Aan dit fietspad grenzen ook mijn weides en landbouwgrond. Waarbij IK dus zowel de paardenmest wegschop de berm in, als mijn sporen van de trekker en werktuigen opruim. Beide ben je gewoon verplicht.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:22

@ miraLooks Daar ben ik het ook mee eens :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:26

Citaat:
Ik las dat op wegen buiten de bebouwde kom mest opruimen niet nodig was. Aangezien ik aan de weg woon buiten de bebouwde kom. deze weg is een 60 km weg, waar een fietspad langs loopt. Aan dit fietspad grenzen allemaal paarden weides. dit fietspad ligt dus altijd onder de paardenmest. Aan dit fietspad grenzen ook mijn weides en landbouwgrond. Waarbij IK dus zowel de paardenmest wegschop de berm in, als mijn sporen van de trekker en werktuigen opruim. Beide ben je gewoon verplicht.

De weg, nee dat vind ik niet nodig nee.
De fietspaden wel.

Ik woon ook landelijk en hier poepen ook paarden op de weg, ik heb daar echt geen moeite mee.
Ook niet de trekker sporen.
Dat hoort mijn inziens bij landelijk wonen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:29

Brainless schreef:
Roweentje89 schreef:
Hoe kan zij met haar luxe hakkenschoenen in paardenmest terecht komen als ze op de fiets zit, want daar is het fietspad toch voor?

Hmmm..

Was bij een stoplicht.

Dus.. Zij komt op een tempo aangefietst, moet dan stoppen voor rood licht (dat ziet ze) en op een fietspad dat 1 meter breed is gaat ze pontificaal met haar luxe hak in de paardenmest staan? Denk nou niet dat het een mesthoop was 1 meter breed en lang.

Beetje aandacht zoeken denk ik dan maar weer.

wendyenbram

Re: Paarden mogen niet op het fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:33

Nee dat is geen aandacht zoeken, Dat is een ergernis. een ergernis aan iets, wat er niet hoeft te zijn. Omdat paarden daar niet horen. En komen ze er toch? (om welke goed verzonnen reden dan ook,) hoor je geen overlast te veroorzaken. Dus ruim je de geproduceerde mest op! Klaar! ZO simpel. dan voorkom je misschien dat ze straks zeggen dat paarden nergens meer mogen komen. Maar met deze houding die in ik dit topic steeds weer hoor, Gaan we het straks echt krijgen dat we nergens meer met paarden welkom zijn.
Ik zou zeggen ga vooral zo door.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:35

Op een fietspad hoort een paard niet dat klopt.
Maar op een gewone landweg wel.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:38

Ja klopt had het nu ook niet tegen jou Little king, maar tegen Roweentje die zo spottend doet over de fietser.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:40

Jij schreef nergens meer welkom, daarom eigenlijk mijn reactie weer :)

Nu moet ik ook wel gniffelen over die fietser en de opmerking van Hans Anders wel erg treffend vond.
Ondanks dat ik vind dat de mest daar opgeruimd had moeten worden is de fietser ook wel een beetje dom om precies met haar schoen in zo'n grote drol te trappen.
Dat ze er over klaagt heeft ze het recht toe, maar er in stappen? Dat stukje geloof ik zelfs niet eens uit het verhaal, denk dat ze dat meer heeft gedaan om een statement te maken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:00

Dat denk ik ook hoor, dat er een statement gemaakt wordt. echter heeft ze gewoon gelijk. de opmerking van Hansanders vind ik ook wel om te lachen.
Echter het gedrag hier van mede ruiters is om te huilen. Want als DIT is wat er uitgestraald wordt naar de wereld die niks met paarden heeft, Kan het er idd maar zo ooit eens van komen dat er hele strenge regels komen wat paarden op de weg betreft. en als je pech hebt ben je straks nergens meer welkom, en zul je verplicht met de trailer naar het buitenrijgebied moeten i.p.v. dat je er nu heen kunt rijden te paard.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:12

Het is zeker een ergernis voor bepaalde mensen als er paardenmest op een openbare weg ligt. (Ikzelf kan me daar niet druk om maken)

Wat ik erger vind is mensen die katten aanschaffen en buiten laten lopen en in mijn tuin hun behoefte laten doen en dan nog zeggen: Ja, maar het is een buitendier ze moeten het toch ergens doen.
Dat is nou bepaald ook niet de bedoeling, als je een dier neemt dien je ervoor te zorgen, ook voor zijn sch*t.

Nu even terug op de fietser. Ik wil niet spottend tegen de mevrouw in kwestie doen. Ik vind het gewoon raar dat ze met haar schoen precies in de hoop terecht komt. Je ziet het toch liggen en kun je best er gewoon naast gaan staan. Ergeren kun je je daar ook over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:30

Marga schreef:
HAP-raadslid Van Groenigen achtte het verstandig om dit breed bekend te maken aan alle paardeneigenaren, manegehouders en alle anderen die geregeld met paarden de weg opgaan.

Buiten het hele 'mest opruimen' verhaal om viel deze quote mij ook op. Daar zit volgens mij een kleine denkfout. Ik heb zelf altijd het idee dat veel paardeneigenaren goed op de hoogte zijn hiervan (hoop ik dan toch), maar andere verkeersgebruikers?? Die weten vaak niet waar het paard thuishoort, en halen soms echt gevaarlijke toeren uit daardoor. Laatst zat er eentje bijna bovenop paardlief met de auto, zo vlak erachter te drukken. Zo gauw hij kon scheurt hij rakelings erlangs, ter hoogte van mij kijk hij mij aan en tikt op zijn voorhoofd en wijst daarna naar het fietspad... En zo ken ik er meer die ervan overtuigd zijn dat een ruiter niet op de weg hoort, maar op het fietspad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:31

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:31

Vind ik ook vreselijk kattenpoep in mijn tuin of erger, in de zandbak van de kinderen. Maar omdat mensen hun katten dus buiten laten lopen, mogen paarden mensen hun paard op het fietspad laten poepen? Want indirect wat je daarmee zegt.

Hondenpoep op de stoep vind ik ook vies. mensen die expres te hard rijden in hun auto ook zo verkeerd.... Maar hoeven wij ons niet aan de regels te houden die voor ons gelden, omdat anderen zich niet aan de regels houden die voor hen gelden?

Zo kan iedereen naar de ander wijzen, en niemand neemt zijn/haar verantwoordelijkheid. lekker zooitje wordt het dan.
Nee dan ben ik blij met de mensen die wel nadenken, en weten dat als altijd iedereen naar de ander wijzen er nooit een verbetering komt. Begin bij je zelf goed voorbeeld doet goed volgen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:35

Roweentje89 schreef:
Hoe kan zij met haar luxe hakkenschoenen in paardenmest terecht komen als ze op de fiets zit, want daar is het fietspad toch voor?

Hmmm..

Was bij een stoplicht.[/quote]

Dus.. Zij komt op een tempo aangefietst, moet dan stoppen voor rood licht (dat ziet ze) en op een fietspad dat 1 meter breed is gaat ze pontificaal met haar luxe hak in de paardenmest staan? Denk nou niet dat het een mesthoop was 1 meter breed en lang.

Beetje aandacht zoeken denk ik dan maar weer.[/quote]
Maakt niet uit, die hoop mest hoort daar niet te liggen.
Maar as usual vind het gros van de ruiters op bokt dat heel de wereld rekening met hún dient te houden, maar houden ze zelf tekening met niemand.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:36

Ik lees toch echt dat het gros van de ruiters vind dat het opgeruimd had moeten worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:46

wendyenbram schreef:
Vind ik ook vreselijk kattenpoep in mijn tuin of erger, in de zandbak van de kinderen. Maar omdat mensen hun katten dus buiten laten lopen, mogen paarden mensen hun paard op het fietspad laten poepen? Want indirect wat je daarmee zegt.

Hondenpoep op de stoep vind ik ook vies. mensen die expres te hard rijden in hun auto ook zo verkeerd.... Maar hoeven wij ons niet aan de regels te houden die voor ons gelden, omdat anderen zich niet aan de regels houden die voor hen gelden?

Zo kan iedereen naar de ander wijzen, en niemand neemt zijn/haar verantwoordelijkheid. lekker zooitje wordt het dan.
Nee dan ben ik blij met de mensen die wel nadenken, en weten dat als altijd iedereen naar de ander wijzen er nooit een verbetering komt. Begin bij je zelf goed voorbeeld doet goed volgen....

Precies, met vingertje wijzen schiet niemand iets mee op.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:56

Maar het is wel prettig om met het vingertje te wijzen, want we hebben nu al drie groepen die zich niet gedragen zoals de gemiddelde ruiter wil, namelijk boeren, mountainbikers en honden- en katteneigenaren. Gelukkig hebben we weer genoeg reden om het te laten liggen en als iemand klaagt, dan hebben we tenminste ons weerwoord klaar...

Een goede raad voor de buitenrijders, wen je paard snel aan een mestzak, zodat je straks buiten kan blijven rijden als dat verplicht is :D

En wat die mest op een landbouwweg betreft, gelukkig kunnen motors niet over paardenmest wegslippen en kan een auto het niet opspetteren tegen een fietser er langs rijdt. Ruiters blijven maar bewijzen dat ze niet met gedoogconstructies om kunnen gaan...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:59

@Karl66
Je vergeet de automobilist, racefietsers en luchtballonnen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:02

Karl, klik er wat apv's aan bij steden die het al opgenomen hebben.
Daar gaat het ook altijd over de bebouwde kom, dus zo raar is mijn beredenering niet.

Een motor heeft ook last van blaadjes op de weg, olie op de weg en noem maar op.
Beetje motor rijder is daar dus op bedacht en zie t een drol echt wel liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:07

Pffff, wat kan men zich weer lekker druk maken hier op bokt..... Ik erger me weer rot aan hufters in het verkeer (en die zijn er zeer veel tegenwoordig) en zeurpieten op internet (en ik kan nog tig dingen opnoemen, maar wat doet het ertoe?). Ik rij of wandel met paardlief (net als iedereen hier in Loosdrecht) gewoon op het fietspad richting hei/bos. Je zult wel moeten, op de weg is het namelijk levensgevaarlijk. Geen agent die je aanhoudt, hoor, op het fietspad, het mag bij ons gewoon (is ook officieel aangegeven als ruiterroute door het dorp richting hei/bos!!) Dus wat nou, het mag niet? Bij ons dus wel. :j

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:12

Ja nou fijn dat het bij jullie (nog) mag. Moet je nodig heel veel je paard op h et fietspad laten poepen. moet je eens zien hoe snel het dan niet meer mag. en dat is waar het hier om gaat.
Je paard op het fietspad wordt op veel plaatsen gedoogt. Echter als men maar zo tekeer blijft gaan wanneer er wat gezegd wordt over de uitwerpselen van hun lieve paardjes. Is het maar zo dat het op een dag echt NIET meer mag. Als dat is wat je wil? gewoon doorgaan.

Je hoort mij niet over OP het fietspad rijden. doe ik hier ook wel eens. het gaat erom wat je op het fietspad doet. besef je dat je daar te gast bent? en geef je de fietser dus de ruimte? besef je dat mest gevaarlijk KAN zijn voor de fietser? en ruim je het op. JA? prima welkom in het "veilig paardrijden! NEE! doe dan eerst eens wat aan je eigen houding, voor je loopt te zeuren over anderen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:17

little_king schreef:
Daar ben ik het mee eens, recht voor een oprit wel.
Maar gewoon ergens op een landweggetje waar geen huis staat, daar fietst de fietser maar omheen hoor :)

Ik rij elke ochtend met mijn kinderen over landweggetjes naar school (waar dus vanochtend ook mest lag). Maar ik kom met mijn fietskar echt niet om de mest heen hoor, hoe dan ook rij je er met een band door. Wat als het geregend heeft ook nog eens alle kanten opspat: Heel fijn, fiets, kar en kinderen in de kar onder de stront. Briljant.
Ruim je smerigheid toch gewoon achter je op, het is niet omdat er geen huis staat dat andere mensen er geen last meer van hebben!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:19

wendyenbram schreef:
Ja nou fijn dat het bij jullie (nog) mag. Moet je nodig heel veel je paard op h et fietspad laten poepen. moet je eens zien hoe snel het dan niet meer mag. en dat is waar het hier om gaat.
Je paard op het fietspad wordt op veel plaatsen gedoogt. Echter als men maar zo tekeer blijft gaan wanneer er wat gezegd wordt over de uitwerpselen van hun lieve paardjes. Is het maar zo dat het op een dag echt NIET meer mag. Als dat is wat je wil? gewoon doorgaan.

Je hoort mij niet over OP het fietspad rijden. doe ik hier ook wel eens. het gaat erom wat je op het fietspad doet. besef je dat je daar te gast bent? en geef je de fietser dus de ruimte? besef je dat mest gevaarlijk KAN zijn voor de fietser? en ruim je het op. JA? prima welkom in het "veilig paardrijden! NEE! doe dan eerst eens wat aan je eigen houding, voor je loopt te zeuren over anderen!

Ach, ze miepen al jaren over paardenpoep in het dorp ;) (net als over hondenpoep trouwens), maar geen kip die de paarden tegen houdt, hoor. Het is een geliefde bezigheid in deze omgeving. Overigens laat ik het in het buitengebied gewoon liggen, in de woonwijk rij ik na het rijden even langs om het weg te halen. Ik geef fietsers/voetgangers (ja, die lopen er namelijk ook vaak op) in principe altijd voorrang, ben altijd vriendelijk en fatsoenlijk. Dus schreeuw niet zo, meid, doe gewoon normaal. Doen wij ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 14:22

wendyenbram schreef:
Waarbij IK dus zowel de paardenmest wegschop de berm in, als mijn sporen van de trekker en werktuigen opruim. Beide ben je gewoon verplicht.

Het zou eigenlijk niet meer dan normaal moeten zijn, maar toch +:)+ voor jou, want blijkbaar vindt men het niet zo'n normale actie in het algemeen