Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:13

wendyenbram, nu maak je een vergelijking tussen een ruiter die zeurt nadat hij ZELF de openbare weg opzoekt (met alle dingen die daar voorkomen) en een boer/stalhouder/tuinder/grondbezitter die verder niets actiefs doet maar wel totaal ongevraagd ineens luchtballon (met mensen, volgauto's, de hele santekraam) op zijn eigen terrein krijgt.
En het gaat niet alleen om het zieke paard in het artikel, op Bokt zit er hier ook iemand die haar gezonde jonge getalenteerde sportpaard moest laten inslapen door een ballon bijvoorbeeld. En behalve paarden, denk ook aan het vee of de gewassen bijvoorbeeld. Het probleem is echt wel breder dan 'paard'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:13

wendyenbram schreef:
Nee al die lieve hobbyruiters die te beroerd zijn om af te stappen nadat hun paard het fietspad onder gepoept heeft dat is fijn! het fietspad waar ze al niet eens horen te rijden, Maar vooruit het is veiliger dus laat ze maar daar rijden. en dan te beroerd zijn on hun troep op te ruimen. lekker laks, mijn paardje staat niet stil met opstappen, de regen spoelt het wel weg enz...
of de hekken los laten van het bos. ach ik rijd liever door dan dat ik het hek achter me sluit.

Dat zijn precies de zelfde dingen. Maar he, dit mag natuurlijk allemaal onder de noemer ik met mijn paard mag alles en de ander moet maar uitkijken voor mij.

En dan is dit helemaal niet tegen jou/jullie persoonlijk. maar dit topic, en alle andere topics valt me dat steeds weer op. Vandaar. en nee dan keur ik het dus NIET goed, dat een ballonvaarder asociaal doet en dat er daardoor ongelukken gebeuren, en ook niet dat een trekker rijder bewust dicht achter een paard gaat hangen. Maar als we ALLEMAAL eens verdraagzamer zijn naar elkaar zou het een stukje fijner zijn op aarde en met elkaar.

Nee dat is niet hetzelfde, het zou hetzelfde zijn, als een ander zijn paard in jouw tuin laat schijten, met 3 mensen kotm om het op te ruimen en jou een flesje bier geeft, maar tegelijkertijd zijn je dure planten verpletterd.

Niemand zegt dat je met een paard alles mag, nogmaals, dat maak jij er van.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:23

Mindim schreef:
wendyenbram schreef:
Men geeft vaak geen fles wijn bij schade, de fles wijn is als bedankje. als er schade is wordt dat anders opgelost.

Tja en wat als jouw edele ros zich uit schrik zo'n rare sprong maakt, omdat de ballon in het weiland landt, dat ie ingeslapen moet worden. Hoe zie jij daar een nette oplossing?

En wAt zeg je dan van die ene motorrijder bijvoorbeeld langs jouw wei rijdt en jouw paard schrikt en vliegt door de draad met alle gevolgen van dien? Moeten motorrijders dan ook verboden worden of vrachtwagens of ligfietsen of de ene roedel honden of wat dan ook?

Nogmaals ballonvaarders moeten nu eenmaal op andermans land landen. Het gros zal er voor zorgen dat daarbij zo min mogelijk schade bij te veroorzaken. Schade zal ook vergoed worden. Overal heb je voor- en tegenstanders. Gun ieder zijn hobby en wees een beetje verdraagzaam. Ook met je paard in het bos veroorzaak je schade alleen hoor je vrij weinig mensen hierover. Dus zoals eerder gezegd. Kijk eerst bij jezelf voordat je een ander beschuldigt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:25

Misschien eens lezen? Ik zeg dit wel in dit topic, Maar al meerdere malen aangegeven dat ik het over de topics van afgelopen tijd heb. waaruit toch echt blijkt dat paardeneigenaren zichzelf heel de weg toe-eigenen. en die topics kun je zelf opzoeken. Maar misschien voel je je zelf aangesproken? dat je zo fel reageert. ik heb het namelijk helemaal niet tegen jou als persoon ik zeg ook helemaal niet dat jij zo`n eigenaar bent. Wil alleen maar zeggen dat je niet omdat 1 persoon iets doet wat niet hoort en het op een asociale manier doet. je het niet die hele groep aan kan rekenen.

Wij hebben hier namelijk heel vaak ballonvaarders die hier landen. wonen precies op zo`n punt waar je beter kunt landen als het bijna donker wordt, anders zit je boven bos en heide. nooit geen problemen gehad. meestal is er maar 1 auto die in het weiland komt om de ballon te pakken. de volgauto`s blijven op afstand. ze komen het altijd melden dat ze weer zijn geland. 1 keer zijn ze per ongeluk aan de overkant van de weg geland, waar dat jaar voor het eerst mais stond. dit hebben ze ruim vergoed.
tja en mijn paard verblikt of verbloost niet als er een ballon land als ze vrij in het land er naast staat. Weet niet wat ze doet wanneer ik erop zit.

En ballonvaarders die zich willens en wetens slecht gedragen, en met meerdere auto`s het land opjagen en zo. die hoeven de volgende keer niet meer terug te komen. En zo pak je diegene aan die het verprutsen, en "beloon" je diegene die zich netjes gedragen, in plaats van ze allemaal maar onder 1 kam te scheren.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:29

Urielle schreef:
wendyenbram, nu maak je een vergelijking tussen een ruiter die zeurt nadat hij ZELF de openbare weg opzoekt (met alle dingen die daar voorkomen) en een boer/stalhouder/tuinder/grondbezitter die verder niets actiefs doet maar wel totaal ongevraagd ineens luchtballon (met mensen, volgauto's, de hele santekraam) op zijn eigen terrein krijgt.
En het gaat niet alleen om het zieke paard in het artikel, op Bokt zit er hier ook iemand die haar gezonde jonge getalenteerde sportpaard moest laten inslapen door een ballon bijvoorbeeld. En behalve paarden, denk ook aan het vee of de gewassen bijvoorbeeld. Het probleem is echt wel breder dan 'paard'.

Zoals je in mijn vorige post hebt kunnen lezen landen er hier regelmatig ballonnen. op preciezer te zijn, wij hebben koeien, kalveren, kippen, paarden en honden.
En nooit geen problemen.
Alleen wanneer er een helikopter bij ons van het land vandaan opstijgt en land dan zetten we de koeien binnen de paarden zetten we in een weiland er iets verder vandaan, met genoeg ren ruimte. en deze rennen vaak de eerste keer even heen en weer, om daarna gewoon verder te gaan met grazen.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:00

Ik zit veel in het wereldje van paramotor vliegers. Dat zijn paragliders met een motor. Wij starten en landen in weilanden met toestemming van de landeigenaar. In geval van nood, landen we willekeurig waar. What come's up, must go down :-)
Zelf hebben we paarden en oefenen we in de weide naast de paarden. Zo'n groot vliegscherm en lawaaimakende motor is de eerste keer eng voor de paarden, maar nu kijken ze niet eens meer op. Meestal is het opstijgen en maken ze een mooie vlucht en daarna keren ze terug op hetzelfde weiland. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met vee of andere dieren. Een van onze vliegweilanden ligt zelfs naast een grote koeienstal, die beesten zijn het gewent.

Maar je hebt altijd van die mensen die een ander zijn pleziertje niet gunnen. Ze vinden het herrie maken ( vergelijk het met 3 minuten het geluid van een grasmaaier). Ze voelen zich bekeken vanuit de lucht, privacy. Enz. Enz. Onlangs een omwonende van een vliegweiland helemaal over de rooie omdat haar paard schrik zou hebben en haar hond aan de valium moest. Het paard zou een kampioen zijn in het één of ander (dusss ...) En dat terwijl er dan juist niet boven die woning gevlogen wordt om daar rekening mee te houden en alle starts en landingen die avond van die woning afgedraaid werden. Politie en al werd gebeld. Samenleven en elkaars hobby gunnen blijft gewoon lastig. Gelukkig vinden de meeste mensen het geweldig leuk en mooi om te zien die paramotors. En de wet in Belgie waar wij meestal vliegen geeft ook die ruimte om overal te mogen starten en landen met toestemming van de landeigenaar (boer).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:13

Hartstikke fijn voor jullie natuurlijk dat jullie paarden en vee en andere dieren er niet van opkijken (en dat jullie velden er relatief weinig schade van hebben) maar dat is dus elders ook wel eens anders. ;) Alsmede naast de dieren ook nog kapotgetrapte, kapotgereden en 'geplette' gewassen, waar mensen niet altijd simpelweg blij zijn met gewoon een financiële vergoeding maar de schijt in hebben van een seizoen werk voor niks, klanten dat jaar moeten afpoeieren of de moeite moeten nemen om dingen elders weer in te kopen.

Maar weet je, eigenlijk zou ik dit voor mijn gevoel niet eens moeten uitleggen. Het is voor mijn simpele ziel echt iets logisch dat je andere mensen niet lastigvalt met jouw hobby en ik heb geen enkel begrip voor mensen die dat wel doen, of dat nu iets als ballonvaart is of die twee stomme dozen die de paardenmest niet van het fietspad halen als ze buitenrijden of de jaarlijke wielerkoers waardoor we het erf niet afkunnen. Fijn dat je een hobby hebt, leuk, vooral doen, maar zorg dat het je eigen hobby blijft en dat anderen er niet de dupe van worden.

superwoman

Re: Zwak paard sterft als gevolg van laagvarende heteluchtballon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:21

Urielle.........amen.

Eerlijk,wil best rekening houden met de hobby van een ander, maar je moet niet overdrijven.
Ongevraagd op mijn erf komen gaat mij veelste ver.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:25

Mensen in bepaalde gevallen is het nodig dat er een helicopter boven je wei komt te hangen, dat er wensballonnen over je wei komen,of naar beneden komen, dat er een straaljager een move komt maken, dat er bij je buren of jezelf brand uit breekt...... allemaal verbieden? Wees blij dat luchtballonnenmaatschappijen het zo ruimhartig vergoeden..... Dat je paard een paniekdier en vluchtdier is dat is jouw probleem. Dat risico heb je bewust genomen toen je er een kocht/kreeg.

Pfff en het kan ook nog eens gaan onweren ...... en jouw land? Alleen de bovenste meter hè.... ;)

En ik merk wel degelijk dat luchtballon piloten de gedragscode altijd toepassen en dat er maar zeer zelden van afgeweken moet worden....

De gedragscode van ruters hier op de weg wordt daarin tegen maar zelden toegepast..... ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:33

Mindim schreef:
wendyenbram schreef:
Men geeft vaak geen fles wijn bij schade, de fles wijn is als bedankje. als er schade is wordt dat anders opgelost.

Tja en wat als jouw edele ros zich uit schrik zo'n rare sprong maakt, omdat de ballon in het weiland landt, dat ie ingeslapen moet worden. Hoe zie jij daar een nette oplossing?

Mag ik vragen waarom er steeds direct uitgegaan wordt van het meest negatieve scenario? Nooit eraan gedacht dat je paard misschien even een kort sprintje trekt en aan de andere kant misschien gewoon staat te kijken? Of een koe? Of een schaap?

Wettelijk is het zo geregeld wat ballonvaarders wel en niet mogen. Dat je het er niet mee eens ent, begrijpelijk. Roepen dat ze dan maar ergens anders moeten landen, oké maar waar dan. Als het je overkomen is of je regelmatig overkomt, doe er dan wat aan. Wees constructief, ga in gesprek, zoek een oplossing. Moet je eens zien wat je kan bereiken dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:52

wendyenbram schreef:
Zoals je in mijn vorige post hebt kunnen lezen landen er hier regelmatig ballonnen. op preciezer te zijn, wij hebben koeien, kalveren, kippen, paarden en honden.
En nooit geen problemen.
Alleen wanneer er een helikopter bij ons van het land vandaan opstijgt en land dan zetten we de koeien binnen de paarden zetten we in een weiland er iets verder vandaan, met genoeg ren ruimte. en deze rennen vaak de eerste keer even heen en weer, om daarna gewoon verder te gaan met grazen.

Kijk jij doet dat voor een helicopter, dan verplaatst jij je vee, je weet dat van te voren. Als er een ballon onverhoeds hier in de wei land, heb ik geen tijd gehad om mijn beesten binnen te zetten. Jij zet je dieren vast niet voor niets een weiland verder of binnen namelijk, vanwege schrik misschien? Maar je vind het raar dat een ander het vreemd vind dat een onbevoegde zomaar op je land komt, zonder dat je de kans hebt je vee voor die schrikreactie te behoeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:54

martine0503 schreef:
En wAt zeg je dan van die ene motorrijder bijvoorbeeld langs jouw wei rijdt en jouw paard schrikt en vliegt door de draad met alle gevolgen van dien? Moeten motorrijders dan ook verboden worden of vrachtwagens of ligfietsen of de ene roedel honden of wat dan ook?

Nogmaals ballonvaarders moeten nu eenmaal op andermans land landen. Het gros zal er voor zorgen dat daarbij zo min mogelijk schade bij te veroorzaken. Schade zal ook vergoed worden. Overal heb je voor- en tegenstanders. Gun ieder zijn hobby en wees een beetje verdraagzaam. Ook met je paard in het bos veroorzaak je schade alleen hoor je vrij weinig mensen hierover. Dus zoals eerder gezegd. Kijk eerst bij jezelf voordat je een ander beschuldigt.

Die motorrijder en de rest van jouw genoemde voorbeelden bevind zich op de openbare weg, niet op mijn grond. Het bos is openbaar, in iemands privebos kom ik niet.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:56

Jullie vergelijken steeds rare dingen.
Als de trauma heli bij mij in de wei moet landen en mijn paard verongelukt dan zal ik dat verschrikkelijk vinden.
Maar die lui landen daar niet voor de lol, maar uit noodzaak om mensen te redden.

Wensballonnen, die zijn er een paar in de wei geland.
Daar waren de paarden niet bang van, die zijn natuurlijk heel wat kleiner en hebben geen branders.
Het was wel net zo droog als dat het nu is, dus verstandig dan deze dingen aan te steken?

Een motor op de weg en mijn paard springt weg en breekt zijn been mijn probleem.
Een crossmotor door mijn eigen land en het paard breekt zijn been, nou wie zou dat normaal vinden?
Ik denk niemand hier, maar dat is wel wat de ballon mag.

Daarnaast ben ik het totaal met mindim en Urielle eens.
Het is mijn land, daar betaal ik maandelijks een flinke duit geld voor.
Ik val niemand lastig met mijn hobby, ik kom zelfs nooit met een paard in de bebouwde kom of een fietspad.
Het zou erg prettig zijn als andere ook hun hobby bij zichzelf houden.
Laatst bijgewerkt door little_king op 06-09-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:59

slimmerik schreef:
Mensen in bepaalde gevallen is het nodig dat er een helicopter boven je wei komt te hangen, dat er wensballonnen over je wei komen,of naar beneden komen, dat er een straaljager een move komt maken, dat er bij je buren of jezelf brand uit breekt...... allemaal verbieden? Wees blij dat luchtballonnenmaatschappijen het zo ruimhartig vergoeden..... Dat je paard een paniekdier en vluchtdier is dat is jouw probleem. Dat risico heb je bewust genomen toen je er een kocht/kreeg.

Pfff en het kan ook nog eens gaan onweren ...... en jouw land? Alleen de bovenste meter hè.... ;)

En ik merk wel degelijk dat luchtballon piloten de gedragscode altijd toepassen en dat er maar zeer zelden van afgeweken moet worden....

De gedragscode van ruters hier op de weg wordt daarin tegen maar zelden toegepast..... ;)

Wensballonnen zitten hoog in de lucht, tenzij ze die naast je wei oplaten, een wensballonnetje is ook niet zo groot en heeft geen stuur. Straaljager, tja die vliegt over, land niet in de wei. Dat bij de buren brand uitbreekt, tja ik denk dat die mensen dat zelf ook niet willen en het is vast hun hobby niet. Onweer, tja natuur he heb je geen controle over.
Ik heb paarden en die hoeven op het eigen land zich niet te schikken naar mensen of voorwerpen met mensen die daar niets te zoeken hebben. Zou wat zijn zeg, als een ballon in de wei land, je paard er bij neer valt uit schrikt en men tegen me zou zeggen, tja het is een vluchtdier, moet je die maar niet kopen :roll: Bij de openbare weg is ie doodbraaf, dus in situaties waar hij mak moet zijn, op de openbare weg, daar is ie braaf.

Ik snap ook niet wat het gedrag van ruiters hier mee te maken heeft verder, niemand die dat goed praat in dit topic immers?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:39

slimmerik schreef:
Sjonge, ben blij dat mensen hier doorgaans wèl verdraagzaam zijn en tradities toejuichen en zich tolerant naar elkaar kunnen opstellen. Vreselijk zo'n ikke-ikke wereld......

Per jaar vinden er in Nederland 10000 ballonvluchten plaats tot groot plezier van de beoefenaars en de passagiers. En wat gaat er nu procentueel eigenlijk fout..... ?????

Het gaat er mij niet om wat er fout gaat, maar dat ze te gast zijn in het luchtruim boven mijn huis en mijn grond. Dan hebben ze zich aan regels te houden. Bij ons in de buurt kan niet geland worden maar omdat wij zo mooi aan een natuurgebied wonen vinden ze het nodig om op circa 30 meter over te vliegen en dan lekker flink gas te geven (uiteraard niet met een stille brander) als je je niet aan de wet kunt houden, blijf dan lekker aan de grond. Overigens vind ik het ook een schending van de privacy als ze zo laag overvliegen dat ze gewoon bij je naar binnen kunnen kijken. En als je ze dan herhaaldelijk, ook via die vereniging, vraagt om niet zo laag over te vliegen, en ze hebben daar lak aan dan mogen ze van mij een verbod krijgen. Het is wachten op dat er echt ongelukken gebeuren. Ik heb al een keer gehad dat er een aso overvloog op 20 meter en ik net mijn paard aan het longeren was. Paard schrok zich dood en de blaren van het longeertouw stonden in mijn handen. En het lijkt wel of er steeds meer piloten bijkomen die lak hebben aan alle regels.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:45

superwoman schreef:
Merel, je kunt ergens aangeven dat jullie niet willen dat er geland wordt op jullie bedrijf. ik denk bij de vereniging ofzo. Dan moeten ze er rekening mee houden en worden je kansen dat het gebeurd wel kleiner.
Ben het volledig met je eens, want zo herken ik de ballonvaarders ook. Gelukkig niet uit eigen ervaring, maar wel uit eerste hand van bekenden.

Vind het ook zo krom dat zij mensen laten betalen voor en ballonvaart en de boer zijn land maar moet opofferen.

Nu zijn er gelukkig wel die het beter geregeld hebben, die redelijk vaste plekken hebben om naar toe te gaan en te landen. Dat is allemaal prima uit te rekenen.
Helaas zijn de minder goede wel degene die het verpesten.

Je kan via die verening vragen of ze je als "gevoelig gebied" kunnen registreren. Dan moeten ze daar op gepaste hoogte overvliegen. Dit heeft bij ons echter niet geholpen en die verening doet vervolgens ook niks als je meldt dat er evengoed weer op lage hoogte over je huis en land is gevlogen.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:53

Nou, hier zijn er anders ook vaker laag overgekomen, paar jaartjes geleden zo laag dat ze 50 meter verder landen. En dan ook nog schreeuwen naar de paarden, die daarop in paniek raakten. Er raakt nog altijd veel vee ook gewond doordat het in paniek door de draad rent en weet ook van een paard dat in paniek over het hek gesprongen is en de nek brak, dus ken zo wel enkele verhalen. Al ze hier ooit in de weide willen landen, stuur ik de hond erop af -:(- , misschien stijgen ze dan weer op. Ook hun hebben zich aan regels te houden en ik vind dat ze niet onnodig dieren in gevaar mogen brengen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:12

Van mij mag er een verbod op die dingen komen. Ik heb eens uitgezocht hoe e.a. zat met hun vergunningen. Slechts een enkele had een vergunning om op te stijgen. Ik heb ook het idee dat er een wildgroei van die dingen plaats vind en dat veel de regels niet kennen of er gewoon lak aan heben. Ik heb ooit eens uit proberen te leggen dat paarden vluchtdieren zijn etc etc en dat ze bij het aangezicht van een ballon nog denken zal ik vluchten of niet, maar als die gasbrander vervolgens open gaat gaan ze in blinde paniek door roeien en ruiten. Ik ga niet wachten op ongelukken en heb een klacht ingediend bij de luchtvaartpolitie. Dat is de enige manier om eriets aan te doen. Dus het nummer van die ballon noteren foto maken, datum en tijdstip noteren en een klacht bij de luchtvaartpolitie indienen. Van iedere vlucht moeten ze een vluchtrapport bijhouden. Net als dat ze 24 uur van te voren hun vluchtroute bij de gemeente of provinvie moeten melden. Maar weinig ballonvaarders houden zich hieraan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:17

Mindim schreef:
wendyenbram schreef:
En nooit geen problemen.

Kijk jij doet dat voor een helicopter, dan verplaatst jij je vee, je weet dat van te voren. Als er een ballon onverhoeds hier in de wei land, heb ik geen tijd gehad om mijn beesten binnen te zetten. Jij zet je dieren vast niet voor niets een weiland verder of binnen namelijk, vanwege schrik misschien? Maar je vind het raar dat een ander het vreemd vind dat een onbevoegde zomaar op je land komt, zonder dat je de kans hebt je vee voor die schrikreactie te behoeden?

tja voor de helikopter wel ja als de aan/weg vlieg route over de wei gaat, maar dat is dan niet 1 vlucht, maar kunnen er wel 10 of meer zijn van steeds 10 minuten. anders niet. luchtballonnen weten we nooit van te voren, maar komen wel veel. En verder tja alle landbouwwerktuigen (we rijden zelfs mest uit waar de paarden in het weiland staan, of ,maaien het gras. In veel gevallen is het maar net hoe je zelf met je paard om gaat. (let op veel, dus niet bij ieder paard.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:23

Tja, je kunt met de grootste John Deere met silagewagen of een driewieler mestwagen langsrijden hoor, ook in de wei, op mijn verzoek, je kunt ook vliegeren in de wei, maakt mijn paard niet uit. Het verschil is dat ik daarvan weet en er toestemming voor verleend is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 06:30

Hier staan de paarden ook gewoon buiten als er op ons eigen land, maar pal naast waar hun grazen gemaaid of geseald wordt.
Voor een paard is het een heel andere beleving, iets naast hun, wat normaal is, of boven hun en wat ook nog eens geen continue geluid geeft maar ineens brand.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 10:58

Naast die van mij kan ook gewoon gemaaid, gebaald en ingewikkeld worden. Maar een luchtballon is denk ik toch een andere beleving voor een paard. Ik denk dan mn dat ppppppsssssssttttttttt als ze die gasbrander gebruiken. Het is denk ik nog niet eens het aangezicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 15:18

De gasbrander is idd vaak het enge, mijn paarden zijn heel wat gewend, zelfs dingen als gewoon ineens van die grote landbouwsproeiers aan (en die doen ook pssjjjjttt psssjjjttt ;) ) en mijn kinderen spelen ook gewoon ernaast, van trampoline tot ratelkarretjes, het transportbedrijf naast ons doet eigenlijk ook van alles, en ik rij overal langs en tussendoor verder, maar ik ben blij dat mijn stukje grond van nu te klein is om een landing met ballon op te plannen en dat wij ze in de lucht mogen bewonderen. We zitten wel vlakbij een militair vliegveld en kan soms ook de helikopterpiloten een hand geven bij wijze van spreken maar daar doen de paarden niks op, behalve wat spanning, maar dat mag.