Gini schreef:Maar moet van alles een discussie gemaakt worden?
Persoonlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in een discussie of het nou wel of niet terecht dat A wint, of B. Ik vind het jammer dat bijvoorbeeld de bondstrainer tijdens de OS een eh .. wat minder professionele houding aannam.
Waar is wél geïntersseerd in ben is te begrijpen waarom iemand zegt dat een winnaar van de kür 'op de kop liep', of 'aan de grond plakte' tijdens de piaffe - beide gezien als 'slecht'.
Want de discussie gaat naar mijn idee vooral over 'kijken'. Hoe kan het zijn dat de één iets ziet en het geweldig vindt, en de ander hetzelfde ziet, en er een totaal andere beoordeling over geeft?
Als Bokkers kunnen we natuurlijk afgeven op 'de' juryleden, maar tegelijkertijd beoordelen we zelf ook.
Een interessant voorbeeld waar verschillende meningen een rol spelen:
Adelinde had goud moeten winnen tijdens de OS, zei de toenmalige bondstrainer. Persoonlijk was ik het niet met hem eens (en kennelijk de juryleden ook niet) omdat Parzival veel te strak liep, te kort in de bovenlijn, te kop 'eraan getrokken', zeg maar. Het gevolg was (en niet alleen naar mijn idee) dat Parzival daardoor te weinig in de achterhand zakt.
Nu is er een andere bondstrainer. En waar zijn ze mee aan het werk? Jawel, aan meer lucht in de aanleuning.
Die aanleuning is nu inderdaad beter geworden, maar er is nog veel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat Parzival net zoveel 'veer' (lees: verzameling) krijgt als -bijvoorbeeld- Valegro.
De juryleden zagen vorig jaar het verschil, en zien het verschil nog steeds. De (huidige) bondstrainer weet waaraan gewerkt moet worden, en ook Adelinde zegt dat er nog veel moet gebeuren.
Met alleen maar zeggen dat de plaatsing niet goed was, of dat Valegro 'op de kop' liep hebben we helaas nog geen discussie. Eh .. discussie in de zin van 'dialoog'.
Graag zou ik willen weten wát iemand ziet. WAT ziet iemand om te komen tot de conclusie dat Valegro 'op de kop' loopt, of 'aan de bodem plakt'? Waarom is dat goed, of waarom is dat fout?
Dat Valegro 'op kop' liep - daar zijn we het wel over eens, denk ik. Hij won, nietwaar?

Maar op DE kop?
Als we in staat zijn op deze manier een dialoog voeren hoeven we misschien ook niet zo op elkaar te katten. Het is belangrijk dat iederéén een kans krijgt om uit te leggen op grond waarvan zij/hij tot een bepaalde conclusie komt.
Waarom ik dat belangrijk vind? Omdat het uiteindelijk in het belang is van het paard dat we goed leren kijken, en goed leren rijden.