EK Herning: Dujardin goud in kür, Adelinde brons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:38

Gini schreef:
Waarom lopen dergelijke topics altijd uit op 'he he, persoon X of persoon Y reed echt wel beter'.
Normaal ben ik echt wel een voorstander van de uiting van eigen meningen, maar ik zou eens 1 topic willen meemaken waarbij er gewoon vrede genomen kan worden met de uitslag. Want de uitspraak 'het is en blijft een jurysport' blijft gewoon gelden. En als het dan nog objectief zou blijven, maar dit soort topics eindigen toch altijd in persoonlijk gehakketak.

Omdat bokt bestaat uit honderden gebruikers die allemaal een andere mening hebben. Een topic met alle koppen 1 kant op zul je dan ook nooit meemaken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:56

Maar moet van alles een discussie gemaakt worden? Het is niet omdat je een andere mening hebt dat die ten allen tijde geproclameerd dient te worden.
En dan nog, als het op een objectieve manier gedaan zou worden, maar deze topics ontaarden altijd in een winnaar (in dit geval Charlotte) die blijkbaar niet kan rijden, een jury die blind is en bokkers die thee moeten drinken met Carl Hester voordat ze recht van spreken hebben. Lachwekkend, dat is het wel. :D

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:54

Gini schreef:
Maar moet van alles een discussie gemaakt worden? Het is niet omdat je een andere mening hebt dat die ten allen tijde geproclameerd dient te worden.
En dan nog, als het op een objectieve manier gedaan zou worden, maar deze topics ontaarden altijd in een winnaar (in dit geval Charlotte) die blijkbaar niet kan rijden, een jury die blind is en bokkers die thee moeten drinken met Carl Hester voordat ze recht van spreken hebben. Lachwekkend, dat is het wel. :D

_O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:08

Aranel schreef:
Charlotte had toch geen WR gereden trouwens? Meen dat dat record in de kür nog steeds op naam van Edward en Totilas staat.

Klopt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 13:24

retivi schreef:
Ik heb hem net ook weer terug gekeken en ik moet zeggen, hier kan Charlotte met Valegro toch niet aan tippen hoor! Die kwaliteit én harmonie én perfecte muziek én de technische uitvoering.. Tijdens de hele kur kippenvel en tranen in mijn ogen, ookal heb ik hem al weet niet hoe vaak gezien.
Als ik dit dan zie mis ik ze echt wel! Wie weet wat voor records ze nog hadden kunnen rijden...
Maar ja, dat is leven in het verleden. Ik hoop in ieder geval dat Totilas weer in de ring verschijnt in goede gezondheid!

Hmm ik vind de kwaliteit bij Valegro juist hoger... superknap om vrijwel een hele proef in ontspanning te lopen. Dat is wel wat anders dan het vele staartgezwiep bij Totilas wat spanning aangeeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:09

Air schreef:
Hmm ik vind de kwaliteit bij Valegro juist hoger... superknap om vrijwel een hele proef in ontspanning te lopen. Dat is wel wat anders dan het vele staartgezwiep bij Totilas wat spanning aangeeft.

Dat viel mij nu ik de kur van Edwrd met Toot nog eens terug zag ook meteen op. Krijg ook het idee dat de achterbenen niet helemaal meekomen met het voorbeen-"geweld" bij Totilas

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:53

Gini schreef:
Maar moet van alles een discussie gemaakt worden?

Persoonlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in een discussie of het nou wel of niet terecht dat A wint, of B. Ik vind het jammer dat bijvoorbeeld de bondstrainer tijdens de OS een eh .. wat minder professionele houding aannam.
Waar is wél geïntersseerd in ben is te begrijpen waarom iemand zegt dat een winnaar van de kür 'op de kop liep', of 'aan de grond plakte' tijdens de piaffe - beide gezien als 'slecht'.

Want de discussie gaat naar mijn idee vooral over 'kijken'. Hoe kan het zijn dat de één iets ziet en het geweldig vindt, en de ander hetzelfde ziet, en er een totaal andere beoordeling over geeft?

Als Bokkers kunnen we natuurlijk afgeven op 'de' juryleden, maar tegelijkertijd beoordelen we zelf ook. :j

Bijvoorbeeld als interessant voorbeeld:
Adelinde had goud moeten winnen tijdens de OS, zei de toenmalige bondstrainer. Persoonlijk was ik het niet met hem eens (en kennelijk de juryleden ook niet) omdat Parzival veel te strak liep, te kort in de bovenlijn, te kop 'eraan getrokken', zeg maar. Het gevolg was (en niet alleen naar mijn idee) dat Parzival daardoor te weinig in de achterhand zakt.
Nu is er een andere bondstrainer. En waar zijn ze mee aan het werk? Jawel, aan meer lucht in de aanleuning.
Die aanleuning is nu inderdaad beter geworden, maar er is nog veel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat Parzival net zoveel 'veer' (lees: verzameling) krijgt als -bijvoorbeeld- Valegro.
De juryleden zagen het verschil. De (huidige) bondstrainer weet waaraan gewerkt moet worden, en ook Adelinde zegt dat er nog veel moet gebeuren.

Met alleen maar zeggen dat de plaatsing niet goed was, of dat Valegro 'op de kop' liep hebben we helaas nog geen discussie. Eh .. discussie in de zin van 'dialoog'.
Graag zou ik willen weten wát iemand ziet. WAT ziet iemand om te komen tot de conclusie dat Valegro 'op de kop' loopt, of 'aan de bodem plakt'? Waarom is dat goed, of waarom is dat fout?

Dat Valegro 'op kop' liep - daar zijn we het wel over eens, denk ik. Hij won, nietwaar? :+ Maar op DE kop? :?

Als we in staat zijn op deze manier een dialoog voeren hoeven we misschien ook niet zo op elkaar te katten. Het is belangrijk dat iederéén een kans krijgt om uit te leggen op grond waarvan zij/hij tot een bepaalde conclusie komt.
Waarom ik dat belangrijk vind? Omdat het uiteindelijk in het belang is van het paard dat we goed leren kijken, en goed leren rijden. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:55

bertie schreef:
Gini schreef:
Maar moet van alles een discussie gemaakt worden?

Persoonlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in een discussie of het nou wel of niet terecht dat A wint, of B. Ik vind het jammer dat bijvoorbeeld de bondstrainer tijdens de OS een eh .. wat minder professionele houding aannam.
Waar is wél geïntersseerd in ben is te begrijpen waarom iemand zegt dat een winnaar van de kür 'op de kop liep', of 'aan de grond plakte' tijdens de piaffe - beide gezien als 'slecht'.

Want de discussie gaat naar mijn idee vooral over 'kijken'. Hoe kan het zijn dat de één iets ziet en het geweldig vindt, en de ander hetzelfde ziet, en er een totaal andere beoordeling over geeft?

Als Bokkers kunnen we natuurlijk afgeven op 'de' juryleden, maar tegelijkertijd beoordelen we zelf ook. :j

Een interessant voorbeeld waar verschillende meningen een rol spelen:
Adelinde had goud moeten winnen tijdens de OS, zei de toenmalige bondstrainer. Persoonlijk was ik het niet met hem eens (en kennelijk de juryleden ook niet) omdat Parzival veel te strak liep, te kort in de bovenlijn, te kop 'eraan getrokken', zeg maar. Het gevolg was (en niet alleen naar mijn idee) dat Parzival daardoor te weinig in de achterhand zakt.
Nu is er een andere bondstrainer. En waar zijn ze mee aan het werk? Jawel, aan meer lucht in de aanleuning.
Die aanleuning is nu inderdaad beter geworden, maar er is nog veel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat Parzival net zoveel 'veer' (lees: verzameling) krijgt als -bijvoorbeeld- Valegro.
De juryleden zagen vorig jaar het verschil, en zien het verschil nog steeds. De (huidige) bondstrainer weet waaraan gewerkt moet worden, en ook Adelinde zegt dat er nog veel moet gebeuren.

Met alleen maar zeggen dat de plaatsing niet goed was, of dat Valegro 'op de kop' liep hebben we helaas nog geen discussie. Eh .. discussie in de zin van 'dialoog'.
Graag zou ik willen weten wát iemand ziet. WAT ziet iemand om te komen tot de conclusie dat Valegro 'op de kop' loopt, of 'aan de bodem plakt'? Waarom is dat goed, of waarom is dat fout?

Dat Valegro 'op kop' liep - daar zijn we het wel over eens, denk ik. Hij won, nietwaar? :+ Maar op DE kop? :?

Als we in staat zijn op deze manier een dialoog voeren hoeven we misschien ook niet zo op elkaar te katten. Het is belangrijk dat iederéén een kans krijgt om uit te leggen op grond waarvan zij/hij tot een bepaalde conclusie komt.
Waarom ik dat belangrijk vind? Omdat het uiteindelijk in het belang is van het paard dat we goed leren kijken, en goed leren rijden. :)

Gini

Re: EK Herning: Dujardin goud in kür, Adelinde brons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 06:06

Heel mooie uitleg, bertie. :) Als een discussie op deze manier zou verlopen dan zou het inderdaad leerrijk zijn, nut hebben en dan zou je mij niet horen. :D Maar zo een discussie is zeer zeldzaam op bokt. En zeker waar het dan gaat om Nederlandse prestaties in de sport, denk ik dat bokt al snel een rooskleurige (of in dit geval oranjekleurige ;) ) bril opzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:48

bertie schreef:

Afbeelding

Ik heb meerdere keren mijn mening uitgelegd Bertie. Alleen zodra men op Bokt een afwijkende mening hebt dan wordt je van alle kanten aangevallen en af gezeken.
Maar ik wil best nog eens mijn ideeën uitleggen.

Ik vind dat Valegro bijna de hele proef op de kop loopt. Hij oogt zwaarmoedig en is gebogen in de derde halswervel. Ik vind het verder vreemd dat de zogenaamde 'klassieke ruiters' hier op Bokt hier niets over zeggen aangezien er altijd een discussie was over het achter de loodlijn lopen. Valegro is een paard wat bijna de gehele proef achter die loodlijn loopt en nergens de nek als hoogste punt heeft.

Dan heb ik nog gezegd dat in de piaf van Valegro hij te veel aan de grond plakt. De piaf is mooi op de plaats, goed in tact maar zou meer van de grond mogen komen.
In de gehele proef laat Dujardin te weinig lengtebuiging zien. De elastisiteit vind ik bij Valegro weer een minpunt. wel is hij een enorme krachtpatser. Iemand anders noemde al het stanggebruik in de passage en piaf. Kijk het filmpje nog maar eens terug. Het paard krijgt elke pas een ruk(je) in de mond. De pirouettes hadden ook kleiner gekunt.
Voor mij is het duidelijk dat Valegro thuis geregeld met de slof wordt gereden. Buiten dat ik het met eigen ogen heb gezien is het ook te zien aan de vorm van zijn hals. De spiervorming van zijn hals laten zien dat hij 'verkeerd' getraind is.
Ik vind Dujardin zeker een goede amazone maar voor mij was ze zeker niet de winnaar van de OS en het EK.

Dan over Adelinde. DIe heeft een enorme progressie geboekt. Veel meer ontspanning in amazone en paard. Minpunt vind ik haar draf appuyementen. Zij laat Parzival te veel op de binnekant vallen en en mist daardoor de gewenste lengtebuiging. Edward rijdt deze appuementen wel geweldig goed.
De linkerpirouette van parzival was 1 pas op 2 benen maar beide pirouette waren superklein gereden. De piaf van Parzival is mooi van de grond, op de plaats maar is niet tactzuiver. Het voorbeen landt eerder dan het diagonale achterbeen. Daarbij komt zijn achterhand te hoog. Maar Adelinde had Parcival in de gehele proef super voor elkaar, Gehoorzaamheid, kracht en de laatste lijn was wat mij betreft superknap gereden.(die pirouette in piaf).

Edward Gal had wat mij betreft zijn paard super aan het lopen. Jammer dat hij hem in de galop 1 pas in draf liet vallen. Maar wat een expressie en wat een controle heeft hij over Undercover. Wat een mooi gereden appuementen en wat een geweldig groot gesprongen wissels. De eerste piaf was wat te voorwaarst gereden en je zag dat Edward zijn paard niet meteen teveel terug wilde rijden en hem eerst aftaste in hoeverre hij Undercover door kon sluiten. De overige piaffes waren weer wel heel goed.
Adelinde en Edward waren voor mij aan elkaar gewaagd. Ik kan niet zeggen wie er beter was.

En toen kwam Heleen Langehaneberg. Die had ik graag goud gegund. Helaas liep ze tegen te veel fouten aan. De kur was erg gehaast en een staking (tegen de hand komen) was wat mij betreft de doorslag dat zij niet op het podium thuishoorde.

Ik hoop dat mijn uitleg gerespecteerd wordt. Net zoals ik een andere mening ook respecteer. :)

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 07:57

Ik heb een vraagje over de piaffe van Damon Hill. Wat mij opviel is dat hij zijn voorbenen dichtbij de achterbenen heeft (verzameld genoeg dus) maar daardoor zakte zijn voorhand, bij de overgang naar de passage richtte hij zich dan weer op. Hij had hier wel achten en negens voor. Wat is nu correct? Weinig grond bestrijken of voorbenen loodrecht, of allebei goed?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 08:10

turquoises schreef:
bertie schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb meerdere keren mijn mening uitgelegd Bertie. Alleen zodra men op Bokt een afwijkende mening hebt dan wordt je van alle kanten aangevallen en af gezeken.
Maar ik wil best nog eens mijn ideeën uitleggen.

Ik vind dat Valegro bijna de hele proef op de kop loopt. Hij oogt zwaarmoedig en is gebogen in de derde halswervel. Ik vind het verder vreemd dat de zogenaamde 'klassieke ruiters' hier op Bokt hier niets over zeggen aangezien er altijd een discussie was over het achter de loodlijn lopen. Valegro is een paard wat bijna de gehele proef achter die loodlijn loopt en nergens de nek als hoogste punt heeft.

Dan heb ik nog gezegd dat in de piaf van Valegro hij te veel aan de grond plakt. De piaf is mooi op de plaats, goed in tact maar zou meer van de grond mogen komen.
In de gehele proef laat Dujardin te weinig lengtebuiging zien. De elastisiteit vind ik bij Valegro weer een minpunt. wel is hij een enorme krachtpatser. Iemand anders noemde al het stanggebruik in de passage en piaf. Kijk het filmpje nog maar eens terug. Het paard krijgt elke pas een ruk(je) in de mond. De pirouettes hadden ook kleiner gekunt.
Voor mij is het duidelijk dat Valegro thuis geregeld met de slof wordt gereden. Buiten dat ik het met eigen ogen heb gezien is het ook te zien aan de vorm van zijn hals. De spiervorming van zijn hals laten zien dat hij 'verkeerd' getraind is.
Ik vind Dujardin zeker een goede amazone maar voor mij was ze zeker niet de winnaar van de OS en het EK.

Dan over Adelinde. DIe heeft een enorme progressie geboekt. Veel meer ontspanning in amazone en paard. Minpunt vind ik haar draf appuyementen. Zij laat Parzival te veel op de binnekant vallen en en mist daardoor de gewenste lengtebuiging. Edward rijdt deze appuementen wel geweldig goed.
De linkerpirouette van parzival was 1 pas op 2 benen maar beide pirouette waren superklein gereden. De piaf van Parzival is mooi van de grond, op de plaats maar is niet tactzuiver. Het voorbeen landt eerder dan het diagonale achterbeen. Daarbij komt zijn achterhand te hoog. Maar Adelinde had Parcival in de gehele proef super voor elkaar, Gehoorzaamheid, kracht en de laatste lijn was wat mij betreft superknap gereden.(die pirouette in piaf).

Edward Gal had wat mij betreft zijn paard super aan het lopen. Jammer dat hij hem in de galop 1 pas in draf liet vallen. Maar wat een expressie en wat een controle heeft hij over Undercover. Wat een mooi gereden appuementen en wat een geweldig groot gesprongen wissels. De eerste piaf was wat te voorwaarst gereden en je zag dat Edward zijn paard niet meteen teveel terug wilde rijden en hem eerst aftaste in hoeverre hij Undercover door kon sluiten. De overige piaffes waren weer wel heel goed.
Adelinde en Edward waren voor mij aan elkaar gewaagd. Ik kan niet zeggen wie er beter was.

En toen kwam Heleen Langehaneberg. Die had ik graag goud gegund. Helaas liep ze tegen te veel fouten aan. De kur was erg gehaast en een staking (tegen de hand komen) was wat mij betreft de doorslag dat zij niet op het podium thuishoorde.

Ik hoop dat mijn uitleg gerespecteerd wordt. Net zoals ik een andere mening ook respecteer. :)

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:01

miek2012 schreef:
Ik heb een vraagje over de piaffe van Damon Hill. Wat mij opviel is dat hij zijn voorbenen dichtbij de achterbenen heeft (verzameld genoeg dus) maar daardoor zakte zijn voorhand, bij de overgang naar de passage richtte hij zich dan weer op. Hij had hier wel achten en negens voor. Wat is nu correct? Weinig grond bestrijken of voorbenen loodrecht, of allebei goed?

De perfecte piaffe bestaat niet. Kijk maar naar Parzival, Totilas en Valegro bijvoorbeeld, allemaal tienen, maar geen 1 het zelfde.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:44

turquoises schreef:

Dat de nek nergens het hoogste punt is ben ik met je eens. Maar kijk eens kritisch naar de gehele top 4. Bij allen is nergens de nek het hoogste punt.
Valegro
Afbeelding
Damon Hill
Afbeelding
Parzival
Afbeelding
Undercover
Afbeelding

Zou dat een resultaat zijn van de hedendaagse fokkerij of van de trainingsvorm? Ik weet het niet. Bij Valegro valt het mogelijk wel wat meer op door zijn halsvorm. Ik vind de lengte in de hals bij Valegro en bij Damon Hill wel mooier als bij Undercover en Parzival (overigens wel enorm verbeterd bij Parizival). Dit maakt dat het bij deze paarden allemaal net wat makkelijker en minder strak toont, wat volgens mij zich terugbetaalt op alle onderdelen.
Zwaarmoedig vind ik Valegro niet. Zwaarlijvig zeker wel. Maar voor zo'n zwaar paard vind ik hem juist zo opvallend makkelijk en licht.
Piaff en Passage heb ik zelf niet zoveel mee, ik vind de galoponderdelen mooier om te zien. En ja, die galopwissels van Valegro, alsof hij letterlijk vliegt. Prachtig!!! Daar kan er geen een aan tippen wat mij betreft. Denk wel dat als Damon Hill iets meer rust in zijn proef krijgt en iets minder foutjes maakt, Valegro daar een enorme kluif aan gaat krijgen.

Overigens heb ik van alle 4 de combinaties genoten hoor. Ik heb mijn persoonlijke voorkeur uiteraard, maar die heeft iedereen. Wat mij betreft klopt de uitslag dus wel, maar al was die totaal afwijkend van mijn persoonlijke voorkeur, dan nog geloof ik blind dat de jury het beter ziet dan dat ik dat doe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 09:49

turquoises schreef:

Ik vind het wel bijzonder dat je Valegro op de kop noemt en Parzival goed voor elkaar vind.
Parzival is atletischer gebouwd dan Valegro en toch zie je daar weinig van terug. Valegro is goed door het lijf en soepel, meer dan je van zijn bouw zou verwachten.
Piaffe zou idd meer van de grond mogen, maar liever zo dan dat de takt eraan gaat.

Parzival zie je vanaf het begin al achter de loodlijn en daar ook een knik in maken. Bij elke wending die zij rijd, wanneer ze de teugel aan een kant oppakt, zie je hem doorknikken. Daarbij is het geheel veel te strak en gespannen en hoe komt hij aan zo'n vreemde halsbespiering?
Het oogt inderdaad ietsjes ontspannener dan vroeger, maar ze vervalt snel in het oude patroon en ze heeft nog een heel lange weg te gaan, ik hoop dat ze meer vooruitgang mag boeken met haar nieuwe trainer.

Dan die piaffe, taktverlies en hij springt van achter, maar voor gebeurt er niets. Kijk maar eens naar de schouder, het geheel is statisch en hij tilt alleen zijn voeten op. In passage springt hij van de grond (atletisch genoeg) maar mi mag hij meer oprichting en de achterhand er beter onder. De hele proef door blijft de achterhand te hoog.

Edward en Undercover komen er wel, als die de puntjes op de I hebben komt er een nieuw wereldrecord.
Damon Hill is ook een goed paard, maar heeft nog meer werk nodig, hij liet in de kur teveel steekjes vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:28

turquoises schreef:

Achter de loodlijn lijkt me geen enkel probleem, zolang het paard nageeflijk is en zijn lichaam op de goede manier gebruikt. Als je kijkt naar de hals zelf, zie je dat de bovenhalsspier over de hele lengte van de hals is aangespannen, de onder hals ontspannen is, en de hals over de hele lengte buigt, Valegro buigt dus imo niet alleen in de 3e wervel, en heeft imo veel meer lengte in de hals dan Undercover of Parzival (al vind ik Parzival een stuk lichtvoetiger dan hij weleens geweest is).
Afbeelding
turquoises schreef:

Hoe zie je dat voor je dan?
Als een paard echt gaat zitten, het bekken kantelt, en totaal verzameld is, zal die achterhand nu eenmaal aan de grond plakken, dat is ook logisch, iets wat zoveel gewicht pakt, kan niet anders dan dat.
turquoises schreef:

Hoe dan?? Leg uit? met voorbeelden, graag, beeldmateriaal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:24

turquoises schreef:
Yamcha schreef:

Als een paard echt gaat zitten, het bekken kantelt, en totaal verzameld is, zal die achterhand nu eenmaal aan de grond plakken, dat is ook logisch, iets wat zoveel gewicht pakt, kan niet anders dan dat.

En wat zegt dat dan over Parzival?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:15

Vind het nog steeds grappig dat ook al ziet iedereen hetzelfde beeld (denk ik dan), zoveel verschillende meningen en ideeen. Turquoises ziet de wissels van undercover als heel groot gesprongen, ik vind ze persoonlijk (vergeleken met Valegro en Damon Hill) erg klein en teruggesprongen. Zijn galopsprong blijft een beetje klein en gespannen, terwijl Valegro en DH hele grote sprong maken in de wissels. Mooie grote galopsprong, naar voren gesprongen.
Ik erger me niet zo snel aan nek hoogste punt ja of nee....ik kijk ook liever naar hoe de halsspieren aangespannen zijn en hoe het paard verder zijn lichaam gebruikt. Als de bovenste halsspier opbolt tot aan de schoft wordt de hals goed gebruikt, als je de onderhals ziet opbollen of alleen net achter de oren de halsspier ziet opbollen klopt er iets niet denk ik. Bij al die paarden die de nek neit als hoogste punt hebben op die fotos hier te zien, lopen wel bijna allemaal op de loodlijn.
Persoonlijk en van wat ik geleerd heb als jury is dat takt, ritme, regelmaat het allerbelangrijkste zijn in alle oefeningen. Dat Valegro dus niet zo hoog van de grond af piaffeert, vind ik minder erg dan Parzival die niet in takt piaffeert en zn kont omhoog gooit en van voor aan de grond geplakt blijft. Ik zie ze liever met de achterbenen aan de grond 'geplakt'.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:48

orion456 schreef:
Vind het nog steeds grappig dat ook al ziet iedereen hetzelfde beeld (denk ik dan), zoveel verschillende meningen en ideeen. Turquoises ziet de wissels van undercover als heel groot gesprongen, ik vind ze persoonlijk (vergeleken met Valegro en Damon Hill) erg klein en teruggesprongen. Zijn galopsprong blijft een beetje klein en gespannen, terwijl Valegro en DH hele grote sprong maken in de wissels. Mooie grote galopsprong, naar voren gesprongen.
Ik erger me niet zo snel aan nek hoogste punt ja of nee....ik kijk ook liever naar hoe de halsspieren aangespannen zijn en hoe het paard verder zijn lichaam gebruikt. Als de bovenste halsspier opbolt tot aan de schoft wordt de hals goed gebruikt, als je de onderhals ziet opbollen of alleen net achter de oren de halsspier ziet opbollen klopt er iets niet denk ik. Bij al die paarden die de nek neit als hoogste punt hebben op die fotos hier te zien, lopen wel bijna allemaal op de loodlijn.
Persoonlijk en van wat ik geleerd heb als jury is dat takt, ritme, regelmaat het allerbelangrijkste zijn in alle oefeningen. Dat Valegro dus niet zo hoog van de grond af piaffeert, vind ik minder erg dan Parzival die niet in takt piaffeert en zn kont omhoog gooit en van voor aan de grond geplakt blijft. Ik zie ze liever met de achterbenen aan de grond 'geplakt'.

Helemaal mee eens.
Ik til zelf ook helemaal niet zwaar aan het nek als hoogste punt in de training, maar inderdaad de opbolling en het rijzen vanuit de schoft vind ik veel belangrijker. De fotoos heb ik geplaatst omdat Turquioses deed voorkomen of dit alleen bij Valegro een issue is en daarvoor minder gepunt zou moeten worden. Ik ben alleen geen jury, maar voor zover ik weet is het wel zo dat het nek als hoogste punt en neus iets voor de loodlijn de vereiste wedstrijdhouding in oprichting is, dus in principe iets waar je in een proef naar moet streven. Hoe zwaar dit punt weegt tov andere punten als tact, regelmaat, schwung etc, weet ik niet.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:04

<genietend> .. het is dus tóch mogelijk een fijne discussie te hebben op Bokt! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:20

turquoises schreef:

Ziezo, ik heb zojuist een héél verhaal van turqoises weggeknipt. :D
Omdat ik het volgende aan turqoises (en iederéén) wil schrijven.

hoi turqoises,
ik ken je niet, ook niet eerder via bokt of zo.

Ik ben blij dat je nu met een duidelijke argumenten onderbouwt waarom je iets vindt. :)

Mensen vielen over je heen omdat je conclusies schreef, zonder argumentatie erbij.
Nu je je conclusies ook van argumentatie voorziet is er ineens veel meer begrip voor je conclusies. Grappig, he?

Conclusies kunnen op zich terecht zijn. Maar als je je lezers niet meeneemt in je gedachtengang zijn misverstanden en irritaties snel geboren.

Ik ben blij dat er nu weer over de inhoud gepraat wordt! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:00

Ik heb zojuist (een stuk van) de proef van Charlotte teruggezien op Youtube.
Bijzonder!

De youtube video heeft zoveel beeldknipperij, dat je het totaalbeeld totaal kwijtraakt.
Ik was in Herning, en heb de proef in totaliteit gezien, zonder uitsneden.

In Herning was voor iedereen de plaatsing wel duidelijk.
Maar als je alleen maar dat bijeengeknipte beeld van youtube hebt kan ik me voorstellen dat iemand aan het muggenziften raakt.
Geef mij het echte maar! :j

Overigens ga ik aanstaande zondag met liefde hoge cijfers geven in de Z als ik 'plakkerige' verzameling zie. <3
Maar ik vrees dat er toch weer regelmatig als commentaar 'meer verzameling' op de protocollen komt.

Wij zouden afgelopen jaar naar de OS, maar een fout van de bank gooide roet in het eten, en ook een advocaat kreeg gewoon geen antwoord. Des te blijer zijn we dat we nu naar Herning konden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:06

turquoises schreef:

anneliesdj schreef:
Yamcha schreef:

En wat zegt dat dan over Parzival?

imo dat hij dus minder verzameld is, en minder gaat zitten :)

waarmee ik niet zeg dat Adelinde het met Parzival slecht deed, ik vond haar verbeterd, en Parzival is een ontzettend sterk paard, fijn over de rug, en ik vond hem fijner in de aanleuning, het zag er voor mijn gevoel minder strak uit, maar Valegro was imo meer verzameld :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:16

Eindelijk een goede discussie hier!
Een vraag over de Pirouettes van Valegro, ik zat voor de TV spontaan te 'klakken' om hem aan de gang te houden.
Met andere woorden dat 'plakkerige' herken ik wel in het beeld dat sommigen hier noemen.
Verder niks ten nadele van de combinatie hoor, ik denk dat het als jury een hele kunst is deze (4) toch wel verschillende combinaties op de juiste plaats te zetten.
Heb zelf echt genoten van de top 4!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:28

Bertie, even voor de duidelijkheid; ik heb geen filmpjes op youtube gekeken maar de livebeelden.
Dus het totale beeld zonder verknippingen. Natuurlijk snap ik dat jij daar de sfeer hebt gevoeld. Maar ik heb geconcentreerd met andere paardenfanaten alles serieus en objectief bekeken. Zonder afgeleid te worden van andere zaken. Gewoon met de neus bovenop de livebeelden.
Verder blijf ik bij mijn mening. Ik weet wat ik zie.
Jij wilde toch een nette discussie? Geef dan zelf ook het goede voorbeeld. En noem mijn mening geen muggeziften. <<)