Paarden getroffen door bliksem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:38

Heel veel sterkte voor de eigenaar. Heb ooit zelf helaas een paard dat door de bliksem is geraakt gezien, dood uiteraard en dat is zelfs voor de sterkste magen niet te bevatten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:38

Ik denk niet dat we de oplossing moeten zoeken in wel of niet binnen zetten van paard, maar in het hebben van een bliksem afleider :)*

Al hebben ze bij ons op stal opgelost door land waar steeds de bliksem insloeg af te graven en daarna zand te storten. Sindsdien is daar de bliksem niet meer ingeslagen.

Veel sterkte voor de eigenaar van de paardjes.

verwijderd13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:41

jollyjoker schreef:
Helaas is mijn merrie vannacht ook getroffen door de bliksem, 15 meter vanaf het woonhuis!! Ze was op slag helaas zoogde ze een veulen. Die blijft alleen achter, bijzonder is dat de andere merrie hem heeft geadopteerd zonder onze hulp. Ze laat hem zelfs drinken! Maar ach wat mis ik mijn lieve Rebecca!

Sjongejonge..... Héél veel sterkte meis :(:)

ghashira

Re: Paarden getroffen door bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:43

is het niet zo dat paarden met ijzers gevoeliger zijn voor blikseminslag/geleiding? heb dat ooit ergens gelezen. bij ons stonden er gisteren enkele binnen en een paar buiten, die normaal ook altijd buiten blijven. er staan daar ook bomen op hun terrein. maar inderdaad, wat is het veiligst, de stal of buiten? het is het leven denk ik, met zijn hoogtes en laagtes, met geluk en verdriet, helaas...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:45

SachemLover schreef:
jollyjoker schreef:
Helaas is mijn merrie vannacht ook getroffen door de bliksem, 15 meter vanaf het woonhuis!! Ze was op slag helaas zoogde ze een veulen. Die blijft alleen achter, bijzonder is dat de andere merrie hem heeft geadopteerd zonder onze hulp. Ze laat hem zelfs drinken! Maar ach wat mis ik mijn lieve Rebecca!

Sjongejonge..... Héél veel sterkte meis :(:)

Jeetje wat erg voor je :(:)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:47

Binnen of buiten is beiden niet veilig. Bij ons zouden ze dan in een zeecontainer staan, metaal dus. Bovendien is de bliksem niet op de paarden ingeslagen maar op een boom waar ze toevallig onder stonden.

De voorspellingen zeggen ook niet alles. Wij hebben 3,6 mm regen gehad, windstil (zo goed als) en hooguit 5 flitsen met 2 goeie knallen. Voorspeld om 15.00 uur en om 13.00 zaten we aan tafel en toen was het aan de gang. En zeg nou eerlijk, zet je ze met dit weer de gehele dag op stal omdat er onweer kan gaan komen? Paarden stonden ook gewoon rusyig verder te grazen,dus volgende keer doen we het gewoon weer op deze manier.

Het blijft toch altijd tricky en helaas zullen er altijd ongelukken gebeuren. Soms zul je overdreven maatregelen treffen en wellicht gebeurd je dit een keer. Het is ontzettend triest maar imo valt de eigenaar niets kwalijk te nemen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:57

Het heeft niets te maken met hoefijzers hebben of niet. Alle dieren waarvan benen 'verder' uit elkaar staan, zijn gevoelig voor bliksem die in de buurt inslaat. De spanning die ontstaat bij de inslag verspreidt zich als een soort kring in het water en als deze ongelijk bij een dier aankomt kan dit via het ene been naar een ander been lopen. Daar gaan dieren vaak dood aan, niet dat de bliksem op ze inslaat, maar zelfs een inslag vlakbij is al genoeg om die spanning die wegvloeit van zo'n inslag niet aan te kunnen. Als een paard met hoefijzers dood gaat van een blikseminslag, geloof me, dan was dat paard ook dood gegaan als er geen hoefijzers onder hadden zitten.
Het is hier ook tekeer gegaan en ook al lag ik droog binnen in bed; ik heb geen oog dicht gedaan. Ik kan me niet herinneren wanneer de laatste keer was dat ik zo slecht heb geslapen door het weer.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:05

friendly schreef:
Met dit soort weer is een veilige stal toch wel wenselijk lijkt me. Fijn dat de paardjes 24/7 buiten staan maar met onweer... Brrrr.

Maar de bliksem kan even goed (of misschien wel groter risico) in de stal in slaan. Met het onweer een paar weken geleden is hier nog een hele boerderij volledig afgebrand. Was dat een stal geweest waren de paarden mooi verbrand...

Joowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:06

Het is inderdaad allemaal niet veilig. Buiten of binnen. T is super erg voor de eigenaren die zoiets mee moeten maken of mee hebben gemaakt!

Ik woon in Arnhem en het ging echt heel hard te keer. De Rosandepolder ligt aan de Rijn en vaak gaat t omweer heen en weer over de Rijn. Gister kwam het aan alle kanten en bij ons is het op t huis geslagen. gelukkig hebben wij een goede bliksemafleider.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:11

alle eigenaren die zo'n vreselijk verlies hebben geleden, heel veel sterkte!

Hier gisterochtend noodweer en 's avonds begon het 2de noodweer, vreselijk gespookt...elke 2 seconden (!) bliksem... nog nooit zoiets meegemaakt! De paarden stonden onder de open schuur ( 'kapschuur"). een inslag meemaken heb ik 2 x gehad, 1 keer in huis in de bedrading toen ik nog jong was, de steekvlammen kwamen 2 meter de muur uit... en vorig jaar via de telefoonlijn schade gehad maar 'gelukkig' alletwee de keren alleen maar materiele schade...

iemand opperde een bliksemafleider, ik zal daar ook eens naar gaan kijken, geen idee hoe zoiets werkt ( staaf diep de grond in?) maar zou me iets veiliger voelen..

Nogmaals sterkte iedereen en hopelijk nooit meer zo'n noodweer als gisteren!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:15

Ik heb bijna geen last gehad!! Alleen overdag wat gerommel en afgelopen nacht was het wel aan het onweren. Ook niet heel erg; er waren een paar mooie bliksemschichten maar het gerommel kwam veel later aan, was dus een stukkie verder allemaal.

Paarden binnen of buiten maakt ook geen reet uit.
Hier twee inloopstallen naast elkaar voor 2 grote en 2 kleine pony's.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:22

aaaaaw :( :( wat zielig
ben ik toch blij dat mijn paard een schuilstal heeft!!
Veel sterkte voor die eigenaar

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:29

Als er noodweer wordt voorspelt. dan gaan de paarden op stal en het schrikdraad uit. De stekker eruit dus. Als er bliksem in je draad slaat, kan je alles vernieuwen.
Paarden met ijzers zijn extra bevattelijk. Meestal regent het en water geleid. Vaak gehoord dat een paard met ijzers getroffen is. Ijzer geleid en water, dus...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:31

Ik woon ook in de buurt van Arnhem, dit was echt niet normaal meer hoor. De hele kamer was bijna constant verlicht, er waren zo onwijs veel flitsen, ongelooflijk. Bij mij ging het er denk ik nog net langs, hier was er meer geflits dan geknal. Maar poeh als je direct onder die bui zou zitten.. mijn paarden staan 's nachts overigens in de paddock, met toegang tot de stallen. Helaas stond mijn cremello'tje buiten met het gedonder, bij elke flits leek het net alsof er een spook in de bak stond :=

Zowel op stal als in de wei is het gevaarlijk, het enige wat kan helpen is een goede bliksemafleider.. maar het blijft een gevaarlijk verschijnsel..

Heel veel sterkte voor de eigenaar/eigenaren en natuurlijk ook voor jollyjoker.. vreselijk gewoon!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:59

Ja wij wonen er vlakbij het was erg heftig vannacht en was blij ze alle drie veilig te zien.:
ken de paarde wel

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:05

Vreselijk zeg.... Hier ben je toch als de dood voor. En dan overkomt het je ook nog...

Hier staan ze ook buiten, heb niet eens beschikking tot een stal. Alleen een weitje met een schuilstal, maar of ik dat nou wel zou willen.. Ik weet het niet.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:09

Buienradar gaf hier al de hele week constant onweer aan. Heb 3 x mijn les of gewoon simpel de paarden afgezegd door onweer, 3 x niks geweest. Dus daar kun je helaas niet van uit gaan. Ik snap dat als je paarden dan niet om de hoek staan je er helaas niet altijd bij kunt zijn om ze op stal te zetten.
Heel veel sterkte!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:17

Ik geloof niet dat binnen zetten veiliger is, denk eerder juist nog onveiliger.
Een gebouw heeft meer kans geraakt te worden door de bliksem, zitten je paarden daar binnen op dat moment dan zijn ze gegarandeerd dood, als het niet direkt is, danwel door brand.

Hoe vaak zie je geen krantenartikel over volledig uitgebrandde schuren na blikseminslag? Dan hoor je ook niemand zeggen; ze hadden ook niet binnen moeten staan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 00:51

Nier altijd, de bliksem sloeg in in mijn wei en dat was niet her hoogste punt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 02:27

Bliksem zoekt de weg van de minste weerstand, dat hoeft niet perse het hoogste punt te zijn.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:18

Wat verschrikkelijk. De mijne stonden ook buiten, ik heb er ook wel een onrustige nacht door gehad. Maar op stal zetten is bij mij niet veiliger, we wonen niet bij de paarden en als daar dus inslaat kunnen ze nergens heen. Dan inderdaad liever in 1x weg dan in een brandende stal staan.

Maar wat een nachtmerrie zeg...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:39

Hoeft niet altijd hoor.

Mijn oom reed met zijn paard in het veld in Engeland toen het ging onweren.
Er is altijd geleerd niet onder een boom te gaan staan.
Er stond 1 boom, hij is in het veld gaan staan met het paard aan de hand

De bliksem sloeg niet in de boom maar wel in het paard zijn hoofd en aangezien mijn
oom de teugels vast had kreeg hij ook een klap.
Hij had allemaal brandwonden en het paard was dood.

Dus soms is het ene het beste en de andere keer het andere, als je alles voor zou moeten zijn
dan blijf je bezig.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:53

Ik vraag me af waar alle bokkers die zeggen dat ze de paarden op stal zetten met onweer de tijd vandaan halen om de hele dag naar buienradar te kijken. De Getroffen paarden in Groessen zijn overdag getroffen. De bui duurde heel kort en er waren maar een paar klappen. Deze mensen hebben niet eens de tijd gehad om de paarden binnen te halen. En het weiland waar ze staan is omgeven door woningen. Je verwacht niet eens dat daar de bliksem inslaat.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:23

Mijn paarden gaan met onweer naar binnen. Ze hebben een stenen stal, lege zolder erboven en geen hooi/stro opslag in de stal.
Er hangen branddekens en blussers, verder brandweerslang aangesloten op de pomp + een stil brandalarm op stal.
Met het werk geregeld dat ik naar huis kan om ze binnen te zetten indien er onweer aankomt.

We hebben ruim om het huis en stal op afstand hoge bomen en bliksem afleiding.
Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren, maar je kunt wel heel veel aan preventie doen.

Zo heb ik voor mijzelf het gevoel dat ik er alles aan gedaan heb. Ik weet dat niet iedereen die mogelijkheid heeft, ik vind het ook heel erg voor de mensen die hun paard verloren hebben, Ik wens ze heel veel sterkte.