Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:48

Heleennn schreef:
Er zijn wel degelijk combinaties die het tot olympisch niveau gebracht hebben zonder te rukken en te plukken in de losrij ring of tijdens de trainingen. Kijk naar charlotte dujardin, carl hester,... Zij hebben een geweldige rijstijl. Vind ik...

En die trainen absoluut met LDR. Carl Hester kwam er zelfs voor naar Nederland. Ontzettende non discussie dit. Zoek op Youtube de clinic van Ank over LDR eens op dan wordt duidelijk dat het allemaal zo erg niet is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:50

Fry schreef:
Heleennn schreef:
Ik blijf erbij dat het een bepaalde manier van trainen is, ook al gebruik ik deze methode zelf niet, ik geloof dat dit wel een reden heeft... Anders zou dit (zwaarder) afgestraft worden door de organisatie.

Ze trainen met rollkur omdat je paard dan vaak makkelijker rond komt (heb ik ergens gelezen) het is enorm slecht voor het paard en kan bij de oren een stukje bot aanmaken wat tot pijn kan lijden (filmpje op youtube)

Nee, ze trainen LDR omdat de lange rugspier dan gerekt wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:51

janderegelaa schreef:
Heleennn schreef:
Er zijn wel degelijk combinaties die het tot olympisch niveau gebracht hebben zonder te rukken en te plukken in de losrij ring of tijdens de trainingen. Kijk naar charlotte dujardin, carl hester,... Zij hebben een geweldige rijstijl. Vind ik...

En die trainen absoluut met LDR. Carl Hester kwam er zelfs voor naar Nederland. Ontzettende non discussie dit. Zoek op Youtube de clinic van Ank over LDR eens op dan wordt duidelijk dat het allemaal zo erg niet is.

Ach nee, een beetje goed kunnen l*llen en het is opeens allemaal zo erg niet meer. :') Een paard kent de theorie niet, die voelt alleen maar wat die voelt: een harde hand die ontweken moet worden. Dat de een daar dan bekwamer in is dan de andere, dat kan en wil ik gerust aannemen. Maar of het dan voor het paard ineens goed is, mmm, grote twijfels!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:52

Twiggy2008 schreef:
freeride schreef:
omg!! gewoon griezelig hoe gemakkelijk dit wordt geaccepteerd door bokkers, als: we trekken allemaal wel eens hard aan de teugels, sorry hoor, maar IK NIET!

AMEN!!! Ik snap ook niet dat mensen die rijden, dit goed praten. Maar weet je...... Het zegt dus blijkbaar erg veel over deze bokkers/ruiters, want zij doen het wel. En praten het nog goed ook. Ieder normaaldenkend mens ziet toch aan die hele fotoserie(s) dat het allang niet meer om een momentopname gaat. Maar als je maar een bord voor je kop blijft houden, tja.......

Moment opname is 1x, gebeurd iedereen.

Maar ik tel op facebook 60 foto's, 60 moment opnames dus al 60 seconden word dat dier met stang en trens in zijn mond gesjord. Auw arm paard.

Koop een hobbelpaard zou ik zeggen.

Heleennn

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:57

Het klinkt erg penny, maar de lange rugspier kan prima gerekt worden door een wortel tussen de voorbenen te houden. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dit doe. Heeft hetzelfde effect lijkt mij? Als ik mijn paard wil flexen neem ik even een worteltje/appeltje en die gaat dan naast de schouder aan beide kanten, tussen de voorbenen, boven het hoofd,... en dan heeft je paard ook kunnen stretchen ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:58

speurneusc schreef:
tsja beste stuurlui staan weer aan wal... ook hier

allemaal heftig commentaar leveren maar ooit dit zelfde nivo bereikt dan??? kan je daar aan tippen???

Is het dan niet de vraag of je dat moet willen? En zo ja: dien je dat dan op deze wijze te bereiken? Dat zou iedere ambitie in de kiem moeten smoren toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:59

moelly schreef:
freeride schreef:
omg!! gewoon griezelig hoe gemakkelijk dit wordt geaccepteerd door bokkers, als: we trekken allemaal wel eens hard aan de teugels, sorry hoor, maar IK NIET!

Haha, wat schattig! :o

Inderdaad: iedereen is wel eens niet zo vriendelijk tegen zijn/haar paard. Of het nu met de hand of met het been is, of het paard komt in protest omdat we iets van ze vragen wat ze niet willen/niet kunnen/niet gewend zijn.

Ik kan me er niet druk meer om maken. Wat wil je ertegen doen?

Dit vind ik wel erg zorgelijk....

Ik denk dat je na deze uitspraak niet veel enthousiaste reacties meer krijgt op je advertentie. Wanneer ik mijn paard zijn kiezen wil laten trekken zal ik je bellen ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:01

janderegelaa schreef:

De lange rugspier kun je op veel subtieler wijze op lengte brengen... het enige probleem is de factor 'tijd'.
Men kiest voor de kortste, en voor het paard meest pijnlijke, route.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:02

Cowgirl: en ik zie op nog geen 10 foto's van die 60 dat ik denk hmm hier moet eens naar gekeken worden. Andere zijn duidelijk gewoon timing van foto, zo kan ik van elke ruiter foto's krijgen (die meer rijden dan rondjes door het bos).

janderegelaa: Helemaal mee eens, ik heb me er ook eens in 'verdiept' lees er regelmatig artikelen over, het filmpje dat je aanhaalt ook inderdaad al eerder gezien. Er is een grote 'logica' van deze manier van trainen, alleen doordat er ruiters zijn die het niet (geheel) beheersen of er te ver in gaan (het vasthouden) krijg je dit soort discussies. Maar zoals oa in filmpje wordt aangehaald, bereik je niks met het vasthouden, in de proef moet je loslaten en thuis alleen vasthouden en de proef loslaten gaat niet werken :+
Hier een klein stukje van artikel + verwijzing naar juiste bit: http://horses.nl/sport/dressuur-sport/d ... t-het-wel/

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:05

Heleennn schreef:
Het klinkt erg penny, maar de lange rugspier kan prima gerekt worden door een wortel tussen de voorbenen te houden. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik dit doe. Heeft hetzelfde effect lijkt mij? Als ik mijn paard wil flexen neem ik even een worteltje/appeltje en die gaat dan naast de schouder aan beide kanten, tussen de voorbenen, boven het hoofd,... en dan heeft je paard ook kunnen stretchen ;)

Feitelijk is dat inderdaad hyperflexie wat je doet met die wortel. Maar als een paard ondertussen zijn achterbenen onder zijn lichaam zet dan rek je nog meer.

90% van de professionele ruiters rijdt in meer of mindere mate LDR. Wel eens springruiters met een slof zien losrijden? Ik denk dat we ons ook niet druk moeten maken om de professionals maar meer om de onderlaag die het verkeerd toepassen. En bij verkeerd toepassen is zelfs het meest diervriendelijke ding wreed.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:06

Ik snap niet dat Anky en al die andere ruiters zich de top mogen noemen.
Rollkur/Hyperflexion/LDR is ontzettend SLECHT voor een paard. Maar ach wie kan het schelen, als het paard maar in de krul loopt he!
Ik walg ervan. BAH

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:06

Fry schreef:
Rollkur/Hyperflexion/LDR is ontzettend SLECHT voor een paard. Maar ach wie kan het schelen, als het paard maar in de krul loopt he!
Ik walg ervan. BAH

3 keer olympisch goud, op 2 verschillende paarden... Zal ze toch wel iets goed doen :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:07

Ja dus? Het is en blijft een jurysport. De een vind het goed de ander niet.
En de jury kijkt naar het resultaat, niet de training beetje oneerlijk he ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:08

Fry schreef:
Ik walg ervan. BAH

Dat is nog nergens wetenschappelijk aangetoond bij mijn weten. Dat je het lichaam kapot maakt door het out of the blue te doen, ja, maar goed, als ik nu in de spagaat gedrukt wordt scheuren ook al mijn spieren af ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:09

janderegelaa schreef:
Heleennn schreef:

Feitelijk is dat inderdaad hyperflexie wat je doet met die wortel. Maar als een paard ondertussen zijn achterbenen onder zijn lichaam zet dan rek je nog meer.

90% van de professionele ruiters rijdt in meer of mindere mate LDR. Wel eens springruiters met een slof zien losrijden? Ik denk dat we ons ook niet druk moeten maken om de professionals maar meer om de onderlaag die het verkeerd toepassen. En bij verkeerd toepassen is zelfs het meest diervriendelijke ding wreed.

Jammer dat achterbenen geen wortels eten dan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:09

Mensen luisteren vaak ook naar dictators.. wil ook niet zeggen dat die nou zo briljant zijn.. :+
Dat iemand ermee wint, wil niet zeggen dat het goed is. Maar ik wil ook niet meteen zeggen dat het slecht is.

Het nieuwsbericht ging echter over de deense kampioenschappen, niet over anky.. :p

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:10

Ik denk dat er vooral veel zorgen worden gemaakt om die mond en de plaats van de handen. De foto bij het artikeltje Ashley5670 aanhaalde ziet er al een pak 'vriendelijker' uit dan de foto's waar dit topic om gaat.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:10

Urielle schreef:
Fry schreef:
Ik walg ervan. BAH

Dat is nog nergens wetenschappelijk aangetoond bij mijn weten. Dat je het lichaam kapot maakt door het out of the blue te doen, ja, maar goed, als ik nu in de spagaat gedrukt wordt scheuren ook al mijn spieren af ;)

Er zijm genoeg filmpjes waarbij je duidelijk ziet wat er kapot word gemaakt. Ik vind dat je pas kan rijden, als je zonder rollkur en zonder dat trekken en plukken je paard alles kan laten doen, DAN behoor je tot de top

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:11

chelle_dora schreef:
Mensen luisteren vaak ook naar dictators.. wil ook niet zeggen dat die nou zo briljant zijn.. :+
Dat iemand ermee wint, wil niet zeggen dat het goed is. Maar ik wil ook niet meteen zeggen dat het slecht is.

Het nieuwsbericht ging echter over de deense kampioenschappen, niet over anky.. :p

Ohja laten we on topic blijven ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:11

janderegelaa schreef:

Doe geen moeite, als een dergelijke basis al niet bekend is, waarom dan nog discussiëren. Oeh en ah roepen bij een fotocollage is makkelijker dan je ergens in verdiepen, makkelijker dan een onderbouwde discussie voeren en het afbranden van andere ruiters is makkelijker dan zelf op dat niveau komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:13

Ashley5760 schreef:
Fry schreef:
Ik walg ervan. BAH

3 keer olympisch goud, op 2 verschillende paarden... Zal ze toch wel iets goed doen :+

Nu trek je een foutieve conclusie.... en dat doen er velen.
Men laat het gewenste plaatje zien: DAT levert prijzen op.
Wat de route daar naartoe is, op welke wijze er getraind wordt, dat staat ter discussie.

Kleine chinese meisjes worden ook dubbelgevouwen om goud binnen te halen en zijn vroeg versleten. Zij halen ook goud binnen, dus zullen ze wel iets goed doen in jouw redenatie?

Topsport sloopt lijven..... Maar volwassenen maken een bewuste keuze daarvoor.
Kinderen en dieren hebben geen keuze en worden gedwongen tot handelingen die pijnlijk, en op den duur schadelijk kunnen zijn.
Ik heb daar ethisch gezien nogal wat moeite mee....

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:13

Ik kom niet op het niveau omdat ik zo niet train :+

Fry

Re: Rollkur-ophef op Deense kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:14

Mooi gezegd Ninx

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:14

De basis is gekend hoor, de filmpjes zijn bekeken. Ik vind het voornamelijk mooipraterij. Eerst een manier verzinnen waarbij het paard mooi loopt en dan er een theorie rond verzinnen die aannemelijk is. En dan nog, je maakt mij niet wijs dat iedere ruiter die al op de kiek gezet is al touwtrekkend met zijn paard een ingewijde is die de methode volledig onder de knie heeft en ieder moment weet wat die doet. Zelfs onder die ruiters zijn er die gewoon aan na-aperij doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:15

Fry schreef:
Er zijm genoeg filmpjes waarbij je duidelijk ziet wat er kapot word gemaakt. Ik vind dat je pas kan rijden, als je zonder rollkur en zonder dat trekken en plukken je paard alles kan laten doen, DAN behoor je tot de top

Van die geweldige youtube en facebookcompilaties als waar we het nu over hebben?
Als je nou eens met een echt wetenschappelijk onderzoek komt, met een representatieve groep paarden en ruiters die groot genoeg is om echt een conclusie te kunnen trekken. Niet iets a la 'mijn baby staat in de box, valt om, heeft een bult op zijn hoofd > conclusie: staan is slecht voor een mens' :+