Strengere regels voor hobbyfokker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:57

Marjoow schreef:
xx_Horsiex schreef:
In principe is het fokken met Franse Bulls al fout, want het zijn hele ongezonde dieren. Maar dit kan ik ook zeggen van Shitzu's, Cavaliers, Engelse Bull, en noem maar op. Dus waar trekken we de grens?

Je kan wel op karakter fokken, maar ook dat verbetert de gezondheid van het dier niet. Dus de fokker van het hondje van je tante is niet beter dan andere fokkers, want ook dat hondje heeft nog een te korte neus. Het duurt JAREN voordat je veranderingen gaat zien, want er wordt niet van de een op andere dag een Franse Bull geboren met een lange neus.

En de schuld leggen of zoeken bij fokkers is zinloos want de meeste fokkers fokken volgens hun rasvereniging en volgens Raad van Beheer. DAAR moet de verandering komen, dan volgen de fokkers vanzelf.

Dus fokkers hebben zelf geen gezond verstand en kunnen zelf niet aangeven dat een bellenblazende pers niet gezond is? Schei toch uit zeg. Als je kiest om te fokken kun je kiezen om gezonde beesten te fokken in plaats van maar te voldoen aan alle regeltjes en dergelijke.

Het is geen een richtingsverkeer. Wanneer er genoeg fokkers zeggen "deze neuzen fok ik niet zo plat" komt daar heus verandering in bij de rasvereniging. Dat kunnen ze gewoon NIET negeren.

Fok je zelf honden, heb je veel contact met fokkers? Fokkers zijn verplicht zich aan de regels van de rasvereniging en raad van beheer te houden. Doe je dit niet dan ontvang je geen stambomen, zullen je pups minder snel verkocht worden omdat je niet aangesloten bent en je reputatie dus 'minder' betrouwbaar is. Je kunt deelnamen aan ras keuringen en shows wel vergeten waardoor je honden dus ook op karakter niet meer beoordeeld zullen worden.

Waarom heeft de fokker geen gezond verstand, maar is het wel oke dat de platte neuzen door een rasvereniging verplicht wordt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:58

xx_Horsiex schreef:
Marjoow schreef:

Dus fokkers hebben zelf geen gezond verstand en kunnen zelf niet aangeven dat een bellenblazende pers niet gezond is? Schei toch uit zeg. Als je kiest om te fokken kun je kiezen om gezonde beesten te fokken in plaats van maar te voldoen aan alle regeltjes en dergelijke.

Het is geen een richtingsverkeer. Wanneer er genoeg fokkers zeggen "deze neuzen fok ik niet zo plat" komt daar heus verandering in bij de rasvereniging. Dat kunnen ze gewoon NIET negeren.

Fok je zelf honden, heb je veel contact met fokkers? Fokkers zijn verplicht zich aan de regels van de rasvereniging en raad van beheer te houden. Doe je dit niet dan ontvang je geen stambomen, zullen je pups minder snel verkocht worden omdat je niet aangesloten bent en je reputatie dus 'minder' betrouwbaar is. Je kunt deelnamen aan ras keuringen en shows wel vergeten waardoor je honden dus ook op karakter niet meer beoordeeld zullen worden.

Waarom heeft de fokker geen gezond verstand, maar is het wel oke dat de platte neuzen door een rasvereniging verplicht wordt?

Nee ik heb geen eens een hond. Wel een diploma Paraveterinair.

Nogmaals: Als er genoeg fokkers opstaan tegen de rasvereniging en zeggen dat het moet veranderen dan moeten ze daar wel naar luisteren.
Als het publiek dan ook nog eens gaat kijken naar gezonde dieren in plaats van "mooie" dieren, dan word de rasvereniging echt wel verplicht om het te gaan veranderen hoor :=

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:02

Marjoow schreef:
xx_Horsiex schreef:

Nogmaals: Als er genoeg fokkers opstaan tegen de rasvereniging en zeggen dat het moet veranderen dan moeten ze daar wel naar luisteren.
Als het publiek dan ook nog eens gaat kijken naar gezonde dieren in plaats van "mooie" dieren, dan word de rasvereniging echt wel verplicht om het te gaan veranderen hoor :=

Dat diploma heb ik ook, plus ik werk nog eens in een kliniek waar veel fokkers komen en wij fokken zelf ook nog.

Waarom moeten fokkers de rasvereniging in laten zien dat ze fout bezig zijn, je zou verwachten dat een rasvereniging en zijn regels toch door iemand met verstand zijn opgezet? De rasvereniging legt fokkers regels op, maar de fokkers moeten de regels veranderen?

Natuurlijk ziet het gros van de fokkers echt wel in dat ze gezondheidsproblemen op weg helpen, en ja dan kan je inderdaad een keuze maken tussen wel of niet fokken, tussen wel naar de regels luisteren en niet. En ja dat is niet goed te praten, maar de verantwoordelijkheid van de regels bij fokkers neer te leggen terwijl die hun opgelegd worden is i.m.o. niet eerlijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:12

xx_Horsiex schreef:
Marjoow schreef:

Dat diploma heb ik ook, plus ik werk nog eens in een kliniek waar veel fokkers komen en wij fokken zelf ook nog.

Waarom moeten fokkers de rasvereniging in laten zien dat ze fout bezig zijn, je zou verwachten dat een rasvereniging en zijn regels toch door iemand met verstand zijn opgezet? De rasvereniging legt fokkers regels op, maar de fokkers moeten de regels veranderen?

Natuurlijk ziet het gros van de fokkers echt wel in dat ze gezondheidsproblemen op weg helpen, en ja dan kan je inderdaad een keuze maken tussen wel of niet fokken, tussen wel naar de regels luisteren en niet. En ja dat is niet goed te praten, maar de verantwoordelijkheid van de regels bij fokkers neer te leggen terwijl die hun opgelegd worden is i.m.o. niet eerlijk.

Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij iedereen ligt. Zowel de rasvereniging áls de fokkers áls de klant.

Amandavd

Re: Strengere regels voor hobbyfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:17

Die ligt er zeker, die ligt ook bij ons als Paraveterinair en dierenarts, om mensen voor te lichten en welzijn voor op te zetten. Helaas zijn er minder nadenkende en goedwillende mensen dan de mensen die geld zien of ruiken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:22

xx_Horsiex schreef:
Die ligt er zeker, die ligt ook bij ons als Paraveterinair en dierenarts, om mensen voor te lichten en welzijn voor op te zetten. Helaas zijn er minder nadenkende en goedwillende mensen dan de mensen die geld zien of ruiken.

Tsja, daarom zeg ik: Kom eens met die acties vanuit de dierenbescherming of whatever. Ga mensen inlichten over de dieren vóórdat ze een dier aanschaffen. Dat zou al zo onwijs veel helpen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:17

_San87_ schreef:
Mikkiej schreef:
Evolutie denk ik niet.
Maar ik denk dat, als je ineens langsnuitige honden wil fokken je wéér met het inteeld zit. Nu is de populatie kortsnuitige honden redelijk groot en een (goede) fokker zou nu zo min mogelijk in/lijnteelt fokken. Als je nu weer langsnuitige honden fokt zit je weer met hetzelfde probleem? Dan is het "ideaalbeeld" weer veranderd en gaan ze wéér selecteren en dus zal je wéér richting inteeld komen.

Nog even over aansprakelijkheid van fokkers en de omgang van pupkopers met een pupje..
Beide ouderdieren kunnen bijv. vrij zijn van HD. Maar er is altijd een kans dat er een pupje wordt geboren mét HD.
Plus dat je, zoals eerder is genoemd, niet weet hoe de pupkopers omgaan met hun pup. Bijna iedereen weet dat je met een pupje niet veel moet wandelen en al helemaal niet laten traplopen, heuvels op laten rennen etc. Maar ik ben (ja echt, ongelooflijk) een voorbeeld uit de praktijk tegengekomen dat pupkoper doodleuk de fokker belt met de mededeling dat zijn hond HD heeft en eiste dat de fokker meebetaalde aan de operaties. Beide ouders en voorouders zijn vrij van HD. Na wat doorvragen van fokkers kant kwamen ze er achter dat pupkoper doodleuk met zijn hond door de duinen was gaan wandelen "omdat ie dan mooie bespiering kreeg".
Uiteindelijk hebben ze wel meebetaald om gezeur te voorkomen..

Dat is dus niet zo :). Bij dit soort aannames gaat het dus vaak fout, altijd vermelden dus!

Niet? Nou ik dacht mooi van wel.. Anders moeten alle dierenartsen opnieuw aan de studie :D
Natuurlijk zal aanleg, grote/kleine hond hier in mee spelen. Maar het is wel degelijk zo dat je hond daar een grotere kans op HD van krijgt. De fokker in kwestie fokt trouwens grote honden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:28

Marjoow schreef:
Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij iedereen ligt. Zowel de rasvereniging áls de fokkers áls de klant.

De rasverenigingen nemen de verantwoordelijkheid niet en de klant is vaak onwetend.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:11

Mikkiej schreef:
_San87_ schreef:
Dat is dus niet zo :). Bij dit soort aannames gaat het dus vaak fout, altijd vermelden dus!

Niet? Nou ik dacht mooi van wel.. Anders moeten alle dierenartsen opnieuw aan de studie :D
Natuurlijk zal aanleg, grote/kleine hond hier in mee spelen. Maar het is wel degelijk zo dat je hond daar een grotere kans op HD van krijgt. De fokker in kwestie fokt trouwens grote honden.

San bedoelt denk ik dat niet iedereen dit weet, en dat je dus altijd moet vertellen dat je met pups voorzichtig moet omgaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:17

xx_Horsiex schreef:
Mikkiej schreef:

San bedoelt denk ik dat niet iedereen dit weet, en dat je dus altijd moet vertellen dat je met pups voorzichtig moet omgaan.

Dit bedoel ik inderdaad.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:56

Een vraagje aan de dierenarts assistente hoeveel van de honden die jullie behandelen is met stamboom? Ik denk dat het gros van de honden die jullie op het spreekuur krijgen niet met stamboek gefokt worden. En zijn deze dan zo gezond? Maar 10procent van de verkochte pups in nederland zijn met stamboom. Wil je wat aan dierenleed en aan de gezondheid van pups doen kijk daar eens naar. Mensen die een nestje fokken maar die niet weten dat het geld kost en liever geen geld willen uitgeven aan de basisbehoefte. Mensen die twee rassen kruisen zoals een stafford met pitbull en het dan gek vinden dat ze opgroeien als moeilijke honden en in het asiel belanden. En hebben ze pups doen ze die zo snel mogelijk weg. Laatst nog een labrador pup van 6 weken. nee dat is verstandig en verantwoord fokken.
En geen regels via de rasvereniging die stelling is niet waar. Elke vereniging stelt eisen om te fokken en meestal nog extra eisen om op een puppylijst te komen.
Ik fok geen zieke dieren. Ik vind de shih tzu een geweldig ras met een ontzettend lief karakter. Mijn shih's gaan mee naar het bos en de hei en kunnen makkelijk 2 uur wandelen maar vinden een half uurtje ook best. Daarom zijn ze zo geweldig hun vrolijke karakter.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:03

xx_Horsiex schreef:
Wat is je punt nu eigenlijk?

Hm, snap je dat écht niet? Okay, leg ik het toch even duidelijker uit. Zoek ook maar even op wat de definitie van evolutie is, dat zou je al een stuk helpen denk ik.

Je hebt het over evolutie, de platte neuzen zijn niet geproduceerd door "evolutie", ze zijn geproduceerd door selectieve fok, door mensen die gemotiveerd zijn door het najagen van (bizarre) schoonheidsidealen.
Dit is alleen te verhelpen door selectieve fok met andere doelen. Uiteraard noodzakelijk éérst al die astmatische misbaksels in te slapen, of op z´n minst te castreren.
Mochten er nog gezond te noemen individuen in de populatie aanwezig zijn, dan kun je daar mee verder, wellicht zijn er in geval van de shitzu in het land van herkomst exemplaren te vinden die niet zo zijn misvormd, zo niet dan kun je andere honden inkruisen, om de genetisch variatie te vergroten.

Er zijn rassen die imo niet meer te redden zijn (de cavalier bv), misschien geldt dat ook voor de shitzu.

Ik heb zeer weinig hoop dat de rassenverenigingen een dergelijke koersverandering zuden opnemen. Het zou betekenen dat ze moeten toegeven al decennia fout bezig zijn en direct verantwoordelijk zijn voor veel dierenleed.
En als je niet wil inzien dat je een probleem hebt, heb je geen behoefte aan een oplossing.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:20

Er mag gewoon geen onderscheid gemaakt worden met betrekking tot het uitgeven van stambomen, wat nu dus nog steeds gebeurd.
Zolang de RvB stambomen af blijft geven aan honden waarvan de ouderhonden niet getest zijn op erfelijke dan wel aangeboren gebreken, waar sta je dan als fokker zijnde als je wel het beste met je ras voor hebt?
De RvB meet nog steeds met twee maatstaven en zal dat in de toekomst ook blijven doen, door middel van op de stambomen te zetten of de ouderhonden voldoen of niet voldoen aan de eisen.
Voldoen de ouderhonden niet, dan ook geen stamboom!!! De RvB staat toch voor de gezondheid van rashonden, waarom blijven ze dan stambomen afgeven :?

En dan om even terug te komen over het registreren van honden zonder stamboom door middel van een chip. Hoe wil je dat gaan controleren dan? Negen van de tien keer zijn er bij de zgn puppyfarms geen eens ouderhonden aanwezig. Zij komen er al jaren mee weg en dat zal nu niet anders worden :n

Het is daarnaast ook niet aan de RV's, maar aan de raad van beheer. Ik denk dat de RvB heel goed weet wat er speelt in de rashonden qua erfelijke afwijkingen. Als de RvB deze afwijkingen per ras nou eens op een rijtje zouden zetten en ervoor zou zorgen dat de honden waarmee gefokt wordt in ieder geval de testen ondergaan mbt deze afwijkingen en met een positief resultaat afronden, eer zij een stamboom afgeven.
RV's kunnen inzage geven in het feit welke afwijkingen binnen een ras veelvuldig voorkomt, maar uiteraard zijn er RV's die ook bepaalde afwijkingen niet aan de grote klok gaan hangen. Maar ik weet wel zeker dat er heel veel fokkers verstandiger zijn dan het protocol te volgen van een RV. Zeker de fokkers die wel hart voor hun ras hebben en proberen op welke manier dan ook een zo gezond mogelijke hond te fokken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:07

kamatz schreef:
De RvB staat toch voor de gezondheid van rashonden, waarom blijven ze dan stambomen afgeven :?

Het zou kunnen zijn dat je premisse niet klopt.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:25

_San87_ schreef:
Mikkiej schreef:

Dit bedoel ik inderdaad.

Ah oke, mijn oprechte excuses.

Ja, natuurlijk moeten pupkopers hierop worden gewezen. Dit wordt ook gedaan door de fokker. Maar helaas luisteren ze lang niet altijd..

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:29

Mijn premisse (aanname) klopt wel.
Iedereen die een hond bezit met stamboom en die laat dekken door een hond met stamboom van hetzelfde ras kan een stamboom aanvragen.
Ongeacht of deze honden gezondheidsonderzoeken hebben ondergaan, want daar wordt niet naar gevraagd. Lees het BRS er maar eens op na wat de regels zijn van de aanvraag van een stamboomprocedure!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:23

kamatz schreef:
Iedereen die een hond bezit met stamboom en die laat dekken door een hond met stamboom van hetzelfde ras kan een stamboom aanvragen.
Ongeacht of deze honden gezondheidsonderzoeken hebben ondergaan, want daar wordt niet naar gevraagd. Lees het BRS er maar eens op na wat de regels zijn van de aanvraag van een stamboomprocedure!

Ah, een misverstand, ik bedoelde de premisse in het stukje dat ik van je quote; "De RvB staat toch voor de gezondheid van rashonden".
Het was een beetje sarcastisch bedoeld ;) .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 05:39

Als er één organisatie is die niet staat voor het welzijn van honden, dan is het de RvB wel. Wat een wassen neus is dat, zeg.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 05:42

Kuggur schreef:
kamatz schreef:

Ah, een misverstand, ik bedoelde de premisse in het stukje dat ik van je quote; "De RvB staat toch voor de gezondheid van rashonden".
Het was een beetje sarcastisch bedoeld ;) .

Oh oké :+
Ik vatte het anders op....sorry :o

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:19

Jullie hebben het maar over rasverenigingen. Ik heb nog nooit bij een rasvereniging gezeten die mij oplegde hoe mijn honden er uit moesten zien. Al fokte ik pimpelpaars met een goud randje dat kan hun niets schelen. Tegenwoordig moet je wel een aantal gezondheids testen doen.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 06:45

Om via een RV te fokken, zitten er wat meer regels aan verbonden dan als je alleen fokt via de RvB.
Een RV stelt in ieder geval nog regels qua gezondheid waaraan ze moeten voldoen en dat doet de RvB helemaal niet.

Natuurlijk ben je niet afhankelijk van een RV, want je bepaalt altijd alles zelf nog wel. Ik heb ook geen RV nodig om mijn honden te laten onderzoeken op erfelijke afwijkingen, want dat doe ik toch wel, met of zonder RV. Ik zeg alleen dat de RV's inzicht kunnen geven aan de RvB omtrent welke afwijkingen veelvuldig voorkomen binnen een bepaald ras en aan de hand daarvan moet de RvB wel of geen stambomen afgeven. Niet stambomen afgeven en er straks op vermelden dat de ouderhonden wel of niet voldoen aan de eisen. Als ze niet voldoen, waarom dan een stamboom afgeven? Dan blijf je toch dezelfde problematiek houden wat zich nu ook al afspeelt?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:59

kohtje schreef:
Jullie hebben het maar over rasverenigingen. Ik heb nog nooit bij een rasvereniging gezeten die mij oplegde hoe mijn honden er uit moesten zien. Al fokte ik pimpelpaars met een goud randje dat kan hun niets schelen. Tegenwoordig moet je wel een aantal gezondheids testen doen.

Bij ons zit er een minimum en maxima aan de hoogte, max aan de hoeveelheid wit op het gezicht,, vacht, noem maar op. Dus voor bepaalde rassen geldt dit zeker wel.

Christaerik, de kliniek waar ik werk is zeker meer dan de helft met stamboom.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:44

dan is jullie kliniek een uitzondering. Maar goed ach maakt ook niet uit. vind mensen zo kortzichtig die maar roepen dat een hond met stamboom per definitie ziek of erfelijk belast is.
de rvb heeft via onderzoeken e.d. een aantal rassen aangewezen die mogelijk erfelijk belast zijn en waar testen mee gedaan moeten via de rv. De shih tzu behoort niet bij deze rassen.
Mijn heerlijke wandelende pruiken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 20:55

Oh, als de rvd dat zegt...Die zijn uiteraard volkomen onpartijdig in deze... _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 21:28

christaerik schreef:
dan is jullie kliniek een uitzondering. Maar goed ach maakt ook niet uit. vind mensen zo kortzichtig die maar roepen dat een hond met stamboom per definitie ziek of erfelijk belast is.
de rvb heeft via onderzoeken e.d. een aantal rassen aangewezen die mogelijk erfelijk belast zijn en waar testen mee gedaan moeten via de rv. De shih tzu behoort niet bij deze rassen.
Mijn heerlijke wandelende pruiken.

Dan weet je ook dat de Shih tzu wel degelijk erfelijk belast is. Zo worden ze bijna allemaal geboren met een blijvende navelbreuk, bijvoorbeeld.