Meer dan 20 ernstig vermagerde paarden weggehaald bij manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Re: Meer dan 20 ernstig vermagerde paarden weggehaald bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:48

En daar komt dan geen dierenarts bij kijken? Zeg maar, voor het te laat is? Ik bedoel, 11 paarden met dezelfde (ernstige) symptomen, daar laat je als beetje dierenliefhebber toch naar kijken, lijkt me.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:49

kusjesxxxx schreef:
ik weet hoe de paarden zijn overleden, dit kan zeker niet door vermagering, de manen vielen uit, ze kregen bulten waar het bloed uitspoot.
er gebeuren vaker rare dingen die niet te verklaren zijn daar, maar de politie doet er niks aan om deze mensen te helpen..

Dat klinkt verschrikkelijk :oo

Maar de politie zal hier ook niet veel aan kunnen doen, dat zijn geen experts op het gebied van paardenziekten :n

Maar wat deden de mensen er zelf aan dan ?

Dag en nacht de dieren bewaken en verplegen ?
Onderzoek laten doen naar de samenstelling van het voer, controle op eventuele schadelijke stoffen en/of planten in het gebouw en de weilanden ?
Mag aannemen ook dagelijks een dierenarts over de vloer, waarvan dan de rekeningen als bewijs zijn te overleggen ?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:52

Shirley schreef:
kusjesxxxx schreef:
ik weet hoe de paarden zijn overleden, dit kan zeker niet door vermagering, de manen vielen uit, ze kregen bulten waar het bloed uitspoot.
er gebeuren vaker rare dingen die niet te verklaren zijn daar, maar de politie doet er niks aan om deze mensen te helpen..

Dat klinkt verschrikkelijk :oo

Maar de politie zal hier ook niet veel aan kunnen doen, dat zijn geen experts op het gebied van paardenziekten :n

Maar wat deden de mensen er zelf aan dan ?

Dag en nacht de dieren bewaken en verplegen ?
Onderzoek laten doen naar de samenstelling van het voer, controle op eventuele schadelijke stoffen en/of planten in het gebouw en de weilanden ?
Mag aannemen ook dagelijks een dierenarts over de vloer, waarvan dan de rekeningen als bewijs zijn te overleggen ?

Wilde hetzelfde vragen, je bent mij al voor :o

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:54

kusjesxxxx schreef:

En niemand die op het idee is gekomen om camera's op te hangen? Als de paarden vergiftigd worden over een langere periode en je wilt dat aantonen dan moet er toch een patroon van abnormaliteiten op de beelden te zien zijn? Verdachte personen die voeren terwijl ze daar helemaal niet bevoegd toe zijn bijvoorbeeld en andere zaken die je gezonde verstand te boven gaan?

Kom op joh, verdedigen van iemand is heel erg nobel en dapper, maar speculeren en halve waarheden voldoen nu niet meer. Hier zullen harde bewijzen aangeleverd moeten worden en dit speelt niet sinds gisteren. Ik denk dat veel Bokkers hier het eens zijn met mij dat je geen middel onbeproefd laat om vergiftiging aan te tonen! Gifstoffen kunnen zowel bij levende als overleden paarden tot lange tijd aangetoond worden. Testen van hooi en voer is ook mogelijk in een labo, camera's kunnen weer ander uitsluitsel geven. Niet wachten totdat de "politie" iets onderneemt, gemakkelijk praten. Zelf ondernemen als je zo'n groot hart voor dieren hebt!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:00

Willemina_L schreef:
kusjesxxxx schreef:

En niemand die op het idee is gekomen om camera's op te hangen? Als de paarden vergiftigd worden over een langere periode en je wilt dat aantonen dan moet er toch een patroon van abnormaliteiten op de beelden te zien zijn? Verdachte personen die voeren terwijl ze daar helemaal niet bevoegd toe zijn bijvoorbeeld en andere zaken die je gezonde verstand te boven gaan?

Kom op joh, verdedigen van iemand is heel erg nobel en dapper, maar speculeren en halve waarheden voldoen nu niet meer. Hier zullen harde bewijzen aangeleverd moeten worden en dit speelt niet sinds gisteren. Ik denk dat veel Bokkers hier het eens zijn met mij dat je geen middel onbeproefd laat om vergiftiging aan te tonen! Gifstoffen kunnen zowel bij levende als overleden paarden tot lange tijd aangetoond worden. Testen van hooi en voer is ook mogelijk in een labo, camera's kunnen weer ander uitsluitsel geven. Niet wachten totdat de "politie" iets onderneemt, gemakkelijk praten. Zelf ondernemen als je zo'n groot hart voor dieren hebt!

Daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:04

kusjesxxxx schreef:
ja heb je zeker gelijk in , en ik bepaal zelf wel of ik erop reageer:) ik kan je zoiezo vertellen dat ik nog nooit mensen heb gezien die zoveel voor die paarden over hebben! hun hebben hun hele leven alles voor die dieren gedaan, nooit op vakantie, nooit iets leuks doen. alles voor de dieren! en dan zeggen dat ze dierenbeulen zijn? onzin

als ze paarden in beslag nemen is er al heel wat vooraf in gang gezet.. dit gebeurd niet zomaar.

heb je je speciaal aangemeld om hier te kunnen reageren, is te zien aan je berichten aantal.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:12

Mijn mening: als je iets ter verdediging vd manege kan aanvoeren: voor de draad ermee en niet halfslachtig hinten op meer informatie waar de rest niets mee kan. Of niets posten. Nieuw accountje = SA? Dit gaat de publieke opinie over de manege echt niet positief beïnvloeden. Neemt niet weg dat als het verhaal klopt vd vergiftiging en bloed spuitende bulten dat dit vreselijk voor de beestjes is.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:22

Tevens ben ik geneigd te denken dat als de eigenaar van de manege zo met de handen in het haar zou zitten op een gegeven moment op straffe van inbeslagname, ze/hij wellicht hulp had kunnen inroepen van ons Bokkers... Wedden dat er meer dan genoeg vrijwilligers (geweest zouden) zijn om een helpende hand te bieden en uit te zoeken wat er mis gaat op zo'n moment? Het welzijn van paarden is waar we voor strijden, over debatteren en ons aller doel is!

Niet om anderen af te kraken of te veroordelen. Maar dit is ernstig. Te laat om zoiets nog van de grond te krijgen maar zeker niet te laat om het tij te keren met alle goodwill die er is! En als je gelijk hebt kusjesxxxx, dan zullen ze nog steeds alles in het werk stellen om erachter te komen wat er precies fout gaat! Een ander beleid, harde bewijzen indien het om kwaadwilligheid van derden gaat en nog veel meer....

Nu, hopelijk is dit een goed signaal voor mensen die nog niet zover in de stront (excuse my french) zitten en roepen die hopelijk wel op tijd hulp in van paardenmensen op een prachtig forum als deze! Want hoe verschillend er ook gedacht mag worden over welzijn en huisvesting, vergiftiging is een hele andere zaak en een harde beschuldiging!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:23

Vraag me dan altijd af waarom ze de overige paarden dan wel achter laten 8)7

PrimaDonna, is het trouwens nodig om bij elke reactie aan te geven of je het er wel of niet mee eens bent? Leest heel storend in een topic.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:28

Als ik zou denken dat mijn paard vergiftigd werd, dan was er dag en nacht iemand op stal aanwezig om op te letten hoor!

Op een manege heb je dan misschien vrijwilligers nodig, maar ik was al te graag met een paar andere een nachtje daar blijven slapen hoor, geen probleem mee...

Daarom vroeg ik ook wat deden ze eraan...

Maar klopt het nu dat dit de manege is die in korte tijd 3x van eigenaar is veranderd? Want dan ben ik ook heel benieuwd of alle roddels kloppen die je in het dorp hoorde....

Ik heb zelf gezien dat de stallen echt beneden de maat waren. In mijn bericht staat ook dat ik er niet vaak ben geweest, maar omdat het tijdens/na de laatste les was, verwacht ik niet dat alle stallen nog opgestrooid zouden gaan worden. En anders stonden ze al een tijdje op het beton... en voordat je de eerste stal leeg hebt en de laatste zit ook een grote tijd.. Dus in dat opzicht vond ik de stallen vreselijk! (En toevallig het hooi op op 1 dag, terwijl ze het morgen komen brengen, dan mest geen stallen uit denk ik... Liever een nachtje in wat viezer stro dan op steen..)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:29

Mavelle schreef:
Vraag me dan altijd af waarom ze de overige paarden dan wel achter laten 8)7

PrimaDonna, is het trouwens nodig om bij elke reactie aan te geven of je het er wel of niet mee eens bent? Leest heel storend in een topic.

Uuuh elke reactie.. is maar 3x geweest. :o
Maar zijn stukken die ik ook wilde zeggen en wil toch wel even duidelijk maken waar ik het mee eens ben, maar zal het nu laten := :o

kusjesxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:37

er zullen vanzelf bewijzen komen, ze zijn alles grondig aan het onderzoeken..
ik vind het alleen jammer dat mensen zo boos en bot reageren. vind ik niet nodig als ik alleen mn mening geef!
we zullen zien

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:44

Dat lok je zelf uit door "alleen je mening" te geven :j
En of jij dat nou nodig vindt of niet, doet er niet zo heel veel toe ... dan moet je ook niet op een openbaar forum komen als je dat niet prettig vindt .

Maar waarom hebben die mensen dan eigenlijk nooit melding hiervan gemaakt ?
Lijkt me toch dat zoiets evengoed in het nieuws zou komen, zoals elke andere vorm van vermeende mishandeling c.q. vergiftiging ?

Dat komt nu dan pas aan het licht of ter sprake, nu ze verdacht worden van verwaarlozing :?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:33

Lijkt me dat een DA al verplicht is om al bij een "vermoeden van" melding te maken van vergiftiging. Paarden waren dan al lang in veiligheid gebracht. Feit is ook dat diverse mensen hier al gereageerd hebben die op deze stal gereden hebben en door de omstandigheden daar, afgehaakt zijn op deze manege.

Geeft gewoon geen algehele goede indruk. Beetje een kwestie van: waar rook is.....

Maar laat me graag verrassen.....

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:59

Het blijft triest want het is niet begonnen met de intentie om dieren te verwaarlozen. Ik weet wie het zijn, kom ze weleens op concours tegen. Het paard waar ze dan mee rijdt ziet er wel dun maar vooral ook erg onverzorgd uit. Mijn motto is altijd: poetsen en wassen kan iedere boeren*** dus er is geen excuus om er rauw uit te zien op concours. Een gewassen paard, schoon tuig en dekje ziet er al heel anders uit en is voor iedereen mogelijk. Zo'n gratenpakhuis de ring inrijden is toch ook geen pretje.

Voor de pony's gold hetzelfde, niet echt te dun soms zelfs zeker niet maar wel erg slordig eruit zien.

Daarom verbaast het me niet echt. Ik geloof echter wel dat ze van dieren houden, het is ze misschien meer boven het hoofd gegroeid. Op een zeker moment kun je dan niet meer zelf ingrijpen en het ten goede keren. Natuurlijk zoek je voor jezelf dan excuses want onder ogen zien dat je deze troep zelf veroorzaakt hebt is voor veel mensen te moeilijk!!

Hopelijk kunnen ze de achterblijvers wel een beetje fatsoenlijk verzorgen en voeren want het is natuurlijk het allerzieligst voor die stumperds die van dit soort mensen afhankelijk zijn!!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:42

Naar mijn idee hebben ze een doorstart gemaakt....
Manege en zorgstal in Heeswijk Dinther.
Kan dat kloppen ?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:22

Moest heeel ver zoeken naar gegevens, maar ik heb het gevonden. Het is dezelfde persoon.
Ik hoop voor die mw dat het nu wel goed gaat en ze genoeg inkomen verzameld om goed voor alle beesten te kunnen zorgen. Ik oordeel verder niet, wil wel weten waar ik aan toe ben, en aangezien ik niks kon vinden, wilde ik hier een balletje opgooien. Simpel eigenlijk.
Neem aan dat er wel goed op gelet wordt n dus zal wel goed komen....