Politie laat man niet naar zijn paarden gaan ivm brand-video

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Re: Politie laat man niet naar zijn paarden gaan ivm brand-video

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:06

Tja heb hetzelde meegemaakt,kon heel ver achterom naar stal en daar kon de politie mij niks maken.....
Vriendin van me kwam vd andere kant en hellaas voor haar zij lieten haar nergens door!, ging ze toch werdt ze gelijk aangehouden en dat terwijl ook haar paard daar stond....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:49

LoveBodin schreef:
Bejaardentehuis mag je ook niet meer in hoor :).die mag je ook niet redden.
Zodra brandweer aanwezig is, nemen zij alles overr. Het blussen en het redden van al dan niet aanwezige mensen en dieren.
Zij weten nu eenmaal hoe het is om met vuur te werken, de gemiddelde burger niet. Zij zijn ervoor, dat is hun werk.
En daarin moeten ze niet gehinderd worden, al dan niet goed bedoelt. Want als jij dat kindertehuis in rent, en vast komt te zitten, ben je een extra persoon die gered moet worden, terwijl er al weinig tijd is, vaak. En dat kan ten koste gaan van anderen. Daarom mag er niemand meer in. Of dit nu een stal is, of een kindertehuis.

Logisch, mààr alles wordt direct afgezet. Terwijl het soms duidelijk is dat een ander gedeelte nòg veilig is. Wanneer daar paarden in staan,kan het soms (niet altijd,dat hangt van de situatie af) best mogelijk zijn om de paarden op de veilige wei te zetten voor het vuur over slaat.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:39

superwoman schreef:
LoveBodin schreef:
Bejaardentehuis mag je ook niet meer in hoor :).die mag je ook niet redden.
Zodra brandweer aanwezig is, nemen zij alles overr. Het blussen en het redden van al dan niet aanwezige mensen en dieren.
Zij weten nu eenmaal hoe het is om met vuur te werken, de gemiddelde burger niet. Zij zijn ervoor, dat is hun werk.
En daarin moeten ze niet gehinderd worden, al dan niet goed bedoelt. Want als jij dat kindertehuis in rent, en vast komt te zitten, ben je een extra persoon die gered moet worden, terwijl er al weinig tijd is, vaak. En dat kan ten koste gaan van anderen. Daarom mag er niemand meer in. Of dit nu een stal is, of een kindertehuis.

Logisch, mààr alles wordt direct afgezet. Terwijl het soms duidelijk is dat een ander gedeelte nòg veilig is. Wanneer daar paarden in staan,kan het soms (niet altijd,dat hangt van de situatie af) best mogelijk zijn om de paarden op de veilige wei te zetten voor het vuur over slaat.

Ik ben geen brandweerman (vrouw) natuurlijk, maar ik weet niet in hoeverre je kan zien dat alles veilig is. Natuurlijk lijkt het soms veilig, maar het hoeft niet per sé. Ik snap de redenatie van de brandweer ook wel: eerst alles afzetten, zorgen dat er niemand meer bijkomt (geen extra levens in 't spel), daarna kijken of er nog 'levens' in het gebouw zijn en kijken op welke plekken het vuur is en waar het veilig is (heeft ook met bouw te maken, het vuur kan een gebouw heel erg verzwakken, en plekken waarvan je het niet 1,2,3 verwacht kunnen instorten). Daarna pas redden en blussen.
En zelfs een raam openen kan fataal zijn tijdens een brand, je moet echt uitkijken

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:06

Mindim schreef:
Ik lees net van de zoon van man, dat de vader de dieren wat hooi wilde geven, zodat ze rustig zouden blijven op stal.

Tja, de paarden is in die stal niets overkomen, was het daar wel zo levensgevaarlijk dan om een man daar zo voor toe te takelen?

Dat vind ik een stomme reden om een bevel te negeren, kijk in adrealine en in soort van paniek ze willen redden is wel iets anders dan gaan voeren--

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:57

LoveBodin schreef:
Ik ben geen brandweerman (vrouw) natuurlijk, maar ik weet niet in hoeverre je kan zien dat alles veilig is. Natuurlijk lijkt het soms veilig, maar het hoeft niet per sé. Ik snap de redenatie van de brandweer ook wel: eerst alles afzetten, zorgen dat er niemand meer bijkomt (geen extra levens in 't spel), daarna kijken of er nog 'levens' in het gebouw zijn en kijken op welke plekken het vuur is en waar het veilig is (heeft ook met bouw te maken, het vuur kan een gebouw heel erg verzwakken, en plekken waarvan je het niet 1,2,3 verwacht kunnen instorten). Daarna pas redden en blussen.
En zelfs een raam openen kan fataal zijn tijdens een brand, je moet echt uitkijken

Het gaat (mij) om de politie die standaard alles afzet ongeacht de situatie. Ik bedoel dus het gehele erf bij een boerderij, terwijl er bijv nog op een aardige afstand van elkaar nog andere gebouwen staan.
De brandweer kan over het algemeen prima inschatten of iets wel of niet veilig is, maar de politie volgt alleen regels in zo'n situatie.
Een vast ritueel regels bij brand, zonder te kijken of het wel past bij de situatie.
Ik heb helaas niet meer zo'n vertrouwen in het handelen van de politie in het algemeen. (sommige politie-agenten gelukkig wel hoor)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:01

Het probleem is dus het vaste ritueel, waarbij nooit uitzonderingen worden gemaakt?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:07

Superwomen, je spreekt jezelf wel tegen, eerst schrijf je de politie volgt de aanwijzing van de brandweer en even later ben je niet te spreken over het handelen van de meeste agenten.
Dat is krom, die volgen inderdaad de bevelen van de brandweer op, moet je dan niet zeggen dat je het handelen van de brandweer niet vind kloppen?

Ik begrijp heel goed dat een heel erf vrij moet zijn van burgers.
Nu is het veilig, over 5 minuten draait de wind en is het dat niet meer.
Moeten ze zich dan ineens ook nog druk gaan aken over hoeveel mensen er nog ergens zijn. dat kost veel te veel waardevolle tijd.
Daarom niemand meer op het erf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:12

little king, ik geloof niet dat ik ergens heb geschreven dat de politie aanbwijzingen volgt van de brandweer en anders heb ik dat iig niet zo bedoeld.

Dat laaste snap ik ook. Daarom zijn die regels er ook. Alleen wanneer het wel veilig is om de paarden in de stal van een ander gebouw veilig op het land te zetten.... zou de politie daar bijv mee om kunnen gaan door te luisteren en smen te werken met de eigenaar om alle dieren veilig te stellen naar het weiland bijv.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:16

Nee dat kan de politie niet met iemand mee lopen.
De politie mag net zo min op dat terrein komen van de brandweercommandant.
Dat is degene die bepaalt. Als die aangeeft politie ga met eigenaar naar de tallen mag dat, anders kan de politie ook niks doen. Als orders opvolgen van de gezaghebbende en dat was hier, niemand op het erf.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:58

En tevens weet de politie dat ook niet. Die weten niet zo veel van branden etc.
Brandweer is de baas, politie is het 'houd mensen op afstand'-hulpstuk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:31

little_king schreef:
Nee dat kan de politie niet met iemand mee lopen.
De politie mag net zo min op dat terrein komen van de brandweercommandant.
Dat is degene die bepaalt. Als die aangeeft politie ga met eigenaar naar de tallen mag dat, anders kan de politie ook niks doen. Als orders opvolgen van de gezaghebbende en dat was hier, niemand op het erf.

En wordt daar altijd overleg gepleegd, neeeeee. Niemand het erft op, klaar. Eigenaar komt eraan, weet van alles over het erft, maar wordt buiten gesloten.....zo werkt het vaak ipv samen werken. Niet elke eigenaar gaat over in een waas. Al i 4x de kans groter wanneer er juist niet nasr hem wordt geluisterd.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:33

Maar is het zo juist niet duidelijker?
Geen uitzonderingen, brandweer beslist. Klaar?

Maar, je probleem is dus, een (starre) regel, waar geen uitzonderingen voor worden gemaakt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:40

LoveBodin schreef:
Maar is het zo juist niet duidelijker?
Geen uitzonderingen, brandweer beslist. Klaar?

Maar, je probleem is dus, een (starre) regel, waar geen uitzonderingen voor worden gemaakt?

Ja!

Duidelijk is het wel ja,maar efficient vind ik die niet. Je kunt er levens mee redden en ook het gevoel een stuk beter maken voor de eigenaar/het slachtoffer door te luisteren en indien nodig samen een plan te maken om erger te voorkomen.
De eigenaar weet bijv of er gevaarlijke stoffen aanwezig zijn etc....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:46

Toen het bij de buren brandde heeft de brandweer echt wel gevraagd of er gevaarlijke stoffen aanwezig waren, maar denk maar niet dat de buurman ze aan mocht wijzen.

De brand was achter op stal begonnen en trok als het ware naar voren.
Voor zat een kantoortje waar voor de buurman belangrijke spullen lagen.
Denk maar niet dat hij die mocht pakken.
En dat was nog 40 meter van waar het op dat moment brandde.

een brandweer man heeft die spullen gepakt, gewoon met lade en al en voor aan de weg afgegeven.
Die is een paar keer op en neer gelopen.
Er mag gewoon niemand meer op het erf, niemand.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:57

Oké Superwoman, ik snap je :). Op een gegeven moment wist ik namelijk even niet meer waar je exact over struikelde. Ik snap je punt, maar ik zie ook een paar hiaten.

Tsja, ik ben geen brandweerman(vrouw), en ik denk jullie ook niet. Ik heb wel verhalen gehoord over een raam dat openging en daardoor een explosie veroorzaakte dat een heel huis deed instorten. Vuur is voor ons, als leken, heel erg onvoorspelbaar en grillig.

In hoeverre kan je er overigens levens mee redden? Je zet eerst levens in het spel (onnodig), om daarmee andere levens te redden? Met de kans dat alle levens verloren zijn.

Persoonlijk denk ik ook: waar ligt de grens? Wanneer mag je nog naar binnen? Wanneer is het veilig genoeg? Wanneer niet? Voor wat voor soort dingen mag je naar binnen? Is een dier minder waard dan een mens? Hoe zit het met belangrijke papieren? Met spullen waar men een enorme emotionele waarde aan hecht?

Wordt het per keer bekeken? Ik denk dat je juist door onduidelijk te zijn (want in verhalen die rond gaan reizen, zal het strenge 'dit was een uitzondering' veel minder doorklinken), meer onzekerheid en daarmee gevaar creëert. Want wat als eigenaar X wel zijn kat mocht redden en eigenaar Y niet? Denk dat juist dan de kans groot is dat eigenaar Y flipt, want eigenaar X mocht het wel, en het ziet er niet gevaarlijk uit.

Of als de brandweer net die fout maakt, en eigenaar Z overlijdt omdat hij zijn kat wilde redden? Wat gebeurt er dan? Wiens 'schuld' is dat dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:51

Ik denk dat het beter opvangen van de eigenaar en het goed luisteren daarnaar al heel groot verschil zal maken. Dat gebeurd soms ook, maar niet altijd. Zeg nou zelf....als er niet naar je geluisterd wordt en je door een agent die er geen verstand van heeft wordt tegen gehouden omdat dat hem is opgedragen... Dan ben je toch veel eerder in staat om daar tegen in te gaan. Als eigenaar en slachtoffer ben je zo emotioneel betrokken,dat het opvangen echt wel heeeel belangrijk is. daarbij kun je dus levens redden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:54

Regels zijn regels, er zullen wel bepaalde regels zijn in dit soort gevallen en dit is er 1 van.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:57

Daar ben ik het met je eens, superwoman
ik denk persoonlijk ook zeggen waaróm het niet mag (dus in dit geval, orders van de brandweer) ook heel erg uitmaakt. Een uitleg maakt dit soort dingen makkelijker te begrijpen en op te volgen denk ik.
Nu weten we niet wat er hier in dit verhaal exact gebeurt is, met welke woorden de politie tegen hem heeft gepraat. Want ze hebben wel tegen hem gepraat, volgens het artikel :

Citaat:
De politie laat ook weten dat er eerst meermalen op de man is ingepraat alvorens tot deze actie over te gaan

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:59

Als die man een gevaarlijke zone ingaat, moet een brandweerman hem weer redden en dat heeft al reeds zijn slachtoffers aan brandweerzijde gemaakt. Geef de politie dus groot gelijk in deze.

Daarnaast moet ie nu niet zeuren over dat de agent op zijn rug zit terwijl hij COPD heeft, een rokerige omgeving inlopen met COPD is zeer verstandig :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:09

Maar F_Orumster en marleen_usar, 't maakt wel uit hóe je het zegt :).
Er is een heel verschil tussen:"ik begrijp dat u nu naar binnen wilt, maar op orders van de brandweer mag dit niet. Het is te gevaarlijk. De brandweer heeft alle handen nodig om het vuur te blussen." Of "Nee, meneer, hier wachten. Regels zijn regels."
Zit een flink verschil tussen, toch?

Nu heeft de politie in dit geval blijkbaar wel op de man ingepraat, en ja, op een gegeven moment is het inderdaad 'wie niet horen wil, moet maar voelen'

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:11

Dat klopt inderdaad, en op zo'n moment zal je ook meer gedreven zijn door paniek dan rationeel denkvermogen, maar hij moet nu niet zo 'boehoe-en' na afloop.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:12

Als iemand met een hoop bombarie aan komt lopen weet de politie denk ik wel hoe ze iemand moeten aan spreken. Dan heeft zachte aanpak geen zin.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:12

Politie krijgt ook wel communicatie training dus er zal op de diverse keren echt wel eerst netjes zijn uitgelegd dat het gevaarlijk is.
Dat na poging 3 het wat botter zal worden kan ik ook weer begrijpen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:13

Kijk maar eens op de tv als er iets is gebeurd of er staat een ambulance. Staan er opeens allemaal mensen, die worden hup zo weggestuurd.Gewoon meteen duidelijk zijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:15

Natuurlijk dacht hij niet erg rationeel meer, dat doen er nog maar weinig :). Z'n paarden waren in gevaar, maar dat wil nog niet zeggen dat hij zijn leven in gevaar mag/kan brengen.

Ik zeg ook nergens dat ik vind dat de politie verkeerd heeft gehandeld :). Ik weet niet wat ze hebben gezegd, ik neem aan dat ze begrip hebben getoond. Maar ik weet 't niet zeker.

En natuurlijk kan 't niet altijd zacht, wie niet luisteren wil moet maar voelen toch?

marleen_usar, een omstander lijkt me wel wat anders dan een eigenaar ;)

edit: omstanders lopen 9vd 10 x in de weg, en hinderen alles. Heel erg onhandig dus, die mogen wat mij betreft meteen zonder reden weggestuurd worden. Met een eigenaar mag je wel wat begrip tonen, 't is toch z'n have die in gevaar is.