Roden: Tuigpaard overlijdt in de ring - video

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

Re: Roden: Tuigpaard overlijdt in de ring - video

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:28

wat erg het zal je maar gebeuren. strekte voor de eigenaren!

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:52

Wat een gruwelijke gebeurtenis! Jakkes. Het zal je paard maar zijn. Maar inderdaad wel gestorven in het harnas. En voor zo ver te beoordelen is: vind ook ik het netjes afgehandeld. Ga er zelf maar eens staan als omroeper, dan sta je met je mond vol tanden. Vind de reactie niet meer dan logisch :)

Offtopic:
Geen wonder dat mensen vooroordelen over Friezen hebben. Bedankt FriesWytske. Had wel iets subtieler gebracht kunnen worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:01

KirstenChes schreef:
K stond er met mijn neus boven op geen mooi gezicht. De groom, de zoon van de rijder was ook erg in de war. Teunis-jan was een goed paard jammer dat het zo moest lopen. Ik zei nog bij het inrijden wat loopt hij toch goed! En in de baan alleen maar huppelen, toen voelde hij zich natuurlijk ook al niet goed. Maar ja dan denk je niet gelijk aan wat ernstigs. Soms heeft je paard ook gewoon een slechte dag. Ik leef helemaal mee met de famillie!

Was het dat paard dat in het begin van het filmpje zo huppelend langs komt en later ook aan de andere kant van de baan zo springend rond gaat?
Ach arm dier, hij lijkt daar ook al van slag. Wat verdrietig voor de familie.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:31

fargo schreef:
KirstenChes schreef:
K stond er met mijn neus boven op geen mooi gezicht. De groom, de zoon van de rijder was ook erg in de war. Teunis-jan was een goed paard jammer dat het zo moest lopen. Ik zei nog bij het inrijden wat loopt hij toch goed! En in de baan alleen maar huppelen, toen voelde hij zich natuurlijk ook al niet goed. Maar ja dan denk je niet gelijk aan wat ernstigs. Soms heeft je paard ook gewoon een slechte dag. Ik leef helemaal mee met de famillie!

Was het dat paard dat in het begin van het filmpje zo huppelend langs komt en later ook aan de andere kant van de baan zo springend rond gaat?
Ach arm dier, hij lijkt daar ook al van slag. Wat verdrietig voor de familie.

Ja dat huppelend paard was Teunis Jan. Sommige paarden huppelen nou eenmaal op een slechte dag maar dan denk je niet gelijk aan zoiets. Teunis jan huppelde normaal af en toe ook wel eens dus dan ga je niet aan iets ernstigs denken.

heleeniets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:35

Maaik schreef:
Same here. Wat 'makkelijk' om het weer af te schuiven op het 'typische Fries'. Bah!
Om tot het 'gemekker' terug te komen. Liever een mens dan een dier. Dieren zijn oprecht en daar kan de mensheid nog wat van leren!! En nee, ik ben niet een persoon die gaat huilen om dit soort voorvallen of als ik per ongeluk een slak plet, maar ik blijf erbij dat dieren meer recht op deze wereld hebben dan de mensheid.

Sterkte voor de eigenaren!

ik ben het echt totaal met je eens ;p

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:43

Kodaloverrr schreef:
Het zal je paard maar zijn.. Potver.. Heb de tranen in mijn ogen staan. En dan zegt die presentator doodleuk heel erg jammer.. Diep triest is een betere benaming. ;(

Ben ik het helemaal mee eens, het is misschien je hele leven wat dan in een paar minuten overlijdt en weggereden word heel triest...

heleeniets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:46

ayla31 schreef:
Kodaloverrr schreef:
Het zal je paard maar zijn.. Potver.. Heb de tranen in mijn ogen staan. En dan zegt die presentator doodleuk heel erg jammer.. Diep triest is een betere benaming. ;(

Ben ik het helemaal mee eens, het is misschien je hele leven wat dan in een paar minuten overlijdt en weggereden word heel triest...

precies ja, hier sluit ik me bij aan

ientie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:05

Ik was er ook als toeschouwer. Na de ereronde bij de uitgang gebeurde het. De eigenaar zette het paard stil, deze ging direct een pas of 6 achterwaarts, vervolgens ging hij omhoog en viel naar links. De groom werd mee omhoog getrokken en vloog over het paard heen.

De organisatie en de collega-tuigpaardrijders hebben het naar mijn mening heel goed gedaan. Er is snel maar eerbiedig gehandeld. Volgens mij heeft de omroeper het ook prima gedaan.

Sterkte voor de eigenaar/rijder en zijn familie.

MissPiggy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:58

Maaik schreef:
Barron schreef:
@terpentijn: omdat 1 Fries er blijkbaar "nuchter" onder is dat er volgens haar maar een paard is overleden, betekent niet dat alle Friezen hier zo over denken. Ik ben net zo goed een Fries en mij zul je dat zeker niet horen zeggen. Een dier is in mijn ogen inderdaad een dier in al zijn pracht en praal en juist omdat het een dier is door mij geliefd.

Same here. Wat 'makkelijk' om het weer af te schuiven op het 'typische Fries'. Bah!
Om tot het 'gemekker' terug te komen. Liever een mens dan een dier. Dieren zijn oprecht en daar kan de mensheid nog wat van leren!! En nee, ik ben niet een persoon die gaat huilen om dit soort voorvallen of als ik per ongeluk een slak plet, maar ik blijf erbij dat dieren meer recht op deze wereld hebben dan de mensheid.

Sterkte voor de eigenaren!

Bent het hier wel mee eens. Ik denk dat er een nog een hoop mensen zijn die een paard (of welk ander dier dan ook) bewust of onbewust erg lang laten lijden en dat zo'n dier uiteindelijk sterft hierdoor. Ik zou er in ieder geval geen traan om laten als sommige mensen zomaar neer zouden vallen. Een dier daarentegen heeft nergens om gevraagd en is aan onze wil overgelaten (zelfs de wilde dieren zijn vogelvrij). Ik denk ook niet dat degene die het hier over "het is maar een dier" dit zo bot heeft bedoeld, maar het blijkt uit de reacties hier wel dat het niet goed valt zo'n opmerking.
Ik vind het erg sneu voor de eigenaren en alle andere mensen die met dit paard te maken hebben gehad. Een schrale troost voor hun is misschien dat hij niet lang en veel geleden heeft. Toen ik dat van mijn aangereden kat te horen kreeg verzachte dat iets in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:05

Wat vreselijk sneu voor de eigenaar....

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:13

Jeetje heftig, sneu hoor om zo je trots te moeten verliezen. Heel veel sterkte voor de eigenaar, maar ook voor de groom. Wat een schrik zal hij ook gehad hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:41

Ik wil nog ff weer inhaken op de opmerking van FriesWytske waar vreselijk overdreven op gereageerd wordt.
Nu weet ik niet precies wat FriesWytske bedoelt... Maar ik gok dat ze er niets tegen heeft dat mensen verdriet hebben om een dier, uit een van haar reacties haal ik ook dat ze zelf ook verdriet zal hebben om een eigen dier.
Maar dat ze vindt dat het helemaal belachelijk is dat er op diverse plaatsen (niet alleen op Bokt) wordt gezegd dat de wedstrijd uit respect voor paard en eigenaar stilgelegd zou moeten worden.
Zoiets doe je als het een mens betreft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:45

MissPiggy78 schreef:
Bent het hier wel mee eens. Ik denk dat er een nog een hoop mensen zijn die een paard (of welk ander dier dan ook) bewust of onbewust erg lang laten lijden en dat zo'n dier uiteindelijk sterft hierdoor. Ik zou er in ieder geval geen traan om laten als sommige mensen zomaar neer zouden vallen. Een dier daarentegen heeft nergens om gevraagd en is aan onze wil overgelaten (zelfs de wilde dieren zijn vogelvrij). Ik denk ook niet dat degene die het hier over "het is maar een dier" dit zo bot heeft bedoeld, maar het blijkt uit de reacties hier wel dat het niet goed valt zo'n opmerking.
Ik vind het erg sneu voor de eigenaren en alle andere mensen die met dit paard te maken hebben gehad. Een schrale troost voor hun is misschien dat hij niet lang en veel geleden heeft. Toen ik dat van mijn aangereden kat te horen kreeg verzachte dat iets in ieder geval.

In feite zijn dieren te goed om op deze wereld te leven. Ben ik het ergens wel met de mensen eens die het hier min of meer zeggen.

Tegen die mensen zou ik dan ook willen zeggen: Toch mooi als die onschuldige beesten op zo'n manier gaan? Snel en pijnloos! Ik teken ervoor!!

Ik vrees alleen wel dat het een schop tegen het verkeerde been is, want als het op ze zelf aan zal komen, zullen ze hun dieren niet willen verliezen.
En daar komt het egoïsme van de mens weer om de hoek.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:44

Gini schreef:
Sta je daar in de regen, met het tuig in je handen, de koets die weggetrokken wordt, maar niet door je paard. Sta je daar, het ene moment blij, euforisch, het andere moment je lieve maatje onder een zeil waar de regendruppels op tikken. Het geluid van de tractor klinkt vaag in je oren en je wordt mat de ring uit geleid. Sta je daar, met een beklemmend gevoel de spullen in te pakken, de trailerklep te sluiten om met een zwaarmoedig gemoed naar huis te rijden. Sta je daar, iemand legt zijn hand op je schouder en zegt "hee, het is maar een dier"....

Tja Ik denk dat niemand in DIT topic dat zo tegen iemand zal zeggen als zijn/haar dier overlijd.
Tuurlijk weet iedereen dat dat pijn doet bij iemand die zijn lieve maatje is verloren.
Tjonge wat wordt dat zinnetje hier zwaar overtrokken zeg!

de context van dit zinnetje was dat de show doorging en daarop antwoorde iemand dat dat eigenlijk niet kon! waarop werd geantwoord waarom niet, Het is maar een dier! (neemt niet weg dat het voor de eigenaren HUN dier was.)
Met andere woorden wanneer daar een meneer of mevrouw van de koets afgevalen was en dood neersloeg. dat er dan zeer waarschijnlijk wel gestopt was met de show.
Maar zeg zelf, als jij die mens die dood neervalt niet kent. ben jij dan net zo verdrietig als een nabestaande van die mens? Nee! is het iemand die je kent zal je geschokter zijn!

Zal je vertellen dat bij ons tijdens de kerkdienst een diaken dood neer viel tijdens het collecteren( hartstilstand) toen deze weggdragen werd uit de kerk is de dienst ook "gewoon" door gegaan.
De ambulance personeel was buiten nog aan het reanimeren, als je toen gestopt was met de dienst liepen alle mensen iedereen alleen maar in de weg, Nu kon het ambulance personeel goed HUN werk doen.

de dienst is verkort doorgegaan ook voor de rust om paniek te voorkomen. toen de ambulance weg was is de dienst gestopt.
de directe nabestaanden vonden dit juist fijn zodat ze niet de drukte gelijk om zich heen hadden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:51

Ik vind het toch altijd zo knap dat mensen oordelen over hoe anderen reageren. Zolang je zelf nog nooit in een dergelijke situatie bent geweest, weet je ook niet hoe je reageert. In the heat of the moment kan het ineens heel anders zijn dan je nu in je hoofd hebt...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:55

De eerste keer dat dat zinnetje gebruikt werd was het idd als reactie op het wel of niet doorgaan van het concours. Toen vond ik het zinnetje al grof en ruw, maar goed, iedereen zijn eigen mening. Maar later werd er doorgegaan op het zinnetje (buiten de context van het wel of niet doorgaan van het concours), het werd zinnetje werd in het algemene getrokken: 'het is maar een dier'. En daar reageer ik wel op, dat is gewoon een gebrek aan respect.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:58

lisa_pluisje schreef:
Gini schreef:
Sta je daar in de regen, met het tuig in je handen, de koets die weggetrokken wordt, maar niet door je paard. Sta je daar, het ene moment blij, euforisch, het andere moment je lieve maatje onder een zeil waar de regendruppels op tikken. Het geluid van de tractor klinkt vaag in je oren en je wordt mat de ring uit geleid. Sta je daar, met een beklemmend gevoel de spullen in te pakken, de trailerklep te sluiten om met een zwaarmoedig gemoed naar huis te rijden. Sta je daar, iemand legt zijn hand op je schouder en zegt "hee, het is maar een dier"....

En waarbij je dus slachtoffer van je eigen fantasie bent want misschien was het dier wel goed verzekerd en dacht de eigenaar daar wel aan }>

Jaaaaaaaa we houden paarden , verzekeren ze en hopen dat ze dood neervallen zodat we geld terug krijgen.....gatverdamme wat een K opmerking ook met die smile.

Bokt word met de dag erger. :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:01

Echt he! Ik zal niet zeggen dat we elkaar snikkend in de armen moeten vallen, maar als er op een paardenforum al naar een dood paard verwezen wordt met "het is maar een dier", dan schrik ik toch wel. Juist hier zou er medeleven moeten zijn.
Maar goed, ik ben blij dat het mij wel nog raakt, het verdriet van de eigenaar.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:02

Nee Lisa-pluisje geeft alleen maar aan dat iedereen voor zich zelf moet denken. wij weten niet wat de ander denkt, en de ander weet niet wat ik denk.
drukt zich in dit topic wat verkeerd uit. Maar je moet er niet zo heftig op reageren.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:19

Citaat:
En waarbij je dus slachtoffer van je eigen fantasie bent want misschien was het dier wel goed verzekerd en dacht de eigenaar daar wel aan }>

Gelukkig weet ik beter en dat de eigenaar er niet zo over dacht.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:08

wendyenbram schreef:
Nee Lisa-pluisje geeft alleen maar aan dat iedereen voor zich zelf moet denken. wij weten niet wat de ander denkt, en de ander weet niet wat ik denk.
drukt zich in dit topic wat verkeerd uit. Maar je moet er niet zo heftig op reageren.

Toen mijn Shire doodging was na de eerste schrik er ook blijdschap dat ze zeer goed verzekerd was hoor.
Tuurlijk was het rot maar het leven is niet anders.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:44

stef schreef:
Ik vind het toch altijd zo knap dat mensen oordelen over hoe anderen reageren. Zolang je zelf nog nooit in een dergelijke situatie bent geweest, weet je ook niet hoe je reageert. In the heat of the moment kan het ineens heel anders zijn dan je nu in je hoofd hebt...

Nou zeg dat wel!!!

Vier weken geleden is onze hond overleden. In de tien prachtige jaren daaraan voorafgaand begon ik al hysterisch te huilen (en was alle realiteitszin spontaan verdwenen!) als we het alleen maar hadden over de dood van onze lieve schat. En dat was ook precies wat ik had verwacht voor het moment dat het zover zou zijn.
Ik was er bij toen hij is overleden, en heb de eerste uren amper een traan gelaten. Ik was super realistisch. Natuurlijk brak ik op den duur ook wel, ben nog steeds erg verdrietig. Maar het was zo anders dan ik me altijd heb voorgesteld!!

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:00

Oh.. wat erg...