Beste Bokt.nl-leden,
Mijn naam is Floor van Beekveld en ik vind deze actie die de Australische regering (overheid) tot stand heeft gebracht, absoluut NIET kunnen.
Ik begrijp natuurlijk dat er enorm veel voedseltekorten zijn in Australië, dit is natuurlijk niet zo maar te verhelpen, maar paarden en andere dieren doodschieten? Nee, sorry, dat is niet de juiste oplossing. Dit komt door verschillende redenen;
- Als je ruim 10.000 paarden dood schiet, dan zal het voedselprobleem zich echt niet zo maar gaan oplossen, er blijven voedseltekorten, ook als de diersoorten met minder zijn. Het is echt niet zo dat als er 10.000 paarden minder zijn, dat dan opeens overal gras, bomen, water en andere zaken ontstaan.
- Ze willen de dieren doodschieten door het voedseltekort voor de inheemse dieren, maar de paarden zijn toch ook inheems? Persoonlijk vind ik dat deze paarden bij Australië horen, ze zijn een deel van Australië. Ze lopen al ruim 1000 jaar rond op die vlaktes, en nu? Nu komen ze opeens met de beslissing om de dieren af te schieten omdat er een voedsel/water-tekort ontstaan is? Ik kan je vertellen dat deze problemen vroeger ook speelden, en vroeger waren de dieren met veel meer, moet je nagaan.- Daarnaast is de regeling van het 'doodschieten' ook helemaal verkeerd. Jagers schieten de dieren vanuit de lucht dood, omdat het landschap te ruig is om vanaf de grond te schieten. Vervolgens als ze geschoten hebben, laten ze de dieren liggen, net zo lang totdat ze afgebroken/verteerd zijn. Dit is natuurlijk ook niet juist! Ze kunnen nooit weten ofdat de afgeschoten dieren dood zijn, voor het zelfde geld creperen ze nog 5 dagen, en dit valt onder dierenmishandeling, dus zouden ze de jagers voor de rechter kunnen slepen wegens dierenmishandeling; SPCA, IFAW enz. Ze kunnen niet controleren door het te ruige landschap. Daarnaast is het toch ook niet netjes om al die dode paarden te laten liggen? Nee, dat trekt lekker veel toeristen Australië?
Daarnaast is de kans op ziektes voor de andere diersoorten, de inheemse zoals de jagers deze beschrijven, ook aanwezig als ze de dode paarden laten liggen. God weet wat er dan allemaal gaat gebeuren met infecties, bacteriën, zombie-invasie? Oké, zombie-invasie is misschien wat té.
- Doodschieten is echt niet de oplossing, als we nu 10.000 paarden af laten knallen, denk je dan echt dat er over een paar jaar niet zo'n dergelijk probleem ontstaat? De paarden die overleven, zullen zich voortplanten, net zolang totdat er weer een 'plaag' ontstaat. Dus de beste oplossing die ik jullie zou kunnen geven; steriliseren, castreren, onvruchtbaar maken. - De kosten zijn natuurlijk wel aanwezig als je alle paarden onvruchtbaar wilt maken, daarom zou ik juist alleen de hengsten laten castreren. Hengsten zijn er minder dan de merries, dus dit scheelt al weer in de kosten. Daarnaast zullen de kosten voor het doodschieten niet opwegen tegen de castraties, want over een paar jaar ontstaat er wéér zo'n probleem en kun je weer opnieuw beginnen. Dit zorgt er weer voor dat Australië een slechte naam krijgt, besmeurde naam krijgt in de wereld. Als ze hun toeristen paradijsje willen behouden, zou ik voor castratie gaan.
Dus kortom; castratie voor de hengsten zou het probleem oplossen, doodschieten, dus echt niet.
GR, Floor, een paardenliefhebster.
p.s. sorry voor het lange bericht, maar dit moest er gewoon uit.