Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:58

Korrie schreef:
Te veel mensen ... is dat niet ons aller grootste probleem ??!! Onlangs stond er nog een artikel in de krant (een pieteluttig klein) over koala's. Vele bossen worden in Australië gekapt en de koala moet maar verhuizen.

Gebied waar die paarden lopen is zeer dun bevolkt. Sowieso is de bevolkingsdichtheid van Australië niet zo hoog, heel groot deel is woestijn. Tenzij je bedoeld dat de klimaatverandering door de te grote bevolkingsdichtheid wereldwijd een oorzaak is van de extreme droogte?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 17:07

fransje23 schreef:
Korrie schreef:
Te veel mensen ... is dat niet ons aller grootste probleem ??!! Onlangs stond er nog een artikel in de krant (een pieteluttig klein) over koala's. Vele bossen worden in Australië gekapt en de koala moet maar verhuizen.

Gebied waar die paarden lopen is zeer dun bevolkt. Sowieso is de bevolkingsdichtheid van Australië niet zo hoog, heel groot deel is woestijn. Tenzij je bedoeld dat de klimaatverandering door de te grote bevolkingsdichtheid wereldwijd een oorzaak is van de extreme droogte?

Ik denk dat Korrie bedoelt dat er op de hele wereld teveel mensen zijn...
Oftewel de vergelijking --> schiet dan ook zoveel 1000-en mensen af om klimaatverandering te voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:10

Anoli schreef:
Oftewel de vergelijking --> schiet dan ook zoveel 1000-en mensen af om klimaatverandering te voorkomen.

Mensen maken elkaar al af of moeder natuur helpt zo af en toe een handje.

Misschien moeten we met z'n allen ook gewoon minder oud worden? Gewoon collectief dodd bij 70, scheelt al een heel stuk aan mensen en aan bejaarden hebben je toch niet zoveel, toch? :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:16

xBalou schreef:
Pfff... :n Ze hadden ook wel iets meer moeite kunnen doen om ze te redden.. natuurlijk , tienduizend is heel veel maar ze hadden nog zo veel mogelijk kunnen proberen om te redden.. :(

Waarom? ze brengen veel meer schade dan goeds, paarden/ ezels en kamelen of dromedarissen horen daar niet in het wild thuis, ze vreten alles kaal en drinken alles op.

Teveel is teveel.

Als het maar snel gebeurd, zo van in 1 x of 2 x schieten dat ze dan goed dood zijn, dat ze niet dagenlang eronder lijden.

Maar dat van het laten liggen van de karkassen vind ik eigenlijk niks.

Waarom niet bijeendrijven en vangen en dan als paardenvlees dienen? Er gaan zoveel mensen in Afrika dood aan de honger.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:26

Voor wie geen idee heeft hoe groot Australie eigenlijk is en maar blijft roepen dat de paarden dan maar opgedreven naar andere plekken/ gevangen/ of bijgevoerd moeten worden onderstaand kaartje.
Misschien realiseer je je dan dat bovenstaande opties onmogelijk zijn.

Afbeelding

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:27

Ragdollcat schreef:
xBalou schreef:
Pfff... :n Ze hadden ook wel iets meer moeite kunnen doen om ze te redden.. natuurlijk , tienduizend is heel veel maar ze hadden nog zo veel mogelijk kunnen proberen om te redden.. :(

Waarom? ze brengen veel meer schade dan goeds, paarden/ ezels en kamelen of dromedarissen horen daar niet in het wild thuis, ze vreten alles kaal en drinken alles op.

Teveel is teveel.

Als het maar snel gebeurd, zo van in 1 x of 2 x schieten dat ze dan goed dood zijn, dat ze niet dagenlang eronder lijden.

Maar dat van het laten liggen van de karkassen vind ik eigenlijk niks.

Waarom niet bijeendrijven en vangen en dan als paardenvlees dienen? Er gaan zoveel mensen in Afrika dood aan de honger.

Dat is al meerdere malen gezegd, dat gebied is dusdanig ONBEGAANBAAR dat je ze niet bij een kan drijven...
Dus tenzij jij met een fantastisch, superdepuper, wonder iets idee komt zie ik geen andere optie dan een helikopter en schieten, en dan laten liggen...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:40

kirstenplat schreef:
xxCYNNxx:
ik had eerst even moeten kijken hoeveel er in totaal zijn
. maar als je er 10000 afschiet heeft dat dan effect als er 400000 leven?
dan zijn er nog genoeg die verhongeren.

misschien eens op het kaartje kijken die in de wiki link te vinden is die cassidy postte? Kun je zien dat die 400.000 over het hele continent verspreid zitten, met de grootste populaties in de kust gebieden. Dus hoe je er nu bij komt dat die 400.000 allemaal in het binnenland zitten??

edit: zie nu dat cassidy me al voor was :D had rest van pagina 5 nog niet gelezen :o

tess_84

Re: Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 18:59

Wat een onrealistische reacties komen er voorbij zeg.
Bovendien stoor ik me mateloos aan het feit dat sommige mensen niet eens de beginpost goed lezen en dan beginnen te zeuren over "die paarden een goede thuis proberen te geven". We spreken hier over Australië, dat voor driekwart uit WOESTIJN bestaat, onbegaanbaar gebied waar praktisch geen leven mogelijk is en waar nu dus een enorme droogte is. Hoe wil je die paarden daar dan uit weghalen? Als ze met een helicopter erover moeten vliegen om die dieren af te schieten, zal dat wel met een reden zijn (als in: het kan niet op een andere manier).
Al degenen die de paarden willen "redden" of "helpen", ik zou zeggen: spring in het eerstvolgende vliegtuig en laat jezelf eens goed gaan!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:02

Heb je ooit iemand met tienduizend paarden in de tuin zien staan? :')

Lijkt me nogal vaag! :j

Komt misschien grof en ongevoelloos over..

Iedereen heeft het over zielig,maar er zijn genoeg paarden op de wereld dus die tienduizend zullen het ook niet maken! Dan liever schieten als laten uithongeren! En als ze echt paarden tekort komen laten ze er vast wel weer dekken hoor! Of ze gebruiken in plaats van paardenvlees rundvlees niemand die het merkt! :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:04

SienenIvo schreef:

Iedereen heeft het over zielig,maar er zijn genoeg paarden op de wereld dus die tienduizend zullen het ook niet maken! Dan liever schieten als laten uithongeren! En als ze echt paarden tekort komen laten ze er vast wel weer dekken hoor! Of ze gebruiken in plaats van paardenvlees rundvlees niemand die het merkt! :')

Deze paarden zijn wilde paarden... dus mensen beslissen niet welke merries er gedekt worden door welke hengsten... Het gaat daar gewoon puur natuur... :)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:06

Anoli schreef:
SienenIvo schreef:

Deze paarden zijn wilde paarden... dus mensen beslissen niet welke merries er gedekt worden door welke hengsten... Het gaat daar gewoon puur natuur... :)

Maar ik bedoel ook niet die paarden!

Dan laten ze toch gewoon wat paarden over en die worden gedekt via de natuur zeg maar!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:21

Oh ok dan begreep ik je verkeerd :')

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:22

Anoli schreef:
Oh ok dan begreep ik je verkeerd :')

Hahah! Maakt niet uit! :')

Korrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:31

Anoli schreef:
Ik denk dat Korrie bedoelt dat er op de hele wereld teveel mensen zijn...

Dat eerste is precies waar ik op doelde :) we helpen de boel zo ongeveer overal naar de kl*te en daarna hebben we laatste redmiddeltjes nodig. Zoals iemand voor me al aanhaalde.. we kunnen naar de maan en atoombommen maken maar een goed natuurbeleid lukt ons nog niet ..

Hopelijk leren ze uit deze gruweldaad

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:36

En een goed natuurbeleid zal ook nooit bereikt worden. Niet zolang mensen alleen maar het 'aaibare' spul wil redden en alles wat lelijk/eng en of gevaarlijk is; ach wie geeft daar nu om? De meesten niet in ieder geval. (en dit bedoel ik in zn algemeen en wereldwijd; dus niet zozeer over australie)

Maar goed dat is een discussie die niks toevoegt op dit moment over de situatie in australie.

en gruweldaad? Vind het gezien de onhoudbare situatie een gruweldaad als ze niks zouden doen en de natuur het werk af laten maken.

Maar goed blijkbaar willen sommigen hier niet even reeel nadenken, waardoor dit topic gevult is met onrealistische gedachten en meningen

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:46

Carolaaxxxx schreef:
Ze kunnen moeilijk zo'n groot aantal paarden vangen en verkopen net als Exmoors hier dacht ik. Maar zou liever zien dat er ook een deel misschien een beter huis kreeg. Of zeg ik hele domme dingen? :+

Eerst blinde paniek veroorzaken en ze dan van het leven beroven vind ik ook een vreselijke manier, maar verhongeren is ook vreselijk.
Wat een nare situatie..

inderdaad dit zijn toch wel andere aantallen en tja ik weet niet hoor maar kan je wel een beetje gericht schieten uit een bewegende helicopter?
als ik dan denk aan schieten uit de helicopter doet mij dat denken aan de wolvenjacht hoe die diertjes vaak in hun kont of schouder geraakt worden om dan vervolgens. Gewond weg proberen te komen en dan uit eindelijk na lange tijd het verlossende schot ontvangen, als ze geluk hebben.

edit:
overigens vind ik de oplossing niet verkeerd. In nl schieten ze ook gewoon herten af als het te schraal wordt en anders die arme diertjes verhongeren. Dus tja om nou te zeggen dat dat anders is bij een paarde kudde? eerlijk gezegt denk ik dat het dan eerder hypocriet is omdat wij paardenliefhebbers zijn. Net als dat ik het apart vind dat paardenvlees eten dan zielig genoemt wordt maar andere dieren niet erg is? maar misschien ben ik dat wel hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:02

SienenIvo schreef:
Maar ik bedoel ook niet die paarden!

Dan laten ze toch gewoon wat paarden over en die worden gedekt via de natuur zeg maar!

Ze zullen heus niet alle paarden te pakken krijgen, maar bewust een aantal overlaten zou betekenen dat je over een aantal jaren weer met hetzelfde probleem zit?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:14

funnyhorses schreef:
Waarom niet naar een plek drijven waar ze voorzien worden van water en voedsel?
Als men 10.000den mensen van water kan voorzien waarom dan niet die dieren?
Afschieten is wel lekker makkelijk,tuurlijk is laten lijden ook geen optie maar er zijn altijd andere wegen die men nog kan inslaan,toch?

ja natuurlijk, als er een grote droogte is, waar wil jij dan voor al dat water en voedsel vandaan halen? Het water dat er is kunnen ze beter voor mensen en dieren die in minder grote getalen zijn gebruiken. Tis heel lullig, maar je kunt toch niet bijzondere dieren uit laten sterven omdat die paarden die met veel te veel zijn en die er eigenlijk ook niet horen te zijn te redden? Ik vind die Brumby's echt een geweldig ras, ook mooi om te horen dat ze zich zo goed gered hebben in het wild, maar soms heb je geen andere keus.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:00

piet333 schreef:
vreselijk idee!!! wij als mensen hebben de taak om voor dieren te zorgen. niet om ze meteen af te schieten als we in een wat lastige situatie komen, want ik vind dat we dan voor de problemen weg lopen. en die mensen hadden voor het loslaten van die dieren in de reservaten ook wel eens kunnen bedenken dat dit zou kunnen gebeuren. dat had ze een hoop moeilijkheden bespaard.

Weet je wat een nog vreselijker idee is? Dat deze dieren uitdrogen, verhongeren, verzwakken en zo dood gaan.
Dit zijn geen reservaten, ze zijn niet losgelaten, in elk geval niet bewust. Brumby's lopen al een eeuw of 2 rond in Australië, sinds de eerste kolonisten paarden meenamen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:28

lovewidy schreef:
funnyhorses schreef:
Waarom niet naar een plek drijven waar ze voorzien worden van water en voedsel?
Als men 10.000den mensen van water kan voorzien waarom dan niet die dieren?
Afschieten is wel lekker makkelijk,tuurlijk is laten lijden ook geen optie maar er zijn altijd andere wegen die men nog kan inslaan,toch?

ja natuurlijk, als er een grote droogte is, waar wil jij dan voor al dat water en voedsel vandaan halen? Het water dat er is kunnen ze beter voor mensen en dieren die in minder grote getalen zijn gebruiken. Tis heel lullig, maar je kunt toch niet bijzondere dieren uit laten sterven omdat die paarden die met veel te veel zijn en die er eigenlijk ook niet horen te zijn te redden? Ik vind die Brumby's echt een geweldig ras, ook mooi om te horen dat ze zich zo goed gered hebben in het wild, maar soms heb je geen andere keus.

Daarnaast blijft iedereen volgens mij maar totaal vergeten dat er in dat gebied niks bijeen gedreven kán worden...
Het gebied is ONBEGAANBAAR...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 23:27

tess_84 schreef:
Wat een onrealistische reacties komen er voorbij zeg.
Bovendien stoor ik me mateloos aan het feit dat sommige mensen niet eens de beginpost goed lezen en dan beginnen te zeuren over "die paarden een goede thuis proberen te geven". We spreken hier over Australië, dat voor driekwart uit WOESTIJN bestaat, onbegaanbaar gebied waar praktisch geen leven mogelijk is en waar nu dus een enorme droogte is. Hoe wil je die paarden daar dan uit weghalen? Als ze met een helicopter erover moeten vliegen om die dieren af te schieten, zal dat wel met een reden zijn (als in: het kan niet op een andere manier).
Al degenen die de paarden willen "redden" of "helpen", ik zou zeggen: spring in het eerstvolgende vliegtuig en laat jezelf eens goed gaan!

Ja zeg dat!! Heb me echt dood lopen ergeren aan sommige reacties. Sjonge jonge!
Het lijkt me een erg mooi land en dat moet niet ten koste gaan van dieren die een plaag (die de mens min of meer veroorzaakt heeft) vormen zodat de oorspronkelijke natuur verloren gaat. Natuurlijk is het naar voor de dieren, maar sterven van honger en dorst lijkt me nog veel erger.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:42

het domme van deze situatie is dat de Australiërs geen echt beleid hebben ter preventie.
dit komt elke 10/20 jaar weer terug. domme mensen, arme paarden :(:)

snap ook nooit waarom we wel gasbuizen kunnen aanleggen van Rusland naar de rest van Europa (zelfs door zee!)
en geen waterbuizen van het natte noorden naar het droge zuiden van Australië :+

siske717

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:30

Beste Bokt.nl-leden,

Mijn naam is Floor van Beekveld en ik vind deze actie die de Australische regering (overheid) tot stand heeft gebracht, absoluut NIET kunnen.

Ik begrijp natuurlijk dat er enorm veel voedseltekorten zijn in Australië, dit is natuurlijk niet zo maar te verhelpen, maar paarden en andere dieren doodschieten? Nee, sorry, dat is niet de juiste oplossing. Dit komt door verschillende redenen;

- Als je ruim 10.000 paarden dood schiet, dan zal het voedselprobleem zich echt niet zo maar gaan oplossen, er blijven voedseltekorten, ook als de diersoorten met minder zijn. Het is echt niet zo dat als er 10.000 paarden minder zijn, dat dan opeens overal gras, bomen, water en andere zaken ontstaan.

- Ze willen de dieren doodschieten door het voedseltekort voor de inheemse dieren, maar de paarden zijn toch ook inheems? Persoonlijk vind ik dat deze paarden bij Australië horen, ze zijn een deel van Australië. Ze lopen al ruim 1000 jaar rond op die vlaktes, en nu? Nu komen ze opeens met de beslissing om de dieren af te schieten omdat er een voedsel/water-tekort ontstaan is? Ik kan je vertellen dat deze problemen vroeger ook speelden, en vroeger waren de dieren met veel meer, moet je nagaan.

- Daarnaast is de regeling van het 'doodschieten' ook helemaal verkeerd. Jagers schieten de dieren vanuit de lucht dood, omdat het landschap te ruig is om vanaf de grond te schieten. Vervolgens als ze geschoten hebben, laten ze de dieren liggen, net zo lang totdat ze afgebroken/verteerd zijn. Dit is natuurlijk ook niet juist! Ze kunnen nooit weten ofdat de afgeschoten dieren dood zijn, voor het zelfde geld creperen ze nog 5 dagen, en dit valt onder dierenmishandeling, dus zouden ze de jagers voor de rechter kunnen slepen wegens dierenmishandeling; SPCA, IFAW enz. Ze kunnen niet controleren door het te ruige landschap. Daarnaast is het toch ook niet netjes om al die dode paarden te laten liggen? Nee, dat trekt lekker veel toeristen Australië?
Daarnaast is de kans op ziektes voor de andere diersoorten, de inheemse zoals de jagers deze beschrijven, ook aanwezig als ze de dode paarden laten liggen. God weet wat er dan allemaal gaat gebeuren met infecties, bacteriën, zombie-invasie? Oké, zombie-invasie is misschien wat té. :')

- Doodschieten is echt niet de oplossing, als we nu 10.000 paarden af laten knallen, denk je dan echt dat er over een paar jaar niet zo'n dergelijk probleem ontstaat? De paarden die overleven, zullen zich voortplanten, net zolang totdat er weer een 'plaag' ontstaat. Dus de beste oplossing die ik jullie zou kunnen geven; steriliseren, castreren, onvruchtbaar maken.

- De kosten zijn natuurlijk wel aanwezig als je alle paarden onvruchtbaar wilt maken, daarom zou ik juist alleen de hengsten laten castreren. Hengsten zijn er minder dan de merries, dus dit scheelt al weer in de kosten. Daarnaast zullen de kosten voor het doodschieten niet opwegen tegen de castraties, want over een paar jaar ontstaat er wéér zo'n probleem en kun je weer opnieuw beginnen. Dit zorgt er weer voor dat Australië een slechte naam krijgt, besmeurde naam krijgt in de wereld. Als ze hun toeristen paradijsje willen behouden, zou ik voor castratie gaan.

Dus kortom; castratie voor de hengsten zou het probleem oplossen, doodschieten, dus echt niet.

GR, Floor, een paardenliefhebster.

p.s. sorry voor het lange bericht, maar dit moest er gewoon uit.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:33

Heb jij het hele topic doorgelezen? Er zitten voor en nadelen aan. Maar het gebied waar die paarden leven is groot en onbegaanbaar. Dat het niet mogelijk is om al die paarden te vangen en dan de hengsten eruit te halen om te castreren.
Laatst bijgewerkt door Anne_J op 22-05-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:37

siske717 schreef:
Beste Bokt.nl-leden,

Mijn naam is Floor van Beekveld en ik vind deze actie die de Australische regering (overheid) tot stand heeft gebracht, absoluut NIET kunnen.

Ik begrijp natuurlijk dat er enorm veel voedseltekorten zijn in Australië, dit is natuurlijk niet zo maar te verhelpen, maar paarden en andere dieren doodschieten? Nee, sorry, dat is niet de juiste oplossing. Dit komt door verschillende redenen;

- Als je ruim 10.000 paarden dood schiet, dan zal het voedselprobleem zich echt niet zo maar gaan oplossen, er blijven voedseltekorten, ook als de diersoorten met minder zijn. Het is echt niet zo dat als er 10.000 paarden minder zijn, dat dan opeens overal gras, bomen, water en andere zaken ontstaan.

- Ze willen de dieren doodschieten door het voedseltekort voor de inheemse dieren, maar de paarden zijn toch ook inheems? Persoonlijk vind ik dat deze paarden bij Australië horen, ze zijn een deel van Australië. Ze lopen al ruim 1000 jaar rond op die vlaktes, en nu? Nu komen ze opeens met de beslissing om de dieren af te schieten omdat er een voedsel/water-tekort ontstaan is? Ik kan je vertellen dat deze problemen vroeger ook speelden, en vroeger waren de dieren met veel meer, moet je nagaan.

- Daarnaast is de regeling van het 'doodschieten' ook helemaal verkeerd. Jagers schieten de dieren vanuit de lucht dood, omdat het landschap te ruig is om vanaf de grond te schieten. Vervolgens als ze geschoten hebben, laten ze de dieren liggen, net zo lang totdat ze afgebroken/verteerd zijn. Dit is natuurlijk ook niet juist! Ze kunnen nooit weten ofdat de afgeschoten dieren dood zijn, voor het zelfde geld creperen ze nog 5 dagen, en dit valt onder dierenmishandeling, dus zouden ze de jagers voor de rechter kunnen slepen wegens dierenmishandeling; SPCA, IFAW enz. Ze kunnen niet controleren door het te ruige landschap. Daarnaast is het toch ook niet netjes om al die dode paarden te laten liggen? Nee, dat trekt lekker veel toeristen Australië?
Daarnaast is de kans op ziektes voor de andere diersoorten, de inheemse zoals de jagers deze beschrijven, ook aanwezig als ze de dode paarden laten liggen. God weet wat er dan allemaal gaat gebeuren met infecties, bacteriën, zombie-invasie? Oké, zombie-invasie is misschien wat té. :')

- Doodschieten is echt niet de oplossing, als we nu 10.000 paarden af laten knallen, denk je dan echt dat er over een paar jaar niet zo'n dergelijk probleem ontstaat? De paarden die overleven, zullen zich voortplanten, net zolang totdat er weer een 'plaag' ontstaat. Dus de beste oplossing die ik jullie zou kunnen geven; steriliseren, castreren, onvruchtbaar maken.

- De kosten zijn natuurlijk wel aanwezig als je alle paarden onvruchtbaar wilt maken, daarom zou ik juist alleen de hengsten laten castreren. Hengsten zijn er minder dan de merries, dus dit scheelt al weer in de kosten. Daarnaast zullen de kosten voor het doodschieten niet opwegen tegen de castraties, want over een paar jaar ontstaat er wéér zo'n probleem en kun je weer opnieuw beginnen. Dit zorgt er weer voor dat Australië een slechte naam krijgt, besmeurde naam krijgt in de wereld. Als ze hun toeristen paradijsje willen behouden, zou ik voor castratie gaan.

Dus kortom; castratie voor de hengsten zou het probleem oplossen, doodschieten, dus echt niet.

GR, Floor, een paardenliefhebster.

p.s. sorry voor het lange bericht, maar dit moest er gewoon uit.

de paarden zijn niet inheems! Ze zijn zo'n 200/300 jaar geleden geplaatst door de mensen.
Ik heb liever dat een paard 5 dagen crepeerd, dan dat ze langzaam aan verhongeren/uitdrogen, wat extreem pijnlijk schijnt te zijn.
In dat gebied kun je gewoon geen paarden vangen, je kan er alleen met een helikopter komen. En al zou je ze verdoven om ze te castreren, dan moest je eerst met de helikopter landen, en dat zou voor erg veel stress zorgen als je dat 5000 keer zou moeten doen. Het vlees kunnen ze dus ook niet weghalen omdat ze er niet bij kunnen komen. bovendien hebben zo bijvoorbeeld de dingo's wat te eten