Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:53

Aan Jes: Als je alle berichten gelezen had zou je jouw springpaard niet vergelijken met een topdressuurpaard op een WB finale waarvan de ruiters om 5 uur op gestaan zijn om de ring te mogen verkennen die vervolgens s middags veranderd is. Want dat is naast alle andere verschillen tussen jouw paard en deze paarden de belangrijkste reden van protest

Janine1990

Re: Gothenburg: Kittels protest wordt verworpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:31

Op de een of andere manier lijkt het er hier op dat elk huis tuin en keuken paard mag schrikken en paard mag zijn. Maar dat een GP paard dat de halve wereld al heeft gezien meer een robot hoort te zijn.
Ik weet het niet, maar ik kan me maar niet aan die indruk onttrekken.

Wat betreft het protest... Kittel durfde blijkbaar wel z'n kop boven het maaiveld uit te steken... Want hij tekende protest aan tegen datgene waar menig ruiter last van had...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:43

Janine, iedereen stelt tot dusver dat schrikken wel eens voor kan komen. Maar dat je dat weet met dieren en gewoon niet moet zeiken. Met als extra factoren dat een prof zo'n paard beter de proef rond kan sturen dan wij (of zou moeten kunnen), meer gelegenheid heeft om rare dingen te oefenen, en dat dressuur de kunst van het africhten van je paard is en dat dat dus blijkbaar nog niet volmaakt is ook al loopt ie internationaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:44

Mousmous schreef:
Phoebe is idd geen makkelijke merrie. Maar vergeleken met de basis wordt je nationaal voor een goed onderdeel gewoon goed beloond, gaat er iets goed mis, dan is mijn ervaring dat je dus dikke onvoldoendes krijgt. Al vaker een 1 gehad voor een pirouette die de mist in ging omdat mijn paard weer eens naar zijn idee iets vreselijks had gezien. In de basis krijg je voor iets wat gewoon goed/heel goed is een 8, je mag blij zijn als je een keer een 9 krijgt. Maak je een grove fout in de basissport kom je al gauw met een 4 weg, soms een 3. Een 2 of 1 krijg je niet zo snel, gebeurt wel, maar niet vaak.

Daar is op het moment het ZZ-Licht wel een mooi voorbeeld van, deze klasse is nu bij de basis getrokken, de kwaliteit is ook minder geworden. Het hele probleem is nu verplaatst naar het ZZ-Zwaar.

Nationaal misschien wel, zelf niet gereden, ga ook zelden kijken, maar hoor het wel van kennissen. Maar internationaal gaat dat blijkbaar niet op.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:50

De paarden die vroeger mee het slagveld opgingen of zelfs 30 jaar geleden mee gingen de ring in zijn niet te vergelijken met die van nu.

De dressuurtoppers van nu zouden het niet best doen op het slagveld, niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk kunnen ze dat niet aan.
Op Youtube kun je wat oude GP proeven vinden, wat mij dan opvalt is dat die paarden lang niet zo spectaculair met de benen wapperen als die van nu, maar ze vertrekken geen spier als er aan het eind van een diagonaal uitgestrekte draf applaus komt.
Of aan het eind van een diagonaal eners, ja applaus, tijdens je proef.
En de paarden gaan gewoon door.

Het draait nu om veel meer geld en voor al dat geld wil men spectakel zien.
Die paarden zitten op de grens van safe je proef kunnen rijden en een flink spectakel.
En bij sommige paarden is die grens zo dun dat ze er bij het minste overheen zitten.

Ik hoop nog steeds eens dat het Engelse showrijden met de Cobs en Hunters hier naartoe komt.
Misschien niet spectaculair om te zien, totaal anders gebouwd dan wat we hier zien, maar wel paarden die hun achterbeen in een ogenschijnlijk sukkeldrafje belachelijk ruim onder het lichaam zetten.
Waar de jury er even op stapt om te voelen (en dat gewoon overleefd ;) ).

Maar ik zie wel in dat de vorm waarin de dressuursport nu beoefend wordt, veel spectakel en misschien niet meer zo dicht bij het oorspronkelijke doel, nodig is om de sport te laten overleven.
Om de sport interessant te houden, mensen betrokken te houden en meer toegankelijk.
Want als de sport niet interessant zou zijn voor zoveel mensen, hadden we hier geen discussie over ringdecoraties of over het wel en wee van een Totilas, of gedoe over rollkür en LDR.
De sport leeft wel.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 28-04-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:51

Urielle schreef:
Janine, iedereen stelt tot dusver dat schrikken wel eens voor kan komen. Maar dat je dat weet met dieren en gewoon niet moet zeiken. Met als extra factoren dat een prof zo'n paard beter de proef rond kan sturen dan wij (of zou moeten kunnen), meer gelegenheid heeft om rare dingen te oefenen, en dat dressuur de kunst van het africhten van je paard is en dat dat dus blijkbaar nog niet volmaakt is ook al loopt ie internationaal.

Maar zijn we het er niet ook allemaal mee eens dat dit wel een heel unieke situatie is?
Je hoort wel eens een ruiter achteraf zeggen dat zijn of haar paard van een bepaald ding wat gespannen werd. Maar nooit zo massaal op één specifiek ding, zoals in dit geval de bloemen.
Ik kan me iets als dit in ieder geval niet herinneren.

Een paard blijft een paard en die prof is ook nog steeds een mens net als jij en ik.

Ik vind het een bijzondere situatie, en aangezien ik er zelf niet bij was, laat staan er ooit bij zal zijn :') wil ik het niet meteen veroordelen. Ook al ben ik zelf ook meer van het niet miepen principe (wat ook niet altijd voor de volle 100% ten uiting komt als mijn paard gespannen is :P ).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:02

LBLGypsyCobs schreef:
Maar ik zie wel in dat de vorm waarin de dressuursport nu beoefend wordt, veel spectakel en misschien niet meer zo dicht bij het oorspronkelijke doel, nodig is om de sport te laten overleven.
Om de sport interessant te houden, mensen betrokken te houden en meer toegankelijk.
Want als de sport niet interessant zou zijn voor zoveel mensen, hadden we hier geen discussie over ringdecoraties of over het wel en wee van een Totilas, of gedoe over rollkür en LDR.
De sport leeft wel.

Tsja, de richting waarin de moderne dressuur zich heeft ontwikkeld maakt het juist voor mij een totaal oninteressante sport. Maar dat is uiteraard een persoonlijke mening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:24

Janine1990 schreef:
Maar zijn we het er niet ook allemaal mee eens dat dit wel een heel unieke situatie is?
Je hoort wel eens een ruiter achteraf zeggen dat zijn of haar paard van een bepaald ding wat gespannen werd. Maar nooit zo massaal op één specifiek ding, zoals in dit geval de bloemen.

Een paard blijft een paard en die prof is ook nog steeds een mens net als jij en ik.

Ik vind het een bijzondere situatie, en aangezien ik er zelf niet bij was, laat staan er ooit bij zal zijn :') wil ik het niet meteen veroordelen. Ook al ben ik zelf ook meer van het niet miepen principe (wat ook niet altijd voor de volle 100% ten uiting komt als mijn paard gespannen is :P ).

Logisch dat je er van baalt als zo iets mis gaat zeker als ze zoveel van af hangt. :) Maar er is een verschil tussen "even zeuren en balen" en echt een officiële klacht doen. Dat laatste komt gewoon onsportief over als je zelf professioneel ruiter bent..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:28

Ayasha schreef:
Logisch dat je er van baalt als zo iets mis gaat zeker als ze zoveel van af hangt. :) Maar er is een verschil tussen "even zeuren en balen" en echt een officiële klacht doen. Dat laatste komt gewoon onsportief over als je zelf professioneel ruiter bent..

Nouja, als er zoveel paarden zijn die van hetzelfde spanning opbouwen en meerdere ruiters er over klagen... Ben je in mijn ogen toch best wel een 'held' als jij er wel een klacht over indient. Helaas word je kop er dan wel keihard afgehakt. Maar dat had Kittel zich van te voren vast ook al bedacht, aangezien hij al eens eerder onthoofd is op meerdere fora en internetsites... :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:49

mwa kop er af gehakt, er zijn ruiters die voor minder veelvuldig grover besproken worden dus. :) Ik denk dat 't al bij al nog wel mee valt. Tot dudsverre is dit een topic van 6 pagina's zonder echte rel.
Dat heb ik bij een simpel "Anky heeft gewonnen" topic vroegah nooit mee gemaakt. _O-

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:54

Dat is hij inderdaad ja. Maar daarbij heeft hij het recht om protest aan te tekenen, die mogelijkheid is er gewoon, of hij nu gelijk krijgt of niet.

lblgypsycobs, de militairen van nu zijn ook niet meer die van vroeger :D

De topruiters doen er zat aan om paarden aan vreemde dingen te laten wennen, ze nemen ze mee naar andere terreinen, zelfs naar meerdaagse concoursen, als extra paard dat niet gestart wordt, om ze op wedstrijd te laten wennen. En die paraplu van Anky, zij is echt niet de enige die dit soort dingen doet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:07

Mousmous schreef:
lblgypsycobs, de militairen van nu zijn ook niet meer die van vroeger :D

Dat is zo, ook daar is het veranderd, waardoor er gelukkig geen paarden meer op het slagveld nodig zijn.

Moderniseren is goed en noodzakelijk, de dressuur van toen was ter behoud van paard, ruiter en vaderland.
Het behoud is er feitelijk nog steeds, maar wordt anders ingevuld.
Bij miscommunicatie heb je nu niet gelijk een zwaard tussen de ribben.
Er is ruimte voor show, net datgene kunnen tonen wat de ander niet kan, ook al zou dat vroeger op het slagveld totaal niet functioneel zijn.

We willen nog steeds dat het paard lang gezond blijft, de ruiter wil ook heel blijven en bovendien een mooie carrière beleven.
En de beste zien we graag voor Nederland uitkomen op EK's, WK's en de Spelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:14

Janine1990 schreef:

Ik ook niet, maar ik vind wel de zeikcultuur in de dressuur steeds groter worden. Algemeen, zowel basissport als de top.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:18

Vooral de basis-sport, en dan absoluut, het paard de schuld geven. :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:19

Of de jury :D

Maar in elke sport zie je dat flauwe wel een beetje hoor, in de Formule 1 over de board radio klagen dat een ander in de weg rijdt, in het voetbal kermend om een rode kaart ter aarde storten terwijl je niet eens bent aangeraakt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:25

Wilde net zeggen, zie in.heel andere sporten ook klaagzang over vanalles en niks...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:27

Ik lees hier veel dat spring- en eventingpaarden zoveel meer bloed hebben dan dressuurpaarden. Uit mijn ervaring, die overigens niet zo heel groot is, heb ik toch gevonden dat dressuurpaarden stuk moeilijker om zadelmak te maken zijn dan springpaarden. Dus, ik denk dat de dressuurpaarden van tegenwoordig echt wel heel veel bloed hebben.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:29

Ik denk dat er ook een verschil in adrenaline aanwezig is. En adrenakine werkt grensverleggend. Op een springparcours of cross hebben de paarden vooral een kick op de hindernis en zijn.daardoor misschien wel minder gefocussed op iets engs?b

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:30

Hoeft niet eens sport te zijn, op mijn werk maak ik het zelfs mee :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:34

Ik denk ook dat het verschil niet zo zeer in het bloed zit, ik denk dat benadering ook meespeelt.
Daarbij moet een dressuurpaard op een relatief kleine oppervlakte 'priegelen' en hoewel een spring of crosspaard ook moet weten waar het de benen laat, mogen die meer lopen.

Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, de dressuur op dat niveau vraagt zoveel beheersing.
Waarmee ik niet wil zeggen dat springen en crossen losgooien en gaan is, maar daar hoeft een wissel niet perfect te zijn zoals die dat in de dressuur moet zijn.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:35

Een springpaard dat bang is voor een hindernis zal nergens komen in de sport en wordt misschien wel dressuurpaard of verdwijnt via de achterdeur de handel in. Springruiters zullen zulke paarden niet snel aanhouden, een springpaard moet een groot hart hebben. Niet groot in de zin van formaat maar moedig zijn. In de dressuur kan je eventueel met een beetje geluk nog wat lijntjes afsnijden als er wat engs staat, maar een springpaard dat bang is voor een hindernis en daar toch overheen moet, dat gaat het niet worden.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 12:44

Meredith Michaels Beerbaum heeft een springpaard gehad, dan hield je de adem in als ze een groot parcours reed. Dat paard deed niet anders dan fiks bokken tussen de hindernissen in. Dat was echt spectaculair. Zulk gedrag in een dressuurproef wordt niet getolereerd, maar in het springen kom je daar mee weg zolang je maar foutloos over de hindernis komt.
Toch nog filmpje gevonden, en hier was hij nog redelijk, kon nog veel erger tekeer gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=eVt3_bp0PvQ

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:13

Ayasha schreef:
mwa kop er af gehakt, er zijn ruiters die voor minder veelvuldig grover besproken worden dus. :) Ik denk dat 't al bij al nog wel mee valt. Tot dudsverre is dit een topic van 6 pagina's zonder echte rel.
Dat heb ik bij een simpel "Anky heeft gewonnen" topic vroegah nooit mee gemaakt. _O-

Relatief gezien dan he :Y)
Het gaat er inderdaad wel eens wilder aan toe, zowel op Bokt als daar buiten :P

Urielle schreef:
Ik ook niet, maar ik vind wel de zeikcultuur in de dressuur steeds groter worden. Algemeen, zowel basissport als de top.

In de basissport, volmondig JA.
Maar in de top? Waar wordt er allemaal over gezeken dan door de ruiters en amazones? Volgens mij komt het meeste gezeik over de topsport en uit de topsport van de wal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:27

In de afgelopen paar jaren:
- geen applaus meer na de proeven
- toeschouwers moeten heel stil blijven zitten en hun mond houden. Zelfs stukken in interviews van ruiters en amazones die piepen over dingen die het publiek bij heeft, van mensen die ritselen met een plastic zak tot een kinderwagen.
- heel gedoe rond prijsuitreikingen
- het losrijden achter gesloten deuren willen (oke, dat had dan meer te maken met het mediacircus)
- geklaag over het publiek wat dicht op de ring zit
- geen foto's maken met flitslicht omdat de paarden daarvan schrikken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:34

Zijn er trouwens beelden van? Ik kan zo vlug niet snel wat terug vinden. Ben eigenlijk wel benieuwd in hoevere deze paarden op de bloemen reageerden.