Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mousmous schreef:Phoebe is idd geen makkelijke merrie. Maar vergeleken met de basis wordt je nationaal voor een goed onderdeel gewoon goed beloond, gaat er iets goed mis, dan is mijn ervaring dat je dus dikke onvoldoendes krijgt. Al vaker een 1 gehad voor een pirouette die de mist in ging omdat mijn paard weer eens naar zijn idee iets vreselijks had gezien. In de basis krijg je voor iets wat gewoon goed/heel goed is een 8, je mag blij zijn als je een keer een 9 krijgt. Maak je een grove fout in de basissport kom je al gauw met een 4 weg, soms een 3. Een 2 of 1 krijg je niet zo snel, gebeurt wel, maar niet vaak.
Daar is op het moment het ZZ-Licht wel een mooi voorbeeld van, deze klasse is nu bij de basis getrokken, de kwaliteit is ook minder geworden. Het hele probleem is nu verplaatst naar het ZZ-Zwaar.
).Urielle schreef:Janine, iedereen stelt tot dusver dat schrikken wel eens voor kan komen. Maar dat je dat weet met dieren en gewoon niet moet zeiken. Met als extra factoren dat een prof zo'n paard beter de proef rond kan sturen dan wij (of zou moeten kunnen), meer gelegenheid heeft om rare dingen te oefenen, en dat dressuur de kunst van het africhten van je paard is en dat dat dus blijkbaar nog niet volmaakt is ook al loopt ie internationaal.
wil ik het niet meteen veroordelen. Ook al ben ik zelf ook meer van het niet miepen principe (wat ook niet altijd voor de volle 100% ten uiting komt als mijn paard gespannen is
). LBLGypsyCobs schreef:Maar ik zie wel in dat de vorm waarin de dressuursport nu beoefend wordt, veel spectakel en misschien niet meer zo dicht bij het oorspronkelijke doel, nodig is om de sport te laten overleven.
Om de sport interessant te houden, mensen betrokken te houden en meer toegankelijk.
Want als de sport niet interessant zou zijn voor zoveel mensen, hadden we hier geen discussie over ringdecoraties of over het wel en wee van een Totilas, of gedoe over rollkür en LDR.
De sport leeft wel.
Janine1990 schreef:Maar zijn we het er niet ook allemaal mee eens dat dit wel een heel unieke situatie is?
Je hoort wel eens een ruiter achteraf zeggen dat zijn of haar paard van een bepaald ding wat gespannen werd. Maar nooit zo massaal op één specifiek ding, zoals in dit geval de bloemen.
Ik kan me iets als dit in ieder geval niet herinneren.
Een paard blijft een paard en die prof is ook nog steeds een mens net als jij en ik.
Ik vind het een bijzondere situatie, en aangezien ik er zelf niet bij was, laat staan er ooit bij zal zijnwil ik het niet meteen veroordelen. Ook al ben ik zelf ook meer van het niet miepen principe (wat ook niet altijd voor de volle 100% ten uiting komt als mijn paard gespannen is
).
Maar er is een verschil tussen "even zeuren en balen" en echt een officiële klacht doen. Dat laatste komt gewoon onsportief over als je zelf professioneel ruiter bent.. Ayasha schreef:Logisch dat je er van baalt als zo iets mis gaat zeker als ze zoveel van af hangt.Maar er is een verschil tussen "even zeuren en balen" en echt een officiële klacht doen. Dat laatste komt gewoon onsportief over als je zelf professioneel ruiter bent..
Ik denk dat 't al bij al nog wel mee valt. Tot dudsverre is dit een topic van 6 pagina's zonder echte rel.
Mousmous schreef:lblgypsycobs, de militairen van nu zijn ook niet meer die van vroeger
Janine1990 schreef:Maar zijn we het er niet ook allemaal mee eens dat dit wel een heel unieke situatie is?
Je hoort wel eens een ruiter achteraf zeggen dat zijn of haar paard van een bepaald ding wat gespannen werd. Maar nooit zo massaal op één specifiek ding, zoals in dit geval de bloemen.
Ik kan me iets als dit in ieder geval niet herinneren.

Ayasha schreef:mwa kop er af gehakt, er zijn ruiters die voor minder veelvuldig grover besproken worden dus.Ik denk dat 't al bij al nog wel mee valt. Tot dudsverre is dit een topic van 6 pagina's zonder echte rel.
Dat heb ik bij een simpel "Anky heeft gewonnen" topic vroegah nooit mee gemaakt.
Urielle schreef:Ik ook niet, maar ik vind wel de zeikcultuur in de dressuur steeds groter worden. Algemeen, zowel basissport als de top.