Luckystory schreef:En daarnaast is de financiële waarde eigenlijk ook zeer relatief? Je moet zoiets toch in verhouding zien?
Als iemand 25 000 euro kan neertellen voor de aankoop van een paard, is dat toch teken dat hij/zij "het kan missen". En dat hij/zij niet failliet gaat als daar iets mee gebeurt. Anders doe je dat niet. Als ik er ééntje koop van een paar duizend, is dat ook geld waar ik een ingecalculeerd risico mee neem. Dat kan ik dan in principe ook "missen". Uitgave naar middelen.
Maar de manier waarop die persoon die de 25 000 uitgeeft ertegen over staat en het gevoel dat hij daarbij heeft, zal redelijk gelijkaardig zijn aan de manier waarop je tegen je eigen uitgave aankijkt. Dus het verlies, als er iets met het betreffende paard gebeurt, mag je volgens mij dan ook best vergelijken. Voor de ene is 1000 euro nu eenmaal veel geld, voor een ander is het een peulschil...
Voor de eigenaren van de sportwarmbloed dekhengsten is het niet een hobby. Alles kan je tot op zekere hoogte incalculeren. Maar als je hengst die per jaar 100 merries dekt ( x 1500 euro) effe een jaar uitgeschakeld is dan is dat een zeer behoorlijk verlies aan inkomen.
Hengstenhouden is hun werk. Daar betalen ze de hypotheek van.
Je kan dat dus niet vergelijken met het houden van hobbymatig gehouden hengsten.