Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:37

VDB schreef:
Goh, hij is dan 1 van de weinigen. Welke hengstenhouder is het, Luckystory? Over welke dekhengsten praat je nu?

Ik ga geen namen noemen op internet. Maar het gaat om BWP en Hannoveraanse hengsten, springpaarden.
In eigendom van iemand met een groot fokbedrijf. (Meer dan 100 paarden.)
Die Duitse hengsten zet hij niet zo makkelijk samen. (Omdat die voor aankoop vaak al een heel trainingstraject doorlopen hebben ivm keuring etc. en niet meer gewend zijn samen te staan.) Maar zeker met eigen gefokte hengsten die nog op het bedrijf zelf staan, maakte hij daar altijd veel minder een probleem van.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 01:47

Jessix schreef:
@ Lara_Silver, eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met de kwpner hier. Als je die met het oude type vergelijkt is er ook een wereld van verschil. Ik vind het zelf altijd een beetje jammer. Ja je maakt er een goed sportpaard van, maar het gaat ook wel ten kosten van andere goede eigenschappen.

Ik hoop wel dat het goed karakter bewaard blijft en de hardheid.

Klopt er is altijd een risico aan verbonden, nu moet ik zeggen dat het met de FM eigenlijk heel goed gelukt is. Prettige paarden zijn het, zou er zelf geen kopen omdat het niet mijn type is, maar om te rijden en in de omgang zijn ze erg fijn.

Jessix

Re: Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 02:01

Goed om te lezen. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 02:06

Ik zag een filmpje van vechtende hengsten, dat doen ze hier ook als ik er een vreemde bijgooi. Uiteindelijk wordt het rustig. Zeker met een dominante hengst gooi ik m gewoon bij mijn 4. Ze zijn heel eerlijk en zullen m niet doodslaan mits hij accepteert de laagste in rang te zijn en hij voor de baas aan de kant gaat

Hier staat er een vreemde 5-jarige hengst die altijd gedekt heeft bij mijn kudde. De wollige is de 2-jarige, die laat hij met rust want die is jong. Daarna speelt hij eerst met de palomino tot het te hard gaat en de palomino het niet meer aankan. De alpha (met de deken) bemoeit zich dan pas met de rest en zet de nieuweling op zn plek. Degene die bij het hooinet te eten staat is een ruin, die vindt het allemaal best.
Zowel de palomino als die met de deken zijn goedgekeurde hengsten, de palo heeft meerdere keren gedekt. Als je hem terug zet in de wei na het dekken wordt er een hoop geschreeuw tussen hem en de alpha, dat hij dekt betekent niet dat hij ineens het hoofd van de kudde is en dat wordt heel duidelijk gemaakt. De ruin is niet voor niets ruin, die bleef ook vechten met de alpha, die mocht op een gegeven moment alleen rechts achterin het weiland staan en als hij bewoog dan werd hij gepakt. Zat ook onder de wondjes en was onwijs mager geworden. Zolang het kan en eerlijk is blijven ze hengst. Moet ik dieren apart gaan zetten of worden ze te opstandig dan gaan de ballen eraf. Belangrijk is dat er geen merries om hun weiland staan, uberhaupt geen andere paarden, en dat het altijd op dezelfde plek staan met veel stabiliteit en regelmaat.

Ik ben er trouwens ook niet heilig van overtuigd dat elke hengst met een ander paard kan maar toch vind ik het triest dat er dieren alleen gehouden worden. Ik zou mijn heren hun sociale gedrag nooit af kunnen nemen. Miss ben ik makkelijker omdat het over minipaardjes gaat en niet over grote dure KWPN-ers.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 09:29

Wow Sappos, wat mooi om dat filmpje te zien! Hoe dat in de groep geregeld wordt etc. etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:34

@ Sappos, ik weet niet of de prijs van een paard uitmaakt. Jij houd toch ook van je paardjes? Jij zou er toch ook stuk van zijn als er wat met één van hun gebeurd? Waardevol zijn is natuurlijk veel meer dan een geldbedrag. Ik denk dat je juist daarom wil dat ze samen een leuk, sociaal leven hebben. Mijn wens is dat namelijk wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:41

Lara_Silver schreef:
Jessix schreef:
@ Lara_Silver, eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met de kwpner hier. Als je die met het oude type vergelijkt is er ook een wereld van verschil. Ik vind het zelf altijd een beetje jammer. Ja je maakt er een goed sportpaard van, maar het gaat ook wel ten kosten van andere goede eigenschappen.

Ik hoop wel dat het goed karakter bewaard blijft en de hardheid.

Klopt er is altijd een risico aan verbonden, nu moet ik zeggen dat het met de FM eigenlijk heel goed gelukt is. Prettige paarden zijn het, zou er zelf geen kopen omdat het niet mijn type is, maar om te rijden en in de omgang zijn ze erg fijn.

Fokdoel lijkt vergelijkbaar met het Gelderse Paard.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 10:43

En daarnaast is de financiële waarde eigenlijk ook zeer relatief? Je moet zoiets toch in verhouding zien?
Als iemand 25 000 euro kan neertellen voor de aankoop van een paard, is dat toch teken dat hij/zij "het kan missen". En dat hij/zij niet failliet gaat als daar iets mee gebeurt. Anders doe je dat niet. Als ik er ééntje koop van een paar duizend, is dat ook geld waar ik een ingecalculeerd risico mee neem. Dat kan ik dan in principe ook "missen". Uitgave naar middelen.
Maar de manier waarop die persoon die de 25 000 uitgeeft ertegen over staat en het gevoel dat hij daarbij heeft, zal redelijk gelijkaardig zijn aan de manier waarop je tegen je eigen uitgave aankijkt. Dus het verlies, als er iets met het betreffende paard gebeurt, mag je volgens mij dan ook best vergelijken. Voor de ene is 1000 euro nu eenmaal veel geld, voor een ander is het een peulschil...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 11:00

Luckystory schreef:
En daarnaast is de financiële waarde eigenlijk ook zeer relatief? Je moet zoiets toch in verhouding zien?
Als iemand 25 000 euro kan neertellen voor de aankoop van een paard, is dat toch teken dat hij/zij "het kan missen". En dat hij/zij niet failliet gaat als daar iets mee gebeurt. Anders doe je dat niet. Als ik er ééntje koop van een paar duizend, is dat ook geld waar ik een ingecalculeerd risico mee neem. Dat kan ik dan in principe ook "missen". Uitgave naar middelen.
Maar de manier waarop die persoon die de 25 000 uitgeeft ertegen over staat en het gevoel dat hij daarbij heeft, zal redelijk gelijkaardig zijn aan de manier waarop je tegen je eigen uitgave aankijkt. Dus het verlies, als er iets met het betreffende paard gebeurt, mag je volgens mij dan ook best vergelijken. Voor de ene is 1000 euro nu eenmaal veel geld, voor een ander is het een peulschil...

Voor de eigenaren van de sportwarmbloed dekhengsten is het niet een hobby. Alles kan je tot op zekere hoogte incalculeren. Maar als je hengst die per jaar 100 merries dekt ( x 1500 euro) effe een jaar uitgeschakeld is dan is dat een zeer behoorlijk verlies aan inkomen.
Hengstenhouden is hun werk. Daar betalen ze de hypotheek van.

Je kan dat dus niet vergelijken met het houden van hobbymatig gehouden hengsten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:32

Daar heb je gelijk in NatasjavE, maar ik denk dat je ook niet kan zeggen dat het voor de beroepsfokker erger is dan voor de hobbyfokker. Financieel is het erger als je inkomsten misloopt door blessure of het verongelukken van je hengst, maar emotioneel is de waarde niet te meten. Ik denk dat emotioneel gezien Paul Schokemohle wel over het verlies van een Totilas heen komt, maar het zal hem natuurlijk wel raken op financieel gebied.

Maar ik weet dat beroepsfokkers evenals ruiters op een andere manier naar hun paarden kijken. Dat was voor mij dan ook de reden om niet professioneel met paarden (en andere dieren) bezig te zijn. Ik wil het niet zien als een product of middel om mijn brood mee te verdienen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:38

Luckystory schreef:

Inderdaad, voor de ene persoon is € 1000,- net zo veel als de € 1.000.000,- van een miljonair. Als mijn Lusitano dood neervalt ben ik een groot financieel bedrag kwijt, maar ik zou het niet erger vinden als wanneer mijn mini pony dood gaat, omdat hij maar € 300,- kosten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 12:57

Jessix schreef:
@ Sappos, ik weet niet of de prijs van een paard uitmaakt. Jij houd toch ook van je paardjes? Jij zou er toch ook stuk van zijn als er wat met één van hun gebeurd? Waardevol zijn is natuurlijk veel meer dan een geldbedrag. Ik denk dat je juist daarom wil dat ze samen een leuk, sociaal leven hebben. Mijn wens is dat namelijk wel.

Mijn paardjes zijn ook veel meer waard dan de gemiddelde shetlander. Waarde in geld is minder belangrijk dan emotionele waarde. Ik ben er ook vaak genoeg tussen gesprongen en heb ze uit elkaar gehaald maar geef ze wel de kans om het (onder toezicht!) uit te vechten. In mijn bachelorkudde heerst zoveel rust dat er niet gevochten wordt om de positie van alpha. Dat is de oudste en als iemand daar problemen mee heeft dan schroomt ie niet om het uit te vechten. Maar heb ook gevechten gezien waar ik bang van werd. En mijn ruin die uit het weiland sprong om van m af te zijn, zoveel druk werd er op hem gelegd. Die heb ik echt apart gezet want die maakten elkaar af uiteindelijk.

Ik weet nog wel hoe mijn ruin als veulen door de alpha in de sloot geworpen werd omdat hij te zwak was voor zijn kudde, hij moest weg. Hiervoor had de nu alpha een half jaar alleen gestaan en is hij veranderd in een aso. Toen hij alleen stond begon hij zelfs met mij te spelen en elke dag dat ik m alleen achter moest laten brak mn hart. Ooit stond ie in een grotere kudde maar al die paardjes zijn van de een op de andere dag weggehaald.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:10

NatasjavE schreef:
Voor de eigenaren van de sportwarmbloed dekhengsten is het niet een hobby. Alles kan je tot op zekere hoogte incalculeren. Maar als je hengst die per jaar 100 merries dekt ( x 1500 euro) effe een jaar uitgeschakeld is dan is dat een zeer behoorlijk verlies aan inkomen.
Hengstenhouden is hun werk. Daar betalen ze de hypotheek van.

Maar als je bedrijf een beetje gezond is, zou het niet mogen afhangen van 1 hengst.
Anders zou je je moeten afvragen of je bedrijfsvoering wel gezond is.
Een Schokemohle gaat heus niet failliet gaan, als Totilas nu het loodje legt. Ten eerste omdat dat paard wel verzekerd zal zijn.
En in tweede instantie omdat zijn bedrijf niet afhangt van die ene hengst. (En ik geloof ook best dat hij hem net zo goed voor de fun gekocht heeft, gewoon omdat hij hem wilde hebben. Als dat hij er bedrijfsmatig brood in zag.)
Voor een manegehouder gaat het plotselinge verlies van een goed manegepaard bijvoorbeeld net zo 'pijnlijk' zijn op financieel gebied.

Los van het emotionele doet het mij financieel ook behoorlijk zeer hoor, als één van mijn paarden onbruikbaar wordt of sterft.
Ik heb moeten sparen om mijn veulen te kunnen fokken. En ik moet mezelf nu ook andere dingen ontzeggen om mijn 2-jarige te kunnen betalen. Niet in die mate dat ik er failliet aan ga. Maar dan maar niet op reis, of dure nieuwe kledij of... etc.
Dus ook al is het 'hobby', financieel zijn de verliezen echt wel vergelijkbaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 18:14

Jessix schreef:
Daar heb je gelijk in NatasjavE, maar ik denk dat je ook niet kan zeggen dat het voor de beroepsfokker erger is dan voor de hobbyfokker. Financieel is het erger als je inkomsten misloopt door blessure of het verongelukken van je hengst, maar emotioneel is de waarde niet te meten. Ik denk dat emotioneel gezien Paul Schokemohle wel over het verlies van een Totilas heen komt, maar het zal hem natuurlijk wel raken op financieel gebied.

Maar ik weet dat beroepsfokkers evenals ruiters op een andere manier naar hun paarden kijken. Dat was voor mij dan ook de reden om niet professioneel met paarden (en andere dieren) bezig te zijn. Ik wil het niet zien als een product of middel om mijn brood mee te verdienen.

Ik denk dat het qua emotioneel gebied volledig gelijk. Dan maakt het inderdaad niet uit of dat paard veel of weinig gekost heeft. Wellicht dat gote hengstenhouders iets nuchterder naar hun paarden kijken dan jij en ik naar de onze.
Maar ik weer wel zeker dat het ze emotioneel raakt(naast het financiele gedeelte)
Paul Schokemohle heeft met Totilas echt iets. Dat zal hem emotioneel meer raken dan wanneer hij een van zijn andere vele paarden verliest. Totlas is overigens niet alleen dhr Schokemohle.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:02

Het financiele aspect telt wel degelijk mee. ALs Totilas overlijdt kan er wel een bedrag verzekerd zijn, alleen is een paard met die kwaliteit niet zomaar te vervangen. Zulke paarden moet je met een zaklampje zoeken. Als je ze al vindt. Als je een paard hebt van 1000 euro en die overlijdt dan is het financieel wel een hele klap misschien. Maar een vergelijkbaar kwalitatief paard moet doorgaans niet moeilijk te vinden zijn. Ik praat even niet over de emotionele waarde. Daarbij, iemand die 1500 euro per maand verdiend en een paard van 1000 euro koopt is in mijn ogen niet te vergelijken met iemand die bijvoorbeeld dan 3000 euro per maand verdiend en een paard van 25000 euro koopt. De verhouding met het loon ligt toch wel heel anders. Die persoon heeft misschien ook wel heel lang gespaard of zelfs een lening afgesloten om dat paard te kunnen kopen. Maar dit is allemaal wel erg off-topic.