Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:41

Tiggs schreef:
xSlvna schreef:
Jazeker puppy, en als er een nieuw paard op de stalling staat even bellen 'Ey vlieg wat hoger, we hebben een nieuwe' _O-

Haha en meteen de belastingen in Nederland wat verhogen, want die paardentraining moet ergens van betaald worden.

Dat snap ik dan weer niet, ben volgensmij nog niet helemaal wakker...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:42

xSlvna schreef:
Tiggs schreef:

Haha en meteen de belastingen in Nederland wat verhogen, want die paardentraining moet ergens van betaald worden.

Dat snap ik dan weer niet, ben volgensmij nog niet helemaal wakker...

Is ook niet de meeste duidelijke quote. Ik bedoel eigenlijk omdat ze hoger moeten beginnen en zodra de paarden gewend zijn wat lager mogen. Dat kost tijd. Tijd=geld.

xSlvna

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:44

Oh op die fiets, klopt _O-

Veeleisend volk man, zoek je een andere hobby dan.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:48

magda_90 schreef:
Voila, het was ruim op tijd gemeld: http://www.defensie.nl/actueel/vliegbewegingen. Hier in het noorden wordt het zelfs nog in de Huis aan Huis gezet (volgens mij doet iedere gemeente dat trouwens). Je weet dat je in een oefengebied woont, dus een beetje up to date blijven is geen slechte zaak.

[edit] Regelrechte link: http://www.defensie.nl/_system/handlers ... 202687.pdf.

Als je op deze informatie zou kunnen vertrouwen, dan zou je zeker een punt hebben. Helaas kun je niet op deze informatie vertrouwen. Wij maken regelmatig mee dat er een aankondiging is op welke momenten er artillerie oefeningen plaatsvinden, met dagen en tijden er bij. Maar met grote regelmaat wordt er geoefend buiten die tijden en gebeurt er binnen die tijden niets.

Dus om nou blind te vertrouwen op die informatie, dat zou ik niet doen. Dus je weet niet met zekerheid of het betreffende incident plaat heeft gevonden tijdens een aangekondigde oefening, of een dagje eerder of later.

Ik heb overigens nooit zo`n probleem met die artillerie oefeningen, laat dat duidelijk zijn. Het gaat mij er alleen maar om dat de aankondigingen niet betrouwbaar zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:02

Hier in het noorden zijn ze tot nu toe stipt op tijd (ik spot ze met regelmaat). Het weer kan natuurlijk een irritante factor zijn, net als techniek als die tegenwerkt. Dus ik snap best dat de planning soms in de soep loopt.

Edit: op slechte weersomstandigheden na bedoel ik. Laatst met zoveel sneeuw vloog er amper wat.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:14

magda_90 schreef:
Hier in het noorden zijn ze tot nu toe stipt op tijd (ik spot ze met regelmaat). Het weer kan natuurlijk een irritante factor zijn, net als techniek als die tegenwerkt. Dus ik snap best dat de planning soms in de soep loopt.

Edit: op slechte weersomstandigheden na bedoel ik. Laatst met zoveel sneeuw vloog er amper wat.

Fijn dat je zelf bevestigd dat het best mogelijk is dat de oefeningen niet op de aangekondigde tijdstippen plaatsvinden, maar vanwege omstandigheden ook op andere momenten plaats kunnen vinden.

Dan kun je dus ook niet zo stellig roepen "Voila het was ruim op tijd gemeld" want misschien hebben ze vanwege weersomstandigheden de oefening een dag uitgesteld, wat dan vervolgens dus niet aangekondigd is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:17

Gezien de datum van het filmpje en de aankondiging op de website, lijkt het niet uitgesteld te zijn. :n of de website is last minute aangepast.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:33

FlyAway schreef:
Fijn dat je zelf bevestigd dat het best mogelijk is dat de oefeningen niet op de aangekondigde tijdstippen plaatsvinden, maar vanwege omstandigheden ook op andere momenten plaats kunnen vinden.

Dan kun je dus ook niet zo stellig roepen "Voila het was ruim op tijd gemeld" want misschien hebben ze vanwege weersomstandigheden de oefening een dag uitgesteld, wat dan vervolgens dus niet aangekondigd is.

Is het daarom niet makkelijker om gewoon te stellen dat het een geclassificeerd laagvlieggebied is en dat er dus ten alle tijde zoiets kan plaatsvinden. Net zoiets als dat je op een ruiterpad wel eens een paard kan tegenkomen en dat het niet zo gek is wanneer er vliegtuigen overkomen in een luchthavengebied.

vonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:40

Mijn man vliegt voor zijn werk ook in een heli. Die komt ook wel eens langs mijn stal vliegen om te zwaaien als hij weet dat ik er ben. Heb paarden erger zien schrikken van een ambulance.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:43

Gadverdamme wat zitten hier een boel vreselijke egoïsten.. bahbahbah.

De dames en heren van de luchtmacht(en de landmacht) werken/trainen/oefenen dag en nacht voor ONZE veiligheid.

Ja ze kunnen op de sahara gaan oefenen. Maar dat kost heel veel geld. En dan mag niet, want dat word van onze belastingcenten betaald.

En daarbij is de sahara wel wat anders dan NL.

NL is een klein compleet volgebouwd land. Op elk grasland staat wel ergens een beest. Ze moeten ten aller tijde weten waar ze kunnen landen, waar ze kunnen schuilen met hun heli's. Waar ze parachutisten kunnen uitzetten. Waar mensen veilig kunnen abseilen uit een helikopter. Waar ze auto's kunnen laten zakken enz enz enz.
Dat leer je niet uit een boek. Dat is oefenen oefenen oefenen.

Dag en nacht. Om klaar te staan als de pleuris uit breekt. Zodat zij ONS kunnen beschermen. En dat voor een honger loon!

Ik woon vlakbij een militair dorp. Heb alles wel gezien en gehoord. En de paarden hier worden er niet warm of koud van.

Waar ik woon is het na 11 uur muisstil. Je hoort weinig tot helemaal niets.
Een paar maand geleden heeft deze container 2 week op 100 meter van mijn huis gestaan.
Afbeelding

Daar zat een airco in die aangesloten was op een aggregaat en die om de zoveel tijd aan sloeg. Elke nacht werd ik er paar keer wakker van. Heerlijke gebroken nachten.
Maar er is niet 1 keer in mij opgekomen zielig te gaan lopen doen bij defensie vanwege mijn gebroken nachten.

En beetje respect voor deze mensen zou toch echt wel op zijn plaats zijn!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:45

Nou heb even het filmpje bekeken, nadat ik hier alle reacties had gelezen
Mag ik zeggen, dat ik het enorm overdeven vind, paarden op hol!!! Nou dan heb je volgens mij nog nooit paarden op hol gezien. Tuurlijk reageren ze, mogen ze.Zou gekker zijn als de hele club, stil blijft staan en te eten. Ze staan daarna ook weer stil/rustig, tuurlijk zit er altijd een miepert tussen, maar dat heb je altijd. Ik heb ze overings liever zo buiten, dan dat ze binnen staan te stuiteren.

Tuurlijk is het sneu als je paard schrikt en jij houdt er wat aan over. Dat is voor niemand leuk.
Maar goed het is geen dadelijks gebeuren. En denk maar zo, alles went, zelfs een helicopter

Denk ook wel, dat jou reactie van schrik/help/o jee ect mede invloed heeft op het paard. Kijk jij er niet verschrikt van en loop je niet direct sussend naar je paard(en) toe, dan zal het paard ook anders reageren

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:42

Elk jaar is er hier 5 dagen lang airshow. De draairoute voor de straaljagers is pal boven mijn wei. Regelmatig vliegt er een C130 laag over en schietoefeningen in de buurt zijn geen zeldenheid. Ze zijn wel eens geschrokken, maar als je het weet... uiteindelijk moeten die mensen ook hun oefeningen doen en die airshow... tja, da's ook maar een keer per jaar. Paarden op stal en zelf in de wei in een ligstoel gaan liggen :D

Enkele jaren geleden zijn er 20 leopardtanks voorbij de wei gereden waar mijn paard op stond. De grond daverde als bij een aardbeving, hij was bang (logisch) dus gewoon van de wei gehaald en op stal met wat wortelen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:22

ook hier t filmpje gezien maar eerlijk gezegd op hol slaande paarden??? waar?? ik zie ze niet namelijk...
ik had eerder dan verwacht paarden die dwars door de omheining vliegen of er over heen en aan de kletter gaan en niet te stoppen zijn..
de paarden galloperen wat maar ag ...

verder kan een paard ook schrikken van een bakkabouter en kan je er af vallen omdat t paard gekke bewegingen maakt..dus ja vind t allemaal maar beetje overdreven

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:27

Kitty1985 schreef:
Gadverdamme wat zitten hier een boel vreselijke egoïsten.. bahbahbah.

De dames en heren van de luchtmacht(en de landmacht) werken/trainen/oefenen dag en nacht voor ONZE veiligheid.

Ja ze kunnen op de sahara gaan oefenen. Maar dat kost heel veel geld. En dan mag niet, want dat word van onze belastingcenten betaald.

En daarbij is de sahara wel wat anders dan NL.

NL is een klein compleet volgebouwd land. Op elk grasland staat wel ergens een beest. Ze moeten ten aller tijde weten waar ze kunnen landen, waar ze kunnen schuilen met hun heli's. Waar ze parachutisten kunnen uitzetten. Waar mensen veilig kunnen abseilen uit een helikopter. Waar ze auto's kunnen laten zakken enz enz enz.
Dat leer je niet uit een boek. Dat is oefenen oefenen oefenen.

Dag en nacht. Om klaar te staan als de pleuris uit breekt. Zodat zij ONS kunnen beschermen. En dat voor een honger loon!

Ik woon vlakbij een militair dorp. Heb alles wel gezien en gehoord. En de paarden hier worden er niet warm of koud van.

Waar ik woon is het na 11 uur muisstil. Je hoort weinig tot helemaal niets.
Een paar maand geleden heeft deze container 2 week op 100 meter van mijn huis gestaan.
[ Afbeelding ]

Daar zat een airco in die aangesloten was op een aggregaat en die om de zoveel tijd aan sloeg. Elke nacht werd ik er paar keer wakker van. Heerlijke gebroken nachten.
Maar er is niet 1 keer in mij opgekomen zielig te gaan lopen doen bij defensie vanwege mijn gebroken nachten.

En beetje respect voor deze mensen zou toch echt wel op zijn plaats zijn!!

Zo, lucht het een beetje op? Je leek redelijk wat opgekropte frustratie te hebben.

Enfin, ontopic, er is hier volgens mij niemand die blijk geeft van gebrek aan respect voor deze mensen. Dus dat is totaal niet relevant in deze discussie. (Je vergeet trouwens de Koninklijke Marine, die oefenen ook dag en nacht voor onze veiligheid). Je post komt in mijn ogen wat agressief over in de richting van de bokkers die niet meteen staan te juichen om een helicopter in de paddock en dat is in mijn ogen buiten proporties. Het lijk mij ook niet direct bij te dragen aan een constructieve discussie.

Ik denk dat een beetje respect richting jouw medebokkers in deze discussie ook wel op zijn plaats zou zijn ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:31

'vroegah' toen ik nog pony reed op de manege was het nog vrij gewoon dat er straaljagers enz vlogeniedere dag en overal. De laatste jaren horen we dat niet zoveel meer omdat dat niet overal meer mag. Onze ponys vlogen ook weleens de bak door als er een soor de geluidbarriere ging, maar tja..... waar zouden ze anders moeten vliegen? Ik vind het onzin dat er zo'n heisa om gemaakt wordt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:42

Nou de paarden op mijn oude stage waren meer onder de indruk van de carnavals wagens en dronken mensen dan van helikopters of straaljagers het is een kwestie van wennen, eigenlijk zouden ze vaker over moeten vliegen dan zijn de paarden er wat meer aan gewend en reageren ze bijna niet meer...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:45

FlyAway schreef:
Zo, lucht het een beetje op? Je leek redelijk wat opgekropte frustratie te hebben.

Enfin, ontopic, er is hier volgens mij niemand die blijk geeft van gebrek aan respect voor deze mensen. Dus dat is totaal niet relevant in deze discussie. (Je vergeet trouwens de Koninklijke Marine, die oefenen ook dag en nacht voor onze veiligheid). Je post komt in mijn ogen wat agressief over in de richting van de bokkers die niet meteen staan te juichen om een helicopter in de paddock en dat is in mijn ogen buiten proporties. Het lijk mij ook niet direct bij te dragen aan een constructieve discussie.

Ik denk dat een beetje respect richting jouw medebokkers in deze discussie ook wel op zijn plaats zou zijn ;)

Ik heb 0,0 respect voor mensen die alleen maar om hun eigen ik denken.

laat ze lekker op de noordzee oefenen....laat ze lekker ergens ander gaan vliegen enz enz
Dat noem ik heel erg respectloos ja.

Deze mensen zijn er voor onze veiligheid. Kruipen voor ons door de slijk, zijn weken van huis weg om alle mogelijke scenario's te oefenen.
Bouwen nooddijken om te voorkomen dan onze dorpen onderlopen.
Zijn dag en nacht bezig geweest om de paarden te redden in friesland.
En zo kan ik nog wel uren door gaan met wat zij allemaal voor ons doen.

Ze gaan echt niet voor de lol beestjes pesten hoor. maar in NL ontkom je er niet aan. Het is hier zo volgepropt....ga je een km verderop vliegen zeikt er wel weer een ander.

er zijn 30000 dingen waar paarden van kunnen schrikken. zijn nou eenmaal vluchtdieren.

Mijn paard was bang voor elektriciteit kastjes en witte strepen op de weg. Ik ga toch ook niet eisen dat die weggehaald worden.
Ze wennen er heus wel aan hoor.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:53

Als men wilt zeuren dan moet je dat niet bij Defensie doen....Die krijgen namelijk een vergunning van de gemeente :7

Maar zoals ik al eerder vermeld heb, vind ik het persoonlijk een tikkeltje overdreven....

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:57

Kitty1985 schreef:
Ik heb 0,0 respect voor mensen die alleen maar om hun eigen ik denken.

laat ze lekker op de noordzee oefenen....laat ze lekker ergens ander gaan vliegen enz enz
Dat noem ik heel erg respectloos ja.

Deze mensen zijn er voor onze veiligheid. Kruipen voor ons door de slijk, zijn weken van huis weg om alle mogelijke scenario's te oefenen.
Bouwen nooddijken om te voorkomen dan onze dorpen onderlopen.
Zijn dag en nacht bezig geweest om de paarden te redden in friesland.
En zo kan ik nog wel uren door gaan met wat zij allemaal voor ons doen.

Ze gaan echt niet voor de lol beestjes pesten hoor. maar in NL ontkom je er niet aan. Het is hier zo volgepropt....ga je een km verderop vliegen zeikt er wel weer een ander.

er zijn 30000 dingen waar paarden van kunnen schrikken. zijn nou eenmaal vluchtdieren.

Mijn paard was bang voor elektriciteit kastjes en witte strepen op de weg. Ik ga toch ook niet eisen dat die weggehaald worden.
Ze wennen er heus wel aan hoor.

Je legt in een link tussen de suggesties die gedaan worden over oefenlocaties en het respect voor onze nationale strijdkrachten die er volgens mij niet is en die al helemaal niet het onderwerp van discussie is volgens mij.

Dat het lastig is om geschikte oefenlocaties voor de strijdkrachten te vinden, dat lijkt mij evident. Maar bijvoorbeeld de suggestie om boven de Noordzee te oefenen is natuurlijk helemaal geen rare. De Noordzee is een locatie die veelvuldig door de Koninklijke Luchtmacht gebruikt wordt om te oefenen. Dan is het niet zo raar dat mensen opperen om ook daar te oefenen met helicopters.
Het lijkt mij juist voor onze strijdkrachten prettig om hun oefeningen uit te kunnen voeren op locaties waar dit zo min mogelijk weerstand opwekt. Dat komt het imago alleen maar ten goede. Maar in een overbevolkt land als Nederland heeft iedereen een eigen belang, dus dat daar discussie over komt is niet meer dan logisch. Om dan mensen met een andere mening als egoïstisch en respectloos neer te zetten lijkt mij niet bij te dragen aan een constructieve discussie.

Je opmerking over witte strepen en electriciteitskastjes is natuurlijk een volkomen scheve vergelijking. Tenzij bij jou in de omgeving de electriciteitskastjes en witte streppen vleugeltjes hebben en zomaar de paddock in vliegen :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:01

Mijn paarden hebben 15 jaar lang naast de vliegbasis gestaan en nagenoeg nooit een krimp gegeven. Ook niet met vliegshows! Tja in het begin is het wennen maar uiteindelijk kijken ze er niet meer van op! Nu staan ze naast het spoor, eerste teein was een attractie maar de 2e was het opkijken niet waard. Als je zelf rustig blijft scheelt het al een berg!
Mijn paard sloeg op hol van een wapperend vlaggetje op een auto, tja was heel vervelend en vooral pijnlijk voor mij maar ook dat moet ze gewoon leren! Oefenen oefenen oefenen! Hoe vaker het voorkomt hoe minder ze er om geven!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:06

Je slaat er altijd je voordeel uit :)
Hier komen nooit helicopters, stel ik ga uitrijden en er komt opeens een helicopter, lig ik er naast (zal nooit gebeuren, paard slaat niet op hol) en is het paard weg in paniek.

Paarden van die manege kijken niet meer op, goed toch? Bij de verkoopadvertentie 'Is bomproof, zelfs niet schrikkerig bij laagvliegende helikopters'.

Drama :')

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:15

FlyAway schreef:
Je legt in een link tussen de suggesties die gedaan worden over oefenlocaties en het respect voor onze nationale strijdkrachten die er volgens mij niet is en die al helemaal niet het onderwerp van discussie is volgens mij.

Dat het lastig is om geschikte oefenlocaties voor de strijdkrachten te vinden, dat lijkt mij evident. Maar bijvoorbeeld de suggestie om boven de Noordzee te oefenen is natuurlijk helemaal geen rare. De Noordzee is een locatie die veelvuldig door de Koninklijke Luchtmacht gebruikt wordt om te oefenen. Dan is het niet zo raar dat mensen opperen om ook daar te oefenen met helicopters.
Het lijkt mij juist voor onze strijdkrachten prettig om hun oefeningen uit te kunnen voeren op locaties waar dit zo min mogelijk weerstand opwekt. Dat komt het imago alleen maar ten goede. Maar in een overbevolkt land als Nederland heeft iedereen een eigen belang, dus dat daar discussie over komt is niet meer dan logisch. Om dan mensen met een andere mening als egoïstisch en respectloos neer te zetten lijkt mij niet bij te dragen aan een constructieve discussie.

Je opmerking over witte strepen en electriciteitskastjes is natuurlijk een volkomen scheve vergelijking. Tenzij bij jou in de omgeving de electriciteitskastjes en witte streppen vleugeltjes hebben en zomaar de paddock in vliegen :D

Wat heb je nou in godesnaam aan oefenen op zee? helemaal niets. Voor vliegvaardigheden is het handig. Maar verder heb je er niets aan.
Het gaat erom(wat ik in mijn eerste post al schreef) dat ze moeten oefenen hoe ze moeten handelen IN de dorpen en steden.
Waar geschikte dropplekken zijn, hoe je daar iets moet droppen. abseilen in lastige situaties. Het onzichtbaar zijn oefenen.
Daarbij oefenen ze veel met grondtroepen aansturen vanuit de lucht. En grondtroepen die de helikopters weer aan sturen vanaf de grond. Veelal in lastige situaties als in een bos, in de gewassen, midden in dorpen/steden enzenz. Vermiste militairen/auto's opspeuren voor reddingsacties enz enz

Dit kan je simpelweg niet oefenen op zee of in de sahara.

W.b.t. mijn vergelijking met de kastjes en de strepen. Die dingen zou nou eenmaal nodig om onze samenleving fatsoenlijk te laten functioneren. Net als de defensie.
Wen er maar aan, het hoort erbij en het is voor onze eigen bestwil.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:30

Kitty1985 schreef:
Wat heb je nou in godesnaam aan oefenen op zee? helemaal niets. Voor vliegvaardigheden is het handig. Maar verder heb je er niets aan.

Fijn dat je zelf ook al aangeeft dat het dus wel degelijk handig kan zijn om boven zee te oefenen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:34

FlyAway schreef:
Kitty1985 schreef:

Fijn dat je zelf ook al aangeeft dat het dus wel degelijk handig kan zijn om boven zee te oefenen.

Dat doen ze ook maar boven zee kan je niet tactisch vliegen dus oefenen ze boven land....

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:11

Mijn paard zal dat waarschijnlijk heel normaal vinden want we stonden toen op stal waar er vliegtuigen precies naast het stal langst vliegen om te landen.

Nieuwe paarden schrikken wel eens maar op gegeven moment wennen ze eraan en is dan normaalste zaak van het wereld.