horseyfries schreef:Maar als je paard wel kauwbewegingen maakt dan is er toch duidelijk minder speeksel in de mond aanwezig als dat minder schuim oplevert?
Je interpreteert het idd verkeerd, ik meen het serieus, jij concludeert dat het beter gaat blijkbaar, ik zou twijfelen aan mijn type optoming als dat minder wordt. Daarom vroeg ik wat voor systeem jij gebruikt, want bijv. met een bosal lijkt me dat niet kunnen, maar met een aansnoersysteem, kruislings of anders, lijkt me dat wel degelijk iets wat dan ook nog zou kunnen.
Ik rij met een kingekruisd systeem, lijkt op de Freestyle van Voest. Ik rij met zeer weinig druk op de teugels, waardoor er wel contact is maar mijn paard alle ruimte heeft om gewoon haar kaken te bewegen. Dat weet ik omdat ik dat zie en omdat ze vaak zat een snoepje oid krijgt onder het rijden wat dan probleemloos wordt weggewerkt. De kaakbewegingen worden niet belemmerd. Ja, als ik als een dolle in die teugel ga hangen en daar continu volle druk op zet, dan zal ze daar wel wat moeite mee krijgen (zoals bij ieder hoofdstel), maar dat gebeurd dus absoluut niet. Ik heb inmiddels verschillende optomingen gehad (kaakgekruisd, kingekruisd, sidepull) en met alledrie deze optomingen heeft mijn paard gewoon haar mond ten volle en ten overvloede kunnen gebruiken. Ze kan ook gewoon grazen met deze hoofdstellen aan tijdens een buitenrit, en op het moment dat ik een oefening ga rijden zet ik niet dermate druk op de teugels dat ze vastgezet wordt in de kaak of haar kauwmechanisme weg valt.
Na het rijden heeft mijn paard hooguit een wit randje langs de mond, meer niet. En dan heeft ze steeds lekker lopen kauwen en haar tong kunnen bewegen. Een bit is van metaal, dat zorgt er voor dat er EXTRA speeksel wordt aangemaakt, daar krijg je die vlokken van (er zit zoveel schuim dat het niet meer in de mond past). En dát heb ik dus niet. Dus wel lekker speeksel en ontspanning, geen slagroomspoor op de borst en de rest van de rijbaan.