Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:56

crazyshar schreef:
@air ik hoop dat jou post niet op mij op mij bedoelt is?

Zo ja verduidelijk ik hem even: er wordt gezegd dat je alleen over deze ruiter kan en mag oordelen als je heb werkelijk hebt zien rijden, met een enkele foto of video van een bokker bedoel ik te zeggen dat in elke HAW beoordeeld word per slechts beeld materiaal.

Dus dan is het volgens sommige hier ook niet goed te beoordelen.

Dat is ook zo, je kunt jezelf ophemelen door dat ene goede moment op foto te tonen op HAW of jezelf afkraken door een slechte foto te plaatsen. Iemand die denkt dat hij of zij op basis van die ene foto GOED kan beoordelen hoe iemand rijdt, die denkt echt niet na.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:45

betadine schreef:
Hetzelfde met het strak aansnoeren van de neusriem, dit verklaart het overdadig schuimen van de mond, tevens wetenschappelijk onderbouwd. Gelukkig dat er hiervoor al maatregelen getroffen werden, maar die maatregelen kwamen er niet dankzij de "topruiters" , maar door paardenliefhebbers zoals ons die hiervoor gestreden hebben !

dan mag jij mij uitleggen hoe t dan kan dat mij merrie gewoon loopt te schuimen, en niet een klein beetje, hele vlokken vliegen in het rond als ik haar los aan t halstertje longeer :? komt niks straks bij kijken hoor... ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:21

Schuimen of kwijlen? Daar zit ook een verschil in. Ik weet niet of dat hier aan de orde is? Trouwens, wel vreemd dat een paard met een halster aan de longeerlijn zoveel schuimt dat de vlokken in het rond vliegen? Waarom is dat?

knollentuin

Re: Kittel niet aanwezig op Duits Forum vanwege kritiek rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:32

vertel mij het maar.. zij doet t en dr zoon ook.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:42

knollentuin schreef:
vertel mij het maar.. zij doet t en dr zoon ook.

Tja, ik weet het ook niet dus.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 22:41

Schuim is niets anders dan speeksel wat door beweging schuim wordt. Kwijlen is iets totaal anders, het paard laat dan de mond iets open hangen omdat het pijn heeft en dan kun je gelijk de lagen van je paard onderzoeken want 9 op de 10 liggen dan open (heb helaas de nodige menpaarden gereden die dit probleem hadden door marathons te rijden).
Als een paard in ontspanning voorwaarts neerwaarts gelongeerd wordt zonder bit dan kan hij nog altijd ontspannen kauwbewegingen maken met zijn kaken en zal hij dus ook gaan schuimen, dat bit zorgt daar niet voor, de beweging van de mond wel. In dat opzicht dus ook wel grappig dat er gesproken wordt over een verband tussen vastgesnoerde neusriemen en schuimen, want in mijn ervaring schuimen paarden met vastgesnoerde neusriemen juist minder omdat ze die kauwbeweging nauwelijks of niet kunnen maken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 12:02

Mooi uitgelegd Horseyfries. Bij het kwijlen zie je ook wel de slierten waterig speeksel eruit druipen. Een teken aan de wand als je het mij vraagt. Ik snap dat het schuimen voortkomt uit het bewegen van de mond. Ik vraag me alleen af waarom een paard dat zo veel doet, dat er zelfs vlokken in komen op het moment dat ie zonder bit wordt gelongeerd. Ik heb dat nog niet eerder gezien. Maar ja, nu gaan we wel erg off topic.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:07

Air schreef:
Hoe kan je nou 1 foto vergelijken met een paard met een blauwe(zuurstofgebrek!)tong? :')
En een ''normale'' ruiter, vergelijken met een zogenaamde ''top''ruiter?

Ik gok overigens dat alle tegenstanders van zijn methode het niet alleen over dat filmpje hebben. :+ Rollkur is ook een punt.

Ook nooit geweten dat je alleen een mening mag vormen als je een combinatie in real life hebt zien rijden... is het dan alleen voor de mensen weggelegd die die mogelijkheid hebben?
Is toch een beetje alsof een artiest mensen verbied om naar zijn/haar muziek te luisteren behalve als ze naar een concert kunnen komen. En de muziek die wel naar buiten wordt gebracht is alleen maar vals en geen weergave van de realiteit.

Als je er over valt dat mensen een mening hebben op een paardenforum, misschien wordt het dan tijd om van het internet af te gaan.

ls je iemand wilt beoordelen op zijn rijkunst aan de hand van filmmateriaal omdat je niet in staat (of in de gelegenheid) bent om hem of haar in het echt te zien dan is het wel zo eerlijk om zoveel mogelijk materiaal te zien. Zodat je daar een eerlijk(er) oordeel op kunt baseren.
Ik vind het jammer dat hij niet heeft mogen uitleggen hoe hij zijn paarden traint.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:37

vur schreef:
Mooi uitgelegd Horseyfries. Bij het kwijlen zie je ook wel de slierten waterig speeksel eruit druipen. Een teken aan de wand als je het mij vraagt. Ik snap dat het schuimen voortkomt uit het bewegen van de mond. Ik vraag me alleen af waarom een paard dat zo veel doet, dat er zelfs vlokken in komen op het moment dat ie zonder bit wordt gelongeerd. Ik heb dat nog niet eerder gezien. Maar ja, nu gaan we wel erg off topic.

Tsja, weet niet hoe het met de anderen zit maar die Sandro Hit die ik train die is zo totaal relaxed dat hij tevreden aan het kauwen is en dan komt het schuim vanzelf. Wil het best eens filmen hoor, hij loopt gewoon fijn ontspannen voorwaarts neerwaarts in alle drie de gangen op alleen een halstertje.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:16

horseyfries schreef:
Tsja, weet niet hoe het met de anderen zit maar die Sandro Hit die ik train die is zo totaal relaxed dat hij tevreden aan het kauwen is en dan komt het schuim vanzelf. Wil het best eens filmen hoor, hij loopt gewoon fijn ontspannen voorwaarts neerwaarts in alle drie de gangen op alleen een halstertje.

Wordt hij normaliter wel met bit gereden/ getraind? Merkte bij mijn paard dat die het eerste (pak 'em beet) half jaar bitloos ook flink ging schuimen als ik wat moeilijkere oefeningen ging rijden. Normaal kwam ze dan ophoudingen van een bit tegen en ging ze daar meer mee aan de gang, nu niet. Schuimen was er echter niet minder om --> soort Pavlov reactie dus imo. Inmiddels rijden we twee jaar zonder bit en schuimt ze niet meer, omdat volgens mij de gewoonte van dat bit er uit is gesleten.

Edit: wat de discussie betreft: ik vind het jammer dat Kittel niet de kans krijgt om zelf de zaken toe te lichten. Nodig hem dan niet uit, het is niet alsof hij na die uitnodiging ineens anders is gaan rijden dan voorheen. Wat betreft de rijstijl en trainingsmethodes ga ik mijn handen niet branden: mijn stijl is het niet en ik vind het niet diervriendelijk. Als andere mensen voor zichzelf kunnen verantwoorden waarom ze het wél okee vinden, dan is dat hun pakkie aan. Ik vind het superknap als je met je paard op een hoog niveau kan gaan rijden, en het lijkt me schitterend om eens te zien dat iemand daar kan komen zonder horizontale stang en kin-op-de-borst trainingen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:53

Kauwende bewegingen maken is ook vanuit het Natural Horsemanship bekend als een reactie op ontspanning, dus ik weet niet of je zo blij moet zijn dat je paard daarmee gestopt is?

Ik rijd hem normaal wel met bit in, maar dan schuimt hij veel minder, dus ik vind het juist mijn taak om te zorgen dat hij nog meer schuimt ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 11:59

tja ik zie het ook als positief, ga me meer zorgen maken als mn paard met een droge en stille mond loopt dan dat hij of zij kauwt en vlokt.. het kauwen is idd het ontspannen zijn en het op het bit kauwen als nageeflijk gezien..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 15:40

horseyfries schreef:
Kauwende bewegingen maken is ook vanuit het Natural Horsemanship bekend als een reactie op ontspanning, dus ik weet niet of je zo blij moet zijn dat je paard daarmee gestopt is?

Ik rijd hem normaal wel met bit in, maar dan schuimt hij veel minder, dus ik vind het juist mijn taak om te zorgen dat hij nog meer schuimt ;)

Ik vraag me daarbij ook nog af of je misschien bitloos rijdt met een aansnoersysteem? Want dat zou de kaken dan misschien juist belemmeren in die kauwbewegingen...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 18:54

horseyfries schreef:

Kauwen doet hij nog wel, maar dat idiote schuimen niet meer.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:15

Dan maakt hij geen speeksel meer aan? Oei....

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:44

horseyfries schreef:
Dan maakt hij geen speeksel meer aan? Oei....

Zeg het me vooral als ik het verkeer interpreteer, maar ik proef enig sarcasme in je reactie en ik snap niet echt waar dit vandaan komt.

Natuurlijk heeft mijn paard nog gewoon speeksel in de mond, en als ze lekker gewerkt heeft dan is dat wat meer of zelfs wat schuimachtiger door de kauwbewegingen. Maar rondvliegende vlokken zijn er al heel lang niet meer bij. Dat heeft ze gehad toen ze nog met bit reed toen ik haar net had, en nadat ik was overgestapt op bitloos heeft ze dit nog een tijdje gehad. Het werd geleidelijk aan steeds minder, evenals andere "symptomen" van het bit (mond open doen om bit aan te pakken als je een hoofdstel aan doet, bit wat er niet is willen vastpakken, etc.). Aan de reacties krijg ik het idee dat ik heb gezegd dat schuimen of een bit slecht is, maar dat is absoluut niet waar. Ik heb alleen het idee dat het overdreven schuimen (en dan bedoel ik die rondvliegende vlokken) een bijkomstigheid zijn van een bit (al dan niet correct gebruikt). Wat mijn ervaring is bij mijn twee paarden is dat het na verloop van tijd na weglaten van het bit flink verminderd, terwijl de paarden wel nog steeds kauwende bewegingen maken etc. tijdens het rijden. Dat maakt dat voor mij die twee zaken aan elkaar verbonden zijn, vandaar mijn reactie op jouw longeer-ervaring.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 21:52

Maar als je paard wel kauwbewegingen maakt dan is er toch duidelijk minder speeksel in de mond aanwezig als dat minder schuim oplevert?
Je interpreteert het idd verkeerd, ik meen het serieus, jij concludeert dat het beter gaat blijkbaar, ik zou twijfelen aan mijn type optoming als dat minder wordt. Daarom vroeg ik wat voor systeem jij gebruikt, want bijv. met een bosal lijkt me dat niet kunnen, maar met een aansnoersysteem, kruislings of anders, lijkt me dat wel degelijk iets wat dan ook nog zou kunnen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:05

Ik bedoelde niet gewoon schuimen zoals je ziet bij ontspanning. Ik spreek over echt extreem schuimen dat de schouder vol hangt...
http://www.paardenbitten.nl/Schuimen_ti ... rbeid.html

Staat tevens ook bij de regels van het FEI net zoals ik vind dat ze de rollkur ook beter weren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 06:52

horseyfries schreef:
Maar als je paard wel kauwbewegingen maakt dan is er toch duidelijk minder speeksel in de mond aanwezig als dat minder schuim oplevert?
Je interpreteert het idd verkeerd, ik meen het serieus, jij concludeert dat het beter gaat blijkbaar, ik zou twijfelen aan mijn type optoming als dat minder wordt. Daarom vroeg ik wat voor systeem jij gebruikt, want bijv. met een bosal lijkt me dat niet kunnen, maar met een aansnoersysteem, kruislings of anders, lijkt me dat wel degelijk iets wat dan ook nog zou kunnen.

Ik rij met een kingekruisd systeem, lijkt op de Freestyle van Voest. Ik rij met zeer weinig druk op de teugels, waardoor er wel contact is maar mijn paard alle ruimte heeft om gewoon haar kaken te bewegen. Dat weet ik omdat ik dat zie en omdat ze vaak zat een snoepje oid krijgt onder het rijden wat dan probleemloos wordt weggewerkt. De kaakbewegingen worden niet belemmerd. Ja, als ik als een dolle in die teugel ga hangen en daar continu volle druk op zet, dan zal ze daar wel wat moeite mee krijgen (zoals bij ieder hoofdstel), maar dat gebeurd dus absoluut niet. Ik heb inmiddels verschillende optomingen gehad (kaakgekruisd, kingekruisd, sidepull) en met alledrie deze optomingen heeft mijn paard gewoon haar mond ten volle en ten overvloede kunnen gebruiken. Ze kan ook gewoon grazen met deze hoofdstellen aan tijdens een buitenrit, en op het moment dat ik een oefening ga rijden zet ik niet dermate druk op de teugels dat ze vastgezet wordt in de kaak of haar kauwmechanisme weg valt.

Na het rijden heeft mijn paard hooguit een wit randje langs de mond, meer niet. En dan heeft ze steeds lekker lopen kauwen en haar tong kunnen bewegen. Een bit is van metaal, dat zorgt er voor dat er EXTRA speeksel wordt aangemaakt, daar krijg je die vlokken van (er zit zoveel schuim dat het niet meer in de mond past). En dát heb ik dus niet. Dus wel lekker speeksel en ontspanning, geen slagroomspoor op de borst en de rest van de rijbaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 12:58

betadine schreef:
Ik bedoelde niet gewoon schuimen zoals je ziet bij ontspanning. Ik spreek over echt extreem schuimen dat de schouder vol hangt...
http://www.paardenbitten.nl/Schuimen_ti ... rbeid.html

Staat tevens ook bij de regels van het FEI net zoals ik vind dat ze de rollkur ook beter weren.

Leuke tekst, heb de onderzoeken van Hilary Clayton op het Global Dressage Forum gezien, geweldig interessante videobeelden van wat er in een paardenmond gebeurd met bit. Heb je gelezen dat er staat dat er niet bewezen is dat meer schuim kwaad zou kunnen?
Er staat slechts dat schuimen op zich goed is, dat paarden nog kunnen slikken met een bit in, en dat de één meer schuimt dan de ander. Dat er een aanname is dat heel veel schuim niet zo goed zou zijn staat er, maar daarbij gelijk vermeld dat dat niet bewezen is.

De rollkur staat ook in de regels van de FEI als onacceptabel dus je hebt helemaal je zin ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 13:02

Snadrem schreef:
horseyfries schreef:

Ik rij met een kingekruisd systeem, lijkt op de Freestyle van Voest. Ik rij met zeer weinig druk op de teugels, waardoor er wel contact is maar mijn paard alle ruimte heeft om gewoon haar kaken te bewegen. Dat weet ik omdat ik dat zie en omdat ze vaak zat een snoepje oid krijgt onder het rijden wat dan probleemloos wordt weggewerkt. De kaakbewegingen worden niet belemmerd. Ja, als ik als een dolle in die teugel ga hangen en daar continu volle druk op zet, dan zal ze daar wel wat moeite mee krijgen (zoals bij ieder hoofdstel), maar dat gebeurd dus absoluut niet. Ik heb inmiddels verschillende optomingen gehad (kaakgekruisd, kingekruisd, sidepull) en met alledrie deze optomingen heeft mijn paard gewoon haar mond ten volle en ten overvloede kunnen gebruiken. Ze kan ook gewoon grazen met deze hoofdstellen aan tijdens een buitenrit, en op het moment dat ik een oefening ga rijden zet ik niet dermate druk op de teugels dat ze vastgezet wordt in de kaak of haar kauwmechanisme weg valt.

Na het rijden heeft mijn paard hooguit een wit randje langs de mond, meer niet. En dan heeft ze steeds lekker lopen kauwen en haar tong kunnen bewegen. Een bit is van metaal, dat zorgt er voor dat er EXTRA speeksel wordt aangemaakt, daar krijg je die vlokken van (er zit zoveel schuim dat het niet meer in de mond past). En dát heb ik dus niet. Dus wel lekker speeksel en ontspanning, geen slagroomspoor op de borst en de rest van de rijbaan.

Zoals je in het onderzoek van Hilary Clayton kan lezen is het niet waar dat het bit daarvoor zorgt, dat hebben ze vastgesteld in een onderzoek.

Ik geloof allemaal best wat je zegt hoor, ik zeg alleen maar dat er nog andere redenen kunnen zijn en je het niet per definitie als iets positefs kan zien dat ze minder schuimt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:06

horseyfries schreef:
Ik geloof allemaal best wat je zegt hoor, ik zeg alleen maar dat er nog andere redenen kunnen zijn en je het niet per definitie als iets positefs kan zien dat ze minder schuimt.

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat het iets positiefs is. Ja, positief in de zin dat niet mijn hele paard en harnachement vol met schuim zitten :') Maar verder heb ik het nergens gehad over of schuimen negatief danwel positief is. Ik had het over waar het door ontstaat/ gestimuleerd wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:03

Snadrem schreef:
horseyfries schreef:

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat het iets positiefs is. Ja, positief in de zin dat niet mijn hele paard en harnachement vol met schuim zitten :') Maar verder heb ik het nergens gehad over of schuimen negatief danwel positief is. Ik had het over waar het door ontstaat/ gestimuleerd wordt.

Je zei dat ze nu niet meer schuimt omdat volgens jou "de gewoonte van het bit eruit gesleten is". Dat kwam over alsof je dat positief vond, maar dat zal ik dan verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:08

Inderdaad ;) Laat ik nou net zo'n bitloze ruiter zijn die een bit ook prima vind :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:55

Hai spiegelbeeld! Ik rijd met bit en vind bitloos ook heel leuk ;)