Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:19

Ibonn schreef:
Citaat:
Als je zó dik bent dat je een 22 inch zitvlak nodig hebt, hoor je niet op een paard. Ga mennen

nounou, we vinden onszelf heel wat of niet, met zo'n uitspraak :roll: wat minder mag ook wel :n wie ben jij om zo iets voor een ander te beslissen?
je kan het beste voor hebben met paarden maar dit soort reacties gaat gewoon te ver en iedereen praat hier maar mee zonder tegenargumenen ook maar te overwegen....
gelukkig mag nog iedereen zelf beslissen wat en hoe hij/zij doet met het eigen paard

Zoals ik al zei, problemen met maat los je op naar voren, niet naar achteren. Iemand met maat 46/48 kan prima in een 18 inch zadel, mits dat geen badkuipje is want daar zit een maatje 40 ook al klem in. En met lange benen neem je naar voren gebouwde zweetbladen zoals ik.
Ik vind mezelf helemaal niks, heb mijn hele leven problemen met mijn gewicht gehad, en er hard aan gewerkt en altijd binnen de perken gebleven, maar zou er niet over peinzen om met b.v. >100 kg. op een gemiddelde paardenrug te stappen. Paarden zijn gemaakt om lasten te trekken, niet om te dragen. Dat WIJ dat nou toevallig leuk vinden, en ZIJ heel erg meegaand en vergevingsgezind zijn, is een tweede. Een beetje zelfkennis is niks mis mee. Ik ga uit van het beste voor het dier dat zichzelf niet verdedigen kan, niet van mensen. Die horen beter te weten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:23

Dikke mensen zorgen beter voor hun paard?

Dat is hetzelfde als zeggen dat alle blonde amazones allemaal dierenmishandelaar zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:23

Het gaat er niet om of je zwaarder bent . Het begon hier over 18" past elk paard wel.
En dat is al niet waar .
Persoonlijk vindt ik als je zwaarder bent en dus een groter zadel nodig zou hebben , je daar ook het paard naar moet hebben .
Zie helaas te vaak , zware ruiters op niet al te grote sterke paarden waar een paard dan duidelijk last van heeft .
Ik ben van mening dat je dan als die zware ruiter iets aan je ggewicht moet gaan doen . Niet alleen voor je paard maar ook voor jezelf ...
Sowieso wordt je handiger met je eigen lijf als je niet veel te zwaar bent .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:27

Keandra schreef:
Dit is weer een typisch bokt-topic.

Al eens nagedacht dat vele zware mensen
1. meer aangedaan zijn met hun dieren (me inclu, paardjes staan continu buiten met gezelschap)
Net als paarden van mensen met een normaal gewicht.

2. meer zitoppervlak hebben om schokken van het lichaam ook op het zadel en paardenrug beter te verdelen
Het zijn niet de paar vierkante cm meer kont die dat positief gaan beinvloeden. Niets beters voor de paardenrug dan een zadel waarbij zitvlak en kussenlengte in verhouding zijn. Ipv een idioot uit zijn proporties getrokken zadel met een groot zitvlak en toch korte kussens, belast met een gewicht wat in theorie niet op een paardenrug thuis hoort.

3. vaak beter de schokken kunnen opvangen dan vele anorexie-patiënten (waarvan je hier vind ik toch veel foto's ziet voorbij gaan) die paard rijden (lees anorexiepatiënt als maatje 36 of kleiner of 180cm groot en maat 38, mensen die dus ook niet in proportie zijn). Dan doen die paar kilo's te veel minder kwaad dan iemand die met zijn knoken in het paard zit te poken (ookal zit er een zadel tussen, dit is puntbelasting.)
Ik ben niet als anorexia-patient gediagnosticeerd, maar wel een maat 34, kun je dit even onderbouwen? :) Ik neem aan dat je uit gaat van het 'zonder zadel' principe, aangezien je het hebt over poken? Ik neem aan dat die anders gewoon in het zadel poken en het paard er dus geen last van heeft, een zadel is immers specifiek ontworpen die puntbelasting op te vangen en te verdelen. Zou het dit niet doen, kunnen we net zo goed allemaal onze zadels weggooien en zonder zadel verder gaan. Daarbij is een dunne ruiter met een goede onafhankelijke zit nog altijd velen malen beter dan een te zware ruiter, hoe goed deze ook zit.

Sorry voor de verwoording, maar dit is mijn indruk.
Ik denk niet dat er veel maatje meer mensen zullen reageren aangezien de normale of anorexie ruiters allemaal heel agressief reageren (met een paar uitzonderingen natuurlijk). Dat is geen agressiviteit, dat is de vinger op de zere plek leggen.

Dus denk ik dat het voor sommige ruiters wel leuk is, vraag me juist niet op welk paard je een 22inch kunt leggen.
Ik ben heel blij trouwens met mijn 18inch vzh wintecje, past super voor men paard en voor mij.

bandosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:37

22 inch is flink aan de maat zeg,ik heb zelf een wow zadel in 19 inch,ben 1,93 en weeg rond de 100 kilo maar 22 inch ,misschien een idee dat als je daar in past, je beter kan gaan mennen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 20:41

sallandval schreef:
Oh jee dit is weer een 'mogen dikke mensen wel paardrijden' topic geworden.

Tja, hoe j ehet ook wendt of keert; commercieel is het een slimme zet. Er zíjn nu eenmaal mensen die dikker zijn én paardrijden. Die kunnen dan maar beter een passend zadel hebben lijkt mij.

Een passend zadel voor hen, maar ook voor het paard?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:16

foi foi wat zijn sommige reacties toch hard zeg.

wel snap ik sommige reacties maar goed.
22 inch is een hele grote maat en ik denk als je 120 kilo weegt ( en gelijk matig in proporties bent) dit zadel nog veel te groot is (ligt ook aan het figuur).
ken ook mensen die rond de 80 wegen en hele dikke benen en kont hebben en hierdoor een groot zadel nodig hebben.
en als ik vaak op concours rond kijk dan zijn er heel wat ruiters die boven de 100 kilo wegen hoor.
sommige mensen ogen helemaal niet zo zwaar dan wat ze wegen.
en 100 kilo is 100 kilo dat weet ik.
maar word er dan ook gekeken naar grote kerels van 2 meter die een bouw hebben van de gemiddelde man die wegen vaak ook ruim boven de 100 kilo,
en daar word niet op gelet van zielig voor het paard.
maar wel als er een vrouw/man aan komt die klein en dik is word er gelijk geoordeeld

maar wel ben ik van mening dat een 22 inch zadel niet op een paard gaat passen heel veel 18 inch zadels passen namelijk al niet.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:19

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

ben ik helemaal met je eens.
ben op t moment niet de lichtste door medicijnen helaas, maar ik rij mijn paard 2 keer in de week.
en zijn rug is daarbij wel goed getraint.
en ik pas nog moeiteloos in 17,5 inch

dus vind 22 inch echt overdreven.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:27

ralphtdw schreef:

22 inch is een hele grote maat en ik denk als je 120 kilo weegt ( en gelijk matig in proporties bent) dit zadel nog veel te groot is (ligt ook aan het figuur).
ken ook mensen die rond de 80 wegen en hele dikke benen en kont hebben en hierdoor een groot zadel nodig hebben.
en als ik vaak op concours rond kijk dan zijn er heel wat ruiters die boven de 100 kilo wegen hoor.
maar word er dan ook gekeken naar grote kerels van 2 meter die een bouw hebben van de gemiddelde man die wegen vaak ook ruim boven de 100 kilo,
maar wel als er een vrouw/man aan komt die klein en dik is word er gelijk geoordeeld

maar wel ben ik van mening dat een 22 inch zadel niet op een paard gaat passen heel veel 18 inch zadels passen namelijk al niet.

Als man van 2 meter is 100 kilo écht het uiterste en zit al op de rand van overgewicht.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:30

Raponsje schreef:
ralphtdw schreef:

Als man van 2 meter is 100 kilo écht het uiterste en zit al op de rand van overgewicht.

ja maar ze wegen ook vaak wel stukje meer.
ken er genoeg die groot zijn en ze zijn zo richting de 110 kilo als niet nog meer is en ze zijn niet dik of stevig

Raponsje

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:36

Dat ze er niet dik of stevig uit zien komt vaak omdat ze erg lang zijn.
Wil nog niet zeggen dat ze een gezond gewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard.

Sommige mannen wegen vaak een stuk meer omdat ze veel spiermassa hebben opgebouwd.
Maar ook wanneer ze daarmee over een gewichtsgrens heen gaan zouden ze niet meer op een paard moeten gaan zitten.

Het maakt voor een paard natuurlijk niks uit of de ruiter 120 kilo weegt door overgewicht of omdat de ruiter een aantal uren per dag aan de gewichten hangt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:40

Nouuuu... ik hoor hier mensen zeggen: ''Ik pas met mijn maatje 42/44/... nog in een 17 inch zadel hoor''..

Gepropt dan zeker. Want ik ben 1.67 en heb broekmaat 38 en de zadelmaakster heeft me toch echt een 17,5 inch zadel aangemeten. In principe zou 17 kunnen, maar nèt niet mooi.
Dus dan vraag ik me af wat een rare kont ìk, òf jullie hebben! :+

In principe vind ik: een paard is helemaal niet gemaakt om mensen te dragen. Met de goede training etcetera kàn het wel, maar hou dan in ieder geval rekening daarmee! Komop! Het is toch zowel voor jezelf als voor je paard fijner om een ''normale'' lichaamsbouw te hebben?
Het is toch je maatje? Die gun je toch geen 40 kg. meer dan nodig is?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 29-01-13 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Raponsje

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:42

Ik ben 1.65 (korte pootjes) en 53 kilo en heb maat S of XS met mijn broeken en ik heb echt een 16.5 of 17 inch zadel nodig omdat ik anders teveel op de lepel zit.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:43

Raponsje schreef:
Dat ze er niet dik of stevig uit zien komt vaak omdat ze erg lang zijn.
Wil nog niet zeggen dat ze een gezond gewicht hebben of te zwaar zijn voor een paard.

Sommige mannen wegen vaak een stuk meer omdat ze veel spiermassa hebben opgebouwd.
Maar ook wanneer ze daarmee over een gewichtsgrens heen gaan zouden ze niet meer op een paard moeten gaan zitten.

Het maakt voor een paard natuurlijk niks uit of de ruiter 120 kilo weegt door overgewicht of omdat de ruiter een aantal uren per dag aan de gewichten hangt.

nee dat snap ik of je nu dik dun lang kort en je weegt 120 kilo is allemaal het zelfde.
maar ik bedoel er mee te zeggen.
vaak hoor je hier niks over omdat ze er niet dik uit zien zeg maar.
maar komt er een man of vrouw aan die het zelfde weegt als de lange dunne man maar deze mensen zijn kort en heel dik dan word er gesproken over zielig.
en over de andere persoon word er niks gezegd ja misschien alleen van je moet een groter paard zoeken je bent te lang.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:50

Ik heb maat 42 en een 18,5 inch zadel. Ik zit niet fijn op een kleiner zadel.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:50

Ja dat is inderdaad lastig Ralph.
Dat probleem is denk ik alleen op te lossen door een gewichtslimiet vast te stellen en daar geen uitzonderingen op te maken.

Stel dat je als ruiter / stal / manege 90 kilo aanhoud als maximaal gewicht dan moet je geen uitzondering maken.
Of iemand nu te zwaar is geworden door medicijnen
Omdat iemand dat gewicht heeft omdat ze erg lang zijn
Of omdat iemand dat gewicht heeft door te veel snoepen.

Je zult dan een lijn moeten trekken en tegen alledrie "Nee" moeten verkopen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:57

Keandra schreef:
(lees anorexiepatiënt als maatje 36 of kleiner of 180cm groot en maat 38, mensen die dus ook niet in proportie zijn). Dan doen die paar kilo's te veel minder kwaad dan iemand die met zijn knoken in het paard zit te poken (ookal zit er een zadel tussen, dit is puntbelasting.)

Zo hee, word ik daar met mijn perfect gezonde BMI toch even uitgemaakt voor anorexiapatiënt :7 Stuk boven de 1.80m en maatje 38, niks mis mee, dank u. En 18 inch zadel nodig met mijn maatje 38 trouwens, aangezien anders mijn bovenbenen nergens heen kunnen.

Daarnaast is een boomzadel juist gemaakt om o.a. de puntbelasting van zitbeenknobbels te voorkomen.

On topic: ik vind een 22 inch zadel geen goede ontwikkeling. Geen paard waar dat verantwoord op past, en als je dan de kussens maar 18 inch omdat paard er anders te kort voor is maakt dan zie ik het met de drukverdeling ook niet goed komen. Ik kan me prima indenken dat er mensen zijn die niet in een 18-19 inch zadel kunnen vanwege overgewicht om diverse redenen waar men echt niet altijd zelf alles aan zou kunnen doen, maar als dat niet kan vraag ik me wel af of je je dan wel op een paard wilt bevinden als je begaan bent met dierenwelzijn.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:59

Martine_R schreef:
Nouuuu... ik hoor hier mensen zeggen: ''Ik pas met mijn maatje 42/44/... nog in een 17 inch zadel hoor''..

Gepropt dan zeker. Want ik ben 1.67 en heb broekmaat 38 en de zadelmaakster heeft me toch echt een 17,5 inch zadel aangemeten. In principe zou 17 kunnen, maar nèt niet mooi.
Dus dan vraag ik me af wat een rare kont ìk, òf jullie hebben! :+

In principe vind ik: een paard is helemaal niet gemaakt om mensen te dragen. Met de goede training etcetera kàn het wel, maar hou dan in ieder geval rekening daarmee! Komop! Het is toch zowel voor jezelf als voor je paard fijner om een ''normale'' lichaamsbouw te hebben?
Het is toch je maatje? Die gun je toch geen 40 kg. meer dan nodig is?

Misschien heb je een dikke kont? hihi
want ik ben 176 ook broekmaat 38 en ik pas prima in een 16,5 17" zadel

tog ben ik van mening op welk paard past 22"moet die wel een erg lange rug hebben en daarbij lijkt het me niet prettig om dat paard te zijn.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:02

Nou indd zeg. Jij durft keandra.

Onder het motto dikke mensen zijn gezelliger hebben de paarden het ook beter ofzo? Wat een logica weer :')

Ik vraag me echt af waar het lef vandaan komt om af te geven op mensen met een gezond en normaal gewicht. Doen we omgekeerde wereld?

Back ontopic: Dit soort zadels zouden dus niet nodig zijn als mensen de ballen hadden om kritisch naar zichzélf te kijken in plaats van naar hoe belachelijk dun anderen wel niet zijn.

Wat is het volgende: nog grotere paarden fokken?
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om te lijnen, daar ben ik me bewust van. Maar ruiters die een 22 inch nodig hebben horen gewoonweg niet thuis op een paardenrug.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:38

Ik vind laat de mensen gewoon lekker rijden ik ken geen.extreem dikke mensen die rijden en denk ook niet dat die mensen rijden.
Ik zelf heb ook overgewicht en pas wel in 17.5 inch maar 18 inch is beter.
En vind wel erg extreem om te zeggen dat ze een gewicht limiet moeten maken.
Ik denk dat 1/3 van de mensen dan kan stoppen.
Heb liever een dik iemand.op mijn paard dan ruiters die onterecht met paarden omgaan.
Zelf denk ik ook niet da5 er veel mensen een 22.inch zadel nodig.hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 03:41

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Ben ik het mee eens..
Mensen met een gewicht van meer dan 90 kg kunnen dan beter gaan mennen of zouden moeten gaan afvallen!

Maar goed maten zijn erg merk afhankelijk enzelfs de boommaten verschillen, stübben en kentaur maar oh wat een zit verschil!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 04:30

Nou komt dus eindelijk het moment dat ik samen met mijn nichtje op mijn pony kan rijden zonder ruimtegebrek, en ohja als vriendin ook mee wilt dan past dat natuurlijk ook! :+

Jeetje hoe moet dat 22inch eruit komen te zien..
Ik weet niet bepaald wat ik ervan moet denken, heb nu eindelijk een 17inch zadel waar ik netjes in pas en ik wil echt niks anders meer!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 05:05

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 09:00

Ik vind het echt slecht, zo stimuleer je zwaardere mensen niet om af te vallen voor het paardrijden... Maar vervolgens wel afslanks reclame te maken?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:17

Het is een heel makkelijk rekensommetje wat een (warmbloed) paard mag dragen.
Bijv mijn paard: kwpn merrie weegt 530kg volgens het meetlint. Zij zou 16% daarvan mogen dragen, dus in totaal 84kg afgerond naar beneden. Een compleet zadel weegt toch al gauw zo'n 12kg dus ik mag nog max 72 kg wegen.