Aantal afgegeven startpassen KNHS in 2012 afgenomen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amarie

Re: Aantal afgegeven startpassen KNHS in 2012 afgenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:21

Volgens mij volgens ze Bokt ook wel, dus hebben we twee kansen

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 01:54

Loetie84 schreef:
Ik doelde op de afdrachten per wedstrijd (als de wedstijd vol zit) . Die is dan hetzelfde. Ben met je eens dat het aantal starts af zou gaan nemen als je maar 1 proefje zou mogem starten indoor. Dan ging ik ook minder starten...

klopt ik zou dan helemaal minder snel starten. Ik moet voor 1 proef mijn menwagen op de auto duwen schoonmaken van kar tuig en pony's en trailer er achter knopen en dan nog een stuk rijden nou voor 1 proef al die moeite en de kosten lokt het mij zeker niet meer aan om weer wedstrijd lid te worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:56

Start staking om de knhs te laten weten dat we er genoeg van hebben? Of misschien toch een petitie of een ruiter/paard parade.

Hier kost het nog net geen 170 euro voor een jaar (excl de eenmalige kosten voor paard en ruiter).
Met die startpas ben ik op 10 wedstrijden maar rond de 15 euro extra kwijt, aan de echte startkaart. Maar al die rondom flauwekul is wel stuk duurder geworden. En starten zelf is ook duurder geworden, verdubbelt vaak.

Ik kan op eigen terrein 10x starten per jaar. A 10 euro per proef. Dat kost me dus 200 euro. Een wedstrijd kost me dan 37 euro per keer. Daarvoor zit ik dan nog geen 20 minuten in een ring. (dus ruim 2 euro per minuut)

Grote probleem is dat er altijd mensen zijn die het wel zullen willen betalen. Die hebben het er voor over, en daardoor bereik je uiteindelijk dus niks. En waar ligt de grens, wat willen we wel betalen?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:15

Amarie schreef:
Volgens mij volgens ze Bokt ook wel, dus hebben we twee kansen

Ik heb op mijn fb bericht gisteren een reactie gehad van algemeen directeur John Bierling van de KNHS. Hij reageerde al eens eerder op een van mijn kritische posts op de KNHS, vandaar dat ik weet dat dat gelezen word.
Met een e-mail bereik je daar de directeur echt niet hoor!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:37

Mooi dat je bericht in ieder geval is gelezen. Ik doe niet aan fb en zo, dus kan hem dan ook niet bereiken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:42

schoentje schreef:
@Djilna en andere geinteresseerde, hier de discussie op fb die ik geopend heb over oa. de registratie kosten van een nieuw paard, die bovenop de startpas kosten komen.

http://www.facebook.com/#!/bianca.schoe ... ed_comment

Ik was wel benieuwd maar kan het niet bekijken?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:49

Zijn eerste zin vind ik al erg bijzonder... ''Er is geen sprake van nieuwe tarieven zoals door sommige van jullie wordt aangegeven. ''

Het is toch vrij duidelijk dat de startpassen weer een stukje duurder zijn geworden dit jaar? Of zal dit niet vallen onder 'nieuwe tarieven' ? :?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:01

Nee, dat is verhoging naar inflatie, wat natuurlijk wel nieuwe tarieven met zich meebrengt.
Voor degene dit het op fb op willen zoeken, volgens mij kun je het vinden als je op KNHS zoekt in openbare berichten. Stuur mij anders een pb.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:47

Klopt... Tis idd 2,9% duurder...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 10:53

Universele startpas is 3,5% duurder geworden...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:05

Tja, lonen stijgen niet door inflatie. Btw tariefsverhoging heeft wel goed meegeholpen aan de algemene inflatie, maar sportbeoefening valt daar toch niet onder?

Voor de wedstrijdruiter die niet heel actief wedstrijden rijd is het wel duurder geworden. Je moet het zien als prijs per proef of wedstrijd. Omrekenen dus.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:32

Dees schreef:
Nibbit schreef:
Als je het even optelt, er van uitgaande dat er 2 proeven gereden worden bij 1 jury, kun je zien dat er niet veel overblijft...
inkomsten
2x 10 deelnemers in een groep, 9 euro per proef = 180 euro

uitgaven
jury dagdeel 20 euro per dagdeel
jury reiskosten (schatting) 10 euro
koffie en/of broodje voor jury, schrijfster, ringmeester, secretariaat (schatting) 15 euro
prijzengeld, 3 prijzen 25-20-15 euro = 60 per rubriek x2 = 120
totale kosten 165 euro..

Maak die rekensom eens anders:
Inkomsten
2 x 15 deelnemers a 10 euro per proef = 300 euro baten startgeld

Uitgaven:
Jury dagdeel 20 euro per dagdeel, ofwel, per 30 combinaties
Jury reiskosten 10 euro
Koffie en/of broodje voor jury, schrijfster, ringmeester, secretariaat => inkoopkosten max 10 euro
Prijzen bekers ed max 5 euro per stuk of via sponsor-kado's, kosten voor 8 prijzen = 40 euro
Totaal kosten 80 euro.

Rendement 4 uurtjes hal verhuurd tbv wedstrijd = 300 -/- 80 = 220 euro.
Plus omzet kantine.

Nu reken je wel heel erg optimistisch hoor! Bovendien ga je ervan uit dat de vereniging een eigen accomodatie heeft, dat is lang niet altijd zo, en als dat al wel zo is zul je van deze opbrengst ook kosten in mindering moeten brengen. Denk alleen al maar aan verlichting ed.
Baten mogen alleen voor paardenleden 10 euro per proef zijn. Voor pony's is dat 7 of 8 euro, maar de kosten blijven wel gelijk.

Reiskosten jury zijn vaak wel wat hoger. Maar ook als je geen dagdeel vol krijgt blijven deze kosten gelijk.

Inkoop versnaperingen zijn behoorlijk duurder, zeker wanneer je geen eigen accomodatie heb. Doe maar keer 3.

Voor prijzen (bekers en linten) zijn wij voor een volle wedstrijddag gemiddeld 100 euro kwijt.
Bakhuur voor 2 rijbanen (ook de losrijdring moet betaald worden!) zeg gemiddeld 30 euro per uur.
Dan is er nog de afdracht aan de KNHS ed.

Zoals je ziet is hier echt geen geld aan te verdienen.

Om het dan nog maar niet te hebben over de moeite die je moet doen om vrijwilligers te vinden om te helpen op een wedstrijd. Het is soms echt niet leuk meer. Daarom hebben wij als vereniging besloten om dit jaar behoorlijk wat minder wedstrijden te organiseren, jammer maar het is niet anders...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:55

joyce B schreef:
Tja, lonen stijgen niet door inflatie.

:? Tuurlijk wel.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:22

Patty83 schreef:
Nu reken je wel heel erg optimistisch hoor! Bovendien ga je ervan uit dat de vereniging een eigen accomodatie heeft, dat is lang niet altijd zo, en als dat al wel zo is zul je van deze opbrengst ook kosten in mindering moeten brengen. Denk alleen al maar aan verlichting ed.
Baten mogen alleen voor paardenleden 10 euro per proef zijn. Voor pony's is dat 7 of 8 euro, maar de kosten blijven wel gelijk.

Nu reken je nog met oude prijzen (paarden is namelijk al 12,50, zonder dat je vp vast zit aan een prijzenschaal) en bij pony-ruiters hoef je nooit geld uit te keren voor winnaars. Werkt dus 2 kanten op ik dit geval.

Verder ben ik het met je eens, er valt niet veel aan een klein binnen concours te verdienen. Maar daar staat tegenover dat er ook niet altijd winst gemaakt hoeft te worden, het uberhaupt mogelijk maken van de basissport op zich is al een doel op zich naar mijn mening... Al is het natuurlijk wel fijn daar niet op bij te hoeven leggen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:23

veerledec schreef:
joyce B schreef:

Mijn loon is niet met 2,9% gestegen hoor... :Y)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:28

Ik zeg ook niet dat het gelijk is aan de inflatie. Gemiddeld blijft het inderdaad momenteel achter bij de inflatie. Maar je kan niet stellen dat lonen niet stijgen door inflatie. We kunnen wel voorbeelden gaan noemen bij wie wel en bij niet, maar feit blijft dat lonen stijgen door inflatie (CAO-lonen met 1,6% in 2012 bijvoorbeeld).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:30

Citaat:
nu reken je nog met oude prijzen (paarden is namelijk al 12,50, zonder dat je vp vast zit aan een prijzenschaal)

Dat het prijzengeld tot 12,50 is vrijgegeven, wil nog niet zeggen dat alle verenigingen ook het maximale aan inschrijfgeld vragen hoor.
Bij het mennen bij ons vraag ik nog steeds 8 euro inschrijfgeld (terwijl het gros van de verenigingen gelijk naar 10 euro is gegaan, en dan doen ze nog steeds niet aan prijzengeld), terwijl eerste prijs 15 euro is. Natuurlijk kan ik het inschrijfgeld ook gaan verhogen, maar het is allemaal al zo duur voor de mensen. Als mensen afhaken, heb je nog meer problemen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:02

tine10 schreef:
Citaat:
nu reken je nog met oude prijzen (paarden is namelijk al 12,50, zonder dat je vp vast zit aan een prijzenschaal)

Dat het prijzengeld tot 12,50 is vrijgegeven, wil nog niet zeggen dat alle verenigingen ook het maximale aan inschrijfgeld vragen hoor.
Bij het mennen bij ons vraag ik nog steeds 8 euro inschrijfgeld (terwijl het gros van de verenigingen gelijk naar 10 euro is gegaan, en dan doen ze nog steeds niet aan prijzengeld), terwijl eerste prijs 15 euro is. Natuurlijk kan ik het inschrijfgeld ook gaan verhogen, maar het is allemaal al zo duur voor de mensen. Als mensen afhaken, heb je nog meer problemen.

Klopt, maar als een verening dus écht niet uit komt, is er dus nog ruimte... Ik start persoonlijk geen proeven die meer dan 10,- kosten. Rij toch niet in de prijzen, dus dan vind ik 10,- meer dan genoeg voor dressuur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:44

veerledec schreef:
joyce B schreef:

Dan heb je geluk, want in heel veel sectoren geldt er een loonstop, bevriezing van de lonen. Dus in feite ga je er dan op achteruit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:25

Hier al 3 jaar niets erbij hoor. Dus lonen stijgen niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:53

Patty83 schreef:
Nu reken je wel heel erg optimistisch hoor!

Mijn rekenvoorbeeld gaat op voor een manege die zelf een wedstrijd organiseert.
Zoals ik eerder in mijn reacties weergaf: het is tijd om verder te kijken dan wat er nu gebeurt. Kijk eens 'out of the box' wat een alternatief zou kunnen zijn.

Het in stand houden van verenigingen voor het organiseren van en deelnemen aan wedstrijden is niet nodig.
Er zijn meer mogelijkheden.

Lonen stijgen per jaar. Niet door inflatie overigens, maar door loononderhandelingen en simpelweg de stijging van het Wettelijk Minimum loon, 2x per jaar. Ik denk dat dit WML vooral van toepassing op werknemers in de paardensector, waaronder ook de 'lagere' medewerkers van KNHS.
De loonstop is een wassen neus zolang ze in Den Haag doorgaan met het telkens laten stijgen van WML, maar dat is een heel andere discussie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:35

Niet overal wordt gewerkt met loonschalen en tredes. Waar het om ging is dat alle kosten stijgen maar lonen niet zoveel meestijgen en daarnaast zijn ef door de crisis steeds meer mensen die hun baan dreigen kwijt te raken, door de bezuinigingen en overheidsmaatregelen minder te besteden hebben (hogere inkomens met meerdere jong kinderen komen ineens met zeer hoge opvangkosten te zitten waardoor van het tweede inkomen veel minder tot weinig overblijft en zo kunnen mensen toch flink geraakt worden en dan moet er bespaard worden...
Geen wedstrijden meer, minder vaak of goedkoper les, paard verhuizen naar goedkopere stalling of zelfs verkopen...

En een rekensommetje leert mij dat wedstrijdrijden je hobby veel duurder maakt. Als je dan moet bezuinigen, dan zou dat stap 1zijn.

Wedstrijden leveren niet veel op aan het inschrijfgeld als locatie gehuurd moet worden. het is de sponsoring van de wedstrijd en de prijzen die zorgt dat er geen negatief saldo ontstaat of dat er zelfs wat overblijft. Alleen is in deze tijd die sponsoring steeds moeilijker rond te krijgen. Het is niet voor niets dat de afgelopen twee jaar steeds meer (grote en kleinere) concoursen niet door gaan. Steeds meer geldschieters haken af.

Wat dat betreft geen goede tijd voor zulke investeringen door knhs en kwpn. Wel goed voor de noodleidende bouwwereld... In inze gemeente net weer 125 timmermannen op straat komen te staan vanwege faillissement. Vorig jaar ook al veel ontslagen en het jaar ervoor ook een grote fabriek en werkgever hier in de regio gesloten. Denk dat hier in onze kleine gemeente de afgelopen twee jaar enkele honderden timmermannen/bouwvakkers werkloos zijn geraakt.

Beetje vreemd dat de knhs deze oorzaak niet meeneemt in hun communicatie over de daling. Het kwpn neemt wel de slechte economie en moeilijke handel mee als reden voor kleiner aantal dekkingen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:25

germie schreef:
Hier al 3 jaar niets erbij hoor. Dus lonen stijgen niet.

Correctie: jouw loon stijgt niet. Dat kan idd een waar feit zijn, maar is voor de discussie niet interessant.

Dees, de stijgingen waar je het over hebt zijn toch echt inflatiecorrecties hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:31

In het onderwijs heb je schalen en tredes. Elk gewerkt jaar ga je een trede omhoog normaal gesproken. En daarnaast is er vaak nog inflatiecorrectie. Bij bevriezing van de lonen dat dus niet meer. Een andere schaal heeft met functie te maken, of extra kennis en vaardigheden of opleiding. Maar goed, het gaat er om dat het voor veel mensen een steeds moeilijke tijd wordt met veel onzekerheid, verlies van baan, inleveren van uren of loonmatiging. Hogere kosten en minder atrekmogelijkheden voor de belasting. Elk dubbeltje kun je maar 1x uitgeven...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:09

Dees schreef:
Patty83 schreef:
Nu reken je wel heel erg optimistisch hoor!

Mijn rekenvoorbeeld gaat op voor een manege die zelf een wedstrijd organiseert.
Zoals ik eerder in mijn reacties weergaf: het is tijd om verder te kijken dan wat er nu gebeurt. Kijk eens 'out of the box' wat een alternatief zou kunnen zijn.

Het in stand houden van verenigingen voor het organiseren van en deelnemen aan wedstrijden is niet nodig.
Er zijn meer mogelijkheden.

Ik ben het met Dees eens, er zou al een hoop gewonnen kunnen wordend door eens uit het oude systeem te stappen. Waarom zouden maneges niet zelf ook kunnen organiseren?

De KNHS blijft achter wbt cost efficiency. Je zou toch denken dat er met die automatisering overal wel enige winst geboekt moet worden. Ik zie het nergens terug.