Derde kloon van Jazz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dafjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:21

Ze spreken altijd van de goede kanten van een hengst, maar Jazz zal net als iedere andere hengst ook zijn slechte kanten hebben, komen er nu dus ook 3x zoveel bij. Daarbij zou je de ruiter ook moeten cloonen, kijk maar wat Rath met Totillas presteerd. De combinatie moet ook de klik geven.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:26

@San87 omdat dat net zo goed voorbeelden van ingrepen op genetisch of medisch gebied zijn die ethisch discutabel zijn, maar kennelijk wel acceptabel zijn. In deze disccusie kwam ter sprake of het wel ethisch zou zijn om paarden te klonen of niet. Mijn punt is dat je je dat over heel veel dingen kan afvragen of er ethisch verantwoord is, maar dat die wel gewoon geaccepteerd worden. Omdat die erger zijn? Voor wie? Het is een disccusie die voortvloeit uit dit onderwerp en juist het aspect wat het meest interessant is in mijn optiek.

Ik gok dat de waarde van deze dieren met name in hun genen liggen. Genetisch hoeven ze niet meer te bewijzen dat ze buitengewone sportkwaliteit hebben. Ik denk dat daarom de fokwaarde hoger is dan de sportwaarde.

Wel heb ik ergens gelezen dat er een bekend rodeo paard is waarvan er meerdere klonen rondlopen en hoewel ze goede rodeopaarden, waren ze geen van allen zo spectaculair als de donor.

Beetje Boys of Brazil achtig zo.

En aangezien de ethische discussie kennelijk te off topic bevonden wordt zal ik me maar bij de standaard bokt reactie houden.

Leuke paardjes hoor.

dodyg

Re: Derde kloon van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:34

heb niet alles gelezen..
mijn excuses als deze vraag al naar voor is gekomen..

maar zouden deze klonen dan ook vruchtbaar zijn?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:58

Ook ik heb niet alles gelezen, maar hoor meermalen dat er geen goede dressuurpaarden meer te vinden zijn zonder Jazz bloed, en gezien inteelt e.d. het juist gewenst is lijnen te hebben waar geen Jazz bloed in zit, en dan dadelijk nog 3 x Jazz erbij??

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:11

Als antwoord op jou vraag quote ik mezelf maar even:

Dribbel schreef:
Misschien op het gebied van bloedlijnen en de fokkerij niet het meest logische en interessantste, want er loopt al aardig wat Jazz-bloed rond in de paardenwereld, maar op wetenschappelijk gebied vind ik dit erg interessant. Juist omdat ze nu meerdere klonen van hetzelfde paard hebben. Dan kun je goed zien wat de verschillen zijn en wat de invloeden van 'nature' en 'nurture' nu werkelijk zijn. Verder is klonen nog lang niet geferfectioneerd, dus ook op dat gebied kan gekeken worden waar het mis gaat/kan gaan bij deze klonen. Ik ben wel benieuwd hoe deze drie gaan opgroeien.

Verder is het ook zo dat juist de eigenaren van Jazz deze stap wilde nemen. Ik snap dat niet elke eigenaar geld over heeft voor het klonen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:20

Urbiezira schreef:
MamaMiesje schreef:
Krijg je veulentjes met Down van :(:)

:') Volgensmij bestaat dat niet in de paarden. Maar inderdaad, kans op erfelijke ziektes die het bijvoorbeeld meedraagt (kanker bijvoorbeeld) is veel groter.

Down heeft maar weinig met inteelt of erfelijkheid te maken hoor, niet echt een intelligent voorbeeld. :+

nenchyislief schreef:
Ik vind dat ze er inderdaad zeker niet mee moeten gaan fokken!

Ik vind het klonen heel interessant, maar eigenlijk ook wel zielig. Je zet namelijk een dier op de wereld waarvan je niet weet of hij heel ziek zal worden...

Dat weet je met normale fokkerij ook niet. Misschien heb je met een kloon wel minder risico, omdat Jazz zelf al op leeftijd is en dus blijkbaar niet direct drager is van iets waaraan ze vroeg stevren o.i.d.

Verder vind ik dat Poetin veulen best interessant en betaalbaar. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:27

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden..vindt het een beetje bizar..

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:34

dodyg schreef:
heb niet alles gelezen..
mijn excuses als deze vraag al naar voor is gekomen..

maar zouden deze klonen dan ook vruchtbaar zijn?

Als er niks mis is gegaan in het kopieren van het DNA van het geslachtschromosoom moeten zij ook allen gewoon XY, wat codeert voor een mannelijk wezen, hebben. Zonder mutaties op die genen zijn ze gewoon vruchtbaar. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 09:49

Geen goede zet om hengsten te klonen waarvan er al zoveel nakomelingen zijn goedgekeurd voor de dekdienst. Het is nu vaal al eens flink puzzelen om FFJGK bloed vrije hengsten te zoeken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:05

En wellicht daardoor ideaal om juist de vererfelijkheid van klonen ten opzichte van de donor te vergelijken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:09

manic schreef:
En wellicht daardoor ideaal om juist de vererfelijkheid van klonen ten opzichte van de donor te vergelijken.

Klopt. :j Ben het met je eens dat de waarde voor de wetenschap zeer goed is, maar of ze er mee moeten fokken...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:17

wetenschappelijke waarde is idd wel goed/groot...maar verder...hoop toch dat alle stamboeken die te maken krijgen/hebben met klonen heel duidelijk blijven aangeven in eventuele papierhandel dat het een kloon betreft want persoonlijk zou ik kwa fokkerij nooit een kloon willen gebruiken .
althans, niet voordat 100% sluitend is bewezen dat er op korte , lange en oneindige termijn geen gevolgen zijn in negatieve zin .
verder snap ook ik niet helemaal de keuze voor het gebruikte dier, buiten eventueel emotionele waarde voor de eigenaar, tis niet dat er een gebrek aan dat bloed is :n eerder een overschot

klonen, sja, ik blijf er bij levende wezens een nare smaak aan overhouden :?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:39

Ik blijf het een beetje bizar vinden. Ben ook heel benieuwd wat het nut ervan is. Zeker omdat je zoveel sperma kan invriezen tegenwoordig dus daar kan je ook nog over 100 jaar gebruik van maken als het moet.

Ik ben benieuwd hoe het zit met eventuele erfelijke gebreken en hoe ze het straks in de sport gaan doen.

jins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:47

zal het mitochondriaal dna ook niet aanleiding geven tot verschillen in de klonen? zo hebben ze toch nog wat eigenschappen van het moederdier ook? (al weet ik wel niet waarvoor het mitDNA hoofdzakelijk codeerd)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:05

Urbiezira schreef:
MamaMiesje schreef:
Ja precies Urbiezira....

Krijgen we straks (naast de duizenden die we er al hebben) nog 3x zo veel "Jazz" afstammelingen erbij. Maargoed he, het gaat niet om lange termijn, want wat zal het je boeien of er over honderd jaar paarden zijn zonder genetische afwijking? Dus hup, allemaal klonen, want dan verdien je geld!

Ik mis een 'like-button'

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:08

Als ze nu Biotop of Balzflug gekloond hadden, bleef er nog wat kwaliteit bestaan... Nee, geintje, ik ben falikant tegen klonen. Inderdaad, laat de natuur zijn werk doen en er is al meer dan genoeg Jazz bloed. Moet ik ook wel toegeven dat ik absoluut geen fan ben van Jazz.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:14

66996236 schreef:
is er eigenlijk alk een kloon onder het zadel? en dan bedoel ik in het algemeen.. ben wel beneuwd of ze ook een beetje naar verwachting lopen..

Kloon van Chellano Z denk ik het eerste kloon onder het zadel.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:52

Bizar zeg.... Ik vind het ook zo bizar dat de beestjes op het filmpje ook precies het zelfde reageren!

Ik heb nog een afgeknipte staart/manen van mijn overleden merrie liggen. Kan ik dan misschien ook klonen?
Dan heb ik misschien alsnog een kleine baby Josje :))

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:00

Roos_M schreef:
Bizar zeg.... Ik vind het ook zo bizar dat de beestjes op het filmpje ook precies het zelfde reageren!

Ik heb nog een afgeknipte staart/manen van mijn overleden merrie liggen. Kan ik dan misschien ook klonen?

Ooeeh!! Dan zou ik mijn Campi terug kunnen klonen! Ik heb nu een merrie dus die kan dan draagmoeder zijn!!!! *\o/*

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:01

Ja precies mijn idee!! :):) *\%/*

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:22

ET kloon:

Afbeelding

Overigens een ander dingetje sperma van de klonen zal niet te onderscheiden zijn van sperma van de donoren. Interessant Googletje... Iets over Quidam, Quadros, oogafwijkingen en klonen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:49

Roos_M schreef:

Hahaha, zou nice zijn als dat kon, dan ga je naar een grand prix, probeer je bij een superpaard te geraken, knip je wat haar en heb je een kloon :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:04

Tja, en dat kan dus niet. Je hebt immers het DNA van het dier nodig. En helaas afgeknipte haren zijn daar niet geschikt voor. Dan zul je al echt haren uitgetrokken moeten hebben.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:18

Las eerder in dit topic dat DNA vermindert (a.k.a. een kloon sneller veroudert) als materiaal van een ouder dier wordt genomen. Ben geen voorstander van klonen, maar moeten ze dan eigenlijk niet van alle net goedgekeurde hengsten DNA materiaal nemen en bewaren om dat, mocht het een ongekende topper blijken, te gebruiken? Of gebeurt dat al??

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:38