Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:36

Over dit onderwerp heb ik het uitgebreid gehad in de korte tijd dat ik voedingsleer had op een paardenschool in Duitsland.
Deze leraar gaf aan dat door het bijvoeren van hooi de paarden minder gras aten en dat beter was.
Ook gaf hij zeer duidelijk aan dat de weides die wij mensen vaak mooi vonden erg ongezond zijn voor de paarden.
De zogenaamde koeien weides dus.
Daarnaast hebben we het over het verschil gehad dat er paardenrassen zijn die in de weides echt alleen maar aan eten denken terwijl andere ook een groot deel van de tijd spelen ed.
Belangrijk was dan ook dat het voer bijvoorbeeld niet langs het water stond zodat de paarden aangemoedigd werden te lopen etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:36

nadita schreef:
Dat is waarom ik mijn paarden (Haflinger, Fries en AMH) altijd een graaskorf om heb in de wei. Ideaal. Paarden kunnen met name in de zomer hele dag buiten lopen, zonder zich klem te eten.

Wij doen aan stripbegrazing, voorkom je ook een hoop ellende mee en ze hoeven geen korf om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:37

PardoesJessi schreef:
Maar dan nog......het is NIET natuurlijk dat een paard de hele dag op gras staat.....Een paard is van origine een steppe dier en die zoeken welliswaar een groot deel van de dag naar voedsel ze hebben het niet de hele dag....
Nu is dat paard niet meer te vergelijken met het paard wat hier in de wei staat; dat weet ik ook wel.

Eh, er is nog weinig natuurlijk aan het huidige paardenhouden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-12 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:41

Mindim schreef:
nadita schreef:
Dat is waarom ik mijn paarden (Haflinger, Fries en AMH) altijd een graaskorf om heb in de wei. Ideaal. Paarden kunnen met name in de zomer hele dag buiten lopen, zonder zich klem te eten.

Wij doen aan stripbegrazing, voorkom je ook een hoop ellende mee en ze hoeven geen korf om.

Ik wil net zeggen.... alsof zo'n graaskorf de hele dag om zo'n pretje is. :\

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:42

Mindim dat onderschrijf ik volledig.

Ik geloof totaal niet in paarden op stal houden en dat doe ik ook niet.
Ik geloof niet in veel krachtvoer voeren, en dat doe ik dan ook niet. Af en toe eens wat muesli of slobber maar that's it.
En desondanks kunnen ze bij mij niet de 24/7 op een onbemeste paardenweide lopen zonder problemen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:42

Al met al, kijk naar je paard, kan ie het hebben op de wei, laat je hem fijn lopen, wordt het paard te vet op de wei dan pas je het weideschema en weidebeheer aan. Ik snap niet dat daar een onderzoek over gehouden wordt, de enquete is ingevuld onder 203 leden van de stichting, in hoeverre is dat representatief.
Mensen moeten gewoon naar hun dier kijken en alles daar logischerwijs op aan passen, dat is een stuk beter voor het paard dan dat mensen een boekje lezen en je vertellen wat je er mee moet.

lotje1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:47

mijn verzorgpony's lopen ook dag en nacht het hele jaar door in de wei
ze zijn ook best dik maar als het winter wordt
en er niet zoveel gras meer op de wei staat vallen ze af
tot een mooi gewicht doordat we ze dan ook iedere dag hooi voeren

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:07

Mindim schreef:
nadita schreef:

Dat werkte bij die van ons niet. En dan heb je nog stukken die TE kaal gevreten worden. Wij verweiden ze regelmatig en voorkomen zo dat ze op TE kort gras staan.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:08

Twiggy2008 schreef:
Mindim schreef:

Beter een graaskorf om en lekker buiten kunnen lopen dan een hbv, of nog erger een dood, paard.

irisje2

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:12

Ik heb een kwpn paard. Wat niet gereden word alleen als grasmaaier gebruikt en dan de verzorging eromheen. Staan 24/7 in de wei en 's winters op stal (alleen 's nacht) gaat dan weer vroeg naar buiten en ze is nog nooit te dik geweest.

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:40

Ik heb nog nooit koeien in de wei gehad, en onze pony doet het prima op onze wei staat 24/7 buiten.
conclusie nooit koeien in de paarden wei zetten, lekker onderzoek.

gr }:0

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:49

nadita schreef:
Twiggy2008 schreef:

Beter een graaskorf om en lekker buiten kunnen lopen dan een hbv, of nog erger een dood, paard.

Dat ben ik met je eens, maar ik los het anders op met mijn IR paard, die zo'n ding geen pretje vindt aan zijn hoofd :n . Weet als geen ander wat verkeerd en/of teveel gras kan doen. ;) Er zijn paardvriendelijkere manieren naar mijn idee. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:25

en met welk ras is dit onderzoek gedaan.

kwpn zal bijv minder snel dik worden als een shet of hafje

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:55

SJANNE_DARK schreef:
Maar zoals het in de natuur gaat. Paarden eten zich in de zomer dik met dank aan verschillende soorten gras hierdoor kunnen ze zich beter voortplanten door de goeie voedings stoffen en maken ze een voorraad voor de winter. In de winter is het gras minder voedzaam en kunnen ze teren op hun vetvoorraad. Wel vind ik het belangrijk dat ondanks paarden die het hele jaar buiten staan wat moeten doen voor het gras. ver lopen voor water, schuilstal, etc. zoals bij een hitactief stal. Zo boots je het meest het natuurlijke omgeving na.

Helemaal eens. In augustus ben ik een aantal weken te paard door Mongolie getrokken. Daar worden de paarden volledig natuurlijk gehouden. Mijn paard was echt moddervet toen ik hem meekreeg, echt een koffietafeltje. Evenals zijn collega's. Na een week trekken netjes afgetraind en bespierd. Zet hem terug in de kudde en binnen een week weer een koffietafeltje op pootjes. Maar met dat spek moeten ze dus wel de hele winter door, wanneer er heel weinig te eten is. Ik kan me dus goed voorstellen dat zeker de robuuste rassen moddervet worden in nederlandse koeienweides, en ook in de winter krijgen ze prima te eten. Ergo: te vet het hele jaar door. Maar ik vind zeker niet dat je ze dan maar in stal moet zettten, en volgen mij is dt ook niet wat et onderzoek zegt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:57

Die hele conclusie staat en valt toch met hoeveel m2 gras het paard ter beschikking heeft? Eén paard de hele dag in 1 of meer hectare bemest gras, ja, daar zal-ie van dichtgroeien. Maar wie heeft dat?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:08

Mijne staat van mei tot oktober dag en nacht in de wei en wordt dan bijgevoerd :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:11

Maar dat is toch bekend, niks nieuws hoor.

Ik laat mijn paard dan ook met een grasmasker om op t land zodat hij lekker dag en nacht op t land kan.

Buiten is veel beter en veel leuker dan op stal natuurlijk.

Wel is het beter om het niet op een koeiengras te zetten maar dan heb je weer een weiland waar je de paarden bij moet gaan voeren, het is nooit 100 % perfect. Maak gewoon er het beste van, en kijk vooral naar het dier zelf van hoe het eruit ziet en handel er naar en niet pas als het al te dik en of te dun is maar wees er op tijd bij dan is er niets aan de hand.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:31

Serendip90 schreef:
Maar ik moet even eerlijk zeggen dat de paarden die ik ken die echt te dik zijn --> daarvan zijn de baasjes feeders, paard doet nauwelijks iets, maar krijgt veel eten dat je denkt "WAAAH" (die van mij geef ik zelf nog geen kilo brok per dag, of hij moet veel werken, maar die paarden krijgen 3 kilo brok, dan nog hooi erbij op de wei... i.p.v. een dieet op een kaal weitje...

Welkom ziekte van Cushing!!!! -O-

NeverGiveUp schreef:
Wat een flut artikel!

Gezeik altijd met die onzin onderzoeken! Ik vraag me altijd af of dit soort onzin onderzoekjes door 1e jaars mbo studenten gedaan wordt.

Dit is niet goed, dat is niet goed!
Iedereen kan toch bedenken dat een paard in de wei alleen maar prima is, en als je dan een vetzak krijgt je daar wat aan moet doen!
Moet ik mijn paard nu preventief van de wei afhalen door dit artikel of zo :? Mooi niet.

Jij snapt er werkelijk niets van.
Dergelijke en degelijke producten (voeding/sublementen,producten en noem het maar) worden mede op dit type wetenschap gebaseerd. Ik zie dat je 17 bent, wellicht leer je dat misschien in het 2e of 3e jaar van het MBO dat deze artikelen absoluut zinvol zijn. Hopelijk, want we hebben een hoop kennis hieraan te danken. En enige waardering hiervoor is op zijn plaats.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:39

Sorry, hoor maar ik geloof dat ik het best snap.

Ik vind dit geen zinvol artikel... Beetje nuchter boerenverstand zou ik zeggen.
Zie dus niet in wat er zinvol is aan dit onderzoek. Of vernieuwend. Dat ik denk goh zo'n onderzoek kan ik nog in elkaar zetten.
Maar ik zit ook maar in het 2e jaar van MBO he :))
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 23-11-12 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:57

Roos_M schreef:
Jij snapt er werkelijk niets van.
Dergelijke en degelijke producten (voeding/sublementen,producten en noem het maar) worden mede op dit type wetenschap gebaseerd. Ik zie dat je 17 bent, wellicht leer je dat misschien in het 2e of 3e jaar van het MBO dat deze artikelen absoluut zinvol zijn. Hopelijk, want we hebben een hoop kennis hieraan te danken. En enige waardering hiervoor is op zijn plaats.

Nou ik ben geen 17, maar met een beetje nuchter verstand kom je idd een heel eind. Verder is dit onderzoek heel algemeen. Als je je paard op een hectare koeienland met gras van 15 cm hoog zet, zal je idd waarschijnlijk een vet paard krijgen, dit in combinatie met weinig beweging en het gaat verkeerd. Alleen staan veel paarden niet op zo'n wei en niet op een grote weide, of niet op een volle weide of niet op een koeienweide, dus is het op velen niet eens van toepassing.

Als voeders alleen maar worden gebaseerd op wetenschap en literatuur, dan lijkt me dat geen goede insteek als daarnaast geen veldonderzoek wordt gehouden. Wat ik begrijp is dit onderzoek, boekjes onderzoek en is men niet niet het veld in geweest, maar heeft men van paardenhouders enkel de enquete gezien en niet het weiland wat ze hebben en hoe dat er uit ziet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:16

weet je, bij dit soort onderzoeken heb ik altijd als eerste gedachte "No shit Sherlock :roll: "
als al de verschillende clubjes, instellingen, stichtingen, theekransjes en verenigingen gewoon eens samen zouden werken op het gebied van welzijn/voeding en onderzoeken die daar mee te maken hebben...zou een hoop "DUH" momenten en geld schelen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:51

Ik vind het artikel best zinvol. Al is het alleen maar voor mezelf, dat ik dus niet gek ben dat ik mijn paard beperkt in het land zet en geregeld op de paddock (met de nodige kritiek die ik erbij verwachten kan). Ik hoop dat het een eye-opener is voor de mensen die het niet zo erg vinden dat hun paard moddervet is en dat het zielig is ze met regelmaat op een paddock te zetten..
Ieder paard die door dit artikel niet bevangen raakt is er 1.. ;-)

De link naar het rapport staat onderaan in de OP, ook wel is goed om te lezen lijkt me! http://edepot.wur.nl/239431

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:02

Artikel net even doorgescant......ziet er op het eerste oog goed uit.
Zal het uitprinten en even echt lezen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:03

Helaas heb ik buiten mijn weiland geen mogelijkheid om mijn paarden op stal of paddocks te zetten.. ookal zou ik dat super graag willen!! Ze staan bij mij dus ook nu op een niet te vol stuk gras (bijna niks) met 2 hooiruiven die om de dag gevuld worden.. Wel de mogelijkheid om gek te doen en te rennen/spelen met zijn allen maar niet de hele dag eten.. Moet het toch op een of andere manier oplossen als de gemeente niet mee werkt :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:10

Volgens het artikel is het dan ook echt heel goed om hooi bij te voeren. :)